Žurnalistiniame tyrime – abejonės dėl „Uber“ plėtros etikos ir teisėtumo

Bendrą tyrimą atlikusių žiniasklaidos priemonių sekmadienį paviešinti dokumentai rodo, kad įgyvendindama beveik prieš dešimtmetį prasidėjusią sparčią pasaulinę plėtrą, pavėžėjimo paslaugų milžinė Uber taikė abejonių dėl etiškumo keliančią ir galimai neteisėtą taktiką.
Uber failais pramintas tyrimas, kuriame dalyvavo dešimtys naujienų organizacijų, parodė, jog įmonės istorijos pradžioje buvo atvejų, kai bendrovės atstovai išnaudodavo smurtą, kurio nepatenkinti taksi pramonės atstovai imdavosi prieš Uber paslaugas teikusius vairuotojus, siekdami gauti paramos iš visuomenės ir oficialių institucijų, bei kad vengė reguliavimo institucijų užkariaudami naujas rinkas.
Informacija gauta iš 124.000 20132017 m. datuotų dokumentų, kuriuos iš pradžių gavo britų dienraštis The Guardian, o tada jais pasidalijo su Tarptautiniu tiriamosios žurnalistikos konsorciumu (ICIJ).
Tarp gautų dokumentų yra vadovų vienas kitam siųsti pranešimai ir el. laiškai, įskaitant vieno iš įkūrėjų ir buvusio generalinio direktoriaus Traviso Kalanicko, kuris 2017 m. buvo priverstas atsistatydinti dėl kaltinimų taikius šiurkščią valdymo praktiką ir daugybės seksualinio bei psichologinio priekabiavimo įmonėje epizodų, susirašinėjimas.
Smurtas garantuoja sėkmę, tvirtino T. Kalanickas kitiems įmonės vadovams, kuomet mėgino surengti atsakomąjį protestą 2016 m. Paryžiuje vykus karštoms demonstracijoms prieš Uber atėjimą į rinką.
Sparti Uber plėtra rėmėsi parama vairuotojams ir nuolaidomis, kurios pakenkė taksi pramonei, o įmonė dažnai nemėgino gauti licencijų, reikalingų teikti taksi ir vairuotojų paslaugas, pranešė tyrime dalyvavęs The Washington Post.
Naujosios įmonės vairuotojai visoje Europoje susidūrė su smurtiniu atsaku, kai taksi vairuotojai pajuto, jog jų pragyvenimo šaltiniui iškilo grėsmė.
Tuo tarpu tyrimas parodė, kad kai kuriais atvejais, kai vairuotojai buvo užpulti, Uber vadovai nieko nelaukdami pasistengė tai išnaudoti savo naudai, teigė The Washington Post.
Pasak The Guardian, Uber panašią taktiką taikė keliose Europos šalyse, įskaitant Belgiją, Nyderlandus, Ispaniją ir Italiją, mobilizuodama nukentėjusius vairuotojus ir skatindamas juos skųstis policijai, kad būtų galima išnaudoti žiniasklaidos dėmesį ir gauti nuolaidų iš valdžios institucijų.
R. Kalanicko atstovė spaudai griežtai paneigė tokias išvadas kaip neteisingas, sakydama, kad buvęs vadovas niekada nesiūlė išnaudoti smurtą Uber vairuotojų saugumo sąskaita.
Visgi Uber sekmadienį kaltę suvertė anksčiau viešai pripažintoms klaidoms, padarytoms vadovaujant T. Kalanickui.
Iš konfrontacijos eros perėjome į bendradarbiavimo erą, demonstruodami norą sėsti prie derybų stalo ir rasti bendrą kalbą su buvusiais oponentais, įskaitant profesines sąjungas ir taksi įmones, sakoma bendrovės pranešime ir pažymima, kad buvusį vadovą pakeitusiam Dara Khosrowshahi, pastarajam buvo pavesta pakeisti visus Uber veiklos aspektus.
Įrangos išjungiklis
Tyrimas taip pat parodė, kad Uber stengėsi išvengti reguliavimo institucijų vykdomų tyrimų pasinaudodama technologiniais pranašumais, pažymėjo The Washington Post.
Žurnalistai aprašė atvejį, kai T. Kalanickas įdiegė išjjungiklį, leidusį nuotoliniu būdu nutraukti Amsterdamo biure esančių įrenginių prieigą prie Uber vidinių sistemų per institucijų vykdomus reidus.
Prašau kuo greičiau paspausti išjungiklį, parašė jis vienam darbuotojui skirtame el. laiške. Prieiga turi būti išjungta AMS (Amsterdame VŽ).
T. Kalanicko atstovė spaudai Devon Spurgeon teigė, kad buvęs įmonės vadovas niekada neleido vykdyti jokių veiksmų ar programų, kurios kokioje nors šalyje būtų trukdžiusios vykdyti teisingumą.
T. Kalanickas nesukūrė, nevadovavo ir neprižiūrėjo sistemų, sukurtų teisės ir atitikties reikalavimams departamentų, ir niekada nesulaukė kaltinimų jokioje jurisdikcijoje už trukdymą teisingumui ar kokių nors susijusių nusikaltimų, pareiškė D. Spurgeon.
Visgi tyrimo autoriai mano, kad Uber veiksmai pažeidė įstatymus, o vadovai žinojo. Tyrime netgi pacituotas vienas įmonės atstovų juokelis apie tai, kad Uber tapo piratais.
Nutekinta informacija taip pat rodo, kad Uber siekė per lobistinę veiklą paveikti vyriausybes, o vienu pirmųjų bendrovės sąjungininkų tapo Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas, kuris 20142016 m. ėjo šalies ekonomikos ministro pareigas.
Bendrovė tikėjosi, kad E. Macronas paskatins reguliuotojus būti mažiau konservatyviems aiškinant taisykles, ribojančias bendrovės veiklą, rašo The Washington Post.
E. Macronas buvo atviras Uber ir apskritai idėjos paversti Prancūziją startuolių šalimi šalininkas, tačiau nutekinti dokumentai leidžia manyti, jog ministro parama kartais kirsdavosi su kairiosios pakraipos vyriausybės politika.
Paskelbta informacija sukėlė Prancūzijos kairiųjų politikų pasipiktinimą, kurie pasmerkė Uber ir E. Macrono ryšius kaip prieštaraujančius visoms mūsų taisyklėms, visoms mūsų socialinėms teisėms ir darbuotojų teisėms, pavadindami juos šalies plėšimu.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti