Kaip verslui suklestėti nuolatinių pokyčių pasaulyje?

Pokyčiai ir nuolat kintanti verslo aplinka procesai, kuriems negalime priešintis ar jų paneigti, nes šiandien tai kiekvieno verslo kasdienybė, ypatingą svarbą įgijusi pandemijos metu, kuomet staigi transformacija įvyko praktiškai visose, tarp jų ir skaitmeninėje, verslo veiklos srityse. Ir vis dėlto, nors žmonės yra apdovanoti galimybe greitai ir tinkamai prisitaikyti prie praktiškai bet kokių gyvenimo sąlygų, pokyčių metu patiriamas nerimas ir stresas trukdo aktyviai ir tikslingai išnaudoti naujas atsiveriančias galimybes siekiame išlikti, o ne kurti, apie svarbiausius verslui kylančius iššūkius veikiant nuolatinių pokyčių lauke pasakoja tarptautinės IT kompanijos Sensedia įkūrėjas ir vadovas Kleberis Bacilis.
Eksperto teigimu, vadovams reikia susitaikyti su mintimi, jog griežtai apibrėžta ir kontroliuojama organizacijos ateities strategija jau liko praeityje, priešaky nuolatinė adaptacija prie globalios rinkos keliamų iššūkių. Kaip šią situaciją išnaudoti verslo auginimui?
Ne kontroliuoti, o adaptuotis
Gebėjimas adaptuotis šiandien yra esminė kompetencija, gelbstinti verslus nuolat kintančiame pasaulyje. Adaptavimasis pokyčių metu yra būtina sąlyga tam, kad įmonės galėtų sėkmingai veikti. Vis dėlto pasakyti, kaip visuomet, yra lengviau nei padaryti. Puikus to pavyzdys pandemija, kuomet pokyčiai suintensyvėjo, tapo ryškūs ir radikalūs, nežinomybė ir neapibrėžtumas sukūrė nerimą ir baimę, kuri daugeliui verslų baigėsi paralyžiumi. Ar buvo galima to išvengti? Žinoma, įsitikinęs Sensedia vadovas. Eksperto teigimu, pradėti pirmiausia reikėtų nuo suvokimo, kad mes negalime priešintis pokyčiams ar jų paneigti šiandien, labiau nei bet kada, turime būti užtikrinti, kad pokyčiai yra nuolatiniai ir jie darysis tik greitesni.
K. Bacilis dalinasi vienos iš labiausiai per pandemiją suklestėjusių Zoom įmonės pavyzdžiu: Pandemijos pradžioje platforma vienu metu turėjo vos 10 mln. vartotojų, pandemijos metu šis skaičius per keletą savaičių išaugo iki 200 mln. Verslui ne tik pasisekė visų pirma jis buvo pasiruošęs priimti pokyčius ir išties pasinaudoti atsiradusia galimybe. Tačiau ne mažiau svarbu suvokti ir tai, jog pasiruošimas pokyčiams neužtikrina, kad greitu metu neįvyks netikėtų posūkių. Visai neseniai Zoom paskelbė savo pusės metų statistiką ir prognozes ateinančiam pusmečiui, kurios parodė, jog įmonės akcijų vertė patirs nežymų augimo sumažėjimą: žmonės vėl keliauja, susitinka gyvai baruose, o tai turi tiesioginės įtakos mažėjančiam nuotolinių susitikimų skaičiui. Ar tai ne puikus įrodymas, jog net didžiausias pandemijos laimėtojas nėra apsaugotas nuo iššūkių, kurie atsiranda už kito posūkio pokyčiai neišvengiami, todėl privaloma prieš akis turėti nuolatinių pokyčių scenarijų, akcentuoja Sensedia vadovas.
Pastebėti galimybes galima išmokti
Pasak K. Bacilio, įdomu tai, jog asmeniniame ir profesiniame gyvenime pokyčius žmonės priima skirtingai, o pastebėti galimybes įmanoma išmokti: Pokyčius asmeniniame lygmenyje paprastai priimame entuziastingai išbandome naują sporto šaką, pasineriame į naują hobį, apie pokyčius kalbame su džiugesiu. O štai verslo pasaulyje į pokyčius žvelgiama su nuovargiu, nes įmonėms nuolat stengiantis prisitaikyti, sukuriamas organizacinis stresas. Kai streso lygis per aukštas, žmonės ir įmonės paprastai savyje įjungia išlikimo būseną. Natūralu turime daryti tai, kas reikalinga, kad užtikrintumėme judėjimą į priekį ir išgyventume. Ši būsena svarbi sukrėtimų metu, tačiau norint klestėti to nepakanka mes turime gebėti ją reguliuoti ir išmokti aktyvuoti klestėjimo būseną. Tai kita mūsų gebėjimų dalis gebėjimas identifikuoti galimybes, užuot susikoncentravus į grėsmes. Būtent tai ir yra vienas esminių sėkmės faktorių, įsitikinęs ekspertas.
K. Bacilio teigimu, šioje vietoje į pagalbą galima pasitelkti du dalykus, su kuriais svarbu dirbti tai žmonės ir organizacijos kultūra bei technologijos: Be šių dviejų ramsčių nes nepajėgūs skatinti pokyčių, kurie galėtų įvykti akimirksniu. Tam reikia laiko, planavimo ir didelės atidos, akcentuoja K. Bacilis.
Skaitmeninė transformacija
Sensedia vadovas pasakoja, jog iš esmės joks pokytis neateina per vieną dieną tam tikrus ženklus, rodančiu kam ruoštis, galima stebėti ir fiksuoti.
Pandemijos metu tarp IT specialistų buvo labai populiarus juokelis, kuriame klausiama Kas lėmė skaitmeninę transformaciją jūsų kompanijoje? CEO? CTO ar COVID-19?. Iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti juokinga ir tiek juk kompanijos jau seniai pradėjo skaitmeninės transformacijos procesą. Ir vis dėlto susidūrėme su tokiu staigiu ir greitu sukrėtimu, kokio dar nebuvome matę. Rašytojas Ernestas Hemingvėjus 1926 m. vienoje knygoje pavartojo posakį, tapusį mantra tuometiniame pasaulyje: Kaip tu subankrutavai? Dviem būdais palaipsniui ir tuomet staiga. Skaitmeninė transformacija atliepia šį posakį. Ji prasidėjo palaipsniui, bet pandemijos momentu tapo staigi. Jei pažvelgtume atgal, matytume, jog laipsniškų pokyčių ženklų būta, tačiau kompanijos nebuvo pakankamai pajėgios juos pastebėti ir suprasti bei pasiruošti.
K. Bacilio teigimu, nuolatinių pokyčių akivaizdoje vadovai nebegali griežtai apibrėžti ir kontroliuoti įmonės ateities strategijos bei verslo modelio užuot tai darius, reikia adaptuotis prie naujos realybės: kiekviena organizacija turi sugebėti nuolat prisitaikyti ir keisti savo procesus, ekosistemas ir net pagrindines verslo strategijas bei misiją. Būtent dėl to skaitmeninių paslaugų transformacija tapo tokia svarbi: Verslas, paremtas gerai suplanuotomis informacinių technologijų paslaugomis, tokiomis kaip atvirojo programavimo sąsaja (API), gali keistis ir prisitaikyti daug greičiau bei efektyviau. Nuolat kintančioje aplinkoje veikiančiam verslui ypač svarbu tinkamą dėmesį skirti informacinėms technologijoms, kurios turėtų tapti verslo strategijos pagrindu, akcentuoja IT kompanijos Sensedia vadovas.
Pasak K. Bacilio, skaitmeniniam pasauliui būtina sukurti pagrindą, o esminį vaidmenį čia vaidina API, kuria ir grindžiamos šiuolaikinių organizacijų skaitmeninės strategijos. Būtent API paruošia organizacijas jų veiklos mastelio plėtrai, padidina teikiamų paslaugų saugumą ir užtikrina srautų bei vartojimo stebėseną: API yra bet kurio į inovacijų plėtrą orientuoto verslo pagrindas, šiandien, be kita ko, padariusi esminį poveikį skaitmeninės bankininkystės pramonei ir tapusi naujų finansinių produktų pagrindu, akcentuoja Sensedia vadovas.
K. Bacilis teigia šiandien vis dar matantis labai daug įmonių, besivadovaujančių vadovavimo ir kontrolės požiūriu tokios įmonės reikalauja patvirtinimų, pokyčių valdymo, turi griežtesnius procesus: Tokie procesai bėgant laikui buvo sukurti siekiant užtikrinti kokybę, taigi, turime pripažinti, kad šis požiūris turi privalumų. Ir vis dėlto trūkumų daugiau vadovaujantis šiuo požiūriu nėra užtikrinamas judrumas (angl. agility). Būtent tai ir tampa svarbia priežastimi verslams diegti API, kuris lankstumą ir judrumą užtikrina. Įmonė, turinti daugiau automatinių elementų, neabejotinai bus greitesnė.
Laisvė eksperimentuoti
Taigi, pasak Sensedia vadovo, verslo adaptacijos greitį, visų pirma, lemia skaitmeninių sprendimų architektūra, tačiau greta technologijų mums vis dar reikalingi žmonės, įgyvendinantys sprendimus. Čia ir prieiname prie antrojo, jau anksčiau minėto, ramsčio žmonių. Kokių žmonių verslui reikia? K. Bacilio teigimu, gebančių priimti pokyčius kaip savo kasdienybės dalį ir pasiruošusių mokytis visą gyvenimą: Norint prisitaikyti ir susidoroti su pokyčių įvairove itin reikalingi minkštieji įgūdžiai, tokie kaip lankstumas. O nuolatinis mokymasis ir įgūdžių tobulinimas turi remtis labai paprasta mąstysena testavimas, koregavimas ir dar kartą testavimas, aiškina K. Bacilis.
Eksperto teigimu, organizacijos, kurios geba eksperimentuoti ir greitai mokytis iš savo klaidų, pokyčių metu turi galimybę suklestėti. Todėl įmonėse ypač svarbu diegti eksperimentavimo kultūrą (angl. experimentation culture). Ar tai lengva? Pasak K. Bacilio ne visada: Diegiant tokią kultūrą vadovai sau kelia aiškius klausimus, bandydami suvokti, kiek yra atviri rezultatams, kuriuos atneša konkreti patirtis. Juk dažnai analizė parodo, jog vadovų suvokimas gali būti klaidingas. Kitas svarbus aspektas formuojant tokią kultūrą kiek autonomijos vadovas gali duoti savo komandai, kad ši galėtų atlikti eksperimentus: Jei vadovai nepajėgia susidoroti su žiauriais faktais, kurie prieštarauja jų matomam paveikslui, įsiklausyti į eksperimento rezultatus, suprasti, kad veikiausiai klysta, ir pakeisti savo įmonės veiklos krypties, nesuteikia autonomijos savo komandoms įgyvendinti pokyčius, vargu, ar nuolatinių pokyčių akivaizdoje tokia įmonė atsilaikys, pasakoja Sensedia vadovas K. Bacilis.
IT kompanijos Sensedia eksperto K. Bacilio teigimu, ateityje verslo procesų nuo idėjos iki jos realizavimo greitis tik didės, pokyčių aplinka tik intensyvės, todėl atvirų inovacijų, spartinančių verslo strategijos ir procesų pokyčius, bei žmonių įtraukimo į eksperimentavimo kultūrą svarbos vaidmuo ir toliau išliks milžiniškas.
Sensedia yra tarptautinė, pirmaujančius pasaulyje integruotus IT sprendimus teikianti bendrovė, šiuo metu dirbanti su daugiau nei 120 klientų trijuose pasaulio žemynuose.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti