STT analizė: kompensacijos už patalpų nuomą atitekdavo ir giminių įmonėms

Dalinio nuomos mokesčio kompensavimo priemonės kriterijai nebuvo pakankamai aiškūs, todėl dalis COVID-19 padarinių šalinimui skirtų lėšų galėjo būti panaudota neefektyviai atiteko per fizinius asmenis susijusioms įmonėms ar toms, kurios neturėjo teisės ją gauti, konstatuoja Specialiųjų tyrimų tarnyba (STT).
STT vertino pernai taikytą dalinio nuomos mokesčio kompensavimo labiausiai nuo COVID-19 nukentėjusioms įmonėms priemonę. Siekiant ateityje išvengti panašių iškraipymų, STT analitinės antikorupcinės žvalgybos informacija apie nustatytas rizikas yra pateikta Ekonomikos ir inovacijų ministerijai (EIM). Ministerijos rengiamame antrajame pagalbos verslui pakete kompensacija už nuomą nėra numatyta, tačiau EIM yra atsakinga už kitas paramos nuo COVID-19 nukentėjusiam verslui priemones.
Nustatyti faktai leidžia teigti, kad, atsižvelgiant į priemonės tikslą ir numatytus remti subjektus, priemonių aprašuose svarbu apibrėžti sąvokas ir pretendentų į priemonę atitikimo kriterijus tokiu būdu, kad būtų užtikrintas remtinų ūkio subjektų lygiateisiškumas, priemonei skirtų lėšų panaudojimo teisingumas ir skaidrumas, pranešime nurodo STT.
Analizėje vertinti duomenys apie dalinio nuomos mokesčio kompensavimo (DNMK) priemonės lėšų panaudojimą apima pirmojo karantino pasekmių švelninimą iki 2020 m. rugsėjo 1 d. Šiai priemonei pernai įgyvendinti iš viso buvo skirta 40 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų, o analizuojamu laikotarpiu panaudota arti pusės numatytos sumos.
DNMK priemonė numatė, kad nuomininkas gali gauti kompensaciją, jei nuomojosi patalpas veiklai vykdyti, kuri buvo uždrausta ar apribota karantino laikotarpiu ir nuomotojas po karantino paskelbimo datos sumažino mėnesio nuomos mokestį pareiškėjui ne mažiau kaip 30%.
Abejonių keliantys faktai
STT analizė atskleidė nemažai abejotinų šios kompensacijos skyrimo atvejų.
Buvo nustatyta, kad kai kuriais atvejais pareiškėjas su nuomotoju buvo susiję per fizinius asmenis pagal giminystės, įmonės nuosavybės ir valdymo ryšius. Pavyzdžiui, tam pačiam asmeniui priklausė tiek įmonės-pareiškėjos, tiek įmonės-nuomotojos akcijos arba asmeniui priklausė įmonė-pareiškėja, o jo sutuoktiniui įmonė-nuomotojas ir pan. Nustatyti 29 tokie atvejai, o jiems kompensuoti buvo skirta beveik 372.000 Eur.
Tuo tarpu DNMK apraše numatyta, kad pareiškėjas (nuomininkas) ir nuomotojas negali priklausyti tai pačiai įmonių grupei ir (ar) pareiškėjas negali nuomotis patalpų iš nuomotojo, kai nuomotojas yra fizinis asmuo, turintis daugumą dalyvių balsų įmonėje, teikiančioje paraišką.
Atlikusi patalpų, už kurių nuomą buvo prašoma kompensacijos, analizę, STT nustatė, kad analizuojamu laikotarpiu iš viso kompensacijų buvo prašoma už 1.073 nuomos objektus. Iš jų už 94 nuomos objektus buvo skirta net pusė kompensacijoms skirtų lėšų 9 mln. Eur, taigi, likusi panašaus dydžio suma buvo padalinta tarp beveik tūkstančio verslo subjektų. Atlikus detalesnę šių patalpų analizę, nustatyta, kad daugiau kaip 7 mln. Eur buvo kompensuota už patalpas, esančias didžiuosiuose prekybos centruose.
Taip pat nustatyta atvejų, kai šias patalpas valdančios įmonės pasinaudojo kitos priemonės galimybe gauti paramą kaip mikroįmonės. Pavyzdžiui, kai kurios jų yra gavusios nuo 9.000 iki 11.000 Eur paramos pagal priemonę Subsidijos mikroįmonėms, nes atitiko šios priemonės apraše nustatytą mikroįmonės apibrėžimą.
STT nuomone, jei priemonės apraše būtų nustatytas labai mažos įmonės apibrėžimas, kurį nustato LR smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymas, šioms įmonėms parama nebūtų priklausiusi, nes į apibrėžimą įtraukiamas ne tik darbuotojų skaičius, bet ir įmonės finansiniai duomenys. Minėtų įmonių 2019 m. pajamos siekė 4-21 mln. Eur, o nurodyto turto vertė 52-220 mln. Eur.
Išplaukę kriterijai
Pagal DNMK aprašą galėjo būti kompensuojamos patirtos nuomos arba nuomos paslaugų išlaidos, primena STT. Tačiau apraše nebuvo detalizuojama, kokias papildomas su patalpos nuomos mokesčiu susijusias nuomos paslaugų išlaidas siūloma kompensuoti, problemą įžvelgia tarnybos analitikai.
Nors pernai rugsėjo mėnesį nuomos ir nuomos paslaugų apibrėžimas apraše buvo patikslintas, anot jų, liko neaišku, kokios konkrečios nuomininko patiriamos išlaidos galėjo būti kompensuojamos.
Apraše nepakankamai atskleidus nuostatų turinį, praktikoje jos galėjo būti taikomos nevienareikšmiškai ir sudaryti nevienodas sąlygas pareiškėjams kreipiantis dėl kompensacijos gavimo, nurodo STT.
STT jau anksčiau buvo atlikusi DNMK priemonės aprašo projekto ir DNMK priemonės aprašo pakeitimo projekto antikorupcinius vertinimus bei pateikusi atitinkamus pasiūlymus, tačiau ne į visas STT pateiktas pastabas buvo atsižvelgta.
Pagal DNMK priemonę paraiškas dėl nuomos mokesčio kompensavimo buvo galima teikti nuo 2020 m. gegužės 4 d. iki 2020 m. gruodžio 1 d.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Tema Finansai
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti