Kas tai? Eksperto įžvalgos

Vidaus sandorių draudimo istorijos pabaiga. Ar savivaldybės vėl pirks „iš savęs“ be apribojimų?

Publikuota: 2020-02-10
svg svg

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas 2020 m. vasario 5 d. sprendimu[1] atmetė  Konkurencijos tarybos skundą dėl perkančiosios organizacijos įpareigojimo organizuoti viešąjį pirkimą komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugoms teikti ir tapo paskutiniąja institucija, pasisakiusia dėl vidaus sandorio išimties taikymo Lietuvoje sąlygų.

Vidaus sandorio kategorija į Lietuvą atkeliavo kartu su Europos Sąjungos viešųjų pirkimų teise.

Ši išimtis iš viešųjų pirkimų taikymo viešajam sektoriui suteikia galimybę greitai bei patogiai nusipirkti paslaugas ir prekes iš savo kontroliuojamų subjektų. Galimybė įsigyti prekes ar paslaugas be konkurso paprastai leidžia užtikrinti geresnę viešosios infrastruktūros (atliekų tvarkymo, gatvių priežiūros, viešojo transporto) priežiūrą bei kokybiškesnę bei pigesnę viešąją paslaugą gyventojams. Vidaus sandorio sudarymo galimybė taip pat gali būti geras svertas viešajam sektoriui derantis dėl privačių subjektų teikiamos prekės ar paslaugos kainos.

Lietuvoje susiklosčiusi vidaus sandorių sudarymo praktika šią taisyklę atitiko ne visada. Vidaus sandorio išimtimi buvo piktnaudžiaujama perkant prekes ar paslaugas iš dukterinių ar pavaldžių įmonių, kurios vėliau tas pačias prekes ar paslaugas perpirkdavo rinkoje. Keleto rezonansą visuomenėje sukėlusių piktnaudžiavimo „pirkimo iš savęs“ galimybe atvejų diskredituotas vidaus sandorių institutas netrukus susilaukė neigiamo institucijų vertinimo.

Konkurencijos taryba ir teismai Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas, leidžiančias sudaryti vidaus sandorį, savo praktikoje pradėjo aiškinti kartu su Konkurencijos įstatymo nuostatomis. Pagal tokią praktiką, vidaus sandorio išimtimi, „nerizikuojant“ neigiamu institucijų dėmėsiu, buvo galima pasinaudoti tik tada, jei perkant viešojo pirkimo būdu būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo. Kitaip tariant, vidaus sandorį buvo galima sudaryti tik prieš tai įvykdžius viešojo pirkimo procedūras ir tokio viešojo pirkimo metu negavus nė vieno priimtino tiekėjo pasiūlymo.

Į diskusiją dėl vidaus sandorių įsitraukė ir įstatymų leidėjas, uždraudęs vidaus sandorius sudaryti centrinei valdžiai priskiriamoms perkančiosioms organizacijoms ir kardinaliai apribodamas tokią teisę savivaldybėms ir jų kontroliuojamoms perkančiosioms organizacijoms pagal jau minėtą Konkurencijos tarybos ir teismų praktiką.

2019 metų pabaigoje reguliuojant vidaus sandorius įvyko „lūžis“

Pirma, 2019 m. pabaigoje įsigaliojusiais VPĮ ir Vietos savivaldos įstatymo pakeitimais savivaldybėms vėl suteikta teisė be jokių apribojimų sudaryti vidaus sandorius vandens ar šilumos tiekimo, nuotekų ir atliekų tvarkymo, keleivių vežimo, teritorijų ir gatvių priežiūros srityse, taip pat teikiant maitinimo paslaugas ugdymo, globos arba sveikatos priežiūros įstaigose. Be to, vidaus sandoris galėtų būti sudaromas ir tais atvejais, kai teikiant paslaugas turi būti valdomas ir naudojamas savivaldybių ar savivaldybių juridinių asmenų nekilnojamasis turtas ir kitas ūkio subjektas tokios paslaugos negalėtų teikti savo patalpose.

Antra, dėl vidaus sandorio sudarymo sąlygų ir naudojimosi šia teise ribojimo 2019 m/ pabaigoje pasisakė tiek Europos Sąjungos Teisingumo Teismas Irgita byloje[2], tiek Lietuvos Aukščiausiasis Teismas[3]. Kaip minėta, kurį laiką savivaldybės vidaus sandorius sudaryti galėjo tik tuo atveju, jei organizuotas viešasis pirkimas neįvyko dėl objektyvių ir nuo perkančiosios organizacijos nepriklausančių priežasčių. Tokio apribojimo ES viešųjų pirkimų direktyvos nenumatė, todėl šio nacionalinio įstatymų leidėjo iniciatyva nustato papildomo reikalavimo atitiktis ES teisei buvo vertinama ES Teisingumo Teismo 2019 m. spalio mėn. išnagrinėtoje byloje C?285/18.

ES Teisingumo Teismas nurodė, kad valstybė narė gali nustatyti griežtesnius reikalavimus vidaus sandoriams. Vienintelė sąlyga — tokie griežtesni reikalavimai turi būti aiškūs ir nedviprasmiški bei įtvirtinti viešųjų pirkimų teisę reglamentuojančiuose teisės aktuose.

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas, atsižvelgdamas į šį ES Teisingumo Teismo išaiškinimą, pripažino, kad, sprendžiant dėl vidaus sandorio sudarymo prielaidų, visų pirma turėtų būti vadovaujamasi Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis. Taigi, teismas pripažino, kad ankstesnė praktika, pagal kurią vidaus sandorio teisėtumui vertinti buvo papildomai pasitelkiamos Konkurencijos įstatymo nuostatos, yra ydinga ir neturėtų būti taikoma.

Ar vidaus sandorius sudarysime be apribojimų? (Išmoktos?) pamokos

Įstatymų pakeitimai ir teismų sprendimai vidaus sandorių reguliavimo praktiką grąžino į „priešdraudiminį“ momentą. Savivaldybės galės be papildomų sąlygų sudaryti vidaus sandorius iš esmės visose savo veiklos srityse, kuriose juos sudarydavo ir anksčiau. Vis dėlto ne viskas yra taip pat, kaip buvo vidaus sandorių „aukso amžiaus“ metu.

Tai, kas daug kam buvo akivaizdu – kad vidaus sandorių sudarymo sąlygos turi būti nustatomos Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatoms, pripažino aukščiausios Lietuvos teisminės institucijos.

Be to, akivaizdu, kad įstatymų leidėjas turi diskrecijos teisę nustatyti griežtesnes vidaus sandorių sudarymo sąlygas, pavyzdžiui, nustatyti, kad vidaus sandorio išimtimi galima pasinaudoti tik po organizuoto viešojo pirkimo tai prekei ar paslaugai įsigyti procedūrų įvykdymo. Įstatymų leidėjo pozicijos vidaus sandorių reguliavimo klausimu nenuoseklumas taip pat yra akivaizdus.

Dalį paslaugų, kurias savivaldybės ar kiti subjektai apibūdina kaip viešąsias, gali teikti ir privatūs ūkio subjektai. Privačių ūkio subjektų viešojo konkurso metu siūloma tokių paslaugų kaina gali būti mažesnė nei savivaldybės ir jos kontroliuojamos komunalinės įmonės susitarimu nustatomas įkainis. Be to, dėl neigiamos vidaus sandorių istorijos šių savivaldybių ir jų kontroliuojamų subjektų sudaromų sandorių sąlygos sulauks didesnio suinteresuotų privataus verslo įmonių, žiniasklaidos ir gyventojų dėmesio.

Dėl šių priežasčių savivaldybėms teks atidžiau ir atsakingiau formuluoti vidaus sandorių sąlygas, iš anksto nustatyti, aiškius ir skaidrius kompensavimo už perkamą viešąją paslaugą kriterijus, nemokant per didelio atlygio, bet užtikrinant pagrįstą pelną. To nepaisant, tikėtinas grįžimas prie absoliučiam artimo vidaus sandorių draudimo.

[1] Administracinėje byloje Nr. eA-893-556/2020
[2] ESTT 2019 m. spalio 3 d. priėmė sprendimą byloje Irgita, C 285/18.
[3] 2019 m. gruodžio 17 d nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-494-469/2019. 

GLIMSTEDT advokatas dr. Feliksas Miliutis specializuojasi viešųjų pirkimų, viešojo ir privataus sektorių partnerystės, konkurencijos teisės, energetikos teisės srityse.

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Nesiekiantiems pelno – naujos ataskaitų formos

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba (AVNT) patvirtino naujas pelno nesiekiančių...

Finansai
13:08
Naujos švarių pinigų taisyklės: įtartini ir bankomatai Premium

Nuo šių metų kovo 1 d. įsigalioja naujos Lietuvos banko pinigų plovimo prevencijos taisyklės. Verslui...

Finansai
11:56
„Capitalia“ paskolų suteikė mažiau, bet jų suma kur kas didesnė

Verslo finansavimo bendrovė „Capitalia“ pernai paskolino 20 mln. Eur, t. y. trečdaliu daugiau nei 2018 m.

Gazelė
11:13
Viešųjų pirkimų ateitis – pilnas procesų skaitmenizavimas, lemsiantis efektyvesnę pirkimų eigą Verslo tribūna

Viešieji pirkimai – pakankamai sudėtingas ir ilgai trunkantis biurokratinis procesas. Dalyvavimas juose...

Finansai
06:00
Kaip išsaugoti įmonės vertę parduodant: kenkia ir vasarnamiai „ant balanso“ Premium 1

Jaunas Lietuvos verslas, dar neturintis gilių jo per­da­vimo kitoms kartoms ar pardavimo kitiems...

Gazelė
2020.02.12
Susitarimų virtinė tęsiasi: patvirtino ES ir Vietnamo laisvosios prekybos sutartį Premium 2

Europos parlamentas (EP) trečiadienį Strasbūre patvirtino ES ir Vietnamo laisvosios prekybos sutartį – per...

Verslo aplinka
2020.02.12
N26 palieka Jungtinę Karalystę – kaltina „Brexit“

Vokietijos internetinis bankas N26, konkuruojantis su tokiais neobankais, kaip „Revolut“ ar „Monese“,...

Rinkos
2020.02.12
„i.MAS“ – efektyvi, išmani ar katė maiše? 4

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) deklaruoja pasiryžusi šiemet įveikti didžiausią iššūkį – susieti iš...

Finansai
2020.02.12
VMI kontrolės planai 2020 m.: nuo odontologų iki festivalių Premium 1

Artūras Klerauskas, VMI viršininko pavaduotojas, pažymi, kad šiemet mokesčių administratorius planuoja...

Finansai
2020.02.12
Kokius namų darbus atlikti prašant paskolos Premium

Kad ir kokia puiki būtų verslo idėja, vien jos neužtenka – kiekvienai verslo pradžiai reikalingos...

Gazelė
2020.02.11
Bankai: Lietuvoje tik trys vietos, kur 10 km spinduliu nėra prieigos prie grynųjų 4

Lietuvos bankai, savo padalinių tinklą per dešimtmetį apkarpę daugiau nei 3 kartus, teigia išanalizavę savo...

Rinkos
2020.02.11
Šiemet visi VMI gaunami duomenys turėtų susilieti į vieną upę 4

Mokesčių inspekcija teigia, kad šiemet pradės taikyti naują duomenų analizės būdą, kai informacija bus...

Finansai
2020.02.11
Kokie buvo 2019-ieji pensijų fondams?

Žvelgdami į praėjusius metus pirmiausia vertiname, kokie jie buvo mūsų klientams. Pasaulio akcijų ir...

Finansai
2020.02.11
Lietuva taupo: brangią valstybės skolą keičiame pigesne 29

Lietuva platesne apimtimi nusprendė pasinaudoti žemų palūkanų aplinka ir savo anksčiau išleistą santykinai...

Rinkos
2020.02.11
Naujų europinių įmokų šmėkla tebeskęsta migloje Premium

Europos Sąjungos (ES) valstybėms ir institucijoms intensyviai derantis dėl Bendrijos naujojo ilgamečio...

Verslo aplinka
2020.02.11
Įsigaliojo startuoliams skirta pelno mokesčio lengvata

Plečiamos startuoliams taikomos lengvatos – pelno mokesčio lengvata taikoma ir tuo atveju, kai pinigai į...

Finansai
2020.02.10
Vidaus sandorių draudimo istorijos pabaiga. Ar savivaldybės vėl pirks „iš savęs“ be apribojimų? Verslo tribūna

Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas 2020 m. vasario 5 d. sprendimu[1] atmetė  Konkurencijos tarybos...

Finansai
2020.02.10
Vieno „Sodros“ apskaitos taško kaina – 26.011 Eur individualios veiklos pajamų Premium

Šiemet išaugus tiek minimaliai, tiek vidutinei algai, smulkiam verslui padidėjo minimali privalomojo...

Finansai
2020.02.10
Tyrimas: lietuviai nesuvokia infliacijos ir „pūdo“ pinigus sąskaitose 10

Perkamoji galia Lietuvoje per pastaruosius 20 metų dėl infliacijos poveikio sumažėjo 38%, tačiau šalies...

Rinkos
2020.02.10
VMI: iki vasario 17 d. reikia sumokėti mokesčius už komercinį NT 1

Apie 52.000 mokesčių mokėtojų turi pateikti deklaraciją ir sumokėti nekilnojamojo turto mokestį už komercinio...

Finansai
2020.02.10

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Valdyti slapukus