Lietuvos naudotų automobilių rinkoje – apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų

Publikuota: 2018-11-28
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotas naudotas transporto priemones per metus galimai gauna apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų, dar apie 33 mln. Eur pajamų susirenka iš neteisėtos automobilių ardymo veiklos, rodo Aplinkos apsaugos instituto transporto priemonių rinkos tyrimas.

Institutas siūlo numatyti draudimą Transporto priemonių registre pirmą kartą registruoti transporto priemonę, jeigu ji įsigyta iš gamintojo ir importuotojo, kuris neregistruotas Vieningoje gaminių ir pakuočių apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS).

„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje 2017 m. buvo įregistruota apie 160.000 lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų apie 47% sudarė registruoti automobiliai pagal užsienio transporto priemonių registracijos dokumentus, t. y. teoriškai transporto priemonė įsigyjama iš užsienyje registruoto asmens, bet praktiškai iš pardavėjo Lietuvoje.

„Įvertinus teisiškai iš užsienyje registruotų asmenų įsigytų transporto priemonių kiekį ir 2017 metų vidutinę naudotos transporto priemonės pardavimo kainą Lietuvoje, galima teigti, kad šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotus automobilius galimai gauna apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų per metus“, – daro išvadą Alfredas Skinulis, Aplinkos apsaugos instituto vadovas.

Paplitusi praktika

VŽ rašė, jog pasitaiko atvejų, kai iš užsienio įvežtus naudotus automobilius perparduodantys asmenys gyventojus ragina sandorį baigti pasirašant užsienietišką pirkimo-pardavimo sutartį, pagal kurią, tariamai, automobilio pardavėjas yra užsienio šalies pilietis. Pardavinėtojų tarpe tokios sutartys žinomos kaip „kauferiai“ (nuo vokiškos sutarties pavadinimo „Kaufvertrag“).

Sutartis surašoma taip, tarsi pirkėjas buvo išvykęs į užsienį ir įsigijo automobilį tiesiogiai iš kitos šalies piliečio. Lietuvoje veikiančiam automobilio perpardavėjui tai naudinga – jis nėra susijęs su parduota transporto priemone, nuslepia už automobilį gautus pinigus ir nesumoka mokesčių. Dažniausiai vadinamieji „kauferiai“ surašomi prieš pat automobilio registracijos procedūrą, nurodant fiktyvią sutarties sudarymo vietą ir datą. Sutartį vietoje užsienio šalies piliečio neretai pasirašo realus mašinos pardavėjas. Anot VMI, tokios sutartys, kuriose nurodomos tikrovės neatitinkančios aplinkybės, vertintinos, kaip suklastotos, o jų įforminimas užtraukia atitinkamą atsakomybę.

Ardo irgi šešėlyje

Anot Aplinkos apsaugos instituto, dešimtis milijonų neapskaitytų pajamų susirenka ir vykdantys neteisėtą eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) ardymo veiklą. Šešėlyje veikiantys ardytojai per metus galėjo gauti apie 23 mln. Eur pajamų už priduotas vertę turinčias atliekas (įvairius metalus, akumuliatorius, laidus) ir pakartotiniam naudojimui parduotas tinkamas dalis. Taip pat galėjo būti neapskaityta apie 10 mln. Eur gautinų lėšų dėl tokių atliekų kaip plastikas, guma, stiklas paridavimo.

Tyrimo duomenimis, 2017 m. Lietuvoje galimai buvo apdorota apie 130.000 netinkamų naudojimui lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų apie 18% buvo išardyta teisėtai.

„Akivaizdu, kad transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo šešėlio mastas Lietuvoje yra itin didelis, o šešėlio pasekmės – skaudžios. Pajamų ar jų dalies už automobilių pardavimą neapskaitantys ir neteisėtai ardymo veiką vykdantys asmenys ne tik iškraipo rinką ir konkurencinę aplinką, bet ir stumia į šešėlį netgi skaidriai dirbantį verslą. Žalos dėl nesumokėtų mokesčių patiria valstybė ir kiekvienas gyventojas“, – teigia p. Skinulis.

Teikia pasiūlymus

Aplinkos apsaugos instituto vadovo nuomone, esamą situaciją reikėtų keisti mažinant administracinę ir finansinę naštą smulkiajam ir vidutiniam verslui bei keičiant teisės aktus. Pavyzdžiui, aplinkosaugos dokumentų gavimas teisėtai ENTP apdorojimo veiklai vidutiniškai užtrunka apie 7 mėn. ir gali kainuoja apie 35.000 Eur. Tai – tik viena iš priežasčių, kodėl veikla vykdoma nelegaliai. Kita vertus, kontrolės institucijos neretai tikrina teisėtai veikiantį verslą, o nelegaliai veikiantys asmenys ir toliau lieka šešėlyje.

„Bėdų turime ir daugiau. Dėl mažo rinkos skaidrumo ir gamintojų bei importuotojų pareigų nevykdymo Lietuva nevykdo ES direktyvos bei ENTP pakartotinio naudojimo ir perdirbimo užduočių. Užduotys numato, kad tik 5% automobilio ardymo metu susidarančių atliekų gali būti pašalinama“, – sako p. Skinulis.

Aplinkos apsaugos institutas taip pat siūlo Atliekų tvarkymo įstatyme aiškiai nustatyti, kad visi transporto priemonių gamintojai ir

importuotojai privalo dalyvauti ENTP tvarkymo sistemoje. Anot jo, nevykdantiems šios pareigos reikėtų numatyti sankcijas, kurios būtų ženkliai didesnės nei būtų kainavęs importuotojams nustatytų pareigų vykdymas.

Taip pat siūloma numatyti draudimą Transporto priemonių registre pirmą kartą registruoti automobilį įsigytą iš gamintojo ir importuotojo, kuris neregistruotas Vieningoje gaminių ir pakuočių apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS) ir nedalyvauja ENTP tvarkymo sistemoje.

Kartu esą reikėtų sukurti pažeidimų stebėsenos, išankstinio neteisėtai veiklą vykdančio verslo kontrolės mechanizmus.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
N. Mačiulis apie palūkanų fiksavimą: tokią dovaną verta pasiimti Premium 4

Įmonėms vertėtų pagalvoti apie paskolų palūkanų fiksavimą 10-iai metų ar ilgesniam laikotarpiui, nes šiuo...

Finansai
05:45
Į banką – su vairuotojo pažymėjimu 11

Lietuvoje siūloma leisti banko klientą atpažinti pagal vairuotojo pažymėjimą. Toks pasikeitimas gali...

Finansai
2018.12.16
Metų pabaigoje Valstybės biudžete – 121 neplanuotas „viščiukas“ 1

Iš pagrindinių mokesčių Lietuvos valstybės ir savivaldybių biudžetas surinko tiek, kiek ir planavo, o...

Finansai
2018.12.14
Lietuvių kuriamas sprendimas sutrumpins PVM susigrąžinimą iki kelių minučių Premium

Iš JAV ar Azijos į ES valstybes atvykę turistai čia išleidžia vis daugiau pinigų, tačiau kad galėtų...

I.Laursas: didelės grąžos turėtų būti prieinamos visiems Premium 12

Žmonių gebėjimas kurti vertę, pasak investuotojo Iljos Laurso, rizikos kapitalo fondo „Nextury Ventures“...

Finansai
2018.12.14
Valstybė ir savivaldybės šiemet gavo 121 mln. Eur neplanuotų pajamų 6

Valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamos sausio–lapkričio mėnesiais siekė 7,902 mlrd. Eur – 1,6% (121,1...

Finansai
2018.12.13
EY grynasis pelnas išaugo 22% 2

EY pajamos per praėjusį finansinį laikotarpį paaugo 9,2%, o darbo užmokesčio išlaidos didėjo 11,1%.

Finansai
2018.12.13
VMI sukūrė nemokamo virtualaus buhalterio versiją 12

Individualią veiklą vykdantys ar ketinantys vykdyti gyventojai gali susipažinti, kaip atrodys nemokama...

Finansai
2018.12.13
Paskola: rizikų įvertinimas atriša rankas Rėmėjo turinys

Paskola – žodis, dažniausiai keliantis, pirmiausia, negatyvias emocijas. Nei vienas mūsų nenori prisiimti...

Finansai
2018.12.13
Dvigubų standartų cinizmas 5

Seimo nariai taupyti nelinkę: valstybės biudžetą palaiminę jie nepamiršo ir savo kišenių – kone vienbalsiai...

Finansai
2018.12.13
Pareigas palieka „Telia Lietuvos“ finansų vadovas 7

Telekomunikacijų AB „Telia Lietuva“ finansų vadovas Laimonas Devyžis nusprendė išeiti iš bendrovės.  

Vadyba
2018.12.12
Atsargiai – ir smulkios dovanos gali virsti interesų konfliktais

Priimant dovanas gali kilti interesų konfliktai. Jų galima išvengti deklaruojant dovanas viešai.

Finansai
2018.12.12
ESTT sprendimas: vežėjai ekspeditoriams negali taikyti 0% PVM Premium 3

Europos Sąjungos Teisingumo Teismas dar kartą pakartojo, kad vežėjai ekspeditoriams turi išrašyti sąskaitas...

Finansai
2018.12.12
Ekonomistai: 2019 m. biudžetas – rizikingas, ypač dėl PVM ambicijų Premium 11

Ekonomistai lenkia pirštus vardydami Seime patvirtinto biudžeto privalumus ir trūkumus. Tarp didžiausių...

Finansai
2018.12.11
Priimti 2019 m. „Sodros“ ir Sveikatos draudimo biudžetai 4

Antradienį patvirtinęs kitų metų valstybės biudžetą Seimas priėmė ir 2019-ųjų „Sodros“ bei Privalomojo...

Finansai
2018.12.11
Ž. Mauricas: tai, kad Lietuva perskirsto per mažai BVP – mitas Premium 3

Lietuvos viešojo sektoriaus bėdos susijusios ne su lėšų stygiumi, o su išpūstu viešuoju sektoriumi bei...

Finansai
2018.12.11
Tarnautojų bazinės algos dydis kitąmet kilstelėtas simboliškai 2

Pareiginės algos bazinis dydis, nuo kurio priklauso daugumos valdininkų darbo užmokestis, kitąmet bus...

Verslo aplinka
2018.12.11
2019-ųjų biudžetas: kiek „į rankas“ gaus pensininkas, mokytojas, prezidentė 5

Seimas antradienį priėmė 2019 metų biudžetą. BNS žurnalistų komanda tradiciškai įvertino, kaip naujas šalies...

Finansai
2018.12.11
Seimas priėmė 2019-ųjų biudžetą, atmetęs daugumą opozicijos pataisų 28

Seimas antradienį priėmė 2019 m. valstybės biudžetą. Valdančioji koalicija pademonstravo turinti pakankamus...

Verslo aplinka
2018.12.11
Metinė infliacija pagal SVKI lapkritį siekė 2,4%

2018 m. lapkričio mėn. pagal su kitomis Europos Sąjungos (ES) valstybėmis narėmis metodologiškai suderintą...

Finansai
2018.12.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau