Lietuvos naudotų automobilių rinkoje – apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų

Publikuota: 2018-11-28
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
svg svg
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotas naudotas transporto priemones per metus galimai gauna apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų, dar apie 33 mln. Eur pajamų susirenka iš neteisėtos automobilių ardymo veiklos, rodo Aplinkos apsaugos instituto transporto priemonių rinkos tyrimas.

Institutas siūlo numatyti draudimą Transporto priemonių registre pirmą kartą registruoti transporto priemonę, jeigu ji įsigyta iš gamintojo ir importuotojo, kuris neregistruotas Vieningoje gaminių ir pakuočių apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS).

„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje 2017 m. buvo įregistruota apie 160.000 lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų apie 47% sudarė registruoti automobiliai pagal užsienio transporto priemonių registracijos dokumentus, t. y. teoriškai transporto priemonė įsigyjama iš užsienyje registruoto asmens, bet praktiškai iš pardavėjo Lietuvoje.

„Įvertinus teisiškai iš užsienyje registruotų asmenų įsigytų transporto priemonių kiekį ir 2017 metų vidutinę naudotos transporto priemonės pardavimo kainą Lietuvoje, galima teigti, kad šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotus automobilius galimai gauna apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų per metus“, – daro išvadą Alfredas Skinulis, Aplinkos apsaugos instituto vadovas.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Paplitusi praktika

VŽ rašė, jog pasitaiko atvejų, kai iš užsienio įvežtus naudotus automobilius perparduodantys asmenys gyventojus ragina sandorį baigti pasirašant užsienietišką pirkimo-pardavimo sutartį, pagal kurią, tariamai, automobilio pardavėjas yra užsienio šalies pilietis. Pardavinėtojų tarpe tokios sutartys žinomos kaip „kauferiai“ (nuo vokiškos sutarties pavadinimo „Kaufvertrag“).

Sutartis surašoma taip, tarsi pirkėjas buvo išvykęs į užsienį ir įsigijo automobilį tiesiogiai iš kitos šalies piliečio. Lietuvoje veikiančiam automobilio perpardavėjui tai naudinga – jis nėra susijęs su parduota transporto priemone, nuslepia už automobilį gautus pinigus ir nesumoka mokesčių. Dažniausiai vadinamieji „kauferiai“ surašomi prieš pat automobilio registracijos procedūrą, nurodant fiktyvią sutarties sudarymo vietą ir datą. Sutartį vietoje užsienio šalies piliečio neretai pasirašo realus mašinos pardavėjas. Anot VMI, tokios sutartys, kuriose nurodomos tikrovės neatitinkančios aplinkybės, vertintinos, kaip suklastotos, o jų įforminimas užtraukia atitinkamą atsakomybę.

Ardo irgi šešėlyje

Anot Aplinkos apsaugos instituto, dešimtis milijonų neapskaitytų pajamų susirenka ir vykdantys neteisėtą eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) ardymo veiklą. Šešėlyje veikiantys ardytojai per metus galėjo gauti apie 23 mln. Eur pajamų už priduotas vertę turinčias atliekas (įvairius metalus, akumuliatorius, laidus) ir pakartotiniam naudojimui parduotas tinkamas dalis. Taip pat galėjo būti neapskaityta apie 10 mln. Eur gautinų lėšų dėl tokių atliekų kaip plastikas, guma, stiklas paridavimo.

Tyrimo duomenimis, 2017 m. Lietuvoje galimai buvo apdorota apie 130.000 netinkamų naudojimui lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų apie 18% buvo išardyta teisėtai.

„Akivaizdu, kad transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo šešėlio mastas Lietuvoje yra itin didelis, o šešėlio pasekmės – skaudžios. Pajamų ar jų dalies už automobilių pardavimą neapskaitantys ir neteisėtai ardymo veiką vykdantys asmenys ne tik iškraipo rinką ir konkurencinę aplinką, bet ir stumia į šešėlį netgi skaidriai dirbantį verslą. Žalos dėl nesumokėtų mokesčių patiria valstybė ir kiekvienas gyventojas“, – teigia p. Skinulis.

Teikia pasiūlymus

Aplinkos apsaugos instituto vadovo nuomone, esamą situaciją reikėtų keisti mažinant administracinę ir finansinę naštą smulkiajam ir vidutiniam verslui bei keičiant teisės aktus. Pavyzdžiui, aplinkosaugos dokumentų gavimas teisėtai ENTP apdorojimo veiklai vidutiniškai užtrunka apie 7 mėn. ir gali kainuoja apie 35.000 Eur. Tai – tik viena iš priežasčių, kodėl veikla vykdoma nelegaliai. Kita vertus, kontrolės institucijos neretai tikrina teisėtai veikiantį verslą, o nelegaliai veikiantys asmenys ir toliau lieka šešėlyje.

„Bėdų turime ir daugiau. Dėl mažo rinkos skaidrumo ir gamintojų bei importuotojų pareigų nevykdymo Lietuva nevykdo ES direktyvos bei ENTP pakartotinio naudojimo ir perdirbimo užduočių. Užduotys numato, kad tik 5% automobilio ardymo metu susidarančių atliekų gali būti pašalinama“, – sako p. Skinulis.

Aplinkos apsaugos institutas taip pat siūlo Atliekų tvarkymo įstatyme aiškiai nustatyti, kad visi transporto priemonių gamintojai ir

importuotojai privalo dalyvauti ENTP tvarkymo sistemoje. Anot jo, nevykdantiems šios pareigos reikėtų numatyti sankcijas, kurios būtų ženkliai didesnės nei būtų kainavęs importuotojams nustatytų pareigų vykdymas.

Taip pat siūloma numatyti draudimą Transporto priemonių registre pirmą kartą registruoti automobilį įsigytą iš gamintojo ir importuotojo, kuris neregistruotas Vieningoje gaminių ir pakuočių apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS) ir nedalyvauja ENTP tvarkymo sistemoje.

Kartu esą reikėtų sukurti pažeidimų stebėsenos, išankstinio neteisėtai veiklą vykdančio verslo kontrolės mechanizmus.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Finansai“
„Moller auto“ pelnas pernai augo 2,5 karto 1

„Volkswagen“ automobilių prekybos ir remonto bendrovė „Moller Auto“ praėjusiais metais gavo 75,3 mln. Eur...

Finansai
2022.05.20
G. Šimkus: Baltijos šalys nesugeba išnaudoti stipraus regiono įvaizdžio investicijoms pritraukti

Nepaisant gerų ekonomikos rodiklių, Baltijos šalys nesugeba išnaudoti savo, kaip stipraus ir investuotojams...

Finansai
2022.05.20
„SME Finance“ su „SME Bank“ steigia bendrą IT centrą: bus sukurta 50 darbo vietų

Lietuvos finansų technologijų bendrovė „SME Finance“ kartu su neobanku „SME Bank“ įkurs vidinį informacinių...

Vadyba
2022.05.20
VMI išaiškino, kam ir kaip PVM nebus apmokestinta parama Ukrainai

Ukrainos karo ar kitų nelaimių aukoms skirtos prekės ir su jomis susijusios paslaugos galės būti...

Finansai
2022.05.20
Vokietijos finansų ministras: pasaulinės stagfliacijos tikimybė didėja

Pusės amžiaus senumo išbandymus primenančios stagfliacijos tikimybė pasauliniu mastu didėja, skelbia agentūra...

Finansai
2022.05.20
Išmanieji kasos aparatai: dvejų metų darbą bando įveikti per pusmetį ir apčiuopomis Premium 2

Dalis prekybininkų greičiausiai nebus pasirengę nuo 2023 m. sausio 1 d. teikti kasos kvitų duomenis...

Finansai
2022.05.20
Du scenarijai, kada verslui didėtų rizikos marža, brangtų paskolos Premium

Išaugusios energijos kainos arba nutrauktas dujų tiekimas euro zonoje ne tik sulėtintų ekonominį augimą ir...

Finansai
2022.05.20
Estų bendrovė augina kriptovištas. Įmonės savininkas vadiną ją „kolūkiu 2.0“ Premium 6

Prieš trejus metus Tanelis Tangas Saremos saloje įkūrė bendrovę „Saaremaa Mahemunad“ (liet. – Saremos...

Finansai
2022.05.19
Europos Parlamentas dega žalią šviesą 15% pelno mokesčiui ES 1

Europos Parlamentas (EP) ketvirtadienį parėmė Europos Komisijos siūlymą, kuriam įsiteisėjus ES įsigaliotų...

Finansai
2022.05.19
Lietuvos draudimo rinka pirmąjį ketvirtį augo 17%

Lietuvos draudimo rinka pirmąjį šių metų ketvirtį pagal pasirašytas įmokas siekė 292 mln. Eur – 17,1% daugiau...

Rinkos
2022.05.19
Prancūzų kapitalo „Rosbank“ parduotas Kremliui artimam oligarchui

Prancūzijos bankininkystės milžinas „Societe Generale“ pranešė užbaigęs savo antrinio banko Rusijoje...

Rinkos
2022.05.19
Gryninantis 10.000 Eur, „Swedbank“ reikalaus paaiškinimo – kam? 77

„Swedbank“ Lietuvoje nuo rugsėjo 1 d. didina įvairių paslaugų įkainius, besigryninsiantys bent 10.000 Eur...

Rinkos
2022.05.19
„Invega“ paskolos itin daug susidomėjimo iš vežėjų nesulaukė Premium

Pirmadienį baigėsi terminas teikti paraiškas „Invega“ teikiamoms lengvatinėms paskoloms apyvartinėms lėšoms...

Logistika
2022.05.19
Ministerija: didžiųjų pasaulio įmonių apmokestinimo naudos Lietuva sulauktų 2025-aisias

Lietuva palaiko globalaus pelno mokesčio tarptautinėms kompanijoms iniciatyvą įvedant jį nuo 2024-ųjų, o jo...

Finansai
2022.05.19
Nuleido VVĮ naujus tikslus, o valdybose švilpauja vėjai Premium

Vyriausybė šią savaitę patvirtino siektinus valstybės valdomų įmonių (VVĮ) finansinius tikslus 2022–2024 m.,...

Finansai
2022.05.19
FNTT: Druskininkų ir Birštono SPA centruose nustatytos PVM vengimo schemos 2

Druskininkų ir Birštono SPA centruose nustatytos pridėtinės vertės mokesčio (PVM) vengimo schemos,...

Verslo aplinka
2022.05.19
Teisininkė: daugelis sutarčių dėl didėjančių kainų nebus įvykdytos. Reikia tartis Premium

Donata Lapėnienė, advokatų profesinės bendrijos „VIALEX Baltic“ partnerė, prognozuoja, jog dėl padidėjusių...

Verslo aplinka
2022.05.19
Statybą stabdo ne verslas 31

Statybos bei kelių tiesimo įmonės beveik 80-yje viešųjų objektų pusdieniui metė darbus ir su plakatu...

VŽ požiūris
2022.05.19
Renovacija merdi, o rangos konkursus skelbia dar 2019 m. kainomis Premium 3

Renovacijos projektų vykdytojai kai kuriuos pirkimus skelbia dar 2019–2020 m. kainomis, kai vien nuo šių metų...

Statyba ir NT
2022.05.19
Finansinių ataskaitų teikimas: dažniausi klausimai ir atsakymai Verslo tribūna

Artėjant terminui, gegužę suaktyvėja juridinių asmenų finansinių ataskaitų teikimas – šiuo metu Registrų...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku