Lietuvos naudotų automobilių rinkoje – apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų

Publikuota: 2018-11-28
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotas naudotas transporto priemones per metus galimai gauna apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų, dar apie 33 mln. Eur pajamų susirenka iš neteisėtos automobilių ardymo veiklos, rodo Aplinkos apsaugos instituto transporto priemonių rinkos tyrimas.

Institutas siūlo numatyti draudimą Transporto priemonių registre pirmą kartą registruoti transporto priemonę, jeigu ji įsigyta iš gamintojo ir importuotojo, kuris neregistruotas Vieningoje gaminių ir pakuočių apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS).

„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje 2017 m. buvo įregistruota apie 160.000 lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų apie 47% sudarė registruoti automobiliai pagal užsienio transporto priemonių registracijos dokumentus, t. y. teoriškai transporto priemonė įsigyjama iš užsienyje registruoto asmens, bet praktiškai iš pardavėjo Lietuvoje.

„Įvertinus teisiškai iš užsienyje registruotų asmenų įsigytų transporto priemonių kiekį ir 2017 metų vidutinę naudotos transporto priemonės pardavimo kainą Lietuvoje, galima teigti, kad šešėlinis verslas už pirmą kartą Lietuvoje parduotus automobilius galimai gauna apie 256 mln. Eur neapskaitytų pajamų per metus“, – daro išvadą Alfredas Skinulis, Aplinkos apsaugos instituto vadovas.

Paplitusi praktika

VŽ rašė, jog pasitaiko atvejų, kai iš užsienio įvežtus naudotus automobilius perparduodantys asmenys gyventojus ragina sandorį baigti pasirašant užsienietišką pirkimo-pardavimo sutartį, pagal kurią, tariamai, automobilio pardavėjas yra užsienio šalies pilietis. Pardavinėtojų tarpe tokios sutartys žinomos kaip „kauferiai“ (nuo vokiškos sutarties pavadinimo „Kaufvertrag“).

Sutartis surašoma taip, tarsi pirkėjas buvo išvykęs į užsienį ir įsigijo automobilį tiesiogiai iš kitos šalies piliečio. Lietuvoje veikiančiam automobilio perpardavėjui tai naudinga – jis nėra susijęs su parduota transporto priemone, nuslepia už automobilį gautus pinigus ir nesumoka mokesčių. Dažniausiai vadinamieji „kauferiai“ surašomi prieš pat automobilio registracijos procedūrą, nurodant fiktyvią sutarties sudarymo vietą ir datą. Sutartį vietoje užsienio šalies piliečio neretai pasirašo realus mašinos pardavėjas. Anot VMI, tokios sutartys, kuriose nurodomos tikrovės neatitinkančios aplinkybės, vertintinos, kaip suklastotos, o jų įforminimas užtraukia atitinkamą atsakomybę.

Ardo irgi šešėlyje

Anot Aplinkos apsaugos instituto, dešimtis milijonų neapskaitytų pajamų susirenka ir vykdantys neteisėtą eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) ardymo veiklą. Šešėlyje veikiantys ardytojai per metus galėjo gauti apie 23 mln. Eur pajamų už priduotas vertę turinčias atliekas (įvairius metalus, akumuliatorius, laidus) ir pakartotiniam naudojimui parduotas tinkamas dalis. Taip pat galėjo būti neapskaityta apie 10 mln. Eur gautinų lėšų dėl tokių atliekų kaip plastikas, guma, stiklas paridavimo.

Tyrimo duomenimis, 2017 m. Lietuvoje galimai buvo apdorota apie 130.000 netinkamų naudojimui lengvųjų automobilių ir mikroautobusų, iš jų apie 18% buvo išardyta teisėtai.

„Akivaizdu, kad transporto priemonių rinkos ir jų atliekų tvarkymo šešėlio mastas Lietuvoje yra itin didelis, o šešėlio pasekmės – skaudžios. Pajamų ar jų dalies už automobilių pardavimą neapskaitantys ir neteisėtai ardymo veiką vykdantys asmenys ne tik iškraipo rinką ir konkurencinę aplinką, bet ir stumia į šešėlį netgi skaidriai dirbantį verslą. Žalos dėl nesumokėtų mokesčių patiria valstybė ir kiekvienas gyventojas“, – teigia p. Skinulis.

Teikia pasiūlymus

Aplinkos apsaugos instituto vadovo nuomone, esamą situaciją reikėtų keisti mažinant administracinę ir finansinę naštą smulkiajam ir vidutiniam verslui bei keičiant teisės aktus. Pavyzdžiui, aplinkosaugos dokumentų gavimas teisėtai ENTP apdorojimo veiklai vidutiniškai užtrunka apie 7 mėn. ir gali kainuoja apie 35.000 Eur. Tai – tik viena iš priežasčių, kodėl veikla vykdoma nelegaliai. Kita vertus, kontrolės institucijos neretai tikrina teisėtai veikiantį verslą, o nelegaliai veikiantys asmenys ir toliau lieka šešėlyje.

„Bėdų turime ir daugiau. Dėl mažo rinkos skaidrumo ir gamintojų bei importuotojų pareigų nevykdymo Lietuva nevykdo ES direktyvos bei ENTP pakartotinio naudojimo ir perdirbimo užduočių. Užduotys numato, kad tik 5% automobilio ardymo metu susidarančių atliekų gali būti pašalinama“, – sako p. Skinulis.

Aplinkos apsaugos institutas taip pat siūlo Atliekų tvarkymo įstatyme aiškiai nustatyti, kad visi transporto priemonių gamintojai ir

importuotojai privalo dalyvauti ENTP tvarkymo sistemoje. Anot jo, nevykdantiems šios pareigos reikėtų numatyti sankcijas, kurios būtų ženkliai didesnės nei būtų kainavęs importuotojams nustatytų pareigų vykdymas.

Taip pat siūloma numatyti draudimą Transporto priemonių registre pirmą kartą registruoti automobilį įsigytą iš gamintojo ir importuotojo, kuris neregistruotas Vieningoje gaminių ir pakuočių apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS) ir nedalyvauja ENTP tvarkymo sistemoje.

Kartu esą reikėtų sukurti pažeidimų stebėsenos, išankstinio neteisėtai veiklą vykdančio verslo kontrolės mechanizmus.

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
SEB: darbo užmokesčio augimas 2020 m. gerokai lenks infliaciją

Lietuvos ekonomika šiemet į priekį judės lėčiau, tačiau gyventojų finansinė būklė neprastės – nedarbas turėtų...

Finansai
09:42
„Padėkokime“ ir S. Jakeliūnui 9

Lietuvos verslas vis labiau tampa bankų atstumtuoju – skirtingai nei daugumoje ES šalių, paskolų prieinamumas...

ES verslui bankai skolina noriau, o Baltijos šalys alksta finansavimo Premium 4

2019 m. pabaigoje Europos Komisijos (EK) atlikta įmonių apklausa parodė, kad visose ES šalyse bankų noras...

Seime bus ieškoma, kuo pakeisti bankus regionuose

Seime sudaryta darbo grupė per tris mėnesius ketina įvertinti, kaip padidinti finansinių paslaugų prieinamumą...

Finansai
2020.01.20
Kaip pirksime šiais metais? Svarbiausi 2019 m. atlikti ir šiemet laukiami viešųjų pirkimų reguliavimo pakeitimai Verslo tribūna

Metų pradžia yra tinkamiausias metas įvertinti esminius praėjusių metų viešųjų pirkimų teisinio reguliavimo...

Finansai
2020.01.20
Duomenų apie startuolių finansus mažai, bet pelningumas džiugina 2

Šiuo metu Lietuvoje veikiančių startuolių skaičius jau perkopė 1.000 ribą, tačiau finansinių duomenų apie jų...

Gazelė
2020.01.20
Pirmieji lengvatiniai metai ne visiems nuostolingi: 770 bendrovių uždirbo 13 mln. Eur Premium 1

Pirmieji metai naujam verslui sudėtingiausi – reikia ne tik atsistoti ant kojų, bet ir galvoti, kaip...

Gazelė
2020.01.20
„Snoras“ Šveicarijoje iš „Julius Baer“ siekia prisiteisti 335 mln. Eur  1

Bankrutavęs „Snoro“ bankas Šveicarijos teismuose siekia prisiteisti 335,2 mln. Eur iš šios...

Finansai
2020.01.20
Estų vienaragis žada lietuvius persodinti į elektromobilius  Premium

Pavėžėjimo paslaugas Lietuvoje teikianti estų bendrovė „Bolt“ per keletą metų planuoja investuoti bent 10...

Finansai
2020.01.20
Metas sugriauti pensijų fondų monopolį 12

Šiemet Finansų ministerija planuoja svarstyti vadinamosios investicinės sąskaitos lengvatą. Ji leistų pačiam...

Finansai
2020.01.20
„Sodra“ paskelbė 100 daugiausia uždirbančių profesijų atlyginimus Premium 5

Labiausiai 2019 m. padidėjo gydytojų ir tarnautojų atlyginimai, rodo „Sodros“ duomenys. Skaičius reikėtų...

Finansai
2020.01.20
Valstybės ir savivaldybių biudžetai gavo 23,4% daugiau pajamų

Išankstiniais Finansų ministerijos duomenimis, 2019 m. valstybės biudžetas ir savivaldybių biudžetai pajamų...

Finansai
2020.01.17
„Bolt“ iš Europos investicijų banko skolinasi 50 mln. Eur 1

Europos investicijų bankas (EIB) ir pavežėjimo paslaugų bendrovė „Bolt“ Vilniuje pasirašė 50 mln. Eur...

Finansai
2020.01.16
Į pensijų kaupimą naujai įtraukta 43.500 gyventojų

Į pensijų kaupimą šiemet naujai įtraukiami 43.500 gyventojų, kuriems „Sodra“ atsitiktine tvarka priskyrė...

Finansai
2020.01.16
Europos investicijų bankas Vilniuje atidaro atstovybę Baltijos šalims

Europos investicijų banko grupė Vilniuje nuo vasario 1 d. steigia regioninę atstovybę Baltijos šalims.

Finansai
2020.01.16
Šiemet pajamų deklaravimo startas bus skelbiamas anksčiau

Iki šių metų vasario 17 d. mokesčius išskaičiuojantys asmenys mokesčių administratoriui turi pateikti...

Finansai
2020.01.16
„Fintech“ rinka: ko galime tikėtis 2020-aisiais Premium

Naujos technologijos ir besikeičiantys vartotojų poreikiai pastaraisiais metais sudrebino finansinių paslaugų...

Paslaugos
2020.01.16
„Creditinfo“: restoranų verslas šiandien pats rizikingiausias

Naujausi Lietuvoje veikiančių įmonių finansiniai rodikliai rodo, kad šiandien pats rizikingiausias yra...

Finansai
2020.01.16
VMI: dirbančiųjų savarankiškai Lietuvoje daugėja, populiarėja veikla pagal pažymą  

Šiemet individualią veiklą (toliau — IDV) su verslo liudijimu pradėjo per 36.000 gyventojų, o IDV pagal...

Verslo aplinka
2020.01.16
Ant Finansų ministerijos stalo – investicinės sąskaitos lengvatos Premium 6

Finansų ministerija svarsto vadinamosios investicinės sąskaitos modelį, kuris leistų gyventojui nemokėti...

Finansai
2020.01.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau