Kas tai? Eksperto įžvalgos

    Kada tiekėjas iš viešojo pirkimo gali būti pašalinamas dėl įtariamo draudžiamo susitarimo su kitais pirkimo dalyviais

    Reklama publikuota: 2018-11-12
    svg svg

    Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (LAT)[1] išaiškino, kokie duomenys atitinka „įtikinamų duomenų“ kriterijų sprendžiant, ar yra pagrindas pašalinti galimai konkurenciją ribojantį susitarimą viešajame pirkime sudariusius tiekėjus. LAT taip pat priminė perkančiosios organizacijos pareigas priimant tokio pobūdžio sprendimą.

    Perkančioji organizacija pašalino tiekėją iš viešojo pirkimo procedūros dėl įtarimų, jog jis derino savo veiksmus su kitomis pirkime dalyvavusiomis įmonėmis ir siekė iškreipti konkurenciją tarp pirkimo dalyvių. Toks įtarimas perkančiajai organizacijai kilo dėl vienodų klaidų ir redakcinių panašumų šių įmonių pateiktuose pasiūlymuose.

    Iš konkurso pašalintas tiekėjas nusprendė ginčyti tokį perkančiosios organizacijos sprendimą teisme teigdamas, kad nėra įtikinamų duomenų, pagrindžiančių jog jis, siekdamas iškreipti konkurenciją konkurse, su kitais tiekėjais yra sudaręs kokius nors susitarimus.

    Byla pasiekė LAT, kuris patikslino, kokie duomenys laikytini „įtikinamais“ pagrįsti sprendimą dėl galimai konkurenciją ribojantį susitarimą sudariusių tiekėjų pašalinimo iš konkurso.

    Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













    Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



     

    Susitarimai dėl konkurencijos ribojimo – pagrindas pašalinti iš konkurso

    Sutartais viešųjų pirkimų pasiūlymais (angl. bid rigging) paprastai vadinami slapti konkurentų susitarimai dėl dalyvavimo viešuosiuose pirkimuose nekonkuruojant dėl kainos, kokybės ar užkertant kelią į pirkimus patekti naujiems dalyviams ir taip siekiant didesnio pelno. Dėl susitarimo gautas papildomas pelnas vėliau gali būti paskirstomas tarp susitarimo dalyvių, pvz. pirkimo laimėtojui išmokant pinigų kitiems susitarimo dalyviams subrangos ar konsultavimo sutarčių pagrindu. Tokių susitarimų dalyviai keičiasi komerciškai jautria informacija ir kitaip derina savo veiksmus dalyvaujant viešuosiuose pirkimuose.

    Paprastai susitarimai viešuosiuose pirkimuose pasireiškia tokiais veiksmais:

    • pateikiant pasiūlymus, kurie viršija pirkimo biudžetą ar akivaizdžiai netenkina kitų perkančiosios organizacijos poreikių; tokie pasiūlymai teikiami tam, kad būtų sudarytas konkurencingos procedūros įspūdis;
    • nedalyvaujant pirkime, atsiimant jau pateiktą pasiūlymą ar pasiūlymo nepatikslinant;
    • pasiūlymų rotacija, kai yra susitariama dėl panašių viešųjų pirkimų laimėtojų eilės, taip užtikrinant, kad visi susitarimo dalyviai gautų panašų pelną;
    • pasidalijant rinką, kai konkurentai susitaria (ne) dalyvauti tam tikrose geografinėse rinkose skelbiamuose pirkimuose ir (ar) tam tikrų prekių rinkose skelbiamuose pirkimuose ir taip išvengti tarpusavio konkurencijos.

    Sutartų viešųjų pirkimų požymiai gali būti šios aplinkybės:

    • tas pats tiekėjas dažnai siūlo mažiausią kainą ar nepateikia pasiūlymo konkursui;
    • kai kurie tiekėjai netikėtai atsiima savo pasiūlymus;
    • kai kurios įmonės visada teikia pasiūlymus, bet niekada nelaimi;
    • dvi ar daugiau įmonių pateikia bendrą pasiūlymą, nors mažiausiai viena iš jų galėtų teikti
    • savo atskirą pasiūlymą;
    • konkurso laimėtojas pakartotinai teikia rangos darbus pralaimėjusiai įmonei;
    • panašūs pasiūlymai ir (ar) vienodos klaidos pasiūlymo dokumentuose;
    • pateikiamas formalus pasiūlymas, netenkinantis įprastinių pasiūlymui taikomų kriterijų;
    • staigus ir vienodas pasiūlymų kainų kilimas.

    Pagal VPĮ, perkančioji organizacija pašalina tiekėją iš pirkimo procedūros, jeigu jis su kitais tiekėjais yra sudaręs susitarimų, kuriais siekiama iškreipti konkurenciją atliekamame pirkime ir perkančioji organizacija dėl to turi įtikinamų duomenų[1].

    Pagrindas pašalinti tiekėją – tik įtikinami duomenys

    Pasak LAT, priešingai negu sprendžiant dėl profesinį pažeidimą padariusio tiekėjo pašalinimo, vertinant, ar yra pagrindas tiekėją pašalinti iš pirkimo procedūros dėl galimai sudaryto konkurenciją ribojančio susitarimo nėra reikalaujama, kad tokio susitarimo buvimo faktas būtų patvirtintas galutiniu Konkurencijos tarybos ar įsiteisėjusiu teismo sprendimu.

    LAT konstatavo, kad sprendimui dėl draudžiamu susitarimu įtariamų tiekėjų pašalinimo iš konkurso pagrįsti pakanka objektyvios, patikrinamos informacijos, kurią galima nuginčyti tiek ikiteisminėje ginčo stadijoje, tiek teismo procese. Šie duomenys turi būti pakankami perkančiajai organizacijai spręsti dėl konkurenciją ribojančio susitarimo egzistavimo.

    Konkurencijos tarybos specialisto preliminari išvada – įtikinami duomenys

    Nagrinėjamu atveju perkančioji organizacija dėl galimo tiekėjų veiksmų derinimo kreipėsi į Konkurencijos tarybą. Ši nustatė, kad esama tiekėjų veiksmų derinimo požymių, kadangi visi vertinti pasiūlymai pateikti tą pačią, paskutinę, pasiūlymų pateikimo termino dieną, vidutiniškai 30 min. intervalais; visuose pasiūlymuose sutampa skaitinės ir žodinės pasiūlymo sumos išraiškos rašymo šriftas ir būdas; vienetų tikslumu sutampa pasiūlymų kainos, pasiūlymai parengti nepakeitus pasiūlymo formoje nurodytų perkančiosios organizacijos rekvizitų. Konkurencijos taryba pažymėjo, kad nurodyti požymiai gali būti priskiriami prie pasiūlymų derinimo požymių, kurie gali rodyti tiekėjų susitarimo, kuriuo siekiama iškreipti konkurenciją viešajame pirkime, sudarymo tikimybę.

    Nors buvo keliama abejonė dėl šio Konkurencijos tarybos rašto įrodomosios reikšmės, LAT nurodė, kad šios specializuotos institucijos pozicija yra teisiškai svarbi vertinant, ar pirkimo dalyviai buvo sudarę konkurenciją ribojantį susitarimą, ar ne. Pasak Teismo, vien tai, jog, neturėdama tam pareigos, perkančioji organizacija kreipėsi į Konkurencijos tarybą dėl pozicijos pateikimo, reiškia, kad gavusi jos vertinimą ji negali jo ignoruoti.

    Įtikinamų duomenų turėjimo nepakanka, kad tiekėjas būtų pašalintas

    Kaip nurodė LAT, vien įtikinamų duomenų turėjimas (gavimas, surinkimas) nėra pakankama sąlyga, kad ūkio subjektas galėtų būti pašalintas iš viešojo pirkimo procedūrų. Ketinamam pašalinti tiekėjui turi būti bent jau suteikta galimybė pasiaiškinti dėl perkančiosios organizacijos turimų duomenų teisingumo ir jos keliamų abejonių pagrįstumo.

    Perkančioji organizacija turi aktyviai aiškintis galimo dalyvių neteisėto elgesio aplinkybes ir papildomai tirti, ar ir kaip ūkio subjektai konkurse galimai iškraipė sąžiningą konkurenciją.

    [1] VPĮ 46 straipsnio 4 dalies 1 punktas. [2] LAT 2018 m. spalio 31 d. nutartis civilinėje byloje Nr. e3K-3-397-378/2018.

    Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

    Tema „Finansai“
    G. Nausėda pasirašė Akcizų įstatymo pataisas 2

    Prezidentas Gitanas Nausėda pasirašė Akcizų įstatymo pataisas, kuriomis didės taršaus kuro akcizai, bus...

    Logistika
    2023.05.19
    Dėl nutekintų klientų duomenų „Švaros broliams“ skirta 20.000 Eur bauda 3

    Bendrovė „Švaros broliai“ nusprendė neskųsti Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos (VDAI) sprendimo...

    Finansai
    2023.05.19
    „Volkswagen“ pabaigė pasitraukimą iš Rusijos rinkos

    Vokietijos automobilių gamintoja „Volkswagen“ penktadienį pranešė užbaigusi savo aktyvų Rusijoje pardavimą,...

    Finansai
    2023.05.19
    Prezidento patarėjas ragina mokesčių reformą modifikuoti, pramonininkai – atidėti 2

    Šalies ekonomikai šiemet patiriant ekonomikos nuosmukį, Vyriausybės parengta mokesčių reforma turėtų atitikti...

    Finansai
    2023.05.19
    100 mln. Eur kainuosiančiai „Vičiūnai ir partneriai“ gamyklai įranga jau užsakyta 6

    Vičiūnų įmonių grupei priklausanti žuvies ir kitų jūros gėrybių produktų gamybos UAB „Vičiūnai ir partneriai“...

    Pramonė
    2023.05.19
    Artėja tvarumo ataskaitos, o verslo automobiliai – taršūs, moterims mokama mažiau Premium 2

    Apie 330 didelių Lietuvos įmonių, kurios po poros metų privalės deklaruoti savo veiklos tvarumo rodiklius,...

    Finansai
    2023.05.19
    Pinigai, kurie padės įveikti recesiją

    Bankams prisukus kranelius ir žaibiškai pašokus palūkanoms, verslininkai, ypač pramonininkai, išskėstomis...

    Nuomonės
    2023.05.19
    Recesijos akivaizdoje pagalvė iš RRF: verslas iš ES galės pasiskolinti iki 1,7 mlrd. Eur Premium

    Nors ir dvejojo, Vyriausybė pasiryžo skolintis iš Europos Komisijos 1,7 mlrd. Eur, iš kurių mažiausiai 1...

    Finansai
    2023.05.19
    Indėlininkų vilionės: rinkoje – eksperimentavimas palūkanomis už einamuosius indėlius Premium

    Įsibėgėjusios bankų indėlių palūkanų lenktynės kiek išjudino klientų lėšų srautus, tačiau terminuotųjų...

    Rinkos
    2023.05.19
    „Harju Elekter“: kitiems metams užsakymų nebepriimame, šiemet augsime 1,5 karto Premium

    Nuo 25 iki 40,7 mln. Eur pardavimus 2022-aisiais auginusi ir sparčiai didinanti darbuotojų skaičių, Panevėžio...

    Pramonė
    2023.05.19
    I. Šimonytė: BVP augimas lėtės dėl geopolitinės situacijos 5

    Reikalingų išteklių ir gebėjimų telkimas priešintis Rusijos invazijai prieš Ukrainą buvo svarbiausias...

    Finansai
    2023.05.18
    Norvegija skiria apie 130 mln. Eur dotacijų Ukrainos energetikos sektoriui

    Norvegija skyrė 1,5 mlrd. NOK (apie 130 mln. Eur) Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko (ERPB)...

    Verslo aplinka
    2023.05.18
    Indija siekia aktyviai įsitraukti į elektromobilių verslą 1

    JAV elektromobilių gamintoja „Tesla“ derasi su mažiausiai trimis Indijos tiekėjais dėl svarbiausių komponentų...

    Pramonė
    2023.05.18
    D. Grybauskaitė: Lietuvai būtina tvarkytis su ekonomikos nuosmukiu 1

    Buvusi šalies prezidentė Dalia Grybauskaitė sako, jog Lietuvoje šiuo metu vyksta techninė recesija ir...

    Verslo aplinka
    2023.05.18
    Finansiškai saugūs Lietuvoje jaučiasi tik dešimtadalis gyventojų

    Vos dešimtadalis (11%) lietuvių teigia, kad jų finansinė situacija užtikrina visišką saugumo jausmą, o 20%...

    Finansai
    2023.05.18
    Rusijos ekonomika pirmąjį metų ketvirtį susitraukė 1,9% 2

    Per pirmąjį šių metų ketvirtį Rusijos sukurtas bendrasis vidaus produktas (BVP) palyginamosiomis kainomis –...

    Finansai
    2023.05.18
    Turizmas Lietuvos kurortuose pasiekė iki pandemijos buvusį lygį

    Turizmas Lietuvos kurortuose po COVID-19 pandemijos atsigauna sparčiau nei visoje šalyje ir jau pasiekė...

    Finansai
    2023.05.18
    Siūlo didinti finansavimą kurortams 2

    Seimas Vyriausybę ketina įpareigoti tvirtinti ne tik dešimties metų kurortų ir kurortinių teritorijų plėtros...

    Verslo aplinka
    2023.05.18
    Lėšų sujungimo sprendimai padeda išspręsti verslo grupių finansavimo rūpesčius Verslo tribūna

    Didesnių verslo grupių finansų valdymas kartais pateikia nemažų iššūkių – finansinius srautus neretai sunku...

    Finansai
    2023.05.18
    GENERAL FINANCING BANKAS: indėlių rinkoje – nauja tendencija Verslo tribūna 2

    Lietuvos gyventojai jau kurį laiką augina šalies finansų įstaigose sukauptą terminuotųjų indėlių portfelį, ir...

    Verslo žinių pasiūlymai