Kur baigiasi savivalda ir prasideda savivalė?

Publikuota: 2018-01-29
Instituto nuotr.
Instituto nuotr.
Lietuvos laisvosios rinkos instituto analitikė

Konstitucija skelbia, kad „Savivaldybės pagal Konstitucijos bei įstatymų apibrėžtą kompetenciją veikia laisvai ir savarankiškai”. Tačiau taip pat nustato, kad „Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise”. Šių nuostatų derinimas pastaruoju metu kelia itin daug aistrų. Nepavyksta nustatyti ribos, kur pasibaigia savivaldybių valdomos įmonės laisvė užsiimti ūkine veikla, ir kur prasideda privataus sektoriaus teisė į sąžiningą konkurenciją

Kur brūkšnys braukiamas dabar? Vietos savivaldos įstatyme nustatyta, kad savivaldybės valdomos įmonės gali imtis ūkinės veiklos tik tada, jei galioja trys sąlygos. Pirma, ši veikla yra būtina patenkinti savivaldybės gyventojų bendruosius interesus – svarbu įsitikinti paslaugos būtinybe ir interesų bendrumo buvimu. Antra, šių interesų netenkina kiti ūkio subjektai. Trečia, nebus diskriminacijos, t. y. žaidimo taisyklės visiems bus lygios.

Šį mechanizmą savivaldybėms taikyti buvo sudėtinga. Savivaldybės dažnai peržengia savo kompetencijų ribas, užmiršta pradines įmonių steigimo priežastis ir pradeda dairytis naujų veiklų. Todėl Prezidentės paskatintas Seimas papildė įstatymą dar vienu saugikliu, kuris veikia taip: savivaldybė, norėdama imtis naujos ūkinės veiklos, privalo gauti Konkurencijos tarybos leidimą. Paprastai tariant, Konkurencijos taryba, kaip nepriklausomas ekspertas patikrins, ar savivaldybė tinkamai įvertino tas tris būtinas sąlygas. Šios tik vasaros viduryje įsigaliojusios pataisos turėtų užtikrinti, kad bus pažabotas savivaldybių polinkis užsiimti verslu. Saugiklis įsuktas ne tam, kad savivaldybėms didėtų administracinė našta ir ne tam, kad būtų ribojama savivaldos laisvė. Saugiklis turi padėti laikytis įstatymų.

Tačiau dar nespėjus pajausti teigiamų pokyčių, įstatymą vėl norima keisti. Šįkart siūlomos pataisos praktiškai visiškai atrištų savivaldybėms rankas užsiimti bet kokia ūkine veikla. Kodėl apskritai yra svarbu, kas teiks paslaugas, kodėl neleisti to daryti bet kam? Velnias kaip visada slypi detalėse arba privataus ir valstybinio ūkio subjekto skirtumuose. Jų yra keletas.

Pirma, skiriasi lėšų, kuriomis finansuojama įmonės veikla, kilmė. Privatus verslas yra finansuojamas iš asmeninių lėšų. Valstybinis verslas finansuojamas mokesčių mokėtojų pinigais. Žinoma, lėšos gali būti ir skolintos, bet rizika privataus verslo atveju bus asmeninė, o savivaldybės atveju – dar viena eilutė finansiniuose dokumentuose. Verslas visada yra susijęs su rizika. Todėl, kai pinigai yra „savi”, sprendimai priimami, priklausomai nuo turimo pinigų kiekio. Racionaliai pasveriamos galimybės ir norai, kokia pinigų suma rizikuoti. Kai pinigai yra ne mano, o kito – tolerancija rizikai padidėja.

Antra. Skiriasi ir pasekmės nesėkmės atveju. Ne paslaptis, kad verslas kartais baigiasi bankrotu. Ar kas nors girdėjote, kad bankrutuotų valstybinis verslas? Ne. Nes taip niekada nebuvo ir, mažai tikėtina, kad bus. Ir taip yra ne todėl, kad šioms įmonėms stebuklingai sekasi. Atvirkščiai, Valstybės kontrolės atlikto tyrimo duomenimis, 2015 m. 34% visų savivaldybių kontroliuojamų įmonių buvo nuostolingos, jų nuosavo kapitalo grąža siekė vos 0,42%, kai visos Lietuvos įmonių vidurkis buvo 9,2%. Blogiausia valdiškų įmonių neištinka tik dėl to, kad susidūrus su finansiniais sunkumais, lėšų visada galima pasisemti iš bendro katilo, kuris nuolat pildomas mokesčių mokėtojų pinigais.

Trečiasis skirtumas susijęs su akcininkų vaidmeniu. Akcininkų galimybė kontroliuoti privatų ir valdišką ūkio subjektą taip pat skiriasi. Privataus verslo akcininkai nuolat stebi rezultatus ir kelia vadovams ambicingus tikslus. O kas yra tikrasis valstybinio verslo akcininkas: savivaldybė ar mokesčių mokėtojai? Pinigai yra mokesčių mokėtojų. O savivaldybė sprendžia, ką su tais pinigais daryti.

Mokesčių mokėtojai, nuo momento, kai pinigai atsiduria savivaldybių kišenėse, nebegali spręsti, kaip šie pinigai turi būti išleisti. Ko gero, retas kuris stebi ar turi kompetenciją stebėti, kaip sekasi jų pinigais finansuojamoms savivaldybių valdomoms įmonėms? Net ir matydami įmonių neefektyvumą, nemokšišką ir aplaidų valdymą ir prastus rezultatus, kokią įtaką žmonės, gali daryti įmonių veiklai? Praktiškai jokios. Vienintelė jų poveikio priemonė yra balsas, kurį kas 4 metus galima skirti rinkimuose išrenkant. O ir tas nelabai atbaido savivaldybių ir jų valdomų įmonių nuo nepotizmo, korupcijos ir kitokių įstatymo laužymų. Juk visada galima sutvarkyti reikalus pasinaudojus tuo, kad ne visi gyventojai išmano ekonominius dalykus, ir užsidėjus teisuolišką gelbėtojo kaukę pagrūmoti prieš „niekadėjus privatininkus”, kurie tik ir tyko apiplėšti vargšus gyventojus.

Taigi, nėra tas pats, ar paslaugą gyventojams teikia privatus, ar valstybinis ūkio subjektas. Privataus verslo veikimo ir konkuravimo sąlygos komplikuojasi, kai jo konkurentas (savivaldybė) turi teisę nustatyti ne tik žaidimo taisykles, bet ir turi neribotus finansinius išteklius. Laikantis Konstitucijos nuostatų, atvejai, kai paslaugas teikia savivaldybių valdomos įmonės turi būti išimtis, geriausia laikina. Ir jei dėl vienokių ar kitokių priežasčių privačių teikėjų nėra, valdžia prieš pradėdama teikti paslaugas pati, verčiau galvotų, kaip panaikinti kliūtis ir tuo paskatinti privačius teikėjus ateiti į rinką.

Šiuo metu galiojantis savivaldybių teisių užsiimti ūkine veikla reglamentavimas yra reikalingas. Tų pačių įstatymo straipsnių nuolatinis kaitaliojimas atrodytų juokingai, jei nebūtų liūdna. Vyriausybė išlieka nuosekli ir nepritaria ketinimui įteisinti savivaldybių savivalę. O jei Seimo nariai nori tobulinti įstatymą, tuomet tegul tikslina nuostatas, kad neliktų vietos interpretacijoms ir įstatymo apėjimui.

Komentaro autorė - Gintarė Deržanauskienė, Lietuvos laisvosios rinkos instituto analitikė

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Į biudžetą gauta daugiau PVM, mažiau – gyventojų pajamų, pelno mokesčių 3

Valstybės biudžetas ir savivaldybių biudžetai pajamų gavo 0,1% (5,9 mln. Eur) daugiau nei prognozuota ir 6,2%...

Finansai
2018.07.19
Pajamoms iš NT ir akcijų didesnis pajamų mokesčio tarifas bus taikomas nuo 150.000 Eur Premium 5

Pajamos, kurios nepriskiriamos darbo užmokesčiui, individualios veiklos pajamoms ar dividendams, nuo kitų...

Finansai
2018.07.19
Šapoka: sprendimų dėl automobilių mokesčio galima tikėtis rudenį 32

Sprendimai dėl automobilių mokesčio galėtų paaiškėti rudenį, teigia finansų ministras. Pasak Viliaus Šapokos,...

Transportas
2018.07.19
Elektroniniai važtaraščiai padėjo aptikti nelegalias vadovo statybas 2

Šių metų liepos 19–20 d. visoje Lietuvoje rengiamos su statybų sektoriumi susijusių įmonių krovinių patikros...

Finansai
2018.07.18
„Sodra“ paaiškina, kaip keisis išmokos po mokesčių reformos 2

„Sodra“ sulaukia nemažai klausimų iš gyventojų, kaip 2019 m. keisis įvairios socialinio draudimo išmokos.

Finansai
2018.07.18
54.000 Lietuvos gyventojų sulauks VMI laiškų 7

Gyventojai, kurie deklaravo pajamas už 2017 metus, tačiau iki šiandien dar nesumokėjo gyventojų pajamų...

Finansai
2018.07.18
Bankai atsisako klientų, o pakilęs spiečius ieško naujo avilio Premium 5

Latvijos, Estijos, Kipro ir daugelio kitų Europos Sąjungos šalių bankai atsisako senųjų klientų, jeigu šie...

Finansai
2018.07.18
Jeffas Bezosas tapo turtingiausiu žmogumi šių laikų istorijoje 4

El. prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjo ir vadovo Jeffo Bezoso turto vertė pirmadienį perkopė 150 mlrd. USD.

Vadyba
2018.07.17
Trumpesni senaties terminai – mažiau delspinigių Premium 1

Trumpesnis senaties terminas Lietuvoje pagerins mokestinę aplinką. Jo sutrumpinimas nuo 3 iki 5 metų rodo,...

Finansai
2018.07.17
VMI paaiškina Seimo priimtus gyventojų pajamų mokesčio pakeitimus 14

Valstybinė mokesčių inspekcija informuoja apie šių metų birželio 28 d. Seimo priimtus Gyventojų pajamų...

Finansai
2018.07.17
Interviu: kaip Lietuvai patekti į „Doing Business“ 10-uką ir nesugriauti pensijų sistemos Premium 2

Kad patektų į verslui patraukliausių šalių dešimtuką, Lietuvai pertvarkyti mokesčių sistemos nepakaks. Kur...

Verslo aplinka
2018.07.17
Pasitikrinkite, ar nesate „Cryptojacking” taikinyje 2

Visame pasaulyje plinta „Blockchain” taikymas įvairiose srityse, todėl nenuostabu, kad šios technologijos...

Finansai
2018.07.16
„TransferGo“ gavo elektroninių pinigų licenciją 3

Lietuvos bankas suteikė elektroninių pinigų įstaigos licenciją piniginių perlaidų startuoliui „TransferGo“.

Technologijos
2018.07.16
Didžiausių Lietuvos bendrovių TOP 1000: verslas nusiteikęs optimistiškai Premium 2

Įvairių sričių įmonių vadovai džiugiai nusiteikę ne tik kalbėdami apie praėjusių metų rezultatus, bet ir...

Verslo klasė
2018.07.16
Pinigai, keliantys galvos skausmą 14

Pinigai, kaip ir lazda, irgi turi du galus: galvą skauda, kai jų nėra, bet, ko gero, dar labiau skauda, kai...

Finansai
2018.07.16
Agrokoncerną vejasi trąšų muitai Premium 3

Muitinės departamentas (MD) įsivėlė į ikiteisminį ginčą su rusiškų trąšų importuotojais dėl priskaičiuotų...

Agroverslas
2018.07.16
Ar svarbu, kas moka mokesčius nuo algos 34

Nuo 2019 m. Lietuvoje įsigalioja nauja atlyginimų skaičiavimo tvarka, kai „Sodros“ įmokos bus konsoliduotos...

Finansai
2018.07.14
Dvigubos atsakomybės už nesumokėtus mokesčius nebebus 1

Įsigaliojus Mokesčių administravimo įstatymo pakeitimams, asmuo už mokestinius pažeidimus nebus baudžiamas du...

Finansai
2018.07.13
Apklausa: sumažėjo manančių, kad būstas brangs 2

Šių metų antrąjį ketvirtį sumažėjo gyventojų dalis, manančių, kad per ateinančius 12 mėnesių būstas brangs.

Statyba ir NT
2018.07.12
VMI galės atskleisti daugiau informacijos apie mokesčių mokėtoją 6

Nuo 2019 m. sausio 1 d. paslaptyje nebus laikoma, ar mokesčių mokėtojas – juridinis asmuo arba individualia...

Finansai
2018.07.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau