Finansų ministre, nebeslėpkime, kiek žmonės sumoka mokesčių

Publikuota: 2017-06-12
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Lietuvos laisvosios rinkos instituto viceprezidentas

Dalis žmonių net nežino, kad jų darbo užmokestis yra 31% didesnis nei parašyta darbo sutartyje, nes dalis jo yra paslėpta neva darbdavio „Sodros“ įmokose. Jas į „Sodrą” perveda darbdavys, bet tai iš esmės yra atlyginimo dalis.

Todėl sujungti darbdavio ir darbuotojo „Sodros“ įmokas taip, kad visa darbo vietos kaina matytųsi darbo sutartyje, yra puiki mintis, kuri buvo numatyta Valstiečių ir dar 3 partijų rinkiminėse programose, dėl jos iš esmės sutaria ekonomistai ir opozicija. Esminis privalumas – tai padarytų Lietuvos mokesčių sistemą paprastesne ir skaidresne. Žmonėms būtų kur kas aiškiau, kiek mokesčių jie sumoka, nebebūtų dirbtinio darbuotojų ir darbdavių įmokų atskyrimo, kuris neturi jokio racionalaus pagrindo. Tačiau „Sodros” įmokų sujungimo kažkodėl nebeliko mokesčių reformos projekte. Jei jau atsisakoma savo pažado, tam turėtų būti kažkokios labai rimtos priežastys. Kokius argumentus išsako finansų ministras ir ar jie tikrai pagrįsti?

Pateikiamos keturios priežastys. Pirma, kad tai neišspręs šešėlio problemų, mat, net jei žmonės pamatys, kiek iš tikro daug mokesčių jie sumoka dirbdami (~40% nuo savo viso atlyginimo), tai dar nebūtinai padidins jų norą dirbti legaliai. Bet juk „Sodros“ įmokų sujungimas pirmiausiai reikalingas ne tam, kad spręstų šešėlinės ekonomikos problemą, o tam, kad mokesčių sistema būtų skaidresnė, aiškesnė, kad žmonės žinotų, kiek mokesčių jie sumoka. Net jei pasiūlymas ir visiškai nevestų prie šešėlio sumažėjimo, jis būtų vertingas.

Nė viena valdžios siūloma priemonė negali vienu ypu panaikinti šešėlio. Pvz., siūlomas atsiskaitymų grynaisiais ribojimas taip pat nepanaikins šešėlio (tiesą pasakius – vargu, ar apskritai jį paveiks), tačiau valdantieji vis tiek jį stumia kaip tik gali, nors ir patys pripažįsta, kad tai tik riboto veiksmingumo priemonė. Sujungus „Sodros“ įmokas visi žmonės pamatys, kiek iš tikro sumoka mokesčių, t.y. tikrąjį skirtumą tarp darbo užmokesčio „ant popieriaus“ ir „į rankas“. Jei tai dalį gyventojų paskatins susimąstyti, kad darbas šešėlyje jam ilgainiui kenkia, nes mažina jo pensiją ir kitas socialines garantijas – tai yra tik dar vienas privalumas „Sodros“ įmokų sujungimui, šalia riebaus skaidresnės mokesčių sistemos pliuso.

Antras argumentas, kad visiško „Sodros“ įmokų sujungimo daugiau niekur nėra – visos šalys turi darbuotojo ir darbdavio dalis. Nieko sau argumentas! Kai valdantieji įveda draudimą įsigyti, turėti ir vartoti alkoholinius gėrimus iki 20 m., arba visišką alkoholio reklamos uždraudimą, kurie Europoje neturi analogų – čia kitų šalių pavyzdys jau nebesvarbus. O sujungiant „Sodros“ įmokas jau bijome, kad būsime išskirtiniai. Geriems pasiūlymams įgyvendinti turi atsirasti drąsos ir be kitų šalių pavyzdžių, o kvailų dalykų reikia neįvedinėti net jei taip elgiasi ir dauguma šalių. Darbdavio ir darbuotojo „Sodros“ įmokų išskyrimas neturi jokio ekonominio pagrindo – jis tik klaidina. Štai jums ir priežastis jo atsisakyti! Jeigu turime galimybę būti išskirtiniais ten, kame galime teigiamai suspindėti – kodėl gi ne?

Trečia – finansų ministras sako, kad norint sujungti „Sodros“ įmokas reiktų didinti gyventojų pajamų mokesčio (GPM) tarifą – nuo 15 iki 20 ar net 30%. Tai didintų mokesčių naštą. Tačiau tai – netiesa! Sujungus „Sodros“ įmokas atlyginimas „ant popieriaus“ automatiškai padidėtų 31%, t.y. būtent tiek, kiek dabar siekia darbdavio „Sodros“ įmokų dalis. Jei paliktumėme dabar galiojantį 15% GPM tarifą, tai jau automatiškai reikštų didesnes GPM pajamas į valstybės biudžetą (juk 15 proc. nuo padidėjusio atlyginimo – 1310 eurų – yra daugiau nei 15% nuo 1.000 eurų). Tam, kad bendra mokesčių našta darbo santykiams ir darbo užmokestis „į rankas” nepasikeistų, sujungus „Sodros“ įmokas reikia atitinkamai sumažinti „Sodros” įmokų tarifą. Tad visiškai nėra jokio reikalo didinti dabar galiojančio 15% GPM tarifo.

Galbūt finansų ministras nori pasakyti, kad didinti GPM tarifą reikėtų norint finansuoti bazinę pensiją, kuri iškelta iš „Sodros“ į valstybės biudžetą. Tačiau ją finansuoti reikėtų net jei „Sodros“ įmokos nebūtų jungiamos. Ši problema niekaip su tuo nesusijusi. Priešingai, sujungimas tik pasitarnautų bazinės pensijos finansavimui, mat jis tik padidintų GPM įplaukas nepadidinus GPM tarifo! Likusią dalį bazinės pensijos galėtų finansuoti „Sodra“ – po truputį grąžinti susikaupusią 3,6 mlrd. Eur skolą valstybės biudžetui. Tad jokių problemų, GPM tarifo kelti nereikia!

Paskutinis argumentas – nėra mechanizmo, užtikrinsiančio, kad sujungus „Sodros” įmokas darbdaviai padidins darbo užmokestį „ant popieriaus“ tiksliai tiek, kad nesumažėtų žmonių atlyginimas „į rankas“ – t.y. 31%. Tačiau čia ir vėl jokia problema. Kai perėjome prie euro, darbo užmokestis darbo sutartyse buvo automatiškai perskaičiuotas į eurus apvalinant darbuotojo naudai. Lygiai taip ir čia, įstatyme būtų galima numatyti automatinį darbo sutarčių pakeitimą didinant darbo užmokestį „ant popieriaus“ 31%. Užtektų vieno sakinio: numatyta užmokesčio suma nuo 2018 m. sausio 1 d. perskaičiuojama, padidinant ją suma socialinio draudimo įmokų, kurias iki šio įstatymo įsigaliojimo nuo to užmokesčio privalėjo apskaičiuoti ir sumokėti draudėjai. Kai nori, politikai įstatymuose paklodes prirašo, o čia tereikia vieno sakinio. Tad jokia čia problema. Nebent išgalvota.

Visos sugalvotos priežastys, kodėl neva nereikėtų sujungti „Sodros“ įmokų, nėra stiprios. Įmokų sujungimo nauda yra didelė, o rimtų argumentų to nedaryti nėra. Tad Finansų ministerijai ir valdantiesiems reiktų persvarstyti ir visgi įsitraukti „Sodros“ mokesčių sujungimą į mokesčių reformos planą. Nebent gal yra kokia kita tiesiai neišsakyta priežastis, kodėl nenorima sujungti „Sodros“ įmokų? Pvz., gal visgi nenorima, kad mokesčių sistema taptų skaidresnė ir žmonės iš tikro sužinotų, kiek mokesčių jie sumoka? Jei „Sodros“ įmokos nebus sujungtos, reiks manyti, kad ši priežastis ir yra tikroji. Nes kitos – tik išsisukinėjimas.

Komentaro autorius — Vytautas Žukauskas, Lietuvos laisvosios rinkos instituto viceprezidentas

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Seime žlugo planas stabdyti urėdijų reformą 

Seimas po svarstymo ketvirtadienį pritarė Miškų įstatymo pataisoms, kurios iš esmės nesiskiria nuo ankstesnio...

Finansai
2019.11.14
G. Nausėda: valstybinis bankas neturėtų būti tabu 6

Šalies prezidentas sako, kad padėtis bankų rinkoje verčia pradėti galvoti apie valstybinio komercinio banko...

Finansai
2019.11.14
Pensijų anuitetų centralizavimą „Sodroje“ atideda pusmečiui iki 2020 m. liepos

Pensijų anuitetų centralizavimą ir mokėjimo perdavimą „Sodrai“ siūloma atidėti pusei metų iki 2020 m. liepos...

Finansai
2019.11.14
Lietuvos skolinimasis 100-ui metų: utopija ar reali galimybė Premium

Daugėjant šalių, kurios skolinasi net ne dešimtmečiams, bet šimtmečiams, analitikai svarsto, kad tokia...

Rinkos
2019.11.14
„General Financing“ vadovas – N. Crameris 

Pirkimo išsimokėtinai paslaugų ir vartojimo kreditų bendrovės „General Financing“ vadovu tapo įmonės...

Finansai
2019.11.14
ES ekonomikos augimas ilgam gulasi į L formos kreivę Premium

Europos Sąjungos (ES) ekonomika įžengia į mažų skaičių laikotarpį – mažo augimo, mažos infliacijos ir mažų...

Finansai
2019.11.14
Vertybė – ne NPD, o įstatymų stabilumas 1

Prognozuojami įstatymai, ekonomikos stabilumas ir lūkesčiai, kad verslo reguliavimas nesikeis, verslui yra...

Finansai
2019.11.14
Estijos ministras: Rusija naudojosi „Swedbank“, kad darytų poveikį šalims

Rusijos specialiosios tarnybos naudojosi trijose Baltijos šalyse veikiančiu Švedijos banku „Swedbank“,...

Finansai
2019.11.13
VMI beveik keturis kartus išplėtė nepatikimų mokesčių mokėtojų sąrašą - jų dabar 47

Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) pranešė, kad nuo 12-os iki 47 mokesčių mokėtojų išplėstas nepatikimų...

Finansai
2019.11.13
EBPO tyrimas: didžiosios korporacijos užsienyje investuoja per mažų mokesčių valstybes Premium

Pasaulinės korporacijos užsienyje per tarpines bendroves, įsteigtas mažų mokesčių teritorijose, investuoja...

Finansai
2019.11.13
Tyrimas: 44% gyventojų paveikė bankų skyrių mažėjimo problema

Daugiau nei 40% Lietuvos gyventojų bent kartą per metus apsilanko banko skyriuje ir beveik pusę gyventojų...

Rinkos
2019.11.13
Stambios prekybos mokestis kvepia stambiais nemalonumais 2

Jei dar neskaitėte stambios prekybos mokesčio įstatymo projekto, kuris šiuo metu svarstomas Seime,...

Finansai
2019.11.13
EY susitarė dėl biuro nuomos Kaune

Profesinių paslaugų bendrovė „Ernst & Young Baltic“ (EY) susitarė dėl naujo biuro nuomos SBA grupės įmonė...

Statyba ir NT
2019.11.13
Palyginimas: kiek kitais metais kyla alga dėl NPD padidėjimo Premium

2020 m. neapmokestinamųjų pajamų dydis pajamoms iš darbo santykių nuo 300 Eur turėtų padidėti iki 400 Eur.

Finansai
2019.11.13
SEB banko klientai gali dar greičiau ir patogiau teikti faktoringo sąskaitas Verslo tribūna

Faktoringo paslaugomis besinaudojantys SEB banko klientai sąskaitas bankui nuo šiol gali teikti automatiškai...

Finansai
2019.11.12
Buvęs FED vadovas: centriniams bankams nėra tikslo leisti savo kriptovaliutų

Buvęs JAV Federalinio rezervų banko (FED) vadovas Alanas Greenspanas sako, kad pasaulio centriniams bankams...

Rinkos
2019.11.12
Daugiau kaip pusė VšĮ nepateikė duomenų apie savo dalyvius

Iš šiuo metu esančių daugiau kaip 11.000 viešųjų įstaigų duomenis apie savo dalyvius Registrų centrui pateikė...

Finansai
2019.11.12
Didžiausi pelno mokesčio mokėtojai: bankai baigia deginti mokestinius nuostolius Premium 2

VMI skelbia didžiausius pelno mokesčio mokėtojus 2018 m., „Swedbank“ pernai sumokėjo gerokai daugiau pelno...

Finansai
2019.11.12
Didesnes draudimo įmokas pataria planuoti ne tik „Teslos“ gerbėjams  Premium

Draudimas yra atsparus verslo ciklų svyravimams, nes net recesijos metu žmonės įsigyja automobilių draudimą...

Finansai
2019.11.12
Siūlomas bankų mokestis diskriminacinis ir prieštarauja Konstitucijai 1

Seimo praėjusią savaitę priimtas svarstyti valdančiųjų siūlymas nuo kitų metų apmokestinti didesnį kaip 300...

Finansai
2019.11.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau