Alternatyvūs degalai vilkikuose: ateitis su šiandienos realijomis

Alternatyvūs degalai tolimojo pervežimo transporto ateitis. Bet tai neįvyks staiga, dyzeliną naudojančio transporto mažės pamažu, mano Artūras Michejenko, mobilumo paslaugas teikiančios UAB DKV Euro Service Baltikum direktorius. O koks alternatyvių degalų ir tolimojo transporto santykis šiandien?
Anot A. Michejenko, šiuo metu stipriausia alternatyva dyzelinui tolimuosiuose pervežimuose yra LNG (suskystintos gamtinės dujos), o vietinių pervežimų transporte ir miesto autobusuose taip pat ir CNG (suslėgtos gamtinės dujos).
LNG alternatyva
LNG degalinių Europoje dar nėra daug, bet tiek, kiek yra dyzelinių degalinių, gal ir nereikės: matyt, užteks jas įrengti tik ant pagrindinių pervežimo kelių. Beje, Lietuvoje kol kas tokios degalinės neturime, teigia DKV Euro Service Baltikum vadovas. Transportininkai skaičiuoja TCO (Total Cost of Ownership) bendros nuosavybės kainos rodiklį. LNG naudojantys vilkikai vis dar brangesni nei dyzelinu varomi, o ir ypač žema dyzelino kaina neskatina pirkti mažiau taršaus transporto.
Šiandien vilkikų su LNG degalais įsigijimą skatina valstybių subsidijos. Pvz., Vokietijos vyriausybė iki 2023 m. pabaigos pratęsė išimtį, kad LNG vilkikai nemoka kelių mokesčio, todėl jie populiarėja, o degalinių per metus padaugėjo iki kelių dešimčių. Beje, vien DKV kortelių tinkle 6-iose Europos šalyse tokių degalinių skaičius spalį pasiekė 100 ir toliau didėja.
Vandenilis ir elektra
Anot A. Michejenko, kita alternatyva: vandeniliu varomi vilkikai, kurių išmetimo vamzdžiuose tik vanduo. Hyundai spalį jau pristatė pirmuosius 7-is vandeniliu varomus sunkvežimius pirkėjui Šveicarijoje, o iki metų galo jų parduos 50. Nuo 2021 iki 2030 m. jie kasmet planuoja pagaminti po 2.000 tokių vilkikų ir tiekti į Europą, JAV bei Kiniją, kurios vyriausybė paskelbė tikslą iki 2030 m. keliuose turėti 1 mln. vandeniliu varomų automobilių. Tokius komercinius automobilius skelbia baigiančios kurti ir kitos kompanijos: Daimler, Isuzu, Honda, Nikola, Toyota, Volvo.
Elektrinių vilkikų ateitis kol kas kelia daugiausia abejonių, mano A. Michejenko. Pirmiausia, nėra išplėtota elektros perdavimo tinklų infrastruktūra, jie neatlaikytų tūkstančių sunkvežimių, kurie vakare būtų prijungti prie tinklo. Kita problema nuvažiuojamas atstumas. Ne mažiau problemų sukeltų ir elektros sunkvežimių akumuliatorių utilizavimas, kuris panaikintų visą žalią tokio transporto idėją.
DKV kortelių tinkle šiandien lengvuosius elektromobilius ar lengvąjį komercinį transportą jau galima krauti daugiau nei 100.000 vietų, kai benzino ir dyzelino degalinių yra tik apie 60.000.
Lietuvoje vienetai
Darius Snieška, UAB Scania Lietuva regiono vadovas, patvirtina, jog įmonė rinkai siūlo visus alternatyvius kuro sprendimus: CNG arba LNG vilkikus, hibridinius automobilius, elektromobilius.
Šiuo metu tolimiesiems pervežimams realiausia tvarumo alternatyva LNG vilkikai, kurie išmeta iki 15% mažiau CO2 palyginti su dyzeliniais sunkvežimiais. Su LNG baku sunkvežimis gali nuvažiuoti per 1.000 km. Esant pakankamam degalinių tinklui šis tvarumo modelis veikia, teigia D. Snieška.
Scania koncernas per metus pagamina apie 90.000 įvairių sunkvežimių, kurių 6070% sudaro vilkikai. Iš visų pagamintų transporto priemonių sunkvežimių, autobusų, taip pat industrinių variklių daugiau kaip 30% varoma alternatyviu kuru. Ši dalis nuolat didėja.
Dujomis varomu transportu pirmauja Vokietija, Nyderlandai ir Skandinavijos šalys. LNG vilkikais domisi ir juos išbando Lietuvos kompanijos, tačiau pardavimai kol kas vienetiniai, pasakoja D. Snieška.
Ernestas Jakubonis, Iveco atstovybės Baltijos šalyse vadovas, patvirtino, jog šiuo metu Iveco parduoda didžiausią dujinių vilkikų kiekį Europoje. Pasak jo, Europos klientai užsako iki 60% pagaminamų vilkikų, kurie naudoja alternatyvius degalus LNG ir CNG. Tokie vilkikai prieš dyzelinius automobilius žymiai pranašesni ne tik mažesne tarša ir kuro sąnaudomis, bet ir tylesniu važiavimu.
Sparčiai plėtojamos ir kitos technologijos: 2021 m. klientus turėtų pasiekti pirmieji Iveco Nikola TRE vilkikai varomi elektra, po metų varomi vandeniliu. Tačiau ir E. Jakubonis pripažįsta, kad elektriniai vilkikai gali pareikalauti esminio elektros tinklų pertvarkymo, tad tolesnėje perspektyvoje vandenilio technologija turi didesnių pranašumų.
Išbandė ir perka
Nikolajus Roganovas, UAB Transimeksa vykdomasis direktorius, patvirtino, kad jų įmonė 6 savaites bandė LNG degalais varomą Scania vilkiką.
Rezultatas įdomus. Važiavimo kokybė ir degalų sąnaudos pateisino lūkesčius. Tačiau jų gerokai didesnė kaina, o ir LNG degalinių dar nepakankamas tinklas. Šiuo metu yra galimybė rinktis trijų gamintojų vilkikus. Kitų metų pirmoje pusėje planuojame įsigyti 510 LNG vilkikų, kurie dirbs Vokietijoje, pasakoja N. Roganovas.
Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad Vokietijoje LNG vilkikus įdarbinti naudingiausia, nes valstybė juos iki 2023 m. pabaigos atleido nuo kelių mokesčio.
Bet kokiu atveju vilkikai su alternatyviais degalais ateitis, nes CO2 būtina mažinti. Tačiau, kokie degalai pakeis dyzeliną, nulems technologijų plėtra ir racionalus pritaikymas praktikoje, mano Transimeksa vykdomasis direktorius.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti