Vietos „Milžinas“ Amerikos milžino nebijo

Publikuota: 2015-08-29
Atnaujinta 2015-08-29 08:49
Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, e. knygų internetu parduodama vis daugiau, tačiau didesniam proveržiui, pasak rinkos dalyvių, reikia patogesnių sprendimų. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, e. knygų internetu parduodama vis daugiau, tačiau didesniam proveržiui, pasak rinkos dalyvių, reikia patogesnių sprendimų. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Kai Lietuvos bendrovės žengia tik pirmuosius žingsnius elektroninių knygų rinkoje, Europos konkurencijos prievaizdai eilutė po eilutės narsto didžiausios šio segmento dalyvės regione – JAV bendrovės „Amazon“ – sutartis su Bendrijos e. knygų leidyklomis. Kai kurios sutarčių nuostatos, pasak teisininkų, kvepia piktnaudžiavimu dominuojama padėtimi rinkoje.

„Amazon“ šiuo metu yra didžiausia e. knygų pardavėja Europoje, ir pasirodo, kad kai kuriose sutartyse su leidėjais numatytos sąlygos įpareigoja pastaruosius nedelsiant pranešti „Amazon“ apie kitiems knygų platintojams teikiamus ir iš jų gautus pasiūlymus, ypač jeigu šių pasiūlymų sąlygos geresnės už suderėtąsias su „Amazon“.

Sutartyse taip pat įrašytos nuostatos, kad leidėjai, kurie pateikė „Amazon“ konkurentams geresnį pasiūlymą arba gavo ir priėmė geresnį pasiūlymą iš jų, privalo atitinkamai pakoreguoti ir sutartis su „Amazon“.

Įtaria pažeidimą

Europos Komisijos (EK) Konkurencijos direktoratas dar birželį pradėjo tyrimą dėl tokių „Amazon“ sutarčių su e. knygų leidyklomis. Komisija sako, kad tokia praktika gali iškraipyti konkurencijos sąlygas, apsunkinti gyvenimą Europos e. knygų rinkos dalyviams ir sumažinti jų galimybes kurti inovatyvius produktus bei paslaugas, skelbiama europa.eu svetainėje.

„Dominuoti rinkoje yra leistina, bet piktnaudžiauti tokia padėtimi, įvairiai riboti tiekėjus ir susitarti yra draudžiama. Dėl šios priežasties EK tyrėjai ypatingai nagrinės „Amazon“ teisę gauti informaciją apie kitiems platintojams teikiamus leidėjų pasiūlymus ir nuostatas, leidžiančias aptarti konkurentų pasiūlymų sąlygas“, – sako prof. Rimantas Stanikūnas, advokatų kontoros „Glimstedt“ konkurencijos reikalų konsultantas.

Jis primena, kad e. knygų gamybos bei paskirstymo rinką EK analizavo ir 2011 m., kai „Apple“ kartu su penkiais stambiais tarptautiniais knygų leidėjais – „Penguin Random House“, „Hachette Livres“, „Simon & Schuster“, „HarperCollins and Georg von“, „Holtzbrinck Verlagsgruppe“ – galimai derino savo veiksmus nustatant mažmenines e. knygų kainas.

„Iš pirmo žvilgsnio atrodytų, kad parduodant prekes mažesnėmis kainomis nei konkurentai naudą gauna vartotojai. Tačiau taip yra tik trumpuoju laikotarpiu. Tokia prekybos politika kelia grėsmę sąžiningai konkurencijai, nes kompanijos, turinčios didelę rinkos galią ir dominuojančios joje, per tam tikrą laiką sumažina konkurenciją ir gali priversti konkurentus išeiti iš rinkos arba bankrutuoti“, – komentuoja teisininkas.

Minėtas konkretus tyrimas baigėsi taikos susitarimu, kai „Apple“ ir e. knygų leidėjai įsipareigojo daugiau netaikyti galimai nešvarios verslo praktikos.

Šią savaitę leidybos ir prekybos įmonių grupė „Alma littera“ paleido pirmą Lietuvoje integruotą e. knygų parduotuvę ir skaitymo programėlę išmaniesiems įrenginiams – „Milžinas“. Naujos panašiu į „Amazon“ principu dirbančios e. parduotuvės kūrėjai sako nei paties „Amazon“, nei jų veikimo būdų nebijantys. Esą Lietuva yra per maža rinka, kad amerikiečiams apsimokėtų konkuruoti nesąžiningai, imtis mažinti kainas ar kitų neaiškių susitarimų.

„Ne paslaptis, kad „Amazon“ taiko gana agresyvią rinkodarą, o knygomis didina srautą (angl. traffic builder), t. y. ši prekių kategorija skirta pritraukti kitų segmentų pirkėjų. Knygų leidėjams tokia padėtis nėra palanki, nes tai trukdo rinkai plėtotis“, – sako Dainius Blynas, „Milžino“ projekto vadovas.

Maža rinka – rami širdis

Jų vertinimu, Lietuvoje „Amazon“ pasiekiama rinkos dalis siekia tik apie 5%: angliškai skaito gana nedidelė knygas perkančių gyventojų dalis, dar mažesnė dalis turi galimybę naudotis kreditine kortele.

„Lietuviškų knygų asortimentas „Amazon“ nesiekia nė 100 pavadinimų. O „Milžinas“ jau turi per 1.000 knygų lietuvių kalba. Be to, „Amazon“ galimybės patraukliai pateikti knygas Lietuvos skaitytojams yra gana ribotos, todėl leidėjai nėra linkę jiems tiekti daugumos knygų“, – lygina pašnekovas.

Kad „Amazon“ galėtų patenkinti lietuviškai skaitančių vartotojų poreikius, pasak jo, greičiausiai reikėtų specialių sprendimų ir papildomų resursų. O tai daryti Europoje jau įsitvirtinusiai JAV bendrovei tiesiog neapsimoka dėl per mažos rinkos.

„Lietuvoje e. knygų paklausa sparčiai auga. Pernai, palyginti su 2013 m., ūgtelėjo daugiau nei dvigubai – nuo 150.000 iki 320.000 Eur. Vis dėlto bendroje knygų rinkoje e. knygos sudaro tik apie 2%“, – rinką aptaria p. Blynas. Bendrovė tiki, kad patogesnės galimybės įsigyti e. knygų padės šį segmentą išjudinti.

Straipsnis publikuotas VŽ rubrikoje „Premium“ rugpjūčio 21 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Apklausa: renkantis prekę kliaujamasi socialiniais tinklais

59% lietuvių reikiamos prekės neieško paieškos sistemose – eina tiesiai į žinomą elektroninę parduotuvę ir...

Ugdymo mokesčiai ir algos privačiuose vaikų darželiuose 1

VŽ pateikia didžiausių pagal 2017 m. pajamas privačių vaikų darželių paslaugų įkainius ir vidutines juose...

Kinijoje atsiras 100 baltarusiškų prekių parduotuvių 6

Ketvirtadienį Kinijos Guidžou provincijos Guangdongo mieste iškilmingai atidaryta baltarusiškų prekių...

Egipto viešbučiams gresia prarasti žvaigždutes 7

Egipte nuspręsta šalyje veikiančius viešbučius iš naujo klasifikuoti pagal tarptautinius Pasaulinės turizmo...

Vilniaus „Akropolis“ pasipildė dviem naujais prekių ženklais 8

Šį mėnesį Vilniaus „Akropolyje“ atidarytos JAV drabužių prekių ženklų – „Tommy Hilfiger“ ir „Calvin Klein...

„Douglas“ keičia logotipą 1

Nuo 2018 m. pradžios visoje Europoje „Douglas“ tinklas atnaujina savo logotipą. Investicijos į atnaujinimą...

Kauno „Serfas“ šiemet tikisi 1,8 mln. Eur pelno 1

Lietuvos kapitalo statybinių medžiagų gamybos ir prekybos įmonė „Serfas“ šiemet planuoja gauti apie 55 mln.

Pramonė
2018.08.17
Perveneckas: artėjant politiniam sezonui, prekybininkai pradedami kaltinti dėl kainų 45

Neaišku, kodėl iš dvidešimties tyrime lygintų drabužių keturiolikos prekių ženklai pasirinkti tie, kuriems...

Pareigūnai: Lietuvoje ne viskas brangiau, bet turime žinoti, kurios kainos pas mus didesnės 21

Teisingumo ministerija ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pristatė tyrimą apie drabužių,...

20 didžiausių vaikų darželių pagal 2017 m. pajamas Premium 1

Dvidešimt didžiausių privačių Lietuvos vaikų darželių pernai gavo 14,1 mln. Eur pajamų, tai 12% daugiau nei...

Siūlo prekybininkams kainas žymėti didesniu šriftu 3

Prekybos tinklų „Maxima“, „Palink“, „Rimi“, „Norfa“ ir „Lidl“ vadovai gavo politikų siūlymą kainas žymėti...

„Rimi Lietuvos“ pajamos šiemet išaugo 2,8% iki 155,2 mln. Eur

Vieną didžiausių mažmeninės prekybos tinklų šalyje valdančios bendrovės „Rimi Lietuva“ apyvarta pirmąjį šių...

Nauja IKEA Rygoje: asortimentas Vilniuje liks didesnis

Rugpjūčio 30 d. duris atvers Švedijos baldų mažmeninės prekybos įmonės parduotuvė IKEA Rygoje. Didžiausios...

Dėl salmoneliozės užkrato „Forto dvare“ Panevėžyje sunegalavo penki žmonės

Specialistai tiria galimą salmoneliozės užkrato atvejį Panevėžyje, prekybos ir pramogų centre „Babilonas“...

Tikrina, ar prekybininkai tinkamai tvarko pirkėjų asmens duomenis 4

Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija (VDAI) pradeda didžiųjų maisto, namų apyvokos prekių parduotuvių bei...

Į priekį juda VCUP planas išsiplėsti ir rinkai pasiūlyti biurų 8

Šeštus metus Vilniaus centrinės universalinės parduotuvės (VCUP) rengiamas planas pasistatyti biurų priestatą...

Statyba ir NT
2018.08.16
„Crocs“ gamyklą uždaro, bet niekur nedingsta

Diskusijas sukėlusi naujiena apie „Crocs“ gamyklos uždarymą Italijoje yra tik dėmesio atkreipimas į vieną iš...

Vizija: išgelbės spynos ant prekybos centrų 16

Eiliniai tautos „gelbėtojai“ imasi reguliuoti maisto kainas – ar bent jau mano tai padarysiantys. Vienas iš...

Verslo aplinka
2018.08.16
„Maxima“ pristato išparduotuvių formatą, „Norfa“ eina kitu keliu Premium 2

Pasiteisinus Vilniuje, „Maxima bazėje“, veikiančiam išparduotuvių formatui, ketvirtadienį „Maxima“ atidaro...

Neliko specializuotų „Adidas“ parduotuvių Premium 3

Vokietijos sportinių drabužių, avalynės, inventoriaus gamintojo „Adidas“ specializuotos parduotuvės Lietuvoje...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau