Vietos „Milžinas“ Amerikos milžino nebijo

Publikuota: 2015-08-29
Atnaujinta 2015-08-29 08:49
Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, e. knygų internetu parduodama vis daugiau, tačiau didesniam proveržiui, pasak rinkos dalyvių, reikia patogesnių sprendimų. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Lietuvoje, kaip ir visoje Europoje, e. knygų internetu parduodama vis daugiau, tačiau didesniam proveržiui, pasak rinkos dalyvių, reikia patogesnių sprendimų. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Kai Lietuvos bendrovės žengia tik pirmuosius žingsnius elektroninių knygų rinkoje, Europos konkurencijos prievaizdai eilutė po eilutės narsto didžiausios šio segmento dalyvės regione – JAV bendrovės „Amazon“ – sutartis su Bendrijos e. knygų leidyklomis. Kai kurios sutarčių nuostatos, pasak teisininkų, kvepia piktnaudžiavimu dominuojama padėtimi rinkoje.

„Amazon“ šiuo metu yra didžiausia e. knygų pardavėja Europoje, ir pasirodo, kad kai kuriose sutartyse su leidėjais numatytos sąlygos įpareigoja pastaruosius nedelsiant pranešti „Amazon“ apie kitiems knygų platintojams teikiamus ir iš jų gautus pasiūlymus, ypač jeigu šių pasiūlymų sąlygos geresnės už suderėtąsias su „Amazon“.

Sutartyse taip pat įrašytos nuostatos, kad leidėjai, kurie pateikė „Amazon“ konkurentams geresnį pasiūlymą arba gavo ir priėmė geresnį pasiūlymą iš jų, privalo atitinkamai pakoreguoti ir sutartis su „Amazon“.

Įtaria pažeidimą

Europos Komisijos (EK) Konkurencijos direktoratas dar birželį pradėjo tyrimą dėl tokių „Amazon“ sutarčių su e. knygų leidyklomis. Komisija sako, kad tokia praktika gali iškraipyti konkurencijos sąlygas, apsunkinti gyvenimą Europos e. knygų rinkos dalyviams ir sumažinti jų galimybes kurti inovatyvius produktus bei paslaugas, skelbiama europa.eu svetainėje.

„Dominuoti rinkoje yra leistina, bet piktnaudžiauti tokia padėtimi, įvairiai riboti tiekėjus ir susitarti yra draudžiama. Dėl šios priežasties EK tyrėjai ypatingai nagrinės „Amazon“ teisę gauti informaciją apie kitiems platintojams teikiamus leidėjų pasiūlymus ir nuostatas, leidžiančias aptarti konkurentų pasiūlymų sąlygas“, – sako prof. Rimantas Stanikūnas, advokatų kontoros „Glimstedt“ konkurencijos reikalų konsultantas.

Jis primena, kad e. knygų gamybos bei paskirstymo rinką EK analizavo ir 2011 m., kai „Apple“ kartu su penkiais stambiais tarptautiniais knygų leidėjais – „Penguin Random House“, „Hachette Livres“, „Simon & Schuster“, „HarperCollins and Georg von“, „Holtzbrinck Verlagsgruppe“ – galimai derino savo veiksmus nustatant mažmenines e. knygų kainas.

„Iš pirmo žvilgsnio atrodytų, kad parduodant prekes mažesnėmis kainomis nei konkurentai naudą gauna vartotojai. Tačiau taip yra tik trumpuoju laikotarpiu. Tokia prekybos politika kelia grėsmę sąžiningai konkurencijai, nes kompanijos, turinčios didelę rinkos galią ir dominuojančios joje, per tam tikrą laiką sumažina konkurenciją ir gali priversti konkurentus išeiti iš rinkos arba bankrutuoti“, – komentuoja teisininkas.

Minėtas konkretus tyrimas baigėsi taikos susitarimu, kai „Apple“ ir e. knygų leidėjai įsipareigojo daugiau netaikyti galimai nešvarios verslo praktikos.

Šią savaitę leidybos ir prekybos įmonių grupė „Alma littera“ paleido pirmą Lietuvoje integruotą e. knygų parduotuvę ir skaitymo programėlę išmaniesiems įrenginiams – „Milžinas“. Naujos panašiu į „Amazon“ principu dirbančios e. parduotuvės kūrėjai sako nei paties „Amazon“, nei jų veikimo būdų nebijantys. Esą Lietuva yra per maža rinka, kad amerikiečiams apsimokėtų konkuruoti nesąžiningai, imtis mažinti kainas ar kitų neaiškių susitarimų.

„Ne paslaptis, kad „Amazon“ taiko gana agresyvią rinkodarą, o knygomis didina srautą (angl. traffic builder), t. y. ši prekių kategorija skirta pritraukti kitų segmentų pirkėjų. Knygų leidėjams tokia padėtis nėra palanki, nes tai trukdo rinkai plėtotis“, – sako Dainius Blynas, „Milžino“ projekto vadovas.

Maža rinka – rami širdis

Jų vertinimu, Lietuvoje „Amazon“ pasiekiama rinkos dalis siekia tik apie 5%: angliškai skaito gana nedidelė knygas perkančių gyventojų dalis, dar mažesnė dalis turi galimybę naudotis kreditine kortele.

„Lietuviškų knygų asortimentas „Amazon“ nesiekia nė 100 pavadinimų. O „Milžinas“ jau turi per 1.000 knygų lietuvių kalba. Be to, „Amazon“ galimybės patraukliai pateikti knygas Lietuvos skaitytojams yra gana ribotos, todėl leidėjai nėra linkę jiems tiekti daugumos knygų“, – lygina pašnekovas.

Kad „Amazon“ galėtų patenkinti lietuviškai skaitančių vartotojų poreikius, pasak jo, greičiausiai reikėtų specialių sprendimų ir papildomų resursų. O tai daryti Europoje jau įsitvirtinusiai JAV bendrovei tiesiog neapsimoka dėl per mažos rinkos.

„Lietuvoje e. knygų paklausa sparčiai auga. Pernai, palyginti su 2013 m., ūgtelėjo daugiau nei dvigubai – nuo 150.000 iki 320.000 Eur. Vis dėlto bendroje knygų rinkoje e. knygos sudaro tik apie 2%“, – rinką aptaria p. Blynas. Bendrovė tiki, kad patogesnės galimybės įsigyti e. knygų padės šį segmentą išjudinti.

Straipsnis publikuotas VŽ rubrikoje „Premium“ rugpjūčio 21 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
LB: prekybininkai negali imti mokesčio už atsiskaitymus kortelėmis  6

Prekių ir paslaugų teikėjai neturi teisės imti mokesčio iš pirkėjų, atsiskaitančių mokėjimo kortelėmis,...

EP siūlo PVM lengvatas prekėms, kurias dažniau perka moterys 12

Europos Parlamentas rezoliucijoje dėl lyčių lygybės ir mokesčių pasiūlė taikyti PVM lengvatas moterų...

Finansai
09:24
Tiekimo grandinė: technologijos, į kurias investuoja milžinai Premium

Duomenų analitika daro vis didesnę įtaką tiekimo grandinės procesams ir jau neša naudą kai kuriems jos...

„Švaros broliai“ į naują tunelinę plovyklą Vilniuje investuoja 2,5 mln. Eur 6

UAB „Švaros broliai“ pradeda naujos tunelinės automobilių plovyklos statybas Vilniuje, Gariūnuose. Tai bus...

Paštas kaimo laiškininkus persodins į automobilius, skelbia konkursus 2

Lietuvos paštas iki 2019 m. I pusmečio planuoja paskelbti kelis viešųjų pirkimų konkursus 640 automobilių...

Transportas
2019.01.16
Vyriausybė pritarė naujam reikalavimui prekybininkams 3

Siekiant sumažinti šešėlinės ekonomikos mastą prekybos sektoriuje, Ekonomikos ir inovacijų ministerija siūlo,...

E. Budvilaitis paliko „StrongPoint“ 6

Prekybos technologijų ekspertas Evaldas Budvilaitis, technologijų bendrovės „StrongPoint“ vienas vadovų, po...

„Maxima“ investuoja į saulės jėgaines 2

Prekybos tinklas „Maxima“, siekdamas mažinti veiklos sąnaudas bei poveikį aplinkai, didina investicijų į...

Energetika
2019.01.16
Advokatų kontoros „Cobalt“ partnerių gretas papildė ilgamečiai darbuotojai

Nuo sausio 1 d. advokatų kontoros „Cobalt“ partnerių gretas papildė du nauji partneriai. Jais tapo ilgamečiai...

Daugiausia baudų skyrė už konkurenciją ribojančius susitarimus

Konkurencijos taryba 2018 m. už Konkurencijos ir Reklamos įstatymo pažeidimus skyrė baudų už 780.800 Eur,...

Rinkodara
2019.01.16
Latvijos žiniasklaida: „Čili pica“ tinklo mokestinė skola siekia 327.700 Eur

Picerijų tinklą „Čili pica“ kaimyninėje Latvijoje valdančios bendrovės „Čilija pizza“ mokestinė skola sausio...

„Maxima“ diegia elektronines etiketes, jas turintis „Topo centras“ vardija trūkumus  Premium 10

Neseniai pranešęs apie investicijas į prekių skenavimo įrenginius mažmeninės prekybos tinklas „Maxima“...

Prie neseniai startavusios advokatų kontoros WINT prisijungė naujas partneris 3

Praėjusių metų pabaigoje susikūrusios advokatų profesinės bendrijos WINT partneriu tapo Pranas Švedas,...

Vilniaus „Akropolio“ atnaujinimo užsakymą gavo „Mitnija“

Pusės Vilniaus prekybos ir pramogų centro „Akropolio“ ploto atnaujinimą atliks koncernui „,MG Baltic“...

Statyba ir NT
2019.01.15
„Novaturo“ apyvarta pernai išaugo 29% 1

Didžiausio Baltijos šalyse kelionių organizatoriaus AB „Novaturas“ neaudituota 2018 m. apyvarta Lietuvoje,...

„Lidl“ turi ir naują rinkodaros vadovę, ir naujus partnerius 17

Naująja prekybos tinklo „Lidl“ Rinkodaros departamento vadove tapo Elena Šilovaitė, pastaruosius metus šias...

Rinkodara
2019.01.15
„Mikrovisata“ pakeitė pavadinimą į „Droneda“ 3

Didmeninės prekybos išmaniąja technika UAB „Mikrovisata“, valdanti ir nuosavus buitinės elektronikos prekės...

Technologijos
2019.01.15
Kino teatrus valdanti estų „Apollo“ sudarė sandorį su „Akropolis group“ 

Estijos įmonių grupei „Apollo group“ priklausanti bendrovė „APL Restaurants“ perka 100% „Akropolis group“...

„Franmax“ per devynis mėnesius uždirbo 29,2 mln. Eur pelno 3

Didžiausios Baltijos šalyse mažmeninės prekybos grupės „Maxima grupė“ įmonėms franšizės ir agentavimo...

Vienoje „Maximos“ parduotuvių Rygoje nukrito dalis pakabinamų lubų   12

„Maxima“ parduotuvėje Rygos Barono ir Mačio gatvių sankryžoje atskilo ir nukrito keli lubų fragmentai,...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau