„Vilniaus prekybos“ kare – ir įtaka, ir tyla

Publikuota: 2015-08-29
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kunkuliuojantis „Vilniaus prekybos“ grupės akcininkų karas – dar viena krizių valdymo komunikacijos pamoka rinkai, tad ekspertai skaičiuoja ir taiklius ėjimus, ir šūvius pro šalį.

Kalbinami komunikacijos ekspertai pabrėžia, kad iššovus ryškiai pirmajai Mindaugo Marcinkevičiaus kaltinimų salvei, Nerijui Numavičiui, pagrindiniam grupės akcininkui, pavyko ganėtinai greitai suvaldyti sudėtingą situaciją. Grupė pasitelkė platų komunikacijos kanalų ir priemonių spektrą, be kita ko, ne paskutinis vaidmuo tenka ir „įdarbintiems“ įvairiems nuomonės formuotojams, pradedant nuo apžvalgininkų, tinklaraštininkų, verslininkų ir t. t. Tai, vertina ekspertai, yra efektyvi komunikacijos dalis ir tikrai neatsitiktiniai pasisakymai.

Tačiau ne vienas pasigedo Igno Staškevičiaus, vieno iš „Vilniaus prekybos“ grupės akcininkų, ne sykį neigiamos informacijos fone viešai stojusio ginti grupės bendrovių. Pirmuoju smuiku jis griežė ir po nesėkmingos komunikacijos pradžios po tragiškų įvykių Latvijoje prieš bemaž kelerius metus, o grupės atstovai ne kartą buvo viešai pripažinę, kad tada per vėlai pasikvietė p. Staškevičių.

Tad, kaip ir anąkart, komunikacijos pradžioje, taip ir šįkart nematome viešai padėtį aiškinančių pagrindinių grupės veidų. O krizinėse situacijose tiesiogiai kalbantys aukščiausi vadovai, akcininkai visada yra stipresnis koziris atlaikant visuotinį spaudimą ir ginant bendrovės reputaciją.

Ponas Staškevičius, paklaustas apie esamą padėtį, tikina besilaikantis principo, kad kiekvienas turi dirbti savo darbą, atlikti pareigą pagal kompetenciją. Šiuo atveju – taip pat. Diskusijas, kuriose minimos konkrečios grupės įmonės, komentuoti, pasak jo, turėtų tų įmonių vadovai.

„Tokių pretenzijų, kokias turi p. Marcinkevičius, aš neturiu. Jei turėčiau, matyt, jau būčiau arba jas kėlęs, arba palaikęs šia proga. Kadangi neturiu, nieko ir nesakau“, – VŽ sako p. Staškevičius.

Savo ruožtu VP grupė visą komunikaciją šiandien telkia advokatės Olgos Petruškevičienės rankose, o jos paskyrimą komentuoti esamą padėtį argumentuoja tuo, kad p. Numavičius, būdamas didžiausias „Vilniaus prekybos“ ir susijusių įmonių akcininkas, esą yra tik investuotojas, nedalyvauja valdant šias įmones ir neturi visos informacijos apie šių įmonių veiklą.

Lyg kanibalizacija

Liutauras Ulevičius, viešųjų ryšių specialistas, šį akcininkų karą vadina ilga akcininkų kovos istorija, prasidėjusia, kai subyrėjo LEO. Pasak jo, žvelgiant iš šiandieninės situacijos, p. Marcinkevičius išgyvena nemenką desperaciją. „Tai lyg kanibalizacija – jei pripažįsti, kad grupė slėpė mokesčius, tai pripažįsti, kad ir pats tai darei. Tai gali būti pateisinama, jei turimos akcijos tėra viso labo gražus popieriukas, – svarsto p. Ulevičius. – Garsiai pradėjęs karą, dabar smulkusis akcininkas bando pasitelkti teisinę kalbą, tačiau vienareikšmiškai tokio masto ginče vien teisininkų kozirio nebeužtenka.“

O „Vilniaus prekybos“ grupė, pasak jo, pasirinko vadovėlinę gynybos taktiką. „Jie istoriją suka sau palankesne linkme, pateikdami papildomų pikantiškų akcentų, istorijų, įvesdami naujų kalbėtojų – per tas kelias savaites matome ne vieną iškilusią grupės „paramos grupę“, tai ir tinklaraštininkai, verslininkai, žurnalistai, palaikantys tik vieną barikadų pusę. Naivu būtų manyti, kad tai savaiminis ir atsitiktinis rezultatas, tad gynybai šiandien reikia rašyti dešimtuką“, – vertina p. Ulevičius. Jis sutinka, kad nemenką laurų dalį šiuo atveju tenka priskirti ryšių su visuomene agentūrai „VRP Hill+Knowlton Strategies“, atstovaujančiai tiek „Maxima LT“, tiek visos grupės komunikacijos interesams. Paklaustas, kiek kainuoja suvaldyti tokią krizę, p. Ulevičius teigia, kad dažnai projektų komunikacijai tenka maždaug 5% sumos.

„Viskas priklauso nuo to, kaip rutuliosis procesas, tačiau neatmesčiau, kad tai šimtų tūkstančių eurų klausimas. Tam reikia nemenko pajėgumo ir komandos“, – kalba p. Ulevičius.

Artūras Jonkus, komunikacijos „1323 Strategy & Communication“ įkūrėjas, priduria, kad apie sumas, kainuojančias suvaldyti tokiai krizei, bus galima kalbėti, kai bus baigti tyrimai.

„Akivaizdu, kad dirbant su tokiu projektu privalu būti pasiekiamam 24 val. per parą, tad, natūralu, ir tarifai tokiais atvejais taikomi aukščiausi, o bendros sumos priklausys nuo proceso eigos, ar bus skirtos baudos, delspinigiai ir pan.“ – kalba p. Jonkus.

Ne vien įmonės komunikacija

„Dabar vykstanti akcininkų kova įdomi tuo, kad čia prasideda ne vien įmonės, bet ir verslo savininkų komunikacija, tačiau bendrovės vadovai negali būti prielankūs vienam ar kitam akcininkui, jie turi atstovauti visų pusių interesams. Tad, pasak p. Jonkaus, smalsu, kiek vadovams pavyks išlaikyti neutralumą, atskirti, kas yra bendrovės komunikacijos objektas ir kas ne.

„Kol kas kertinė problema, matoma šiandieninėje komunikacijoje, yra ta, kad įmonė bando kalbėti vieno akcininko lūpomis, nesvarbu, jog didžiausio. Dar LEO egzistavimo laikais, kai kelis mėnesius jiems talkinome, aiškiai bandėme atskirti, ką gali kalbėti valdyba, o ką – akcininkai. Kiekvienas turi žinoti ir atskirti savo kompetencijų ribas“, – aiškina p. Jonkus.

Andrius Smaliukas, advokatų kontoros „Valiunas Ellex“ partneris, vertindamas šią situaciją, teigia, kad tai, jog bendrovės vadovai kalba didžiausio akcininko lūpomis, savaime nėra problema. „Svarbiau, ką jie sako ir kiek ta informacija yra teisinga bei objektyvi“, – priduria teisininkas.

Išskirtinis ginčas

„Šiame ginče mesti kaltinimai apie mokesčių vengimą, tai reiškia, kad į procesą įtraukiamos ir trečiosios šalys, kaip antai VMI, kitos priežiūros institucijos, kurios po tokių pareiškimų negali nieko nedaryti. Savo ruožtu ginčo pasekmės ateityje gali būti labai sunkiai valdomos. Tokia komunikacija labai rizikinga ir įmonei, ir akcininkams. Tai jau sunkioji artilerija, kuria šaudant beveik nelieka sveikų suinteresuotųjų pusių, – ironizuoja p. Jonkus. – Akivaizdu, kad šioje situacijoje nebus nė vieno laimėtojo, abi pusės ką nors praras.“ Jis priduria, kad tai pirmas didelis ginčas Lietuvoje, kai kvestionuojami įmonės mokestiniai klausimai.

„Tarpusavyje karo kirvius iškasę buvo ne vienos stambios įmonės akcininkai, tačiau jie neįtraukdavo trečiųjų šalių“, – pabrėžia p. Jonkus.

Atvirumas su klaustuku

„Grupė šiandien bando būti atvira, tačiau vargu ar šis žingsnis yra savanoriškas. Jiems nebeliko kito kelio, tad negalime vienareikšmiškai teigti, kad bendrovė išmoko komunikacijos pamokas, o apie tinkamus ar klaidingus žingsnius dar anksti kalbėti – tepraėjo vos kelios savaitės“, – paklaustas apie VP grupės internete pristatytą „Baltąją knygą“, kalba p. Jonkus.

Ponas Ulevičius tokį žingsnį sveikina, tačiau ironizuoja, kad tų, kurių gera atmintis, p. Numavičiaus parašas nelabai įtikina. „Jei ten matytume p. Staškevičiaus vardą, būtų gerokai tikroviškiau.“

Ričardas Jarmalavičius, ryšių su visuomene agentūros „Publicum“ valdybos pirmininkas, konstatuoja, kad po krizės Latvijoje „Maximos“ grupė vis dėlto padarė išvadas ir šios krizės valdymo procese svarbų vaidmenį užima komunikacijos specialistai, ir jau ne tik kaip įgyvendintojai, bet ir kaip strateginiai partneriai.

Apie pasekmes jau kalba

Pati „Vilniaus prekyba“ vakar jau paskelbė dėl akcininkų konflikto patirsianti nuostolių, tačiau komunikacijos ekspertai buvo kiek nuosaikesni.

„Kad ir kaip būtų apmaudu, lietuviams įmonės, nemokančios mokesčių, nėra toks didelis blogis. Kartu tai nėra ir tas atvejis, kuris pirkėjus skatintų pirkti ar ignoruoti jų valdomas parduotuves. Žinoma, įmonės reputacijai tai bus smūgis, – tikėtina, ir pasibaigus šiam procesui jos bus akyliau stebimos priežiūros institucijų“, – įsitikinęs p. Jonkus.

Ponas Ulevičius taip pat priduria, kad įvykiai šalyje kaimynėje rodo, jog žmonių atmintis gana trumpa. „Be to, jiems jau pavyko suversti įvykius neva godžiam mažajam akcininkui ant pečių. Kas kita, jei p. Marcinkevičius imtų atakuoti ne grupę, o konkrečius prekių ženklus, tada galima būtų laukti daugiau bėdų“, – teigia p. Ulevičius.

Nelygios jėgos

Komunikacijos specialistai pabrėžia ir nelygias abiejų pusių komunikacijos pajėgas. Pasak p. Ulevičiaus, visi mato akivaizdų įdirbį p. Numavičiaus pusėje, o kas talkina p. Marcinkevičiui, lieka vieša paslaptis, akivaizdu, kad čia nėra tokių pajėgų, tad jėgų disbalansas aiškiai matyti.

Ponas Marcinkevičius VŽ teigia, kad šiam projektui yra subūręs vidinių specialistų komandą, kurios pagrindą sudaro viešųjų ryšių specialistai iš Lietuvos ir Londono. Šie yra integruoti į bendrą komandą, kurioje dirba teisininkai, mokesčių ir kitų sričių specialistai.

Linas Kontrimas, ryšių su visuomene agentūros „PR Service“ vadovas, priduria, kad komunikacijoje yra labai svarbus tonas ir kaip jis per tam tikrą laiką išlaikomas.

„Skambiai žengus žingsnį į viešą erdvę, tokioje situacijoje privalu ir išlaikyti tempą, o dabar matome išsikvėpimą ir kartu prarandamas pozicijas. Tai klaida, ta pauzė pernelyg užsitęsė, jie leido užimti p. Numavičiaus pusei beveik visus viešus kanalus. Komunikacijos koncentracija į teisinę kalbą gali lemti pralaimėjimą viešojoje erdvėje. Nebent tai yra ne tyla, o pasiruošimas kitam žingsniui“, – padėtį komentuoja p. Kontrimas.

Straipsnis publikuotas VŽ rubrikoje „Premium“ rugpjūčio 19 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
X, Y ir Z kartos – ne panacėja rinkodaroje ir pardavimuose Premium

Labiau amžius, o ne priklausymas konkrečiai kartai lemia požiūrį į prekės ženklus. Su amžiumi vėsta vartotojų...

Rinkodara
2018.10.22
„Tele2“ reklaminei kampanijai – „Golden Drum“ apdovanojimai

Telekomunikacijų bendrovė „Tele2“ Slovėnijoje „Golden Drum“ reklamos festivalyje pelnė prestižinę „Grand...

Rinkodara
2018.10.22
Septynios narkotikų prekeivių arba sėkmingos rinkodaros taisyklės 4

Patraukti vartotojo dėmesį šiandieniame skaitmeniniame pasaulyje darosi sudėtinga, o sėkmingi yra tie...

Rinkodara
2018.10.21
Apie pavadinimą pataria galvoti iš anksto, nes vėliau prisireikia keisti 5

Pavadinimas turėtų būti įsimenamas, įžūlokas, skambus, tačiau bene svarbiausias ekspertų patarimas – jį...

Rinkodara
2018.10.20
Gitanas Nausėda pasirinko komunikacijos partnerius prezidento rinkimams 2

Sprendimą dalyvauti Prezidento rinkimuose priėmęs ekonomistas, socialinių mokslų daktaras Gitanas Nausėda...

Rinkodara
2018.10.19
Dalis „Facebook“ akcininkų sieks Zuckerbergo atstatydinimo 1

Dalis to paties pavadinimo socialinį tinklą valdančios „Facebook Inc.“ akcininkų trečiadienį pareiškė norą...

Technologijos
2018.10.18
Slovėnijoje varžosi „Tele2“ ir „Stumbrui“ daryti reklamos darbai

Tarptautiniame reklamos festivalyje „Golden Drum“, vykstančiame Slovėnijoje, tarp finalininkų pateko 5...

Rinkodara
2018.10.17
„Good one“ – antrus metus iš eilės „Deloitte“ įvertinimas

Lietuvos skaitmeninės rinkodaros agentūra „Good one“ antrus metus iš eilės patenka į sparčiausiai augančių...

Rinkodara
2018.10.17
NT plėtotojai didina rinkodaros biudžetus – poreikis išsiskirti iš minios neišvengiamas Premium 4

Nekilnojamojo turto plėtotojai didina komunikacijos ir reklamos apimtį, bandydami potencialius klientus...

Rinkodara
2018.10.16
Garbačiauskaitė-Budrienė: situacija yra dviprasmiška 6

Skirtinguose Seimo komitetuose antradienį virė aštrios diskusijos dėl LRT veiklą tyrusios valdančiųjų...

Rinkodara
2018.10.16
„Investuok Lietuvoje“ klipo sklaidai renkasi žinomus veidus

Naujojo Lietuvą pristatančio klipo pirmajai komunikacijos bangai „Investuok Lietuvoje“ renkasi nuomonės...

Rinkodara
2018.10.16
„Open Circle Capital“ pasirinko komunikacijos partnerius

Rizikos kapitalo fondas „Open Circle Capital“, valdantis daugiau kaip 20 mln. Eur turtą, pasirinko...

Rinkodara
2018.10.15
Kosmetikos platintojui – 1.100 Eur bauda

Bendrovei „Etopas“, prekiavusiai maistą primenčia kosmetika, skirta 1.100 Eur bauda. 

Naujas „Investuok Lietuvoje“ klipas – iššūkių šalis 12

Agentūra „Investuok Lietuvoje“ pristato naują vaizdo klipą, siekiantį parodyti Lietuvą ne kaip dar vieną...

Rinkodara
2018.10.15
Jonizatorių gamintojai pirmiausia turi parduoti vandens naudą: padeda ir lankstinukai, ir salotų baras 3

Vandens jonizatoriai – sudėtingas ir, palyginti, brangus produktas, todėl derybos su partneriais svetur iki...

Rinkodara
2018.10.14
LVAT: už alkoholio reklamą jachtoje bauda skirta teisėtai 2

Kauno alaus daryklai „Volfas Engelman“ nepavyko panaikinti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės...

Rinkodara
2018.10.14
D. Filmanavičiūtė: reklama sujaudina tuomet, kai peržengiamos ribos Premium

Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba nenutrauks prieštaringų reakcijų sulaukusios reklaminės kampanijos...

Rinkodara
2018.10.12
Siūlomi įstatymų pakeitimai augintų baudas už klaidinančią reklamą

Seime po pateikimo pritarta Prezidentės siūlytiems įstatymų pakeitimams, kuriuos priėmus išaugtų baudos už...

Rinkodara
2018.10.11
Teismas atmetė „Philip Morris“ skundą dėl baudos už tabako reklamą

JAV tabako gaminių bendrovei „Philip Morris“ teisme nepavyko panaikinti Narkotikų, tabako ir alkoholio...

Rinkodara
2018.10.11
Prieštaringai vertinamos LRT komisijos išvados – atidėtos

Seimas šiandien balsavo dėl komisijos, tyrusios LRT ūkinę ir finansinę veiklą, paskelbtų išvadų. Nors buvo...

Rinkodara
2018.10.11

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau