„Vilniaus prekybos“ kare – ir įtaka, ir tyla

Publikuota: 2015-08-29
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kunkuliuojantis „Vilniaus prekybos“ grupės akcininkų karas – dar viena krizių valdymo komunikacijos pamoka rinkai, tad ekspertai skaičiuoja ir taiklius ėjimus, ir šūvius pro šalį.

Kalbinami komunikacijos ekspertai pabrėžia, kad iššovus ryškiai pirmajai Mindaugo Marcinkevičiaus kaltinimų salvei, Nerijui Numavičiui, pagrindiniam grupės akcininkui, pavyko ganėtinai greitai suvaldyti sudėtingą situaciją. Grupė pasitelkė platų komunikacijos kanalų ir priemonių spektrą, be kita ko, ne paskutinis vaidmuo tenka ir „įdarbintiems“ įvairiems nuomonės formuotojams, pradedant nuo apžvalgininkų, tinklaraštininkų, verslininkų ir t. t. Tai, vertina ekspertai, yra efektyvi komunikacijos dalis ir tikrai neatsitiktiniai pasisakymai.

Tačiau ne vienas pasigedo Igno Staškevičiaus, vieno iš „Vilniaus prekybos“ grupės akcininkų, ne sykį neigiamos informacijos fone viešai stojusio ginti grupės bendrovių. Pirmuoju smuiku jis griežė ir po nesėkmingos komunikacijos pradžios po tragiškų įvykių Latvijoje prieš bemaž kelerius metus, o grupės atstovai ne kartą buvo viešai pripažinę, kad tada per vėlai pasikvietė p. Staškevičių.

Tad, kaip ir anąkart, komunikacijos pradžioje, taip ir šįkart nematome viešai padėtį aiškinančių pagrindinių grupės veidų. O krizinėse situacijose tiesiogiai kalbantys aukščiausi vadovai, akcininkai visada yra stipresnis koziris atlaikant visuotinį spaudimą ir ginant bendrovės reputaciją.

Ponas Staškevičius, paklaustas apie esamą padėtį, tikina besilaikantis principo, kad kiekvienas turi dirbti savo darbą, atlikti pareigą pagal kompetenciją. Šiuo atveju – taip pat. Diskusijas, kuriose minimos konkrečios grupės įmonės, komentuoti, pasak jo, turėtų tų įmonių vadovai.

„Tokių pretenzijų, kokias turi p. Marcinkevičius, aš neturiu. Jei turėčiau, matyt, jau būčiau arba jas kėlęs, arba palaikęs šia proga. Kadangi neturiu, nieko ir nesakau“, – VŽ sako p. Staškevičius.

Savo ruožtu VP grupė visą komunikaciją šiandien telkia advokatės Olgos Petruškevičienės rankose, o jos paskyrimą komentuoti esamą padėtį argumentuoja tuo, kad p. Numavičius, būdamas didžiausias „Vilniaus prekybos“ ir susijusių įmonių akcininkas, esą yra tik investuotojas, nedalyvauja valdant šias įmones ir neturi visos informacijos apie šių įmonių veiklą.

Lyg kanibalizacija

Liutauras Ulevičius, viešųjų ryšių specialistas, šį akcininkų karą vadina ilga akcininkų kovos istorija, prasidėjusia, kai subyrėjo LEO. Pasak jo, žvelgiant iš šiandieninės situacijos, p. Marcinkevičius išgyvena nemenką desperaciją. „Tai lyg kanibalizacija – jei pripažįsti, kad grupė slėpė mokesčius, tai pripažįsti, kad ir pats tai darei. Tai gali būti pateisinama, jei turimos akcijos tėra viso labo gražus popieriukas, – svarsto p. Ulevičius. – Garsiai pradėjęs karą, dabar smulkusis akcininkas bando pasitelkti teisinę kalbą, tačiau vienareikšmiškai tokio masto ginče vien teisininkų kozirio nebeužtenka.“

O „Vilniaus prekybos“ grupė, pasak jo, pasirinko vadovėlinę gynybos taktiką. „Jie istoriją suka sau palankesne linkme, pateikdami papildomų pikantiškų akcentų, istorijų, įvesdami naujų kalbėtojų – per tas kelias savaites matome ne vieną iškilusią grupės „paramos grupę“, tai ir tinklaraštininkai, verslininkai, žurnalistai, palaikantys tik vieną barikadų pusę. Naivu būtų manyti, kad tai savaiminis ir atsitiktinis rezultatas, tad gynybai šiandien reikia rašyti dešimtuką“, – vertina p. Ulevičius. Jis sutinka, kad nemenką laurų dalį šiuo atveju tenka priskirti ryšių su visuomene agentūrai „VRP Hill+Knowlton Strategies“, atstovaujančiai tiek „Maxima LT“, tiek visos grupės komunikacijos interesams. Paklaustas, kiek kainuoja suvaldyti tokią krizę, p. Ulevičius teigia, kad dažnai projektų komunikacijai tenka maždaug 5% sumos.

„Viskas priklauso nuo to, kaip rutuliosis procesas, tačiau neatmesčiau, kad tai šimtų tūkstančių eurų klausimas. Tam reikia nemenko pajėgumo ir komandos“, – kalba p. Ulevičius.

Artūras Jonkus, komunikacijos „1323 Strategy & Communication“ įkūrėjas, priduria, kad apie sumas, kainuojančias suvaldyti tokiai krizei, bus galima kalbėti, kai bus baigti tyrimai.

„Akivaizdu, kad dirbant su tokiu projektu privalu būti pasiekiamam 24 val. per parą, tad, natūralu, ir tarifai tokiais atvejais taikomi aukščiausi, o bendros sumos priklausys nuo proceso eigos, ar bus skirtos baudos, delspinigiai ir pan.“ – kalba p. Jonkus.

Ne vien įmonės komunikacija

„Dabar vykstanti akcininkų kova įdomi tuo, kad čia prasideda ne vien įmonės, bet ir verslo savininkų komunikacija, tačiau bendrovės vadovai negali būti prielankūs vienam ar kitam akcininkui, jie turi atstovauti visų pusių interesams. Tad, pasak p. Jonkaus, smalsu, kiek vadovams pavyks išlaikyti neutralumą, atskirti, kas yra bendrovės komunikacijos objektas ir kas ne.

„Kol kas kertinė problema, matoma šiandieninėje komunikacijoje, yra ta, kad įmonė bando kalbėti vieno akcininko lūpomis, nesvarbu, jog didžiausio. Dar LEO egzistavimo laikais, kai kelis mėnesius jiems talkinome, aiškiai bandėme atskirti, ką gali kalbėti valdyba, o ką – akcininkai. Kiekvienas turi žinoti ir atskirti savo kompetencijų ribas“, – aiškina p. Jonkus.

Andrius Smaliukas, advokatų kontoros „Valiunas Ellex“ partneris, vertindamas šią situaciją, teigia, kad tai, jog bendrovės vadovai kalba didžiausio akcininko lūpomis, savaime nėra problema. „Svarbiau, ką jie sako ir kiek ta informacija yra teisinga bei objektyvi“, – priduria teisininkas.

Išskirtinis ginčas

„Šiame ginče mesti kaltinimai apie mokesčių vengimą, tai reiškia, kad į procesą įtraukiamos ir trečiosios šalys, kaip antai VMI, kitos priežiūros institucijos, kurios po tokių pareiškimų negali nieko nedaryti. Savo ruožtu ginčo pasekmės ateityje gali būti labai sunkiai valdomos. Tokia komunikacija labai rizikinga ir įmonei, ir akcininkams. Tai jau sunkioji artilerija, kuria šaudant beveik nelieka sveikų suinteresuotųjų pusių, – ironizuoja p. Jonkus. – Akivaizdu, kad šioje situacijoje nebus nė vieno laimėtojo, abi pusės ką nors praras.“ Jis priduria, kad tai pirmas didelis ginčas Lietuvoje, kai kvestionuojami įmonės mokestiniai klausimai.

„Tarpusavyje karo kirvius iškasę buvo ne vienos stambios įmonės akcininkai, tačiau jie neįtraukdavo trečiųjų šalių“, – pabrėžia p. Jonkus.

Atvirumas su klaustuku

„Grupė šiandien bando būti atvira, tačiau vargu ar šis žingsnis yra savanoriškas. Jiems nebeliko kito kelio, tad negalime vienareikšmiškai teigti, kad bendrovė išmoko komunikacijos pamokas, o apie tinkamus ar klaidingus žingsnius dar anksti kalbėti – tepraėjo vos kelios savaitės“, – paklaustas apie VP grupės internete pristatytą „Baltąją knygą“, kalba p. Jonkus.

Ponas Ulevičius tokį žingsnį sveikina, tačiau ironizuoja, kad tų, kurių gera atmintis, p. Numavičiaus parašas nelabai įtikina. „Jei ten matytume p. Staškevičiaus vardą, būtų gerokai tikroviškiau.“

Ričardas Jarmalavičius, ryšių su visuomene agentūros „Publicum“ valdybos pirmininkas, konstatuoja, kad po krizės Latvijoje „Maximos“ grupė vis dėlto padarė išvadas ir šios krizės valdymo procese svarbų vaidmenį užima komunikacijos specialistai, ir jau ne tik kaip įgyvendintojai, bet ir kaip strateginiai partneriai.

Apie pasekmes jau kalba

Pati „Vilniaus prekyba“ vakar jau paskelbė dėl akcininkų konflikto patirsianti nuostolių, tačiau komunikacijos ekspertai buvo kiek nuosaikesni.

„Kad ir kaip būtų apmaudu, lietuviams įmonės, nemokančios mokesčių, nėra toks didelis blogis. Kartu tai nėra ir tas atvejis, kuris pirkėjus skatintų pirkti ar ignoruoti jų valdomas parduotuves. Žinoma, įmonės reputacijai tai bus smūgis, – tikėtina, ir pasibaigus šiam procesui jos bus akyliau stebimos priežiūros institucijų“, – įsitikinęs p. Jonkus.

Ponas Ulevičius taip pat priduria, kad įvykiai šalyje kaimynėje rodo, jog žmonių atmintis gana trumpa. „Be to, jiems jau pavyko suversti įvykius neva godžiam mažajam akcininkui ant pečių. Kas kita, jei p. Marcinkevičius imtų atakuoti ne grupę, o konkrečius prekių ženklus, tada galima būtų laukti daugiau bėdų“, – teigia p. Ulevičius.

Nelygios jėgos

Komunikacijos specialistai pabrėžia ir nelygias abiejų pusių komunikacijos pajėgas. Pasak p. Ulevičiaus, visi mato akivaizdų įdirbį p. Numavičiaus pusėje, o kas talkina p. Marcinkevičiui, lieka vieša paslaptis, akivaizdu, kad čia nėra tokių pajėgų, tad jėgų disbalansas aiškiai matyti.

Ponas Marcinkevičius VŽ teigia, kad šiam projektui yra subūręs vidinių specialistų komandą, kurios pagrindą sudaro viešųjų ryšių specialistai iš Lietuvos ir Londono. Šie yra integruoti į bendrą komandą, kurioje dirba teisininkai, mokesčių ir kitų sričių specialistai.

Linas Kontrimas, ryšių su visuomene agentūros „PR Service“ vadovas, priduria, kad komunikacijoje yra labai svarbus tonas ir kaip jis per tam tikrą laiką išlaikomas.

„Skambiai žengus žingsnį į viešą erdvę, tokioje situacijoje privalu ir išlaikyti tempą, o dabar matome išsikvėpimą ir kartu prarandamas pozicijas. Tai klaida, ta pauzė pernelyg užsitęsė, jie leido užimti p. Numavičiaus pusei beveik visus viešus kanalus. Komunikacijos koncentracija į teisinę kalbą gali lemti pralaimėjimą viešojoje erdvėje. Nebent tai yra ne tyla, o pasiruošimas kitam žingsniui“, – padėtį komentuoja p. Kontrimas.

Straipsnis publikuotas VŽ rubrikoje „Premium“ rugpjūčio 19 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vietovės įvaizdžio kūrimas be bendruomenės indėlio – tik rinkodaros veiksmas

Miesto ar gyvenvietės įvaizdis šiuolaikiniame pasaulyje yra svarbus daugeliu aspektų – siekiant pritraukti...

Rinkodara
2018.08.18
„Douglas“ keičia logotipą 1

Nuo 2018 m. pradžios visoje Europoje „Douglas“ tinklas atnaujina savo logotipą. Investicijos į atnaujinimą...

„Telia“ pasirinko naują socialinių tinklų agentūrą 6

Telekomunikacijų bendrovė „Telia Lietuva“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį su žiniasklaidos planavimo...

Rinkodara
2018.08.17
Nuo rudens startuoja naujas „Laisvės TV“ ir Jakilaičio projektas 6

Nuo rudens sezono LRT nelikus žurnalisto Edmundo Jakilaičio vedamos laidos „Dėmesio centre“, ji paskutinę...

Rinkodara
2018.08.17
Iš krepšinio pasitraukęs „Lietuvos rytas“ sporto veiklai nori prekės ženklo RYTAS 9

Žiniasklaidos grupę valdanti UAB „Lietuvos rytas“ Valstybiniame patentų biure pateikė paraišką registruoti...

Rinkodara
2018.08.17
„Telia“ atnaujina „Ežį“, jau investavo apie milijoną 16

Nepaisant jau kelerius metus trunkančios ir gana stabilios išankstinio mokėjimo klientų migracijos į...

Jakilaičio vedamas laidas transliuos ir LNK grupės kanalai 23

Nuo rugpjūčio 27 d. „Delfi TV“ eteryje startuoja žurnalisto Edmundo Jakilaičio vedama laida „DELFI dėmesio...

Rinkodara
2018.08.16
Karas tarp žiniasklaidos ir JAV prezidento nerimsta 5

Bemaž 200 JAV laikraščių šios dienos vedamuosiuose reiškia solidarų nepasitenkinimą dėl prezidento Donaldo...

Rinkodara
2018.08.16
„Prienų“ era po Ballų: dėkoja savivaldybei, bet laukia „Vytauto“ 2

Ballų šeimynėlės ženklu pažymėtas praėjęs sezonas Prienų krepšinio klubui buvo tragiškas sporto požiūriu, bet...

Laisvalaikis
2018.08.15
Įmonės pavadinimas: internetu – tik lietuviškas, pas notarą – koks tik nori Premium 14

Apie 40% naujai registruojamų įmonių pavadinimų neįveikia Valstybinės lietuvių kalbos komisijos filtro. Vis...

Vadyba
2018.08.13
Vilniaus „Rytas“ keičia logotipą 5

Komandos pavadinimą ir šūkį šią vasarą pakeitęs Vilniaus krepšinio klubas „Rytas“ pirmadienį pristatė naują...

Rinkodara
2018.08.13
Gėrimų importuotojų portfeliuose – galingas pokytis 7

Viena svarbiausių visos gėrimų rinkos naujienų šį pusmetį yra ta, jog bene populiariausi gėrimų prekių...

Rinkodara
2018.08.10
„Sponge“ šoka į G taško traukinį 7

Vilniaus technologijų bendrovė „Sponge“ ne tik reiškia palaikymą kontroversiškai sostinės reklamai, kurioje...

Rinkodara
2018.08.09
Europoje startavo „Vilniaus – Europos G taško“ reklama: pažiūrėkite, kaip tai atrodo 64

Šiandien Londono ir Berlyno lauko reklamos ekranuose pradedama transliuoti audringų diskusijų Lietuvoje...

Rinkodara
2018.08.09
Biodegalų asociacija skųs nutarimą dėl „Neste Lietuva“ reklamos 6

Biodegalus ir jų komponentus gaminančias Lietuvos bendroves vienijanti Biodegalų asociacija nesutinka su LR...

Transportas
2018.08.08
Lietuvos gamtos ir kultūros paveldo objektų reklamai prašo 6 mln. Eur ES lėšų

Lietuvos savivaldybės ir asociacijos pateikė 29 paraiškas ir prašo 5,83 mln. Eur ES investicijų finansavimo...

Skvernelis: Vilniaus „G taško“ reklama normų neperžengia, bet laiką reikėjo paderinti 10

Premjeras Saulius Skvernelis sako nemanantis, kad Vilnių kaip „Europos G tašką“ vaizduojanti reklama...

Rinkodara
2018.08.07
„Go Vilniaus“ vadovė davė atkirtį „Vilniaus – Europos G taško“ reklamos kritikams 70

Šią savaitę užsienyje startuoja diskusijų mūsų šalyje sukėlusi Vilniaus reklaminė kampanija, kurioje miestas...

Rinkodara
2018.08.06
„Akropolis“ patentuoja „Imam“ Premium

Prekybos ir pramogų centrus valdanti UAB „Akropolis Group“ Valstybiniame patentų biure pateikė prašymą...

Užsienyje pradedama „Vilniaus – Europos G taško“ reklaminė kampanija 61

Kitą savaitę užsienyje startuos Vilniaus reklaminė kampanija, kurioje Vilnius bus pristatomas kaip „Europos G...

Rinkodara
2018.08.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau