„Vilniaus prekybos“ kare – ir įtaka, ir tyla

Publikuota: 2015-08-29
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Kunkuliuojantis „Vilniaus prekybos“ grupės akcininkų karas – dar viena krizių valdymo komunikacijos pamoka rinkai, tad ekspertai skaičiuoja ir taiklius ėjimus, ir šūvius pro šalį.

Kalbinami komunikacijos ekspertai pabrėžia, kad iššovus ryškiai pirmajai Mindaugo Marcinkevičiaus kaltinimų salvei, Nerijui Numavičiui, pagrindiniam grupės akcininkui, pavyko ganėtinai greitai suvaldyti sudėtingą situaciją. Grupė pasitelkė platų komunikacijos kanalų ir priemonių spektrą, be kita ko, ne paskutinis vaidmuo tenka ir „įdarbintiems“ įvairiems nuomonės formuotojams, pradedant nuo apžvalgininkų, tinklaraštininkų, verslininkų ir t. t. Tai, vertina ekspertai, yra efektyvi komunikacijos dalis ir tikrai neatsitiktiniai pasisakymai.

Tačiau ne vienas pasigedo Igno Staškevičiaus, vieno iš „Vilniaus prekybos“ grupės akcininkų, ne sykį neigiamos informacijos fone viešai stojusio ginti grupės bendrovių. Pirmuoju smuiku jis griežė ir po nesėkmingos komunikacijos pradžios po tragiškų įvykių Latvijoje prieš bemaž kelerius metus, o grupės atstovai ne kartą buvo viešai pripažinę, kad tada per vėlai pasikvietė p. Staškevičių.

Tad, kaip ir anąkart, komunikacijos pradžioje, taip ir šįkart nematome viešai padėtį aiškinančių pagrindinių grupės veidų. O krizinėse situacijose tiesiogiai kalbantys aukščiausi vadovai, akcininkai visada yra stipresnis koziris atlaikant visuotinį spaudimą ir ginant bendrovės reputaciją.

Ponas Staškevičius, paklaustas apie esamą padėtį, tikina besilaikantis principo, kad kiekvienas turi dirbti savo darbą, atlikti pareigą pagal kompetenciją. Šiuo atveju – taip pat. Diskusijas, kuriose minimos konkrečios grupės įmonės, komentuoti, pasak jo, turėtų tų įmonių vadovai.

„Tokių pretenzijų, kokias turi p. Marcinkevičius, aš neturiu. Jei turėčiau, matyt, jau būčiau arba jas kėlęs, arba palaikęs šia proga. Kadangi neturiu, nieko ir nesakau“, – VŽ sako p. Staškevičius.

Savo ruožtu VP grupė visą komunikaciją šiandien telkia advokatės Olgos Petruškevičienės rankose, o jos paskyrimą komentuoti esamą padėtį argumentuoja tuo, kad p. Numavičius, būdamas didžiausias „Vilniaus prekybos“ ir susijusių įmonių akcininkas, esą yra tik investuotojas, nedalyvauja valdant šias įmones ir neturi visos informacijos apie šių įmonių veiklą.

Lyg kanibalizacija

Liutauras Ulevičius, viešųjų ryšių specialistas, šį akcininkų karą vadina ilga akcininkų kovos istorija, prasidėjusia, kai subyrėjo LEO. Pasak jo, žvelgiant iš šiandieninės situacijos, p. Marcinkevičius išgyvena nemenką desperaciją. „Tai lyg kanibalizacija – jei pripažįsti, kad grupė slėpė mokesčius, tai pripažįsti, kad ir pats tai darei. Tai gali būti pateisinama, jei turimos akcijos tėra viso labo gražus popieriukas, – svarsto p. Ulevičius. – Garsiai pradėjęs karą, dabar smulkusis akcininkas bando pasitelkti teisinę kalbą, tačiau vienareikšmiškai tokio masto ginče vien teisininkų kozirio nebeužtenka.“

O „Vilniaus prekybos“ grupė, pasak jo, pasirinko vadovėlinę gynybos taktiką. „Jie istoriją suka sau palankesne linkme, pateikdami papildomų pikantiškų akcentų, istorijų, įvesdami naujų kalbėtojų – per tas kelias savaites matome ne vieną iškilusią grupės „paramos grupę“, tai ir tinklaraštininkai, verslininkai, žurnalistai, palaikantys tik vieną barikadų pusę. Naivu būtų manyti, kad tai savaiminis ir atsitiktinis rezultatas, tad gynybai šiandien reikia rašyti dešimtuką“, – vertina p. Ulevičius. Jis sutinka, kad nemenką laurų dalį šiuo atveju tenka priskirti ryšių su visuomene agentūrai „VRP Hill+Knowlton Strategies“, atstovaujančiai tiek „Maxima LT“, tiek visos grupės komunikacijos interesams. Paklaustas, kiek kainuoja suvaldyti tokią krizę, p. Ulevičius teigia, kad dažnai projektų komunikacijai tenka maždaug 5% sumos.

„Viskas priklauso nuo to, kaip rutuliosis procesas, tačiau neatmesčiau, kad tai šimtų tūkstančių eurų klausimas. Tam reikia nemenko pajėgumo ir komandos“, – kalba p. Ulevičius.

Artūras Jonkus, komunikacijos „1323 Strategy & Communication“ įkūrėjas, priduria, kad apie sumas, kainuojančias suvaldyti tokiai krizei, bus galima kalbėti, kai bus baigti tyrimai.

„Akivaizdu, kad dirbant su tokiu projektu privalu būti pasiekiamam 24 val. per parą, tad, natūralu, ir tarifai tokiais atvejais taikomi aukščiausi, o bendros sumos priklausys nuo proceso eigos, ar bus skirtos baudos, delspinigiai ir pan.“ – kalba p. Jonkus.

Ne vien įmonės komunikacija

„Dabar vykstanti akcininkų kova įdomi tuo, kad čia prasideda ne vien įmonės, bet ir verslo savininkų komunikacija, tačiau bendrovės vadovai negali būti prielankūs vienam ar kitam akcininkui, jie turi atstovauti visų pusių interesams. Tad, pasak p. Jonkaus, smalsu, kiek vadovams pavyks išlaikyti neutralumą, atskirti, kas yra bendrovės komunikacijos objektas ir kas ne.

„Kol kas kertinė problema, matoma šiandieninėje komunikacijoje, yra ta, kad įmonė bando kalbėti vieno akcininko lūpomis, nesvarbu, jog didžiausio. Dar LEO egzistavimo laikais, kai kelis mėnesius jiems talkinome, aiškiai bandėme atskirti, ką gali kalbėti valdyba, o ką – akcininkai. Kiekvienas turi žinoti ir atskirti savo kompetencijų ribas“, – aiškina p. Jonkus.

Andrius Smaliukas, advokatų kontoros „Valiunas Ellex“ partneris, vertindamas šią situaciją, teigia, kad tai, jog bendrovės vadovai kalba didžiausio akcininko lūpomis, savaime nėra problema. „Svarbiau, ką jie sako ir kiek ta informacija yra teisinga bei objektyvi“, – priduria teisininkas.

Išskirtinis ginčas

„Šiame ginče mesti kaltinimai apie mokesčių vengimą, tai reiškia, kad į procesą įtraukiamos ir trečiosios šalys, kaip antai VMI, kitos priežiūros institucijos, kurios po tokių pareiškimų negali nieko nedaryti. Savo ruožtu ginčo pasekmės ateityje gali būti labai sunkiai valdomos. Tokia komunikacija labai rizikinga ir įmonei, ir akcininkams. Tai jau sunkioji artilerija, kuria šaudant beveik nelieka sveikų suinteresuotųjų pusių, – ironizuoja p. Jonkus. – Akivaizdu, kad šioje situacijoje nebus nė vieno laimėtojo, abi pusės ką nors praras.“ Jis priduria, kad tai pirmas didelis ginčas Lietuvoje, kai kvestionuojami įmonės mokestiniai klausimai.

„Tarpusavyje karo kirvius iškasę buvo ne vienos stambios įmonės akcininkai, tačiau jie neįtraukdavo trečiųjų šalių“, – pabrėžia p. Jonkus.

Atvirumas su klaustuku

„Grupė šiandien bando būti atvira, tačiau vargu ar šis žingsnis yra savanoriškas. Jiems nebeliko kito kelio, tad negalime vienareikšmiškai teigti, kad bendrovė išmoko komunikacijos pamokas, o apie tinkamus ar klaidingus žingsnius dar anksti kalbėti – tepraėjo vos kelios savaitės“, – paklaustas apie VP grupės internete pristatytą „Baltąją knygą“, kalba p. Jonkus.

Ponas Ulevičius tokį žingsnį sveikina, tačiau ironizuoja, kad tų, kurių gera atmintis, p. Numavičiaus parašas nelabai įtikina. „Jei ten matytume p. Staškevičiaus vardą, būtų gerokai tikroviškiau.“

Ričardas Jarmalavičius, ryšių su visuomene agentūros „Publicum“ valdybos pirmininkas, konstatuoja, kad po krizės Latvijoje „Maximos“ grupė vis dėlto padarė išvadas ir šios krizės valdymo procese svarbų vaidmenį užima komunikacijos specialistai, ir jau ne tik kaip įgyvendintojai, bet ir kaip strateginiai partneriai.

Apie pasekmes jau kalba

Pati „Vilniaus prekyba“ vakar jau paskelbė dėl akcininkų konflikto patirsianti nuostolių, tačiau komunikacijos ekspertai buvo kiek nuosaikesni.

„Kad ir kaip būtų apmaudu, lietuviams įmonės, nemokančios mokesčių, nėra toks didelis blogis. Kartu tai nėra ir tas atvejis, kuris pirkėjus skatintų pirkti ar ignoruoti jų valdomas parduotuves. Žinoma, įmonės reputacijai tai bus smūgis, – tikėtina, ir pasibaigus šiam procesui jos bus akyliau stebimos priežiūros institucijų“, – įsitikinęs p. Jonkus.

Ponas Ulevičius taip pat priduria, kad įvykiai šalyje kaimynėje rodo, jog žmonių atmintis gana trumpa. „Be to, jiems jau pavyko suversti įvykius neva godžiam mažajam akcininkui ant pečių. Kas kita, jei p. Marcinkevičius imtų atakuoti ne grupę, o konkrečius prekių ženklus, tada galima būtų laukti daugiau bėdų“, – teigia p. Ulevičius.

Nelygios jėgos

Komunikacijos specialistai pabrėžia ir nelygias abiejų pusių komunikacijos pajėgas. Pasak p. Ulevičiaus, visi mato akivaizdų įdirbį p. Numavičiaus pusėje, o kas talkina p. Marcinkevičiui, lieka vieša paslaptis, akivaizdu, kad čia nėra tokių pajėgų, tad jėgų disbalansas aiškiai matyti.

Ponas Marcinkevičius VŽ teigia, kad šiam projektui yra subūręs vidinių specialistų komandą, kurios pagrindą sudaro viešųjų ryšių specialistai iš Lietuvos ir Londono. Šie yra integruoti į bendrą komandą, kurioje dirba teisininkai, mokesčių ir kitų sričių specialistai.

Linas Kontrimas, ryšių su visuomene agentūros „PR Service“ vadovas, priduria, kad komunikacijoje yra labai svarbus tonas ir kaip jis per tam tikrą laiką išlaikomas.

„Skambiai žengus žingsnį į viešą erdvę, tokioje situacijoje privalu ir išlaikyti tempą, o dabar matome išsikvėpimą ir kartu prarandamas pozicijas. Tai klaida, ta pauzė pernelyg užsitęsė, jie leido užimti p. Numavičiaus pusei beveik visus viešus kanalus. Komunikacijos koncentracija į teisinę kalbą gali lemti pralaimėjimą viešojoje erdvėje. Nebent tai yra ne tyla, o pasiruošimas kitam žingsniui“, – padėtį komentuoja p. Kontrimas.

Straipsnis publikuotas VŽ rubrikoje „Premium“ rugpjūčio 19 d.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą RINKODAROS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Ar galime išmokyti Lietuvą „pitch’inti“?

Vienas iš mano profesiniame kelyje pasitaikančių užsiėmimų yra startuolių mokymas „pitch’inti“ – savo...

Tarp finalininkų Kanuose – „Tele2“ projektas ir knyga be pavadinimo

65-ajame tarptautiniame „Kanų liūtų“ kūrybiškumo festivalyje varžosi 23 Lietuvos reklamos agentūrų darbai. Du...

Rinkodara
2018.06.20
LNK pelnas išaugo daugiau nei trečdaliu

UAB „Laisvas ir nepriklausomas kanalas“ (LNK), vienijančio LNK, BTV, TV1, „Info TV“ ir „Liuks!“, pardavimo...

Rinkodara
2018.06.20
„All Media Lithuania“ augino ir pelną, ir pajamas

UAB „All Media Lithuania“, kuriai priklauso TV3 kanalų grupė, pernai uždirbo beveik 4,5 mln. Eur grynojo...

Rinkodara
2018.06.20
Šiemetinis „Adrenalinas“: ir džiaugsmo, ir kartėlio kokteilis Premium

Tik ką praūžęs „Adrenalinas“, lietuviškos reklamos šventė, rinkos dalyviams sėja dvejopas mintis: ir...

Rinkodara
2018.06.20
Tarp naujausių reklamų: vasariška „Telia“ ir „Jysk“ dievai 1

Tarp savaitės reklamų: nerūpestingai vasarai užkrečianti „Telia“ (kūrybinė agentūra „McCann Vilnius“, gamybos...

Rinkodara
2018.06.19
Teismų maratonas dėl „Adrenalino“ sukasi, pergalė – „Not Perfect“ pusėje

Po teismų maratono Vilniaus apygardos teismas nusprendė patenkinti reklamos agentūros „Not Perfect | Y&R“...

Rinkodara
2018.06.19
„Diena Media News“ vėl imasi savaitraščio „Vilniaus diena“ 2

Vasaros pabaigoje UAB „Diena Media News“ sostinėje vėl žada atnaujinti nemokamo savaitraščio „Vilniaus diena“...

2018.06.18
Tobula vieta lentynoje – šalia didžiųjų ženklų, sėkmės kodas – akcija Premium

Nors vartotojai ir teigia, kad nori didelio produktų pasirinkimo, iš tiesų tai juos dažniau vargina, nei...

Rinkodara
2018.06.18
„Tele2“ ir „Telia“ renkasi socialinių tinklų komunikacijos agentūras

Telekomunikacijų bendrovė „Tele2“ paskelbė konkursą ir rinksis socialinių tinklų komunikacijos agentūrą.

Rinkodara
2018.06.18
„Kanų liūtuose“ laimę bando 23 lietuvių darbai

65-ajame tarptautiniame „Kanų liūtų“ kūrybiškumo festivalyje varžosi 23 Lietuvos reklamos agentūrų darbai.

Rinkodara
2018.06.18
Vilniuje apsilankę turistai mokės „pagalvės mokestį“ 4

Sostinėje po poros savaičių įsigalios kai kuriuose šalies miestuose jau kurį laiką galiojanti tvarką –...

Verslo aplinka
2018.06.18
Pakuočių tendencijos: svarbu ir tvarumas, ir edukacija

Dėl besikeičiančių vartotojų įpročių ir poreikių, gamintojai turi nuolat ieškoti sprendimų, kaip atnaujinti...

Rinkodara
2018.06.17
Skaudžiausias brazilų futbolo pralaimėjimas augina televizorių pardavimus

Ketveri metai neištrynė Brazilijos futbolo rinkinės gėdos, patirtos paskutiniame pasaulinio futbolo...

Rinkodara
2018.06.17
Pirmenybę teikia kompiuterio ekranui

Televizorius vis dar užima garbingą vietą daugelio namuose, bet žiūrėti vaizdo transliacijas internete...

Rinkodara
2018.06.16
Metų kūrybine agentūra tapo „McCann Vilnius“

Šešioliktajame lietuviškos reklamos festivalyje „Adrenalinas“ triumfavo kūrybinė agentūra „McCann Vilnius“.

Rinkodara
2018.06.15
„Nike“ ir „Adidas“ kova futbolo čempionato aikštelėje

Vakar prasidėjusiame didžiausiame metų sporto renginyje jėgas surems ne tik stipriausios futbolo komandos,...

Rinkodara
2018.06.15
Prekybos centras „Molas“ pasirinko naujus komunikacijos partnerius

Kauno prekybos centro „Molas“ skelbtą rinkodaros paslaugų teikimo konkursą laimėjo komunikacijos agentūra...

Rinkodara
2018.06.15
Pirmoji „LT Identity“ pergalė prieš „Swedbank“ ir „TBWA / Vilnius“ 9

Teismas pritaikė laikinąsias apsaugos priemones ir uždraudė toliau gaminti bei platinti „Lt Identity“...

Rinkodara
2018.06.15
Po skandalų traukiasi „Facebook“ aukščiausios grandies vadovai 1

„Facebook“ paskelbė, kad Elliotas Schrage, socialinio tinklo komunikacijos ir viešosios politikos vadovas, po...

Rinkodara
2018.06.15

Verslo žinių pasiūlymai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau