Skaudžiausia problema – ne terorizmas

Publikuota: 2015-08-29
Arndo Wiegmanno („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Arndo Wiegmanno („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
 

Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) duomenimis, 2010 m. per eismo įvykius žuvo 1,24 mln. žmonių. Tai maždaug dvigubai daugiau nei žmogžudysčių ir karo konflikto aukų kartu sudėjus.

Nyderlandų rašytojas Joris Luyendijkas pabrėžia, kad nelaimės keliuose seniai nebėra naujienos, „žinios“, – jos tapo kasdienybe. Pasak rašytojo, ne kas kitas, o būtent eismo nelaimės yra „didžiausios skerdynės Arabų pasaulyje“, tačiau pasaulio žiniasklaida visą dėmesį skiria ne joms, o gerokai mažiau aukų nusinešančioms teroristinėms skerdynėms.

Ekonomikos ir taikos institutas skelbia, kad 2013 m. teroristai visame pasaulyje nužudė beveik 18.000 žmonių. Tai yra 1,5% žuvusiųjų keliuose. Žinoma, terorizmo aukų skaičius labai greitai gali šoktelti iki apokaliptinių proporcijų, ekspertai tai prognozuoja nuo 2001-ųjų, bet kol kas, automobilių pardavimams pasaulyje augant, keliuose greitai bus žuvę daugiau žmonių, nei mirė nuo AIDS ar tuberkuliozės.

Viskas jau išrasta

Vairavimas mums yra per daug banalus užsiėmimas, kad keltų baimę. Pasak dr. Jody Sindelar, JAV Jeilio visuomenės sveikatos universiteto sveikatos ekonomistės, žmonės labiau jaudinasi dėl skrydžių, nors pavojingiausia jų kelionės lėktuvu dalis dažnai yra atvažiuoti į oro uostą.

Pernai per lėktuvų katastrofas žuvo 1.320 žmonių, ir vargu ar teisinga, kad televizijos žinių laidose dominuoja pranešimai apie katastrofas ore, bet ne keliuose.

Prieš kelis dešimtmečius Graikija ir Prancūzija parodė pasauliui, kaip greitai galima sumažinti nelaimes keliuose, kai tuo ne žodžiais, o darbais susirūpina valstybė.

1973 m. Prancūzijos keliuose žuvo 17.000 žmonių. Politiniai lyderiai ėmėsi veiksmų: buvo įvesti greičio apribojimai, įrengti greičio radarai, prisisegti saugos diržais tapo privaloma ir t. t. Tuomet pasirodė, kad kai kurios nelaimės nėra neišvengiamos.

Maždaug prieš 30 metų Europoje motociklų avarijos buvo gana patikimas ir pastovus organų donorų šaltinis. Kai dėvėti šalmus motociklininkams tapo privaloma, padėtis pasikeitė.

Draudimo neužtenka

JT tikslas sumažinti mirčių keliuose iki mažiau nei milijono iki 2020 m. yra gana lengvai įvykdomas. Tereikia, kad jį įgyvendinti norėtų ir šalių vyriausybės, net jei dėl to tektų suerzinti savo rinkėjus. Neužtenka įvesti greičio apribojimų, reikia užtikrinti, kad jų būtų paisoma. Negana tikrinti vairuotojus alkotesteriu, savaitgaliais jais galima tikrinti ir išeinančiuosius iš barų ar naktinių klubų. Ir pagaliau – privalu uždrausti vairuotojams naudotis mobiliaisiais telefonais. Išmanieji telefonai uzurpavo žmonijos protą ir dabar žudo pėsčiuosius. Apie transporto spūstis keliuose pranešančios mobiliosios programėlės ypač blaško dėmesį. „Kalbėti telefonu naudojantis laisvųjų rankų įrangą nėra daug saugiau, nei kalbėti telefoną laikant rankose“, – įspėja PSO.

Priežastis – mačizmas

Galbūt kada nors, kai automobiliai, kuriems nereiks vairuotojo, taps įprastu reiškiniu, stebėsimės, kaip galėjome leisti išsiblaškiusiems, trumparegiams ir kartais girtiems žmonėms vairuoti didžiulius metalinius sprogstamuosius užtaisus. O dabar esminis dalykas, kurį turime pakeisti, – tai požiūris.

Daugybė žmonių, ypač skurdžiose šalyse, nežino ir net nėra mokomi, kaip elgtis keliuose. Pirmiausia jie turėtų įsisąmoninti, kad agresyvus vairavimas nėra vyriškumo įrodymas. Būtent mačizmas įvardijamas priežastimi, kodėl, PSO duomenimis, 77% žuvusiųjų keliuose visame pasaulyje yra vyrai.

Šalyse, kuriose automobiliai yra gan naujas ir, be to, prestižinis dalykas, vairuotojai dažnai save laiko karaliais, o pėsčiuosius – tarakonais. Tai dar viena labai dažna požiūrio problema. 2000-aisiais buvau Ganoje. Daugybė vairuotojų, pasiekę kaimą, pypindavo ir važiuodavo dar greičiau, net naktį, nepaisydami, kad dažnai vairuodavo net neįsijungę šviesų. Vieną rytą mane pažadino moters raudojimas. Jos sūnų buvo ką tik partrenkęs automobilis. Šis jausmas pažįstamas daugybei Ganos tėvų.

Eismo įvykių kaina

Besivystančiose šalyse žūsta daugiau nei 90% visų eismo nelaimių aukų. Pasak Jeano Todto, specialiojo Jungtinių Tautų pasiuntinio kelių saugumui, tradicinis šių dienų vaizdelis yra maždaug toks: senutėlį, keleivių prigrūstą automobilį vairuoja asmuo, nusipirkęs vairuotojo pažymėjimą. O jei „netikėtai“ įvyksta avarija, greitoji pagalba atvyksta išties retai.

Visa tai pakeisti kainuotų pinigų. Bet galima skaičiuoti ir kitaip. Pasaulio banko vertinimu, autoavarijos kainuoja nuo 1 iki 3% šalies bendrojo nacionalinio produkto. Avarijose žūsta tą produktą kuriantys žmonės, sužeistiesiems neretai visam likusiam gyvenimui reikia specialiosios priežiūros. O Pasaulio banko fondo kelių saugumui skirtas metinis biudžetas tėra tik 3 mln. USD.

Vyriausybės eikvoja galybę laiko ir energijos bandydamos sustabdyti terorizmą. Tikriausiai būtų protingiau skirti bent dalį tų pastangų saugumui keliuose užtikrinti. Ir ne tik todėl, kad per eismo įvykius žūsta daugiau žmonių, bet ir dėl to, kad – priešingai nei kovojant su terorizmu, – mes žinome, ką daryti.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vilniaus aukcionas gundys sensacijomis

Vilniaus aukciono (VA) rengėjai kovo 22 d. vyksiančiame aukcione pasiūlys kelis sensacingus artefaktus,...

Laisvalaikis
06:39
Lietuviai laimingesni už latvius ir estus 7

Šiųmetėje Jungtinių Tautų Laimės ataskaitoje laimingiausia tauta antrus metus iš eilės įvardinti suomiai.

Laisvalaikis
2019.03.20
Lietuvoje biurą steigiantis sveikatingumo startuolis „Urban“ įdarbins 30 žmonių 1

Vilniuje plėtros biurą kuria sveikatingumo paslaugų startuolis „Urban“ , praneša „Investuok Lietuvoje“.

Paslaugos
2019.03.20
Kaunas įamžino vieną sudėtingiausių karinių operacijų

Jiesios piliakalnis, kauniečių vadinamas Napoleono kalnu, šiltajam sezonui artėjant įvilktas į naują rūbą.

Laisvalaikis
2019.03.20
Laukiantiems skrydžio Vilniaus oro uoste – trumpametražiai filmai 1

Vilniaus oro uoste penktus metus veikianti kino salė „Film Spot LT“, primindama apie save, paskelbė...

Laisvalaikis
2019.03.20
Turistai grįžta į Egiptą

Keliauninkai grįžta į Egiptą. Pasaulio turizmo ir kelionių tarybos (World Travel & Tourism Council, WTTC)...

Paslaugos
2019.03.19
Nuotekų tyrimai rodo, kokie narkotikai vartojami Lietuvoje 12

2018 m. europiečiai vartojo daugiau narkotinių stimuliacinių medžiagų, tokių kaip amfetaminas, kokainas ir...

Laisvalaikis
2019.03.19
Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejui vadovaus Nideta Jarockienė

Kultūros ministerijos konkursą eiti Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejaus direktoriaus pareigas laimėjo...

Laisvalaikis
2019.03.19
Lankytojų muziejuose pernai padaugėjo penktadaliu

2018 m. Lietuvos muziejuose apsilankė per 5 mln. žmonių. Palyginti su 2017 m., apsilankymų skaičius išaugo...

Laisvalaikis
2019.03.18
Istorija: murzinas ir brangus XIX–XX a. sandūros Vilnius Premium

XIX a. pabaiga – XX a. pradžia siejama su ypač svarbiais mūsų šaliai įvykiais – pradedant lietuvių tautiniu...

Laisvalaikis
2019.03.17
Viešbučio naujovė – savaime išsivalantys kambariai 5

Technologinė pažanga nesustodama skverbiasi ir į viešbučių industriją. Šviežiausia technologinė inovacija –...

Paslaugos
2019.03.17
Vilniuje pridygs dar daugiau meno instaliacijų

Sostinės savivaldybė tęsia meno projektų ir instaliacijų iniciatyvą „Kuriu Vilnių“ – ką tik paskelbti dar 13...

Laisvalaikis
2019.03.16
Prastą socialinio kredito reitingą turintys kinai nebegali keliauti 10

2018 m. kelionių planus turėjo atšaukti milijonai kinų – valdžia jiems tiesiog neleido įsigyti bilietų...

Laisvalaikis
2019.03.16
Įspūdžiai prieš keliones po „Kino pavasarį“ 1

Liko mažiau nei savaitė iki didžiausio filmų festivalio Lietuvoje „Kino pavasaris“. Čia – keletas įspūdžių...

Laisvalaikis
2019.03.15
„Lietuvos geležinkelių“ vadovas M. Bartuška: išlieku ramus, kai kitiems reikia valerijonų Premium 27

Mantas Bartuška, AB „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius, sako, kad jau porą metų keliaudamas po...

Laisvalaikis
2019.03.15
VŽ rekomenduoja – 10 savaitgalio renginių

Šį savaitgalį netruks renginių, tačiau reikės atlikti ir pareigą. Sekmadienį daugeliui šalies piliečių antrą...

Laisvalaikis
2019.03.15
Lietuvos miestai – žvaigždės, pernai sulaukę daugiausiai turistų 2

VšĮ „Keliauk Lietuvoje“, remdamasi statistikos duomenimis, sudarė daugiausiai vietinių ir užsienio turistų...

Paslaugos
2019.03.14
Vilnius – pigiausias turistams Europos miestas 16

Jungtinės Karalystės (JK) Pašto tarnyba paskelbė kasmetinį Miestų kainų barometrą, kuriame aiškinasi, kiek...

Laisvalaikis
2019.03.13
AGATA neprisiteisė 0,24 mln. Eur iš „Telia Lietuvos“ 3

Lietuvos gretutinių teisių asociacijai AGATA iš telekomunikacijų bendrovės „Telia Lietuva“ nepavyko...

Laisvalaikis
2019.03.12
Paskelbė „Auksinių scenos kryžių“ nominantus

Kultūros ministerija paskelbė, kas šiemet pretenduoja į svarbiausius profesionalaus teatro ir meno kūrėjų...

Laisvalaikis
2019.03.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau