Faraonės laivas vėl skrodžia bangas

Publikuota: 2013-04-26
Nuotrauka: "Iliustruotojo mokslo" nuotr.
 

Naujutėlaitis medinis laivas smagiai laviruoja prieš vėją ir veržliai skrodžia bangas. Atkurtasis faraonės Hačepsutos 3,5 tūkstančio metų senumo prekybinis laivas tiesiog skrieja bangomis. Įgulą sudaro jūrų archeologai, laivų dailidės, laivų inžinieriai ir patyrę jūrininkai. Visi sužavėti senovinio laivo galimybių, jos net neleidžia suabejoti, kad senovės Egiptas buvo patyrusių jūrų keliautojų šalis.
Pakrantės Karolinos (angl. Coastal Carolina) universiteto jūrų archeologė amerikietė Cheryl Ward ir jos kolegos sugriovė teoriją, kad senovės egiptiečiai plaukiojo tik Nilu ir nesileisdavo į plačius vandenis. Tokią nuomonę paneigė „Dykumų Minas“ – pirmoji tiksli natūralaus dydžio senovės egiptiečių laivo kopija. Taigi sena Cheryl Ward svajonė pagaliau įgyvendinta. Be viso to, buvo paskelbti ir nepaprastai reikšmingi archeologinių tyrinėjimų rezultatai.
Drąsus sumanymas atkurti „Dykumų Miną“ pareikalavo daug darbo. Mokslininkų grupė rėmėsi egiptietiškų laivų tyrinėjimais, kuriuos nuo pat 1982 metų vykdė Cheryl Ward. Galutinis laivo projektas buvo parengtas remiantis įvairiais duomenimis, paimtais iš naujausių kasinėjimų rezultatų, taip pat ištyrinėjus Hačepsutos šventyklos bareljefuose vaizduojamus laivus ir 22 išlikusias laivo detales. Visa tai pravertė statant tikrą laivą, kai Cheryl Ward pasikvietė į pagalbą du laivų inžinierius – Tomą Vosmerį ir Patricką Couserį. Kruopštūs išlikusio laivo korpuso matavimai buvo perkelti į sudėtingas CAD programas, o šios apskaičiavo būsimo laivo matmenis, tiksliai atitinkančius Hačepsutos šventyklos bareljefuose vaizduojamų laivų. Vienas iš projekto tikslų buvo pastatyti tokį laivą, kokį turėjo Hačepsuta savo prekybos laivyne, ir įrodyti, kad jis galėjo plaukioti į tolimas ir turtingas šalis – pavyzdžiui, į Puntą, kuris, kaip manoma, buvo Afrikos rytuose. Kitas projekto tikslas – pastatyti laivą taip, kaip statydavo senovės egiptiečiai. Kompiuteriu inžinieriai parengė 20 m ilgio, 5 m pločio ir 17 tonų krovumo laivo korpuso maketą.Laivų dailidės turėjo rinktis kompromisą
Laivas buvo pastatytas „Hamdi Lahma & Brothers Shipyard“ laivų statykloje Rašido uoste, Šiaurės Egipte, į rytus nuo Aleksandrijos miesto. Jis buvo statomas pagal senovinę technologiją, nors inžinieriams teko ieškoti kompromiso dėl statybinės medžiagos, nes nykstantys libaniniai kedrai, senovės egiptiečių mėgta medžiaga, nebenaudojami. Inžinieriai nusprendė šį kedrą pakeisti labai panašių savybių turinčia pocūge, taip pat vietoje senovės egiptiečių naudotų kaltinių varinių įrankių naudoti geležinius. Visa kita buvo daroma lygiai taip pat: daug fizinės jėgos ir dešimt mėnesių sunkaus triūso.
Tarp daugybės išlikusių laivo detalių nebuvo burių įrangos. Tad Cheryl Ward savo žvilgsnį nukreipė į Mersa Gawasisą, esantį Egipto Raudonosios jūros pakrantėje. Ten archeologų grupė buvo radusi išlikusių laivo dalių, tarp jų burių bei virvių. Burės buvo lininės, tad naujajam laivui jas buvo įmanoma atkurti. Virvių tuo metu dar nebuvo baigta tirti, tačiau Cheryl Ward manė, kad jos susuktos iš kanapių pluošto arba iš plunksninių pomiglių, kurios buvo atvežtos iš Omano. Tačiau naujausi tyrimai parodė, kad virvės buvo pagamintos iš papiruso.Senovės Egipte naudota statybos technologija taikoma ir šiais laikais
Pagrindinis klausimas, susijęs su laivo statyba, – kaip egiptiečiai jungė korpuso lentjuostes. Kai kurių mokslininkų manymu, egiptiečiai niekaip negalėjo plaukioti jūromis, nes laivus statė darydami vadinamąjį dyginį sujungimą, kai lentjuostės suleidžiamos kaip „Lego“ žaidimo detalės. Vis dėlto Cheryl Ward ir Tomas Vosmeris nusprendė laivą statyti taip, kaip jie buvo statomi senovės Egipte.
Cheryl Ward sako, kad įdomiausia buvo spręsti su lentjuosčių jungimo technologija susijusias problemas. Pasaulio mokslininkai nesutaria, kaip šiuo aspektu vystėsi laivyba įvairiose kultūrose ir įvairiais istoriniais laikotarpiais. Todėl, pasak Cheryl Ward, vienas svarbiausių projekto rezultatų yra neginčijamas įrodymas, kad egiptiečiai iš tiesų taikė būtent tokią laivų statybos technologiją ir lentjuosčių jungimo būdą ir tokie laivai galėjo plaukioti atviroje jūroje.
„Dykumų Mino“ įgula buvo nustebusi, kaip lengvai valdomas laivas ir kiek nedaug reikia įgulos pastangų. Atkūrusi laivą ir sėkmingai jį išbandžiusi, Cheryl Ward kartu su savo kolegomis įrodė, kad Hačepsuta iš tiesų galėjo rengti sudėtingas keliones į legendinį Puntą – parsigabenti aukso, miros, smilkalų ir dramblio kaulo.Laivas liudija, kad senovės egiptiečiai buvo jūrų keliautojai
Atkurtasis „Dykumų Minas“ atskleidžia, kaip prieš 3,5 tūkstančio metų atrodė egiptiečių prekybiniai laivai. Tai pirmoji tiksli natūralaus dydžio senovės egiptiečių laivo kopija. „Dykumų Mino“ ilgis – 20 m, laivas turi burę ir dvi eiles irklų. Archeologai ir laivų inžinieriai duomenų sėmėsi iš naujausių archeologinių radinių, iš laivų motyvų Hačepsutos šventyklos reljefuose, taip pat rėmėsi senovės Egipto laivų liekanų tyrinėjimais. „Dykumų Minas“ – tai puikus įrodymas, kad senovės egiptiečiai buvo patyrę jūreiviai ir mokėjo statyti jūrų laivus.Hačepsuta buvo galinga faraonė
Karalienė Hačepsuta valdė 1473–1453 m. pr. m. e. Ji dėvėjo faraonišką galvos apdangalą ir karūną, nešiojo dirbtinę barzdą bei segėjo tradicinį sijoną, kokius segėdavo ir kariai. Tuo ji pabrėžė savo faraonišką galią. Hačepsuta garsėjo savo prekybiniais žygiais, keli jų vaizduojami Deir al Bachri bareljefuose.Laivų dailidės dirba senovine technologija ir su senoviniais įrankiais
Senovės egiptiečių laivo kopija buvo pastatyta Šiaurės Egipte, „Hamdi Lahma & Brothers Shipyard“ laivų statykloje. Dailidės taiko tokią pačią senovinę technologiją ir dirba tokiais pačiais senoviniais įrankiais, kaip ir senovės egiptiečiai. Tik šįkart įrankiai buvo nukalti ne iš vario, o iš geležies, ir laivas buvo statomas iš pocūgės, o ne iš libaninio kedro, kurį taip mėgo laivų statytojai senovės Egipte.Burių įranga nukopijuota iš Hačepsutos šventyklos bareljefų
Penki sienų bareljefai Hačepsutos laidojimo šventykloje, Deir al Bachri archeologinėje vietovėje, vaizduoja faraonės surengtą garsųjį žygį į legendinį Puntą, iš kurio buvo pargabenta aukso, miros, dramblio kaulo ir smilkalų. Bareljefai laikomi istoriniu dokumentu, tad projekto vadovė Cheryl Ward, atkurdama „Dykumų Miną“, gerai ištyrinėjo bareljefuose pavaizduotus laivus ir laivų detales. Bareljefe matomos laivo burių įrangos detalės buvo tiksliai atkartotos šiuolaikinėje senovės egiptiečių laivo kopijoje.Raudonojoje jūroje atsiskleidė įspūdingos laivo galimybės
Projekto vadovė Cheryl Ward su 24 žmonių įgula išplaukė į bandomąją kelionę ir Raudonąja jūra nuplaukė 240 kilometrų. Laivas išliko stebėtinai stovus net kilus 3 m aukščio bangoms. Įgulai prireikė nežmoniškos jėgos sunkiai lininei burei pakelti, tačiau ją išskleidus laivas tapo nuostabiai lengvai valdomas ir manevringas. Irklai buvo naudojami tik tuomet, kai laivas buvo švartuojamas arba burė nuleista.

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
Iliustruotoji istorija: Hirošimos žūtis Premium

1945 m. rugpjūčio 6 d. pakyla specialiai sukonstruotas bombonešis B-29 su atomine bomba „Mažylis“. Lakūnas...

Laisvalaikis
2020.01.26
Dešimt didžiojo meistro F. Fellini filmų

Sausio 20 d. pasaulis minėjo vieno garsiausių, o sykiu – paties itališkiausio XX a. režisieriaus Federico...

Laisvalaikis
2020.01.26
Pasaulio žiniasklaida: iš ko gyvens princas Harry

Britai, nuo 2016-ųjų birželio vargstantys su „Brexit“, kitas skyrybas, ironiškai vadinamas „Megxit“, sutvarkė...

Laisvalaikis
2020.01.26
R. Kepežinskas: nuo kūrybos pagirių nėra Premium

Kūrybos šaltinis gali būti bet kas. Visgi, remiantis literatūra, didžiausią išliekamąją vertę turi skausme...

Laisvalaikis
2020.01.26
Iliustruotoji istorija: rusų pilotas, užkariavęs kosmosą  Premium

1965-aisiais Sovietų Sąjunga žūtbūt stengėsi išpešti dar vieną pergalę prieš JAV lenktynėse dėl kosmoso...

Laisvalaikis
2020.01.25
J. Nouvelis: architektūra yra menas Premium

„Architektūra yra menas. Būtent tai žmonės vis dažniau pamiršta. Ji gali mus paveikti, sujaudinti, o tai ir...

Laisvalaikis
2020.01.25
Vilniaus garbės piliečiu paskelbtas kunigas Julius Sasnauskas

Vilniaus Tarybos nariai išrinko miesto garbės pilietį – šiemet juo tapo vilnietis kunigas Julius Sasnauskas:...

Laisvalaikis
2020.01.22
Didžioji Britanija ir JAV saugos „Titaniko“ nuolaužas

Didžioji Britanija ir Jungtinės Valstijos pasirašė sutartį, kuria siekiama nuo gelmių turistų daromos žalos...

Laisvalaikis
2020.01.21
Daugiausia naujų dangoraižių pernai pasistatė kinai

Per 2019-uosius pasaulyje iškilo 129 įspūdingi dangoraižiai, suskaičiavo JAV ne pelno organizacija „The...

Laisvalaikis
2020.01.21
Autorių teisių gynėjai reikalauja stabdyti „Payseros“ paslaugų teikimą „Filmai.in“ 5

Autorių teisių gynimo asociacijos kreipėsi į Lietuvos banko priežiūros tarnybą, LRTK ir Kultūros ministeriją...

Rinkodara
2020.01.21
Įvardijo pasaulio miestus, kuriuose gyventi prašmatniai brangiausia

Anot šveicarų privačios bankininkystė kompanijos „Julius Baer Group“ pasaulinės gerovės apžvalgos „Global...

Laisvalaikis
2020.01.20
„Kino pavasario“ vadovybėje – pokyčiai

Keičiasi tarptautinio Vilniaus kino festivalio „Kino pavasaris“ vadovybė. Vykdomojo festivalio direktoriaus...

Vadyba
2020.01.20
Iliustruotoji istorija: vokiečių Liuftvafės pradžia – SSRS bazėse Premium 2

Pasibaigus Pirmajam pasauliniam karui, nugalėjusios valstybės susitarė sunaikinti Vokietijos oro pajėgas.

Laisvalaikis
2020.01.19
Vietoj tabako – natūralaus saldiklio plantacijos Premium

Stevija – natūralus ir vis labiau populiarėjantis saldiklis, įvardijamas kaip viena alternatyvų cukrui. Prieš...

Pramonė
2020.01.19
Iliustruotoji istorija: paskutinės Pompėjų dienos Premium

Pompėjai sustingo po pelenų ir pemzos akmenų sluoksniu, kai 79 m. po Kr. išsiveržė Vezuvijaus ugnikalnis,...

Laisvalaikis
2020.01.18
Kolumbijos lietuvis P. Yamin-Slotkus: žmogaus elgesį keičia informacija, ne draudimai Premium

Kolumbijos lietuvis Paulius Yamin-Slotkus, antropologas, elgesio pokyčių tyrinėtojas, įsitikinęs, jog daugybę...

Laisvalaikis
2020.01.18
Vilniaus senamiestyje kuriamas „Senatorių pasažas“ Premium 5

Restoranų verslo padangėje jau senokai sklando kalbos, jog iš viešbučio „Pacai“ restoranų su visa komanda...

Laisvalaikis
2020.01.17
Vilnius planuoja naują skverą Stoties rajone 2

Vilniaus savivaldybė paskelbė besirengianti visiškai atnaujinti iki šiol apleistą ir nenaudojamą, tačiau...

Laisvalaikis
2020.01.15
Kultūros ministerija nori ketvirtos viceministro pareigybės

Kultūros ministerija siūlo Vyriausybei steigti ketvirtojo viceministro pareigybę – jis būtų atsakingas už...

Laisvalaikis
2020.01.14
Filipinuose išsiveržęs ugnikalnis stabdo Manilos oro uosto darbą

Gyvybę sekmadienį pradėjęs rodyti Taalio ugnikalnis Filipinuose įsismarkavo ir ėmė spjaudyti lava. CNN...

Laisvalaikis
2020.01.13

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau