JACKAS WELCHAS: Pirma pelnas, paskui socialinė atsakomybė

Publikuota: 2009-06-25
Atnaujinta 2015-06-03 16:37

Ką manote šiais sunkiais laikais
apie bendrovių socialinę atsakomybę: tai būtinybė ar prabanga? Trifonas
Manolovas (Trifon Manolov), Sandanskis, Bulgarija

Įmonės turi paisyti socialinės atsakomybės ir gerais, ir prastais laikais. Tai duotybė. Tačiau dabartinės sunkios ekonomikos sąlygos koreguoja šiuos dalykus, ir, kalbant tiesiai šviesiai, didžiausia verslui tenkanti atsakomybė – pasiekti gerų veiklos rezultatų. Gal kam nors atrodys, kad šitaip sakydami esame politiškai nekorektiški, tačiau faktai lieka faktais. Gerų rezultatų pasiekiančios įmonės kuria darbo vietas, moka mokesčius, plečiasi ir taip stiprina ekonomiką. Kitaip sakant, sėkmingai veikiančios bendrovės yra ir socialiai atsakingos, o kitas kelias tiesiog neįmanomas. Todėl verslas pirmiausia turi galvoti apie pelną. Tai vienintelė sąlyga, leidžianti imtis ir kitos veiklos.Dar prieš palinkdamas prie atsakomojo rašto apie žiaurų kapitalizmą, supraskite, kad mes nekalbame apie tai, kad prablaivėjus ekonomikos padangei bendrovės turi pamiršti bet kokią filantropiją, paramą ir susitelkti vien į save. Mes tenorime pasakyti, kad korporatyvinė socialinė atsakomybė galima tik atsižvelgus į tam tikras sąlygas. Ji netapo prabanga, tačiau lyderiai privalo suvokti patys ir paaiškinti darbuotojams, kurioje prioritetų sąrašo vietoje atsakomybė rikiuojasi.Korporatyvinė socialinė atsakomybė reiškiasi trimis skirtingomis formomis. Pirmiausia, įmonės gali prisidėti prie visuomenės gerovės pinigais, prekėmis ar paslaugomis remdamos mokyklas, benamių prieglaudas, ligonines ir pan. Antra, įmonės gali pagelbėti bendruomenėms, skatindamos darbuotojus imtis tam tikros veiklos, pavyzdžiui, patarti studentams arba atlikti tam tikrus savanoriškus darbus. Trečia, verslas gali paisyti socialinės atsakomybės, kurdamas produktus ar paslaugas, tarkime, orientuotus į ekologiją, ar siekti mažesnės taršos gamybos procesuose.Suprantama, kai sąlygos verslui palankios, dauguma įmonių imasi bent dviejų iš išvardintų atsakomybės krypčių, o kai kurios ir visų trijų. Žinoma, jos ir turi taip elgtis. Taip elgdamosi jos gauna ir naudos sau, nes socialiai atsakingos bendrovės lengviau pritraukia ir išlaiko darbuotojus, be to, ugdo ir jų moralę.Kaip verslui būti socialiai atsakingam dabar, kai pelno marža traukiasi, tenka atleisti darbuotojus, o vartotojai išsilakstė kaip kiškiai?Panagrinėkime iš eilės. Įmonės labdarai veikiausiai skirs mažiau pinigų ar prekių. Sunkiais laikais apyvartinės lėšos yra gyvybiškai svarbios. Be to, kai viena ranka dedate parašą ant atleidimo lapelių, bus labai sunku liekantiems darbuotojams paaiškinti, kodėl kita ranka tiesiate pinigus pašaliniams. Žinoma, jei skiriama pinigų labdarai, vadovai turi nuspręsti, kam ir kaip jie išdalins kad ir nedidelę sumą. Bendrovė gali skirti nedideles pinigų sumas platesnei paramos ieškančiųjų grupei arba apkarpyti jų sąrašą ir skirti didesnes sumas tik kelioms organizacijoms. Abu pasirinkimai geri, tačiau, mūsų nuomone, verčiau rinktis antrąjį, nes tada parama turi didesnį poveikį.Kalbant apie pagalbą bendruomenei, be jokių abejonių, įmonės turėtų ir toliau skatinti darbuotojus imtis visuomeninės veiklos ir, pavyzdžiui, kai reikia, parūpinti transportą nuvykti į tam tikrą vietą ar leisti laisviau keisti darbo grafiką. Tačiau vadovai turėtų suprasti darbuotojus, jei šie nebenori padėti. Labai žmogiška sutelkti visas jėgas ir energiją į darbą, jeigu jaučiama, kad kėdė braška.Pažvelkime į korporatyvinės atsakomybės atspindį strategijoje. Kai galonas degalų kainuoja 4 dolerius, hibridinė „Toyota Prius“ suteikia nemenką pridėtinę vertę. Kai galonas degalų kainuoja 2 dolerius, taupyti rūpi mažiau. Be to, kai vartotojai turi pinigų ir jaučiasi užtikrinti dėl darbo vietos, pagrįsti tampa lūkesčiai, kad jie pirks brangesnius, bet „žalius“ produktus. Tačiau kai banko sąskaitose vėjai švilpia, parduoti brangią prekę tampa labai sunku.Mūsų požiūriu, perkelti socialinę atsakomybę į įmonės strategiją šiuo metu kebliausia. Vartotojai negali, o gal ir nenori, mokėti daugiau už tam tikrą daiktą vien tam, kad laikytųsi savo nuostatų. Šiandien kaina turi būti tokia, kad atitiktų vartotojo finansinius lūkesčius. Tai nereiškia, kad socialiai atsakingi produktai nebeturi ateities. Tai reiškia, kad tokius produktus kuriančios bendrovės privalo itin smarkiai mažinti sąnaudas, o šito nepaisantis vadovas nespės įšokti į konkurencijos traukinį.Žinoma, korporatyvinė socialinė atsakomybė būtina. Net ir šiais netikrumo laikais, kiekviena įmonė turėtų būti socialiai atsakinga. Tačiau būtina suvokti tai, kad pirmiausia verslas turi uždirbti pinigų, tik tada turės ką duoti kitiems.©2009 Jack and Suzy Welch
(Distributed by The New York Times Syndicate)
„Klauskite Džeko ir Sjuzi“
Velšų tikslas – kalbėti su žmonėmis, dirbančiais bet kuriuo organizacijos lygmeniu didelėse ar mažose bendrovėse. Jų auditorijoje nėra takoskyros tarp studijuojančiųjų verslo administravimą (MBA), projektų vadybininkų ar verslo savininkų. Jie pasirengę padėti visiems, kurie dega aistra pasiekti tikslą, noru nugalėti. Papasakoti, kokius sunkumus ir iššūkius tenka įveikti darbe, klausti patarimo galite ir jūs. Velšai jums atsakys būsimose skiltyse. Klausimus, nurodydami savo vardą, profesiją ir miestą, prašome siųsti e. paštu welch@verslozinios.lt

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Pastatų priežiūros inovacija, aktuali ir valdytojams, ir jų nuomininkams Verslo tribūna

Pranešimas apie kilusią problemą – paprastas tarsi įrašas socialiniuose tinkluose. Ir tai tik viena iš naudų,...

Vadyba
06:00
Ką daryti, kad verslo planai virstų realybe Premium

Šiandienos įmonės turi prisitaikyti prie aštrėjančių rinkos sąlygų ir klientų įgeidžių. Strateginis...

Vadyba
05:45
„Boeing“ tragedijos pamokos verslui 3

Dvi tragiškos „Boeing“ lėktuvų nelaimės – gera pamoka kitoms verslo įmonėms, kurios susiduria su panašiomis...

Vadyba
2019.03.19
„NT valdas“ paliko M. Nenėnas

Valstybės valdomos grupės „Lietuvos energija“ nekilnojamojo turto valdymo įmonės „NT valdos“ direktorius...

Vadyba
2019.03.19
„Telia Lietuvos“ vadovas: turime galvoti, kas būtų, jei „Bitę“ nupirktų „Facebook“ Premium 14

Devynis mėnesius „Telia Lietuvai“ vadovaujantis Danas Strombergas keičia įmonės struktūrą ir strategiją, o...

Vadyba
2019.03.19
Lietuvoje laisvų darbo vietų lygis mažėjo sparčiausiai ES 7

Pernai metų paskutinį ketvirtį visoje ES laisvų darbo vietų skaičius siekė 2,3%. Lietuvoje jis buvo 1 proc.

Vadyba
2019.03.19
Be E. Musko žinios – nė vieno naujo „Teslos“ darbuotojo  14

Automobilių gamintojos „Tesla“ naujų darbuotojų paieška nebegali vykti be bendrovės vadovo Elono Musko...

Vadyba
2019.03.18
Dėl „Deutsche Bank“ ir „Commerzbank“ jungtuvių darbo netektų 30.000 žmonių

Jeigu Vokietijos „Deutsche Bank“ ir „Commerzbank“ derybos dėl jungtuvių būtų sėkmingos, 30.000 darbuotojų...

Vadyba
2019.03.18
Labiausiai asmeniniai finansai nukentės atostogaujant 2019 m. gruodį Premium 3

Norint sužinoti, kokį mėnesį geriausiai eiti atostogų, kad mėnesio atlygis būtų didžiausias, reikia įvertinti...

Finansai
2019.03.18
Demokratija versle, arba Bučkis „Caffeine’ui“ Premium

12.27. „Kaip manai, kiek versle demokratijos?“ – klausiu draugės verslininkės feisbuko „Messenger“. „Jei...

Verslo klasė
2019.03.17
Bankrutavusio madingo startuolio „Theranos“ darbuotojai sunkiai randa naują darbą 17

Dirbti madingame startuolyje yra privilegija bei dažno specialisto svajonė. Tačiau burtams išsisklaidžius ir...

Vadyba
2019.03.16
Išrinktas naujas „Kaunas In“ vadovas 1

Už tarptautinės miesto rinkodaros koordinavimą atsakingai viešajai įstaigai „Kaunas IN“ vadovaus Aurelijus...

Vadyba
2019.03.15
„Vilniaus prekyboje“ – naujas vadovas ir valdybos pirmininkė 12

Nuo penktadienio „Vilniaus prekybos“ valdybos pirmininke tapo Meri Navickė, o bendrovės vadovu Mantas...

Vadyba
2019.03.15
Iš „Facebook“ pabėgo dar du svarbūs vadovai 3

Socialinis tinklas „Facebook“ neteko dar dviejų svarbių aukščiausio lygmens vadovų – produkto vadovo Chriso...

Vadyba
2019.03.15
Iš VVĮ valdybų narių reikalauja itin daug, bet moka itin mažai Premium 7

Lietuvoje didesnių valstybės valdomų įmonių (VVĮ) valdybos narių atlygis vidutiniškai siekia 1.000 Eur, o...

Vadyba
2019.03.15
Nuosavo verslo skonis, arba Paskata tapti geresniu samdomu darbuotoju 7

Sėkmingiausiu sprendimu, o kartu ir didžiausia pamoka karjeroje Ieva Čepononė, „Biok laboratorijos“...

Rinkodara
2019.03.14
Išrinkta Mykolo Romerio universiteto rektorė

Ketvirtadienį Mykolo Romerio universiteto (MRU) rektore išrinkta profesorė Inga Žalėnienė, iki šiol...

Vadyba
2019.03.14
Keičiasi „Lords LB Asset Management“ vadovas 11

Investicijų valdymo bendrovė „Lords LB Asset Management“ keičia vadovą. Ligšiolinį direktorių Domą Kačinską...

Vadyba
2019.03.14
Per metus padaugėjo uždirbančių daugiau nei 1.600 Eur 15

Statistikos departamentas suskaičiavo, kad per metus uždirbančių minimaliąją mėnesio algą (MMA) sumažėjo...

Vadyba
2019.03.14
Įmonių investavimo patirtis: kokių klaidų nekartoti Premium

Nors tikimasi, kad investicijos truktelės bendrovės rezultatus aukštyn, verslo praktika rodo, jog kartais net...

Vadyba
2019.03.14

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau