Mažiau pinigų, bet ne greičio

Publikuota: 2009-04-19
Atnaujinta 2015-06-03 16:19

Šį savaitgalį vyksta trečiosios naujojo
„Formulės 1“ (F1) sezono lenktynės – Kinijos „Didysis prizas“ (“Grand Prix“,
GP). Prieš prasidedant sezonui užsienio žiniasklaidoje jis buvo vadinamas bene
labiausiai nenuspėjamu nuo pirmojo čempionato 1950-aisiais.

Pagrindinės priežastys – naujos lenktynių taisyklės ir, žinoma, pakitusi ekonominė padėtis. Po pirmųjų lenktynių etapų naujų taisyklių kūrėjai sulaukė priekaištų – pakeitus techninius reikalavimus, trys iš dalyvaujančių komandų – „Williams“, „Toyota“ ir „Brawn GP“ – naujas nuostatas interpretavo kitaip nei likusios ir sukonstravo, kalbama, daugiau galimybių laimėti turinčius bolidus.
Remdamasis užsienio žiniasklaida, VŽ „Savaitgalis“ apžvelgia 2009-ųjų „Formulės 1“ pradžią.Mažinti – „savanoriškai“
Dienraščio „The Guardian“ priede, skirtame F1, naujasis sezonas apibūdinamas kaip „ne tik nenuspėjamas, bet ir patenkinsiąs tuos, kuriems pabodo čempionato blizgesys ir neva perdėtas puikavimasis savimi“.Traukiasi komandų rėmėjai, nerimą kelia biudžetų mažinimai. Net „Renault“ komandai, kurios pilotas Fernando Alonso čempionu tapo 2005 ir 2006 m., buvo pranešta, kad juos rėmusi draudimo milžinė „Internacionale Nederlanden Groep“ (ING) atšaukia 50 mln. EUR, kuriuos kasmet skirdavo sezonui baigiantis. Kalbama, kad baigiasi aukso amžius, t.y. dešimtmečiai, kai lenktynėms buvo išleidžiami ir jomis uždirbami didžiuliai pinigai. Kita vertus, pažymi „The Guardian“, dabar tinkamas metas į žaidimą įsitraukti naujiems dalyviams, mat išlaidos sumažintos tiek, kad kitais metais išlaikyti komandą per sezoną reikės 40 mln. GBP, t. y. tris kartus mažiau nei kainavo pernai.Britų žurnalo „Sport“ pateikiami skaičiai – dar mažesni. Iki 2010 m. Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) nurodymu komandos turės „savanoriškai“ sumažinti biudžetus iki 30 mln. GBP (“Sport“ duomenimis, didžiausi biudžetai galėjo siekti ir iki 300 mln. GBP). Aritmetika paprasta – savo pilotui Kimi Raikkonenui „Ferrari“ moka apie 20 mln. GBP, taigi kitam komandos pilotui Felipei Massai ir likusiems darbuotojams teliks 10 mln. GBP. Be to, šios sumos turėtų pakakti ir bolidui sukonstruoti bei sumontuoti.Teoriškai šie biudžetai yra „savanoriški“, tačiau manoma, jog nepaklususioms komandoms bus taikomi tokie apribojimai, kad jos vargu ar galės sėkmingai dalyvauti čempionate.Šį sezoną „Formulės 1“ scenoje pasirodė tik viena nauja komanda – „Brawn GP“. Debiutas atnešė sėkmę – po pirmų dviejų etapų ji pirmauja. Tačiau šią komandą vargu ar galima būtų vadinti visiška naujoke – ji sukurta po praėjusio sezono dėl finansinių sunkumų pasitraukusios „Honda“ komandos pagrindu. Buvęs šios komandos (anksčiau – ir „Ferrari“) techninis direktorius Rossas Brownas „Hondai“ pasitraukus nusipirko komandą ir taip įgyvendino seną savo svajonę – turėti nuosavą. Jai vadovaudamas inžinierius galės pritaikyti ilgametę F1 komandose įgytą patirtį. Pagrindinis „naujokės“ pilotas – „Hondos“ žvaigždė Jensonas Buttonas. Tik bolidai pagerinti – dabar juos varo „Mercedes“ varikliai.Naujas žemėlapis
F1 gerbėjų liūdesiui, 17-os etapų čempionate nebeliko Prancūzijos ir Kanados etapų. Būtent Prancūzijoje daugiau nei prieš šimtmetį buvo surengtos pirmosios istorijoje „Grand Prix“ lenktynės.Praradus Prancūzijos etapą, rašo „The Guardian“, labiausiai gaila nutrūkusių istorinių saitų. Kanados išbraukimo iš čempionato žemėlapio priežastis – lenktynių šioje šalyje organizatorių nenoras paklusti vis augantiems Bernie Ecclestone‘o, F1 komercines teises valdančių bendrovių „Formula One Management“ ir „Formula One Administration“ prezidento, reikalavimams. Laisvą vieta čempionato žemėlapyje užėmė Abu Dabis – Jungtiniuose Arabų Emyratuose pinigų netrūksta. Pirmosiomis lenktynėmis dar neišbandytoje trasoje lapkritį bus uždarytas 2009-ųjų čempionatas.Niekas neabejoja, kad F1 vadovas Bernie Ecclestone‘as finišo tiesiojoje tikisi išvysti bent vieną raudoną bolidą – juolab kad lenktynės sutaps su pirmojo pasaulyje „Ferrari“ temos parko atidarymu Abu Dabyje. Automobilių sporto vadovai, ypač ekonomikos depresijos metu, plėtra į naujas šalis džiaugiasi. Tačiau dar viena (pirmoji – 2004-aisiais inauguruota Bahreino trasa) išlaidžiai finansuojama lenktynių vieta Artimuosiuose Rytuose turi ir šalutinį poveikį – kelia įtampą ir spaudimą tradiciškesnėms lenktynėms šio sporto tėvynėje Europoje.Manoma, kad Abu Dabis Ecclestone‘ui ir jo partneriams, valdantiems F1 komercines teises, už galimybę įsijungti į elitą galėjo sumokėti 33 mln. USD.Be to, gali būti, jog kaip dauguma F1 sutarčių, ši taip pat turi paragrafą, kuris numato mokestį kasmet padidinti 10%. Manoma, kad būtent dėl šios sutarties dalies sutarties neatnaujino kita beveik istorinė trasa Didžiojoje Britanijoje – Silverstone‘as. Numatoma, jog birželį šioje trasoje „Grand Prix“ vyks paskutinį kartą. Žvelgiant politiškai, Abu Dabio sandorį Ecclestone‘as sudarė pačiu laiku, teigiama „The Guardian“.F1 vadovui jis gali pagelbėti derybose su ateityje lenktynes organizuoti norinčiais rėmėjais. Europoje padėtis tokia: Doningtono parkas drąsiai teigia, jog spės pasirengti 2010 m. Didžiosios Britanijos GP, Prancūzija laikinai iš čempionato žemėlapio pasitraukė, o Vokietijoje numatyto turo vietos vis keičiasi – nuo Niurnburgringo iki finansiškai suvaržyto Hockenheimo.Tad Ecclestone‘as, argumentuodamas, kodėl nenori leistis į kompromisus su europiečiais, pirštu gali besti į galimybės laukiančius potencialius F1 etapų rengėjus ne Europoje. F1 vadovą ypač domina Pietų Korėja, Indija ir Rusija, lenktynes jis norėtų grąžinti į JAV, kurias daugelis automobilių bendrovių vis dar vadina tiksline rinka. Abu Dabio trasos kūrėjai giriasi, kad tai bus technologiškai pažangiausia trasa pasaulyje. Vienas išskirtinių jos požymių – „Yas Marina“ viešbutis, „apžergsiantis“ dalį trasos ir svečiams suteiksiantis galimybę veiksmą trasoje stebėti tiesiog iš kambario balkono.Naujos taisyklės
Besidomintieji „Formulės 1“ technologijomis pastebės, kad šio sezono bolidai stipriai skiriasi nuo pernykščių. Siekiant sumažinti oro srautą paskui varžovo bolidą taip padidinant galimybę jį aplenkti, konstruktoriams teko pažeminti ir supaprastinti priekinius sparnus, susiaurinti ir paaukštinti galinius.Naujojo modelio bolidai – paprastesnės konstrukcijos ir be nereikalingų papildomų elementų, pvz., šoninių deflektorių ir sparnelių.
Paskutinius 10 sezonų čempionate buvo naudojamos padangos su grioveliais, nuo šių metų jas keičia lygios padangos (angl. slick tyres), kurias dėl geresnio sukibimo pilotai mėgsta labiau. Šį sezoną imta naudoti kinetinės energijos regeneravimo sistemą (KERS) – ji kaupia stabdymo metu išskiriamą energiją ir leidžia ją vėl panaudoti – po vieną kartą viename rate.Baterijos arba mechaniniu principu sukauptą energiją pilotas gali aktyvuoti paspausdamas mygtuką. Pasak „The Guardian“, KERS taisyklės – tai Tarptautinės automobilių federacijos (FIA) prezidento Maxo Mosley'aus duoklė visuomenei – išaušo metas, kai ir F1 turi prisidėti prie planetos gelbėjimo.„Gelbėjimo planas“ kainavo dešimtis milijonų svarų, o bolidų konstruktoriai turėjo patys pasirinkti energijos taupymo ir regeneravimo būdą. Kolegas ir konkurentus išgąsdino „BMW“ komanda, pasirinkusi sistemą vystyti baterijos principu. Bandymų metu vienam mechanikui prisilietus prie kėbulo, elektros srovė jį išmetė į orą. Po šio incidento kai kurios komandos suskubo nuspręsti: kol sistema nebus ištobulinta, sezoną pradėti be abejotinos jos pagalbos.Gali atsitikti ir taip, jog sumanymas pritaikyti sistemą pasirodys tebuvęs brangus žygis aklavietės link.Vis dar čempionas
Prieš pat sezono pradžią sporto gerbėjų ir specialistų akys klausiamai žvelgė į F1 pilotą Lewis‘ą Hamiltoną – ar 24-erių britui pavyks apginti pernai iškovotą čempiono titulą. Sporto šakos gerbėjai iš Didžiosios Britanijos tuo ypač domisi – šalis turėjo daugiausia čempionų per visą „Formulės 1“ istoriją – 9.Tačiau nė vienas jų nėra laimėjęs titulo 2 metus iš eilės. Žurnalui „Sport“ Hamiltonas sakė – pernai čempionatą laimėti buvo labai sunku, šis sezonas nebus lengvesnis, ypač dėl naujų taisyklių. Kad ir kaip būtų, čempiono vardas lenktynininkui suteikė pasitikėjimo – laimėjus vienas varžybas stipriau jautiesi pradėdamas kitas.Jis sako: „Nemanau, kad esu čempionas. Aš visą laiką noriu juo būti.“Po pirmųjų dviejų etapų atrodo, kad jo svajonė tolsta – lenktynininkas tesurinko 1 tašką, pasirodo pranešimų apie galimą jo pasitraukimą iš komandos, o ar pati komanda nebus pašalinta iš čempionato, paaiškės balandžio 29 d.Paklaustas, ką reiškia vairuoti bolidą, Hamiltonas sako – bolidas sunkus, ir nors jis turi vairo stiprintuvą, reikalauja didelės jėgos.„Vairo stiprintuvas esant mažai apkrovai veikia gerai. Tačiau lekiant greitai jį vos galima nulaikyti. Iš šono žiūrint, tai atrodo labai lengva, tačiau perkrova bloškia į priešingas puses. Galvą bandai laikyti iškeltą, rankas – tiesiai. Užpakalio raumenys turi būti labai stiprūs, kad kūnas galėtų išsilaikyti ir nebūtų nublokštas į dešinę ar kairę. Tam reikia pastangų, kūnu, užpakaliu lenktynininkai valdo bolidą, kuris, atrodo, kiekvieną akimirką gali ištrūkti“, – pasakoja sportininkas.Pasak Hamiltono, net jei kasdien treniruosies prieš „Didžiojo prizo“ lenktynes ir manysi, jog esi geros formos, kitą dieną po lenktynių vis tiek gali jaustis tarsi sudaužytas – valdant bolidą veikia visai kiti raumenys nei įprastai sportuojant.Lenktynininkas sako, kad, iki patekdamas į F1, jis buvo gerai treniruotas, tačiau nuvažiavęs 5 ratus iš eilės tiesiog persitempė. Tuomet manė, jog niekada negalės ištverti 78 ratų lenktynių. Šiemet po pirmojo F1 etapo atrodė, kad sėkmė taikosi išslysti iš Hamiltono rankų. Melburno trasoje ketvirtuoju finišavęs Hamiltonas pakilo į trečią vietą, kai jo varžovui Jarno Trulli buvo skirta 25 sek. bauda už neleistiną Hamiltono bolido lenkimą į trasą jau išvažiavus saugos automobiliui.
Vėliau paaiškėjo, kad Hamiltonas (kaip jis pats teigia, – komandos sporto direktoriaus Davy Ryano nurodymu) savo bolidą pristabdė tyčia. Įvykį tyrusiems lenktynių komisarams Hamiltonas davė klaidingus parodymus ir už tai buvo diskvalifikuotas. Balandžio 3 d. Hamiltonas surengė spaudos konferenciją ir atsiprašė F1 organizatorių, lenktynių komisarų, žiniasklaidos ir gerbėjų. Kokia bausmė laukia „McLaren“ komandos, paaiškės balandžio 29 d., FIA sušauktame susirinkime. Kad ir kaip baigtųsi ši istorija, automobilių sporto žinovai tikina – ši dėmė iš Hamiltono karjeros neišsitrins.Senkantys šaltiniai
Startinis jaudulys prieš pirmąsias sezono varžybas šiemet apėmė ne tik lenktynininkus – neramiai trypčiojo ir komandų, ir pačios F1 vadovai. Dienraštis „Financial Times“ vardija nerimo priežastis. Pirmiausia didieji F1 rėmėjai – tokie kaip vienas iš didžiųjų pasaulio bankų „Royal Banko of Scotland“ (RBS) ar finansinių paslaugų bendrovė ING – kratosi ilgalaikių finansinių įsipareigojimų, siekdami mažinti savo išlaidas ir norėdami „užtušuoti“ jiems klijuojamą sporto išlaidautojų etiketę.
Kita didžiojo nerimo priežastis: sprendžiant pagal F1 surenkamus mokesčius už teisę organizuoti lenktynes (angl. hosting fee), mažėja pajamos, gaunamos iš bilietų pardavimo, mat sunkmetis automobilių sporto gerbėjus verčia lenktynes stebėti per televizorių.Remiantis kovą paskelbtais duomenimis, pernai rugsėjį vykęs Belgijos „Grand Prix“ atnešė 4,9 mln. USD nuostolio. Lenktynes „gyvai“ stebėjo 52.000 gerbėjų, 10.000 mažiau nei 2007 m. Į šių metų Australijos „Grand Prix“ bilietų parduota 15.000 mažiau nei pernai. Net pigiausi sezono bilietai už 31 USD į Malaizijos etapą (palyginimui – vidutiniškai bilietas į F1 lenktynes kainuoja apie 150 USD) buvo perkami vangiai: palyginti su pernykščiais, pardavimai smuktelėjo 20%.
Trečias, gilusis, F1 pajamų šaltinis – TV transliacijų teisės – atrodo kur kas patikimesnis nei pirmieji. Priežastis paprasta – anksčiau pasirašytos ilgametės transliacijų sutartys. Vis dėlto jei daugiau komandų pasielgs kaip „Honda“ ir pasitrauks iš sporto, televizijų domėjimasis lenktynėmis taip pat gali sumažėti.
Kaip sunkmetis paveiks F1, prognozuoti sunku, tačiau kai kurie specialistai vertina, jog F1 pajamos šįmet gali sumažėti 20% ar šiek tiek daugiau. Sausį FIA prezidentas Maxas Mosley'us interviu vienam vokiečių žurnalui pareiškė negalįs įsivaizduoti, kad F1 vadovai sunkmečiu apskritai planuoja ką nors uždirbti.FT skaičiuoja toliau: ko gero, labiausiai sumažės F1 pajamos, gaunamos iš komercinių rėmėjų daugiausia už vadinamąsias įmonių svetingumo programas (angl. corporate hospitality). „Paddock Club“, kartu su lenktynininkais po pasaulį keliaujantis prašmatnus pramogų centras, F1 rėmėjus ir jų garbius svečius maitina gurmaniškais užkandžiais, girdo šampanu, siūlo ložes lenktynėms stebėti ir t.t.Įmonei vieno jos svečio diena klube vidutiniškai kainuoja apie 3.000 USD. Pernai per Australijos „Grand Prix“ BMW į savo tribūną pakvietė beveik 400 svečių, tad svetingumas įmonei atsiėjo beveik 634.000 USD. Be kalbų – šiemet automobilių gamintoja šias išlaidas sumažino. Apie klientų pramogoms skirtų išlaidų mažinimą praneša ir ING – ji ketina nubraukti mažiausiai 40% nuo ankstesnio biudžeto. Tokios žinios grasina „Paddock Club“ nešamam pelnui ir garantuoja tik viena – didžiules jo valdymo išlaidas.Nors tai nėra svarbiausias F1 pajamų šaltinis, jam gresia didžiausias pavojus. Galiausiai – dar viena nelabai linksma žinia: du bankai praneša mažinantys reklamų trasose išlaidas, bendrai sudėjus, už 30 mln. USD.
F1 pajamos 2008 (mln. USD)Lenktynių šeimininkų mokestis – 404
TV transliacijų teisės – 380
Reklama trasose – 170
Įmonių svetingumo programos – 150
F1 partnerių programa – 60
Įvairūs (prekyba, internetas, spauda) – 50
GP2 lenktynių serija – 40
Iš viso – 1,254
Šaltinis: FT

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Pirmosios savivaldybės gauna lėšas įkrovimo stotelių įrengimui 2

Susisiekimo ministerija Jonavai, Klaipėdai, Neringai ir Panevėžiui skiria 281,600 Eur Europos regioninės...

Transportas
2018.09.20
Į Lietuvos kelius išvažiuos 700 AG „Jeep Grand Cherokee Trackhawk“ 16

Lietuvos rinkoje vis dažniau vietą randa itin išskirtiniai ir brangūs automobiliai. Vilniuje, „Jeep“...

Transportas
2018.09.19
„Audi“ ir „Mercedes“ veržiantis į elektromobilių rinką, BMW laukia 2021 m. 4

„Mercedes-Benz“ ir „Audi“ per pastarąsias kelias dienas pristačius serijinei gamybai paruoštus...

Transportas
2018.09.18
„Mazda 6“ – dar vienas į „premium“ segmentą nusitaikęs naujas sedanas 11

Antradienį Vilniuje pristatytas naujas „Mazda“ sedanas be užuolankų taikosi į „Audi“ teritoriją.

Transportas
2018.09.18
„Mercedes” žengia į „Teslos” užimtą teritoriją 14

„Jaguar“, „Audi“, o dabar ir „Mercedes-Benz“ pristatė serijinei gamybai parengtus SUV tipo automobilius ir...

Transportas
2018.09.15
„Volkswagen“ nutrauks legendinio „Beetle“ gamybą 1

Vokietijos koncernas „Volkswagen“ patvirtino 2019 m. liepos mėnesį ketinantis užbaigti trečiosios kartos...

Transportas
2018.09.14
Vilniuje – kolekciniai „Porsche“ modeliai iš gamintojo muziejaus

Vilniaus „Porsche“ centre atidengta šešių modelių ekspozicija, kurią sudarė trumpam atvežti išskirtiniai...

Transportas
2018.09.14
SEB: Lietuvos žmonės gali pirkti beveik 8% brangesnius automobilius 9

Lietuvos gyventojai gali įpirkti vis brangesnius automobilius, bet besikeičiančios aplinkybės nebūtinai...

Rusiška pasaka – iššūkiai „Teslai“ ir vokiškoms „premium“ markėms 25

Net pristatydamos vienetinius savo sukurtus automobilius, žinomos Rusijos įmonės nesikuklina ir sakosi...

Transportas
2018.09.05
Naujų automobilių rinkos šuolis rugpjūtį – net 47% 11

Rugpjūtį Lietuvos naujų automobilių rinka išgyveno įspūdingą augimą, kurį net trečdaliu palaikė reeksportas.

Transportas
2018.09.04
Lietuvoje pristatytas 2019 m. laukiamo „Lexus UX“ prototipas 1

Pažaislyje pristatytas mažiausio „Lexus“ modelio prototipas, kurio pasaulinė premjera vyks rugsėjį Frankfurto...

Transportas
2018.09.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau