Ekspertų kriminogeninės situacijos prognozės

Publikuota: 2009-02-12
Atnaujinta 2015-06-03 16:35

„Ekskomisarų biuro“ ekspertai kaip kriminologijos aksiomą priima nusikalstamumo protrūkį per ekonomines – finansines krizes, socialinius sukrėtimus.

Kriminogeninės situacijos blogėjimas jau pastebimas pagal 2008 metų statistinius duomenis. Nusikalstamų veikų skaičius, lyginant su ankstesniais metais, padidėjo 5,3 %. Vagysčių padaugėjo 13,2 %, nužudymų ndash; 7,5 %, turto prievartavimų ndash; 26,4%, turtinės žalos padarymas apgaule ndash; daugiau kaip dvigubai.Artimiausioje ateityje reikia tikėtis kriminogeninės situacijos ry scaron;kesnio paa scaron;trėjimo. Į scaron;alį grįžta ir grį scaron; i scaron; jos pabėgę kriminaliniai elementai. Didėjantis nedarbas skatins daugiau žmonių pragyventi nusikalstamu būdu. Į nusikaltimus linkusį kontingentą padidins ir suaktyvins amnestija, jeigu ji bus paskelbta Lietuvos 1000-mečio proga. Socialiniai nepritekliai, nepriežiūra i scaron; scaron;auks žymiai didesnius nepilnamečių nusikalstamumo mastus. Ekonominė krizė objektyviai sąlygoja girtavimo, narkomanijos, prostitucijos plitimą, o tame ndash; daugiau smurto, vagysčių, plė scaron;imų. Pablogės vie scaron;oji tvarka ir padaugės nusikaltimų vie scaron;ose vietose. Galima prognozuoti, kad turtiniai ir smurtiniai nusikaltimai padidės de scaron;imtimis procentų, o kai kurie net ir kelis kartus. Plis vagystės i scaron; gyvenamųjų patalpų, prekybos vietų, privačių bendrovių, valstybinių įstaigų, transporto priemonių. Sutrikus atsiskaitymams tarp ūkio subjektų, masi scaron;kai augant tarpusavio skoloms, tikėtinas kriminalinio savavaldžiavimo protrūkis. Pavyzdžiui, vien už 2008 m. bdquo;Ekskomisarų biuro ldquo; duomenimis su rimtesniais atsiskaitymų sutrikimais susidūrė apie 60 proc. realiai veikiančių įmonių ir scaron;is skaičius, ai scaron;ku, didės.Sunkumai versle skatins atsirasti naujus sukčiavimo, įvairių machinacijų, finansinių aferų ir kitus pinigų pasisavinimo būdus. Prognozuotinas draudiminių apgaulių skaičiaus didėjimas.Tačiau grėsmę visuomenei didins ne tik kiekybinė nusikalstamumo pusė. Tikėtini pavojingi, kokybiniai nusikalstamumo pokyčiai, nauji ar atgyjantys, anksčiau nuslopinti kriminogeniniai procesai. Didėjant nusikaltėlių migracijai tarp valstybių, o ir mūsų scaron;alyje esant įvairialypiam užsieniečių kontingentui, gali pasireik scaron;ti etninių grupių nusikalstamumas, ko Lietuva, turbūt vienintelė i scaron; Vidurio ir Rytų Europos valstybių iki scaron;iol sugebėjo i scaron;vengti. Scaron;tai, visai neseniai likimo valiai be pragyvenimo scaron;altinių buvo palikti statybininkai i scaron; Azijos scaron;alių. Mokesčių bei akcizų didėjimas neabejotinai paskatins scaron;e scaron;ėlinės ekonomikos plėtrą, kontrabandos mastų didėjimą. Jau dabar vis dažniau plė scaron;iami bankomatai, seifai, tikėtina bankų ir inkasatorių užpuolimai.Kyla organizuoto nusikalstamumo bdquo;renesanso ldquo; grėsmė su daugelių tradicinių, anksčiau vyravusių (reketas, skolų i scaron;mu scaron;inėjimas smurtiniais būdais ir kt.), atsinaujinimu, o taip pat naujų nusikalstamo verslo krypčių (pavyzdžiui, žmonių grobimai, siekiant i scaron;pirkos) įsigalėjimu. Organizuotos nusikalstamos grupuotės gali būti ne mažiau kruvinos, negu bdquo;daktarai ldquo;, bdquo;gaidjurginiai ldquo;, bdquo;tulpiniai ldquo;! Ekonominis sunkmetis yra palanki proga i scaron;plauti i scaron; kontrabandos, narkotikų verslo, prostitucijos ir kitais nusikalstamais būdais įgytus pinigus, įsiskverbti ir užkariauti legalų verslą. Bankrutuojančios bendrovės, negaunančios banko paskolų, stokojančios apyvartinių lė scaron;ų, lengvai susigundys siūloma finansine pagalba ar investicija, nesigilindamos i scaron; kokių scaron;altinių pinigai. Prisiminkime 90-uosius metus, kai nusikalstamos grupuotės supirkinėjo nekilnojamą turtą, gamyklas.Visuomenei yra svarbiausia, kiek valstybė, veikiama ekonominės krizės, bus pajėgi stabdyti nusikaltėlių siautėjimą ir kontroliuoti kriminogeninę situaciją. Investicijos į visuomenės saugumą, lyginant su 2008 m. sumažėjo beveik 65 mln. Litų. Daugiau negu 23 mln. litų sumažinti asignavimai policijos sistemos plėtros programos įgyvendinimui. Natūralu, kad krizės laikotarpiu silpnėja teisėsaugos institucijų potencialas ir galimybės kovoti su teisės pažeidimais. Nedidėjant atlyginimams ar net mažėjant realioms policijos pareigūnų, prokurorų, teisėjų pajamoms ir negerėjant darbo sąlygoms, didėjant darbo krūviui, sumažės nusikaltimų atskleidimo, tyrimo bei užkardymo efektyvumas. Pareigūnų pasiaukojimo, profesionalumo, atsidavimo tikrai neužteks, kad teisėsauga veiktų adekvačiai susiklosčiusiai situacijai. O nebaudžiamumas, savo ruožtu, toliau skatins nusikaltėlius. Vargu ar policija kovoje su nusikalstamumu bus aktyvesnė ir ryžtingesnė, jeigu jai dažnai teks užsiimti galimais visuomeniniais neramumais. Sunkmetis ir antikrizinės priemonės neigiamai atsilieps ir saugos tarnyboms, įne scaron;ančioms savo indėlį į asmens bei turto saugumo užtikrinimą. Būtų gerai nors patobulinti įstatymą ir kitus teisės aktus, reglamentuojančius jų veiklą. Nelabai realūs scaron;iais sunkiais laikais yra ir pasigirstantys kai kurių politikų samprotavimai į vie scaron;osios tvarkos palaikymą ir nusikalstamumo prevenciją aktyviau įtraukti visuomenę.Dėl kriminogeninių grėsmių didėjimo gyventi taps pavojingiau. Simptomati scaron;ka, kad pernai metais žymiai daugiau įsigyta scaron;aunamųjų ginklų savigynai. Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės bdquo;TNS Gallup ldquo; 2008 m. lapkričio ndash; gruodžio mėnesiais atliktas tyrimas parodė, kad žmonėms pagal prioritetus antroje vietoje yra siekis, jog būtų užkirstas kelias nusikalstamumui.Deja, dar nesimato, kad valdžios institucijose tai būtų a scaron;triai suvokiama. Didėjančio nusikalstamumo ir vidaus saugumo blogėjimo reali grėsmė tinkamai neįvertinama Seimo ir Vyriausybės, netapo prioritetine valstybine problema. Būtent kaip sunkmečio pagimdyta problema, kuri didins socialinę ir politinę įtampą scaron;alyje. Ją užgožė finansiniai, ekonominiai reikalai, nesuvokiant, kad galima kriminogeninė krizė gali būti ne mažiau grėsminga valstybei ir visuomenei, nacionaliniam saugumui. Nuo scaron;io i scaron; scaron;ūkio nereikia nei spardytis, nei panikuoti. Tiesiog reikia suvokti padėties rimtumą ir apgalvotai, energingai ir ryžtingai veikti. Antikrizinių įstatymų paketas turėtų apimti ir įstatymus, leidžiančius efektyviau kovoti su nusikalstamumu ir užtikrinti vie scaron;ąją tvarką. Reiktų priimti Nepilnamečių nusikalstamumo prevencijos įstatymą, i scaron;plėsti nusikalstamų veikų ratą, už kurias nepilnamečiai atsakytų nuo 14 metų (pavyzdžiui, už baudžiamajame kodekse numatytą neteisėtą disponavimą narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis, turint tikslą jas platinti ir kt.). Prevencijos departamento įsteigimas prie Vyriausybės sumažintų teisės pažeidimų prevencijos žinybi scaron;kumą, labiau užtikrintų problemos sprendimo kompleksi scaron;kumą ir efektyvumą. Ir kas scaron;iandien itin svarbu, - leistų sutaupyti asignavimus, juos atitinkamai perskirsčius i scaron; atitinkamų institucijų. Tai rimta tema Saulėlydžio komisijai. Perskirstant metų biudžetą, matyt, tektų labiau sukoncentruoti resursus tose teisėsaugos institucijų grandyse, kurios turi lemiamą reik scaron;mę, kovojant su nusikalstamumu ir užtikrinant vie scaron;ąją tvarką.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau