Ernestas Parulskis: Fotografijos istorija. Žiūrovo aspektas

Publikuota: 2007-08-28
Atnaujinta 2015-06-04 12:51

Į gausią žmonijos klasifikacijos taupyklę siūlau
įtraukti dar du apibrėžimus: žmoniją galima padalinti į dvi dalis – vieni
pritaria rašytojos Susan Sontag teiginiui, kad pasaulis egzistuoja tik tam, kad
jį kas nors nufotografuotų, kiti nepritaria. O tie pirmieji dar skiriami į
porūšius: manantieji, kad likusi žmonija privalo jų padarytas nuotraukas
žiūrėti, ir tuos, kurie taip nemano, bet vis tiek tas nuotraukas rodo.

Nuotraukų darytojai ir rodytojai yra absoliuti dauguma. Mūsų, tikrų žiūrėtojų, beveik nėra. Yra daug netikrų – bendrakeleiviai, kurie dar kartą pasitikrina matytos realybės interpretacijas; šeimos nariai, kurie vartydami albumus pamato kartais vienintelius įrodymus, kad šeimyninis gyvenimas iš tikro buvo; profesionalių nuotraukų vertintojai, vestuvių ar laidotuvių dalyviai – visi jie nėra tikri žiūrėtojai. Jie tėra suinteresuoti ir neobjektyvūs savo ir laikinų pakeleivių gyvenimo sekliai.O aš esu tikras žiūrėtojas. Man įdomios beveik visos fotografijos, ypač – pačios mėgėjiškiausios, nes būtent jose pamatau ne man neįdomų „tikslų ir aiškų sąmoningo intelekto aktą“, o „ikiintelektualų, intuityvų veiksmą“. Ką su tuo patyrimu darau? Na, pritaikau šen bei ten...Tradicinės fotografijos laikais žiūrėti nuotraukas buvo lengvas užsiėmimas. Pateikiamos nuotraukos jau būdavo griežtai išcenzūruotos – albumų puslapius tekdavo taupyti, juk tai buvo vertybės, vertos dovanos jubiliejaus proga vardo. Ypač aptraukti oda ir šiek tiek inkrustuoti. Viename albume fotografai stengdavosi sudėlioti vieną istoriją – ji galėdavo trukti kelis dešimtmečius. Esu vartęs albumą, kuris pradedamas herojaus išnešimu iš gimdymo namų ir baigiasi jo laidotuvėmis. Trumpas gyvenimas – tame albume net keli tušti puslapiai liko.Tuomet egzistavo ir techninės atrankos prievolė – diafragmų, išlaikymo ir rankinio atstumo nustatymo laikais fotoaparato savininkas buvo ir fotolaborantas. Kiekvienas nerūpestingas pliaukštelėjimas aparato užraktu galų gale virsdavo naktiniu sėdėjimu užtamsintoje virtuvėje ar vonioje, raudono žibinto šviesoje bandant suprasti, ar dar palaikyti nuotrauką ryškale, ar jau dėti į fiksažą. Visi nevykę bandymai į albumus nepatekdavo.Kai atsirado automatinio nustatymo fotoaparatai-muilinės ir fotolaboratorijos-robotai, tikrųjų nuotraukų žiūrėtojų gyvenimas smarkiai pasunkėjo. Laiko medžiotojai gavo stiprų prietaisą ir nuotraukų kiekis pradėjo didėti geometrine progresija. Fotografams visos nuotraukos pavykdavo puikiai, išmesti nieko nebereikėdavo. Man tai buvo patys liūdniausi laikai. Lėti ir išdidūs albumai transformavosi į storus tomelius, juos sunku peržiūrėti net ir smalsiausiam stebėtojui. Tekdavo gudrauti – gavęs į rankas putlų albumėlį, akylai stebėdavau savininko veiksmus – tereikėdavo jam nusisukti ir aš mikliai užgriebęs perversdavau dešimtį puslapių nežiūrėdamas. Po šio virtuoziško judesio vėl įbesdavau žvilgsnį į šimtąjį graikiškojo Akropolio rakursą.Bet juostinių muilinių era suteikė ir daug džiaugsmo. Būtent tuomet pradėjau kolekcionuoti nuotraukas su legenda. Tai ištisas žanras, jį tobulai įvaldę tik intuityvūs mėgėjai. Štai kažkokių nuvytusių žolių fone stovi išsišiepęs turistas. Daugiau nieko nėra – turistas, žolės ir dangus. Bet nuotraukos veikėjas man paaiškina, kad už jo nugaros yra milžiniška praraja, tik jos nesimato. Arba kas nors baksnoja į vampyrą raudonom akim absoliučiai juodame fone ir aiškina: „Čia aš Roskildės festivalyje. Kaip tik už manęs dainuoja „Pulp“, na, šitą (paniūniuoja melodiją) dainą, bet nieko nesimato...“ Taip pat dažnos jūrinės nuotraukos su legenda: jachtoje sėdi pasipūtęs žmogus su pripučiamąja liemene ir gelbėjimo ratu rankose. Už jo nugaros – visiškai ramus vanduo. Bet nuotraukos legenda atskleidžia rūstų padėties dramatizmą – tai buvo pats pavojingiausias kelionės etapas, laivą vartė milžiniškos bangos, bet nuotraukoje jos „kažkaip neišėjo“. Aš kada nors surengsiu šios savo kolekcijos parodą.Atpigusi skaitmeninė fototechnika nuotraukų žiūrėtojo padėtį pakeitė kardinaliai – dingo fiziškai apčiuopiamos nuotraukos. O užfiksuotų vaizdų masė pradėjo viršyti kritinę ribą. Man, kaip žiūrėtojui, blogiausia tai, kad mėgėjai, gavę į rankas skaitmeninius aparatus, pasijuto nebaudžiami – juk nebeliko jokių pridėtinių išlaidų, eksperimentuoti galima neribotai – ir nusprendė tapti tikrais fotografais. Užuot entuziastingai ir be stabdžių fotografavę save, savo draugus, šeimą ir visas jiems patinkančias vietas, buvę mėgėjai pradėjo galvoti. Jie ieško meniškesnio rakurso, kuria įmantresnį apšvietimą, kankina savo namų augintinius, atranda makrofotografavimą ir lyg Stiglicas laukia pusiausvyros momento arba lyg Robertas Frankas – pusiausvyros pažeidimo.Visa tai sąžiningus nuotraukų žiūrėtojus varo į neviltį. Mes žinome, kad tai, ką mums rodo, tėra profesionalumo imitacija, bet kategoriškas žvilgsnis ragina: „Na, pradėk girti“. Ir jam nebepakanka paprasto „o, šitas geras“. Kadangi esu patyręs žiūrovas, dabartiniais laikais elgiuosi pagal paprastą schemą – jei nufotografuoti žmonės ir jie mato, kad yra fotografuojami, nedelsdamas ir nuoširdžiai giriu. Atsukti aparatą į svetimą praeivį reikia drąsos. Aš pažįstu vieną fotografą, kuris net fotografuodamas bažnyčias jaučiasi nejaukiai ir stengiasi tai daryti anksti rytais miesto pakraščiuose arba laukia, kol nebus jokių liudininkų.O jei naujasis menininkas fotografuoja duris, keistas šaligatvio plyteles, kanalizacijos dangčius, vabalus ar debesis, išsitraukiu banaliausių menotyros terminų arsenalą ir išsisuku su neutraliais „dramatiška kompozicija“ ar „šiltas koloritas“ įvertinimais. Suveikia.Bet lieku optimistas. Aš manau, kad tikra mėgėjiška fotografija atgims, kai mobilusis telefonas bus sujungtas su „Polaroidu“. Tikri fotomėgėjai ir žiūrovai greitai pavargs nuo stebeilijimosi į mažyčius ar šiaip mažus ekraniukus ir nuo keistos funkcijos „Detalių didinimas“. Nes tik nučiupinėta, piniginėje tampoma ir visiems rodoma nuotrauka fotografavimą paverčia ne tarpiniu, o baigtiniu procesu – iliuzijos, kad pavyko sustabdyti laiką, daiktiniu įrodymu.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Temos:
Jamesas Bondas persėda į elektromobilį

Jamesas Bondas turi naują misiją – nuo šiol jis pasaulį nuo blogiečių jis saugos tausodamas...

Laisvalaikis
19:46
Brangiausiai Vilniaus aukcione parduoti didikų Pacų portretai

Praėjusį savaitgalį vykusiame LVI Vilniaus aukcione labiausiai varžytasi dėl istorinio Jono Lelevelio...

Laisvalaikis
2019.03.25
„Kino pavasaris“ beldžiasi ir į širdį, ir į skrandį

Kovo 21 d. prasidėjusio tarptautinio festivalio „Kino pavasaris“ (KP) didžiosios programos sudarytojai šiemet...

Laisvalaikis
2019.03.23
VŽ rekomenduoja: 10 savaitgalio renginių

Didžiausias šio savaitgalio (ir ateinančių dviejų savaičių) renginys, įsiveržęs į devyniolikos Lietuvos...

Laisvalaikis
2019.03.22
Lietuvoje biurą steigiantis sveikatingumo startuolis „Urban“ įdarbins 30 žmonių 1

Vilniuje plėtros biurą kuria sveikatingumo paslaugų startuolis „Urban“ , praneša „Investuok Lietuvoje“.

Paslaugos
2019.03.20
Kaunas įamžino vieną sudėtingiausių karinių operacijų

Jiesios piliakalnis, kauniečių vadinamas Napoleono kalnu, šiltajam sezonui artėjant įvilktas į naują rūbą.

Laisvalaikis
2019.03.20
Laukiantiems skrydžio Vilniaus oro uoste – trumpametražiai filmai 2

Vilniaus oro uoste penktus metus veikianti kino salė „Film Spot LT“, primindama apie save, paskelbė...

Laisvalaikis
2019.03.20
Turistai grįžta į Egiptą

Keliauninkai grįžta į Egiptą. Pasaulio turizmo ir kelionių tarybos (World Travel & Tourism Council, WTTC)...

Paslaugos
2019.03.19
Lankytojų muziejuose pernai padaugėjo penktadaliu

2018 m. Lietuvos muziejuose apsilankė per 5 mln. žmonių. Palyginti su 2017 m., apsilankymų skaičius išaugo...

Laisvalaikis
2019.03.18
Muzika: netikėtas žvilgsnis į jidiš pasaulį Premium

Laikau tenoro Rafailo Karpio ir pianisto Dariaus Mažinto niekur nepaminėtą kompaktinį diską „Yiddish Songs“ –...

Verslo klasė
2019.03.17
Kino pavasaris: Vaizduotei išbudinti Premium

Jis ir vėl čia. Pagrobs laiką, bet mainais žada įjungti vaizduotę, pametamą beskubant. Kovo 21 d. prasideda...

Verslo klasė
2019.03.16
Įspūdžiai prieš keliones po „Kino pavasarį“ 1

Liko mažiau nei savaitė iki didžiausio filmų festivalio Lietuvoje „Kino pavasaris“. Čia – keletas įspūdžių...

Laisvalaikis
2019.03.15
VŽ rekomenduoja – 10 savaitgalio renginių

Šį savaitgalį netruks renginių, tačiau reikės atlikti ir pareigą. Sekmadienį daugeliui šalies piliečių antrą...

Laisvalaikis
2019.03.15
Lietuvos miestai – žvaigždės, pernai sulaukę daugiausiai turistų 2

VšĮ „Keliauk Lietuvoje“, remdamasi statistikos duomenimis, sudarė daugiausiai vietinių ir užsienio turistų...

Paslaugos
2019.03.14
Vilnius – pigiausias turistams Europos miestas 16

Jungtinės Karalystės (JK) Pašto tarnyba paskelbė kasmetinį Miestų kainų barometrą, kuriame aiškinasi, kiek...

Laisvalaikis
2019.03.13
Renesanso meistrų paroda tyrinėja nuogo kūno sampratą

Londono Karališkojoje akademijoje atidaryta didžiųjų renesanso meistrų paroda, kuri kviečia patyrinėti, kaip...

Laisvalaikis
2019.03.12
ARS VIA dailės aukciono centre – P. Smuglevičiaus darbai

Kovo 14 d. Vilniaus dailės akademijos Anastazijos ir Antano Tamošaičių galerijoje „Židinys” įvyks 8-asis ARS...

Laisvalaikis
2019.03.12
Knygos: anglai keleiviai aborigenų medžioklėje  Premium

Lentynoje gulėjo knyga labai gražiu viršeliu. Todėl ir nusipirkau. Kartais žmonėms tiesiog patinka gražūs...

Verslo klasė
2019.03.11
D. Katkus: pianistės G. Ručytės įdvasintas girdėjimas Premium

Kas yra didžiųjų muzikinių kultūrų stiprybė? Atmintis. Ne muziejų saugyklos, bet kasdienis savo meno...

Verslo klasė
2019.03.10
VŽ rekomenduoja: 10 savaitgalio renginių

Kultūrinių renginių kalendorius permainingas, kaip prasidedantis pavasaris: tai beveik „tuščios dienos“, tai...

Laisvalaikis
2019.03.08

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau