Rail Baltica bėgiai - ant interesų žuolių

Publikuota: 2007-06-01
Atnaujinta 2015-06-04 12:45

Iš geležinkelio "Rail Baltica"
projekto uždirbti bandanti JAV bendrovė "Rail World Inc." skundžiasi
Lietuvos atstovų neveiklumu. Šie į kompanijos siūlymąsi pagelbėti žvelgia
įtariai.

"Norėtume teikti krovinių pervežimo paslaugas tarp Talino ir Varšuvos, nuo jos - tolyn į Pietų ir Vakarų Europą. Tam reikalinga priimtinos būklės infrastruktūra", - VZ.LT sako Lietuvoje apsilankęs Edvardas Burkchardas (Edward A. Burkhardt), JAV geležinkelių valdymo, konsultacijų ir investicijų kompanijos "Rail World Inc." (RW) prezidentas.Jis tęsia, kad, jeigu Baltijos valstybės, net ir su Europos Komisijos pagalba, nepajėgtų finansuoti geležinkelių atnaujinimo, RW pasiūlytų viešojo ir privataus sektorių partnerystės modelį. Tai reiškia, kad kompanija prisidėtų pinigais ir naudotųsi infrastruktūra, kol investicija atsipirktų. Tačiau galų gale ji atitektų valstybei."Mes girdime apie ketinimus pradėti naudoti "Rail Baltica" 2017 m. Kai klausiame, kodėl ketinama užtrukti taip ilgai, išgirstame, kad greičiau nepavyktų surinkti reikalingų pinigų. Taigi privatus sektorius pinigų gali suteikti greitai, o po to pinigai per tam tikrą laiką grįžta", - sako p. Burkchardas.RW į krovinių pervežimą, anot jo, ketina investuoti "šimtus milijonų" eurų: vien 1.000 vagonų kainuos apie 60 mln. EUR, iš JAV bus perkami lokomotyvai.Kompanija, jos atstovų tikinimu, nori įdiegti ir ašių keitimo technologiją, kuria traukiniai bus pritaikomi riedėti ir siauresniais europiniais, ir platesniais bėgiais.Verslininkai teigia norį užimti nišą, kurią dabar dalijasi krovininiai automobiliai ir laivai Baltijos jūroje: krovinius vežti tarp Pietų ir Šiaurės. Laivais iš Suomijos į uostą šalia Talino plukdyti krovinius, ten perkrauti ant traukinių platformų.Su panašiais pasiūlymais kompanijos atstovai Lietuvoje beldėsi jau prieš porą metų (VŽ, 2005 06 22), tačiau tikina, kad tėra išklausomi, o prie konkretesnių susitarimų mūsų šalyje neartėjama."Panašu, kad viskas sutarta Estijoje, Latvijoje ir Lenkijoje, tačiau Lietuvoje to kol kas nėra. Todėl norime, kad Vyriausybė priimtų sprendimus", - sako pašnekovas, aiškindamas, kad, nesant sutarimo, bankai neduos paskolų projektui. O dėl neva esamo Lietuvos vangumo, anot jo, jau ir Briuselis rauko nosį.

Per sunkūs lokomotyvai

"Jie nori padaryti, kaip padarė Estijoje. Ten buvo nupirkę visą infrastruktūrą, tačiau jos būklės nepataisė, atvežė iš Kanados mūsų keliams nepritaikytus lokomotyvus. Tada valstybė geležinkelių akcijas atpirko, žymiai daugiau sumokėdama", - nuomonę apie RW planus VZ.LT išdėsto Česlovas Šikšnelis, susisiekimo viceministras.Kompanijos perkami lokomotyvai, anot p. Šikšnelio, Baltijos šalių geležinkeliams yra per sunkūs.Kalbėdamas apie RW siūlytą viešojo ir privataus sektorių partnerystės modelį, p. Šikšnelis teigia kompanijos atstovų paprašęs atsiųsti konkrečius pasiūlymus, kai tik juos paruoš. RW, jo nuomone, galėtų statyti terminalus ir logistikos centrus, diegti žadėtus ašių keitimo įrengimus."Tačiau pagrindinis jų noras yra administruoti Lietuvos pinigus bei tuos, kuriuos gausime iš Europos", - prideda p. Šikšnelis.Vežti traukiniais krovinius tarp Talino ir Varšuvos kompanija RW norėtų jau kitąmet.Tačiau VZ.LT kalbintas Albertas Šimėnas, AB "Lietuvos geležinkeliai" generalinio direktoriaus pavaduotojas, primena, kad "Rail Baltica" geležinkelio projektavimas prasidės tik kitąmet, dar po metų bus skelbiamas konkursas rangos darbams, o jį statyti pradėti planuojama apie 2010 m.Pono Šimėno vertinimu, vien nuo Lenkijos-Lietuvos sienos iki Kauno vėžei nutiesti prireiks apie milijardo litų. O apie "Rail Baltica" projektą sukasi "daug interes grupių"."Atvirkščiai. Gal jie ne visai objektyvūs, - RW prezidento žodžius, kad Lietuva nieko nedaro, kad būtų nutiesta europinė vėžė, komentuoja p. Šimėnas. - Kaip tik Lietuva ir stumia šį projektą, jis nemiręs. Jei ne Lietuva - iš viso jo nebūtų".Anot jo, didžiausias "Rail Baltica" projekto stabdys gali būti žemės paėmimas valstybės reikmėms - bet kuris sklypo savininkas gali procesą vilkinti. Bėdų kyla ir todėl, kad projektas tarptautinis, tad reikia derinti daugelio šalių interesus."Jų interesas, matyt, dalyvauti tame projekte sprendžiant kontraktus, projektuojant, žodžiu, aktyviai dalyvauti ir iš to daryti "biznį". Jei tai naudinga projektui, gali dalyvauti tos kompanijos, jei tik ras vietos. Tegu dalyvauja rangovo konkurse", - sako Šimėnas.Labai norint, jis pataria susipirkti žemių ir nuosavą geležinkelį tiesti."O valstybės infrastruktūra, kuri šiuo metu yra, pagal įstatymą priklauso valstybei", - pabrėžia p. Šimėnas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau