Biudžetas: kokiais principais reikia vadovautis jį rengiant

Publikuota: 2014-11-05
Atnaujinta 2015-09-10 06:16
"Reuters" / "Scanpix" nuotr.
svg svg
"Reuters" / "Scanpix" nuotr.
 

Biudžetas įmonei padeda įvertinti, kiek jai kainuos pasiekti užsibrėžtus tikslus. Jį rengiant būtina vadovautis tam tikrais principais.

Pasak konsultantės Aušros Meškauskienės, sukaupusios daugiau nei 25 metus patirties vadovavimo ir finansų valdymo srityse, bendrovės biudžetas padeda nustatyti kiekvieno padalinio tikslus, išteklius, sujungti padalinių pastangas siekti vieno bendro įmonės tikslo ir komunikuoti, kaip sekasi tai padaryti. Biudžetas turėtų būti įrankis, kuris organizacijos strategiją paverčia veiksmu.

Susijusios PDF bylos
Parsisiųskite

Strategija ir taktika

„Vienas iš svarbiausių dalykų, rengiant biudžetą, — suvokti įmonės tikslus, t. y. kur link ji eina. Pavyzdžiui, įvardijama, kad strateginiai įmonės tikslai iki 2017 m. pabaigos yra kasmet pasiekti dešimtadaliu didesnę apyvartą, pagerinti veiklos efektyvumą, teikiamų paslaugų kokybę, o pelningumą padidinti 14%. Vienas iš šių tikslų — pagerinti teikiamų paslaugų kokybę — yra kokybinis, o ne kiekybinis, kaip likusieji. Planuojant įmonės veiklą kokybiniai tikslai — būtini“, — pažymi p. Meškauskienė.

Pasak jos, jeigu bendrovės vadovai užsibrėš pardavimų apimtį kasmet padidinti 10%, tačiau teikiamų paslaugų ar prekių kokybė nesikeis, po kelerių metų augimo nebeliks. Tai reiškia, kad įvardijus pardavimų augimo tikslą, užsibrėžus išlaikyti esamus klientus ir pritraukti naujų, vadovai turi numatyti ir priemones, kaip bus gerinamas klientų aptarnavimas ir, tarkime, matuojamas jų pasitenkinimas.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

„Taigi numatomi du tikslai: pardavimus padidinti 10%, o veiklos pelningumą — 14%. Kad pasiektume pastarąjį tikslą, turime ieškoti vidinio efektyvumo. Konkrečios priemonės, kaip bus siekiama strateginių tikslų, yra taktika ir ją nustato žemesnio lygio vadovai“, — aiškina p. Meškauskienė.

Efektyvumui

Anot jos, taktikų, kaip pasiekti tam tikrus tikslus, gali būti įvairiausių. Pavyzdžiui, gali būti padidinti pardavimo tikslai pardavėjams, priimta naujų pardavėjų, jei esami pernelyg apsikrovę darbais. Būtina įvertinti ir darbuotojų veiklos efektyvumą.

„Planuojant biudžetą, kad būtų pasiekta užsibrėžtų tikslų, būtina pagalvoti ir apie efektyvesnį darbą. Tarkime, gal pardavėjai daug laiko praleidžia kelyje ir negali konsultuoti klientų. Ką galime padaryti, kad tiesioginėms klientų konsultacijoms 60% darbo laiko skiriantis pardavėjas galėtų joms skirti 80% darbo laiko?“ — kalba p. Meškauskienė.

Lygiai taip gamybos įmonėse verta suskaičiuoti, kiek apkrautos gamybos linijos, palyginti su jų pajėgumu. Tai padarius gali paaiškėti, kad dabartinė gamybos linija apkrauta nepakankamai ir tam, kad įmonė pagamintų daugiau, reikia ne planuoti investicijas į naujus įrenginius, o tinkamai išnaudoti esamus.

Prielaidos

Planuojant biudžetą būtina sudaryti prielaidų ir veiksmų planą. Tarkime, jei sudaromas verslo konsultavimo įmonės biudžetas, įvertinama, kiek valandų dirbs konsultantai. Vertinant prielaidas, gali tekti atsakyti į klausimus, kas bus, jei jaunesnieji konsultantai dirbs daugiau? Kas bus, jei vyresnieji konsultantai daugiau valandų konsultuos, tačiau jiems ir mokėsime daugiau, ir pan.? Jas įvertinus, rengiamas veiksmų planas. Pavyzdžiui, tam kad pasiektume įmonės tikslų, mums reikia daugiau jaunesniųjų konsultantų. Gal norėsime pakelti jų įkainius klientams, o gal pamatysime, kad būtina keltis į pigesnes patalpas.

„Prielaidos gali būti ir neteisingos. Pavyzdžiui, jeigu įmonė pati pristato prekes, pabrangus degalams, jos pelnas gali gerokai mažėti. Taigi yra prielaidų, kurias numatyti sunku. Kita vertus, gal įvertinus degalų kainų dinamiką, rengiant veiksmų planą bus nuspręsta iš viso atsisakyti transporto skyriaus ir samdyti gabenimo bendrovę“, — aiškina p. Meškauskienė.

Specialistė nurodo, kad aiškiai apibrėžus kiekybinius ir kokybinius tikslus, parengus prielaidų ir veiksmų planus sudaromas biudžetas. Biudžeto šablonus ir biudžeto tvarkaraščius rengia finansų vadovas. Kiekvienas skyrius skaičiuoja savo veiklos dalį, o vyriausiasis finansininkas tai apibendrina viename dokumente. Tuomet biudžeto projektas derinamas su aukščiausiojo lygio vadovais, akcininkais, koreguojamas ir tvirtinamas.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku