Prezidentas algų nepakels

Publikuota: 2014-04-22
Atnaujinta 2015-06-01 13:15
„Verslo žinios“. Redakcijos nuomonė
„Verslo žinios“. Redakcijos nuomonė

Nuo Nepriklausomybės atgavimo turime jau šeštą prezidento rinkimų vajų (iki šiol jie vyko 1993, 1997, 2002, 2004 ir 2009 m.). Kiekviena kampanija turėjo savo specifiką, savo „skonį ir kvapą“. Vienos buvo labai spalvingos, triukšmingos ir intriguojančios, kitos – blankesnės, nuobodesnės.

Tačiau visas ligšiolines prezidento rinkimų kampanijas vienijo tam tikras bruožas – kandidatai stengėsi dalyti per daug ekonominių ir socialinių pažadų. Nestigo pretendentų į valstybės vadovus patikinimų, kad jie, patekę į aukščiausią postą, pakels algas, sumažins mokesčius, kurs darbo vietas, prisikvies visą debesį investuotojų, grąžins emigrantus ir apskritai sukurs ekonominį rojų „nusipelniusiems gyventi geriau“. Nemenka dalis kandidatų tik tokiais populistiniais šūkiais ir vadovavosi. Drauge jie vedžiojo už nosies naivesnius, mažiau į politines ir teisines peripetijas įsigilinusius rinkėjus, aklai balsuojančius už garsiau žadančius visokių gėrybių.Bet juk tokio pobūdžio pažadai spręsti ekonominius ir socialinius klausimus labiau derėtų ne renkantis valstybės vadovą, o per Seimo rinkimų kampaniją, kai, be kita ko, žmonės pasirenka ir šiuos klausimus sprendžiančios Vyriausybės politinę pakraipą. Jau seniai akivaizdu – jeigu Seime susiformavusi ir Vyriausybę sudariusi politinė dauguma užsispirs, jokios prezidento idėjos tiesiog nebus įgyvendintos. Tiesa, galime pastebėti tendenciją, kad sulig kiekviena prezidento rinkimų kampanija matome vis mažiau nesąžiningų būdų rinkėjų simpatijas pelnyti nerealistiškais pažadais. Kuo toliau, tuo kandidatai į prezidentus labiau suvokia, kad nereikėtų vaidinti pretendentų į premjerus ir „įsikūnyti“ į juos.Dabartinė kampanija – ne išimtis. Nors vis dar galime išgirsti pažadų „gerinti ir didinti“, bet jų jau kur kas mažiau nei prieš kokį dešimtmetį. Kandidatai solidžiau dėsto bendresnio politinio pobūdžio pažadus, labiau tinkamus būtent prezidentui, o ne prie Vyriausybės vairo stojusiam partijos lyderiui. Šįkart girdime daugiau pasvarstymų apie susitelkimą vykdant svarbius strateginius projektus, apie teisėsaugos problemų sprendimą, kovą su korupcija ir šešėline ekonomika, valdžios savivalės mažinimą, palankesnių sąlygų verslui kūrimą, apie užsienio politiką. Apie tai, kas iš esmės ir priklauso spręsti ar bent koordinuoti prezidentui.Čia derėtų pagirti ir daugelį Lietuvos rinkėjų, kurie vis labiau supranta, kokios yra prezidento teisės, pareigos, kokie įgaliojimai, kokios galimybės tesėti duodamus pažadus. Kritiškesnis rinkėjų žvilgsnis leido pasiekti, kad prezidento rinkimų kampanijoje būtų daugiau realizmo, mažiau populizmo. Galima sutikti su sakančiais, kad tokios realistiškesnės kampanijos yra gerokai nuobodesnės už ligšiolines. Bet tokia jau politinė sąranga Lietuvoje – prezidento pozicija yra labai prestižinė, solidi, bet politiškai nuobodoka ir net silpnoka. Tik visuomenės parama, bet ne realiais valdžios svertais galintis remtis valstybės vadovas dažniausiai turi laviruoti, ieškodamas kompromisų tarp to, ką jis norėtų padaryti, ir kaip tuo klausimu nusiteikę valdantieji.Kad ir kaip būtų, pastaroji kampanija dar nesibaigė. Gali atsitikti ir taip, kad dar išvysime ne vieną pavyzdį, kai kandidatai imsis ne prezidentinių, bet premjerinių temų. Bet teigiamos tendencijos – akivaizdžios. Tikėtina, kad dar po penkerių ar dešimties metų turėsime nors ir nuobodoką, užtat solidžią, rimtą, demokratinę valstybę visiškai atitinkančią prezidento rinkimų kampaniją.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Vyriausybė neskubės NPD sulyginti su MMA, nes tai kainuotų šimtus milijonų Premium 2

Europos Sąjunga tikisi kitąmet susitarti dėl bendrų visoms šalims minimalaus mėnesio atlyginimo (MMA)...

Verslo aplinka
2021.11.30

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku