Kaip turi atrodyti reklama, kad negautumėte baudos?

Publikuota: 2014-03-21
Atnaujinta 2015-06-01 13:07
Kęstutis Baranauskas. Advokatų kontoros „Magnusson ir partneriai“ teisininkas
Kęstutis Baranauskas. Advokatų kontoros „Magnusson ir partneriai“ teisininkas
 

Praeitą savaitę Lietuvos bankas paskelbė, kad vieną žinomiausių Lietuvoje vartojimo kreditų prekinį ženklą „Credit24“ valdanti UAB „MCB finance“ nubausta 15.500 Lt už vartojimo kredito įstatymo reikalavimus pažeidžiančią reklamą. Priežiūros tarnyba nustatė, kad 2013 m. pabaigoje transliuotose televizijos reklamose informaciją apie dalinių mokėjimų sumą arba vartojimo kredito kainą būdavo nurodoma gerokai didesniu ir ryškesniu šriftu nei kita reikalaujama nurodyti standartinė informacija, pavyzdžiui, kredito palūkanų norma, o radijo reklamose standartinė informacija apskritai nebūdavo nurodoma. Priežiūros institucijos manymu, tokia reklama neleido vartotojams visapusiškai įvertinti siūlomos sudaryti sutarties sąlygų ir prisiimamo įsipareigojimo.

Vartojimo kreditų reklamos reglamentavimo galima išskirti tokią pagrindinę taisyklę – jei reklamoje pateikiama tik bendra informacija apie kreditus teikiančią bendrovę (reklaminis šūkis, logotipas, kontaktai ir pan.) ir nėra nieko apie palūkanų normas ir išlaidas, tuomet nereikia pateikti jokios standartinės informacijos. Vartojimo kredito standartinę informaciją visada sudaro fiksuotoji ir (arba) kintamoji vartojimo kredito palūkanų norma ir informacija apie išlaidas, įtrauktas į bendrą vartojimo kredito kainą (t.y. komisiniai mokesčiai, sutarties sudarymo, administravimo, pakeitimo, nutraukimo mokesčiai, sąskaitų atidarymo ir administravimo mokesčiai ir t.t.). Bet jei tik reklamoje pateikiamas bent vienas su paslauga susijęs skaičius, pvz. nurodoma, kad palūkanų norma yra  0 procentų, tuomet privaloma lygiai taip pat pastebimai, glaustai bei aiškiai pateikti ir visą standartinę informaciją.Ne mažiaus svarbūs ir reikalavimai reklamos pateikimo būdui. Standartinės informacijos tekstas neturi būti pateiktas mažesniu ar sunkiau įskaitomu šriftu, palyginti su kita reklamoje teikiama informacija. Pvz. netinkama reklama laikytini tokie atvejai, kai informacija interneto tinklapyje pateikiama taip, kad galima nauda tampa vienu iš pastebimiausių reklamos elementų, o įspėjimas apie riziką ar kita svarbi informacija, daranti reklamos objektą mažiau patrauklų, pateikiama interneto tinklapio viso teksto pabaigoje.Bendri teisiniai reikalavimai reklamai nustatyti LR reklamos įstatyme, kuris galioja absoliučiai visiems ūkio subjektams, nepriklausomai nuo jų veiklos pobūdžio. Šiuo teisės aktu draudžiama klaidinanti reklama, paslėpta reklama, taip pat nustatyti griežti ribojimai lyginamajai reklamai. Be jau minėtų finansinių paslaugų reklamos ribojimų, LR teisės aktais taip pat taikomi ribojimai kai kurių kitų atskirų prekių ir paslaugų reklamai – maisto, alkoholio, kosmetikos, sveikatos priežiūros paslaugų ir medicinos prietaisų ir aparatų, ginklų ir šaudmenų, biocidinių gaminių bei dar kai kurių produktų ir paslaugų reklamai. Lyginant su kitų ūkio sričių reklama, finansinių paslaugų reklamos reglamentavimas yra bene aiškiausias, nes priežiūros institucija (Lietuvos bankas) yra pateikusi finansinių paslaugų reklamos gaires, kuriose gana išsamiai ir su konkrečiais pavyzdžiais aptarti visi įstatymo reikalavimai tokių paslaugų reklamai. Todėl šio verslo atstovams nėra sudėtinga numatyti, ar jų ketinama skleisti reklama nepažeis įstatymo. Tačiau to paties kol kas negalime pasakyti apie kitų ūkio subjektų reklamos reglamentavimo aiškumą.Vieni dažniausiai baudžiamų yra alkoholio reklamos davėjai. Tokia tendencija yra susiklosčiusi ne tik dėl itin griežtų alkoholio reklamos taisyklių (jos draudžia bet kokią reklamą kurioje dalyvauja sportininkai, gydytojai, politikai, meno ir mokslo įžymybės, kiti garsūs visuomenės veikėjai, draudžia sieti alkoholio vartojimą su fizinės ar psichinės būklės pagerėjimu, asmeninių problemų sprendimu, socialine sėkme, padidintu seksualiniu aktyvumu stimuliuojančiomis, raminančiomis ir kitomis gydomosiomis savybėmis ir pan.), bet ir dėl neretai subjektyvaus priežiūros institucijos požiūrio, nes nesant išsamaus teisinio reglamentavimo, kiekvienas atskiras atvejis vertinamas individualiai konkrečių institucijos tarnautojų akimis. Su panašiomis problemomis ir klausimu „ar tokia reklama nepažeis neaiškaus įstatymo“ neretai susiduria ir maisto produktus bei sveikatos priežiūros paslaugas reklamos užsakovai.Aiškaus teisinio reglamentavimo nebuvimo atveju atsakymus reklamos kūrėjams ir davėjams turėtų padėti rasti teismų praktikos analizė, tačiau reklamos bylose ji kol kas gana prieštaringa. Kaip pavyzdį paminėsiu konkrečius atvejus, susijusius su alkoholio reklama. Vienoje byloje Lietuvos vyriausias administracinis teismas nurodė, kad vien iš reklaminio vaizdo, (jame buvo vaizduojami linksmai nusiteikę, jauni, besišypsantys žmonės laiko rankose konkretaus gamintojo alaus butelius ir užrašyta „Svarbu ne kalbėtis, o rasti bendrą kalbą“), kylančios teigiamos emocijos nesuteikia pagrindo besąlygiškai spręsti, kad reklamoje siekiama parodyti, jog tik vartojant tą konkretų alų žmonės gali linksmai leisti laiką ir laisvai bendrauti.Toje byloje teismas taip pat pažymėjo, kad aptariamoje reklamoje frazė „Svarbu ne kalbėtis, o rasti bendrą kalbą“ pati savaime yra gera mintis, pamokantis, filosofinis tekstas, kurio potekstę kiekvienas individas gali suprasti ir interpretuoti savaip, todėl, teismo vertinimu, nėra pagrindo tą frazę susieti su tuo, kad bendra kalba randama tik vartojant tą konkretų alų. Kitoje byloje tas pats teismas padarė išvadą, kad vidutiniam vartotojui, pamačiusiam reklamos visumą (frazę „Tapk matomiausiu krepšinio sirgaliumi!“ ir šalia pavaizduotą konkretaus alaus gamintojo skardinę su išspausdintomis skirtingų žmonių nuotraukomis), susidaro įspūdis, kad palanku vartoti alkoholinį gėrimą, nes asmuo gali tapti socialiai sėkmingu, t. y. taps matomu ir žinomu, o dėl to sėkmingu žmogumi visuomenėje, todėl reklama pripažinta pažeidžiančia alkoholio reklamos įstatymo reikalavimus. Kaip matome, teismų įvardijamas skirtumas tarp pažeidimo ir nepažeidimo itin „siauras“ ir vienoje byloje esantis verslui palankus precedentas dar nereiškia, kad nėra ir ar nebus kitos nutarties, kur teismas labai panašią situaciją vertina skirtingai.Pažymėtina, kad visos valstybinės institucijos, vykdančios ūkio subjektų reklamos priežiūrą (Lietuvos bankas; Narkotikų, tabako, alkoholio ir kontrolės departamentas; Konkurencijos taryba, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba ir kt.) turi pareigą teikti konsultacijas ir pateikti poziciją dėl konkrečios reklamos atitikimo įstatymo reikalavimams, todėl reklamos davėjams ir kūrėjams patartina pasinaudoti šia teise ir susiderinti reklamos turinį dar prieš jos sklaidos pradžią.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Paslaugos“
Ministerija: didžiųjų pasaulio įmonių apmokestinimo naudos Lietuva sulauktų 2025-aisias

Lietuva palaiko globalaus pelno mokesčio tarptautinėms kompanijoms iniciatyvą įvedant jį nuo 2024-ųjų, o jo...

Finansai
2022.05.19
„Transparency international“: dėl duomenų atvėrimo ir panaudojimo Lietuva užima paskutinę vietą ES 11

Lietuva yra tarp prasčiausiai viešajam interesui svarbius duomenis atveriančių ir panaudojančių Europos...

Rinkodara
2022.05.18
TV3 nuo birželio transliuos naują kanalą rusų kalba 2

TV3 žiniasklaidos grupė antradienį pranešė nuo birželio pradžios pradėsianti transliuoti naują kanalą rusų...

Rinkodara
2022.05.17
„Eurovizija“ su Monika Liu prie ekranų sutraukė per milijoną žiūrovų

Tarptautinį „Eurovizijos“ konkursą, kuriame šiemet Lietuvai atstovavo Monika Liu, buvo įsijungę daugiau nei...

Rinkodara
2022.05.17
„Verslo žinioms“ – Metų nacionalinės žiniasklaidos priemonės apdovanojimas

Spaudos atgavimo, kalbos ir knygos dienos išvakarėse apdovanoti Europos Sąjungos (ES) investicijų efektyvumą...

Verslo aplinka
2022.05.06
„Rekvizitai.lt“ – nauja duomenų analizės paslauga ir dovana VŽ prenumeratoriams 6

Portalą „rekvizitai.lt“ papildo nauja „Premium“ rubrika, kurioje vartotojai galės parsisiųsti „rekvizitai.lt“...

Prekyba
2022.05.05
Internetinė žiniasklaida „google mokesčio“ norėtų nuo 2023-iųjų 4

Internetinė žiniasklaida siūlo Vyriausybei svarstyti galimybę taikyti skaitmeninių paslaugų mokestį...

Rinkodara
2022.05.04
EK atmetus skundą dėl LRT finansavimo, ginčas persikėlė į ES Teisingumo Teismą

Europos Komisija (EK) atmetė Lietuvos komercinės žiniasklaidos skundą dėl Lietuvos nacionalinio radijo ir...

Rinkodara
2022.05.03
„Ekspress Grupp“ pirmojo ketvirčio nuostolis viršijo 0,5 mln. Eur

„Delfi“ naujienų portalus Baltijos valstybėse valdanti Estijos žiniasklaidos ir pramogų grupė „Ekspress...

Rinkodara
2022.04.29
Institucijoms suteikta daugiau galių riboti karo propagandą

Seimas antradienį patvirtino pataisas, suteiksiančias daugiau galimybių žurnalistų etikos inspektoriui...

Verslo aplinka
2022.04.19
LRT atnaujina savo prekės ženklus

Iki 2022 m. vasaros LRT žiūrovai išvys atnaujintus LRT kanalų prekės ženklus. Įvaizdžio atnaujinimas apima...

Rinkodara
2022.04.12
Rusija apkaltino „YouTube“, kad blokuoja Valstybės Dūmos kanalą

Rusijos pareigūnai šeštadienį apkaltino vaizdo įrašų ir transliavimo platformą „YouTube“ blokuojant...

Verslo aplinka
2022.04.09
Rusija kovoja su „Google“: apkaltino „melagienų“ skleidimu

Rusijos žiniasklaidos priežiūros tarnyba „Roskomnadzor“ ketvirtadienį pareiškė uždrausianti JAV interneto...

Inovacijos
2022.04.07
Lietuvoje pradėta retransliuoti Ukrainos „UA: PBC“ radijo programa

Lietuvos radijo ir televizijos centras (Telecentras) per vidurinių bangų siųstuvą Lietuvoje pradėjo...

Rinkodara
2022.04.04
LRTK žiniasklaidai prilygino dalį vaizdo tinklaraštininkų 1

Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) patvirtino gaires vaizdo tinklaraštininkams (vlogeriams),...

Rinkodara
2022.03.31
Ministerijos viešinimui išleidžia 30% mažiau nei planuoja

Ministerijų numatytos ir išleistos lėšos publikacijoms skiriasi bent 30%, pranešė „Transparency...

Rinkodara
2022.03.31
„Google“ raginama šalinti programėles, per kurias galima žiūrėti uždraustas TV programas 3

Lietuvos radijo ir televizijos komisija (LRTK) kreipėsi į „Google“, prašydama pašalinti iš „Google Play...

Rinkodara
2022.03.23
G. Landsbergis: daugiau Rusijoje veikusių žiniasklaidos priemonių svarsto, ar kurtis Lietuvoje

Laisvosios Europos Radijui/Laisvės radijui (RFE/RL) paskelbus apie Vilniuje atidaromą biurą, užsienio reikalų...

Rinkodara
2022.03.18
Rusija blokavo virtinę užsienio tinklalapių, įskaitant estų „Postimees“

Rusijos žiniasklaidos priežiūros tarnyba „Roskomnadzor“, paprašius Generalinei prokuratūrai, trečiadienį...

Rinkodara
2022.03.16
Vasarį Lietuvos informacinėje erdvėje 365 dezinformacijos atvejai 2

Vasarį Lietuvos informacinėje erdvėje užfiksuoti 365 dezinformacijos bruožų turėję atvejai. Jų buvo 218...

Rinkodara
2022.03.12

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku