Turizmo paslaugų sutartys: kaip išvengti nemalonumų

Publikuota: 2013-07-05
Gediminas Saudargas. Advokatų kontoros „Raidla Lejins & Norcous“ asocijuotas teisininkas
Gediminas Saudargas. Advokatų kontoros „Raidla Lejins & Norcous“ asocijuotas teisininkas
 

Vasarą turistų srautas įprastai būna didesnis nei kitu metų sezonu, tad dažnam vartotojui tenka susidurti su kelionių keliamais rūpesčiais. Siekiant išvengti nemalonumų, susijusių su turistinėmis kelionėmis, tiek paslaugų gavėjas (turistas), tiek ir paslaugų teikėjas (kelionės organizatorius) turėtų gerai žinoti ne tik savo teises, bet ir įsipareigojimus. Tik tuomet kelionė nesugadins nuotaikos, o įvykus nenumatytoms aplinkybėms, abi šalys galės rasti tinkamiausią sprendimą.Nors pagrindinės turistų, kelionių organizatorių, kelionių agentūrų ir kelionių agentų teisės ir pareigos yra nustatytos LR civiliniame kodekse, Turizmo, Vartotojų teisių apsaugos įstatymuose bei kituose teisės aktuose, svarbu žinoti tai, kad Valstybinis turizmo departamentas prie Ūkio ministerijos (toliau – „Departamentas“) yra patvirtinęs Turizmo paslaugų teikimo sutarčių standartines sąlygas. Pagal Turizmo įstatymą, šiomis sąlygomis privaloma vadovautis sudarant turizmo paslaugų teikimo sutartis dėl organizuojamų turistinių kelionių tarp kelionių organizatoriaus, veikiančio tiesiogiai arba per kelionių agentūras ir (ar) kelionių agentus, ir turisto.Taigi turistas, kuris ketina naudotis kelionių organizatoriaus paslaugomis, gali iš anksto susipažinti su pagrindinėmis sutarties nuostatomis Departamento tinklalapyje www.tourism.lt/ ir išvengti netikėtumų. Savo ruožtu, kelionių organizatoriaus rengiama paslaugų teikimo sutartis turi atitikti minėtus standartus.Pažymėtina, jog prieš perkant kelionės paketą pravartu pasitikrinti, ar pasirinktas kelionių organizatorius, kelionių agentūra ar kelionių agentas apskritai turi teisę teikti turizmo paslaugas. Departamento tinklalapyje yra skelbiamas Kelionių organizavimo paslaugų teikėjų sąrašas, todėl keliais pelės mygtuko paspaudimais ar skambučiu į Departamentą galima išvengti problemų ateityje.Susipažinus su sutarties sąlygomis ir įsitikinus paslaugų teikėjo statusu, ne mažiau svarbu tinkamai pasirengti kelionei. Civilinis kodeksas nustato, kad „kelionės organizatorius privalo prieš turizmo paslaugų teikimo sutarties pasirašymą suteikti turistui įstatymų nustatytos formos ir turinio išsamią informaciją (nurodyti su pasu ir vizomis susijusius reikalavimus, informaciją apie sveikatos formalumus ir t.t.)“.Turint šią informaciją, galima iš anksto pasiruošti reikiamus dokumentus.Taip pat siūlytina gerai susipažinti su sutarties nutraukimo ir atsakomybės sąlygomis.Siekiant išvengti tarpusavio ginčų ir neprarasti noro keliauti ateityje, reikėtų žinoti bent jau pagrindines sąlygas, jei įvykiai pakryptų nenumatyta linkme.Pirma, turistas turi teisę bet kuriuo metu atsisakyti sutarties, tačiau svarbus tokio pareiškimo pagrindas. Jei sutarties atsisakoma dėl aplinkybių, už kurias turistas atsako, jis turi atlyginti kelionės organizatoriui nuostolius, padarytus dėl tokio atsisakymo, bet ne daugiau, nei maksimali vienos kelionės kaina (t.y. maksimali tokios rūšies kelionės kaina). Tuo tarpu, jei sutarties atsisakoma dėl su turistu susijusių aplinkybių, kurių jis negali kontroliuoti ir kurių sutarties sudarymo metu negalėjo protingai numatyti, kelionės organizatorius turi teisę reikalauti atlyginti patirtus tiesioginius nuostolius, bet neviršijant sutartyje nustatytos kelionės kainos. Turistas, atsisakęs sutarties dėl aplinkybių, už kurias atsako kelionės organizatorius, arba dėl su turistu nesusijusių aplinkybių, kurių jis negali kontroliuoti ir kurių sutarties sudarymo metu negalėjo protingai numatyti, turi teisę reikalauti, kad jam būtų grąžinti už kelionę sumokėti pinigai arba jo sutikimu kompensuota kitu būdu.Antra, vertėtų žinoti tai, kad kelionės organizatorius turi teisę atsisakyti sutarties tik dėl svarbių priežasčių, apie kurias jis nedelsdamas privalo informuoti turistą. Jeigu kelionės organizatorius atsisako sutarties dėl aplinkybių, už kurias turistas neatsako, jis privalo pasiūlyti turistui naują tokios pat ar geresnės kokybės kelionę. Jeigu tai neįmanoma arba turistas pasiūlytos naujos kelionės atsisako, jis turi teisę reikalauti, kad jam būtų grąžinti už neįvykusią kelionę sumokėti pinigai. Be to, kelionės organizatorius, atsisakęs sutarties, privalo atlyginti turistui turtinę žalą ir grąžinti pinigus už kelionę, išskyrus, atvejus kai a) buvo gautas mažesnis, nei nustatytas minimalus paraiškų tokiai kelionei kiekis ir kita šalis apie tai iš anksto buvo informuota,ar b) įvyko nenugalimos jėgos aplinkybės.Trečia, svarbu ir tai, kad kelionės organizatorius įsipareigoja vykdyti sutartį, atsižvelgdamas į protingus turisto lūkesčius. Tuo atveju, jei sutartis vykdoma netinkamai, kelionės organizatorius privalo turistui teikti visokeriopą pagalbą ir paramą. Jei sutartis vykdoma netinkamai dėl turisto kaltės, išlaidas už tokią pagalbą ir paramą turi atlyginti pats turistas, o jei atsako kelionės organizatorius arba asmuo, kurio pagalba jis naudojasi,tokios išlaidos tenka kelionės organizatoriui.Aktualu ir tai, kad, kelionės metu paaiškėjus, jog kelionės organizatorius negalės įvykdyti pagrindinės sutartų paslaugų dalies, jis turi arba pasiūlyti turistui alternatyvias tokios pat ar geresnės kokybės paslaugas ir kompensuoti anksčiau pasiūlytų ir faktiškai suteiktų paslaugų kainų skirtumą, arba užtikrinti turisto grąžinimą atgal ar nuvykimą į kitą vietovę, dėl kurios sutinka turistas, taip pat grąžinti pinigus už nesuteiktas paslaugas.Turistų prašymų ir skundų nagrinėjimo tvarką bendrai nustato Turizmo paslaugų teikimo sutarčių standartinės sąlygos. Kelionės metu atsiradusias pretenzijas dėl sutarties netinkamo vykdymo turistas turi nedelsdamas pareikšti žodžiu kelionių organizatoriaus vietiniam atstovui arba kelionės vadovui, o jei šių nėra – kelionių organizatoriui. Nepavykus pretenzijų išspręsti kelionės metu, turistas pretenzijas kelionių organizatoriui gali pareikšti raštu per 15 darbo dienų nuo kelionės pabaigos. Ikiteisminę procedūrą detalizuoja patvirtintas Turistų prašymų nagrinėjimo tvarkos aprašas, numatantis, kad turisto prašymas gali būti teikiamas Departamentui, kuris prašymą persiunčia Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai,arba tiesiogiai jai.Jei visgi dėl netinkamo sutarties vykdymo turistas patiria turtinę žalą (pavyzdžiui, daiktų praradimo atveju), tuomet, nepavykus susitarti, ginčą sprendžia teismas. Praktika patvirtina, kad ne tik kelionių organizatorius, bet ir turistas turi būti apdairus ir protingas (pavyzdžiui, daiktų praradimo atveju pats turistas turi įvertinti į kelionę imamų daiktų kiekį, būtinumą ir racionalumą, todėl turistui gali būti priteista ne visos prarastų ar sugadintų daiktų vertės kompensacija).Galiausiai, jei dėl netinkamo kelionių organizatoriaus sutarties vykdymo pagrįsti ir protingi turisto lūkesčiai neišsipildo ir jis lieka nepatenkintas kelione, toks turistas gali kreiptis ir dėl neturtinės žalos atlyginimo. Svarbu prisiminti, kad atlygintinos neturtinės žalos dydis negali viršyti trigubos kelionės kainos. Teismų praktikoje laikomasi nuomonės, kad šis ribojimas negali būti vertintinas taip, kad neturtinės žalos nustatymo matas būtų kelionės kaina.Neturtinės žalos dydis yra nustatomas pinigine išraiška įvertinant konkrečius asmens patirtus išgyvenimus, nepatogumus, kartu atsižvelgiant ir į kelionių organizatoriaus dėtas pastangas maksimaliai sušvelninti negatyvias pasekmes, sudaryti sąlygas tęsti kelionę, todėl prašoma priteisti suma gali būti mažinama.

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau