Rusijos karinis tranzitas per Lietuvą mažėja

Publikuota: 2014-09-09
Atnaujinta 2015-05-29 18:38
Nuotrauka: Juditos Grigelytės („Verslo žinios7)
 

Vykstant agresijai prieš Ukrainą tęsiamas Rusijos karinis tranzitas geležinkeliu per Lietuvą į Kaliningrado sritį. Tačiau, šį procesą kontroliuojančios Krašto apsaugos ministerijos (KAM) duomenimis, jis mažėja.

Vežtas tik personalas ir aprūpinimo kroviniai

KAM atsakė į kelis VŽ užduotus klausimus apie Rusijos karinį tranzitą per Lietuvą geležinkeliu. Jis tęsiamas, nepaisant paaštrėjusios saugumo situacijos Rytų Europos regione. Tiesa, turi tendenciją mažėti.Pagal egzistuojančius susitarimus Rusijos Gynybos ministerija gali gabenti į Kaliningradą personalą, tai yra karius, taip pat aprūpinimo krovinius, karinę techniką ir ginkluotę.„2014 m. I pusmetį buvo vykdomi tik personalo (karių komandų) ir aprūpinimo krovinių pervežimai. Tiek krovinių, tiek personalo pervežimo kiekiai ir intensyvumas palyginti su 2013 m. I pusmečiu išlaiko mažėjimo tendencijas“, – pranešė ministerija.

Nustatyta daug apribojimų

Į klausimą, kokie taikomi karinių pervežimų apribojimai, KAM atsakė: „Jie numatyti 1994 m. patvirtintose taisyklėse. Draudžiama vykdyti karinį vežimą tranzitu per Lietuvos teritoriją, jeigu taip pažeidžiamos Jungtinių Tautų, Europos Sąjungos ar Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijos nustatytos sankcijos arba to reikalauja Lietuvos nacionalinio saugumo interesai, tarptautiniai susitarimai ir Lietuvos įsipareigojimai. Atsisakymo išduoti leidimą dėl šiame punkte nurodytų priežasčių pagrįsti nereikia. Tuo  pačiu sąstatu  draudžiama vežti karines komandas ir ginkluotę ar techniką.Vienu metu tuo pačiu maršrutu draudžiama vežti priešingomis kryptimis karines komandas ir ginkluotę  ar techniką. Tuo pačiu sąstatu draudžiama vežti techniką ir amuniciją ar degalų atsargas. Tuo pačiu sąstatu draudžiama vežti ginkluotę ir šaudmenis“.Taip pat nustatyta, kad „bendras karinio transporto vagonų skaičius negali viršyti 2 prekinių sąstatų per parą (ne daugiau kaip 110 vagonų), vienu metu per Lietuvos teritoriją leidžiama vežti ne daugiau kaip 180 neginkluotų užsienio valstybės karių be teisės išlipti Lietuvos teritorijoje, karines komandas privalo lydėti užsienio valstybių karinių pajėgų karininkai, draudžiama vežti skystąjį raketinį kurą, draudžiama vežti daugiau sprogstamųjų medžiagų, negu yra nustačiusi Lietuvos KAM Transportavimo tarnyba“.Tais atvejais, kai pažeidžiamos vienkartiniame leidime nurodytos sąlygos, šių taisyklių reikalavimai, sukeliama grėsmė žmonių gyvybei, sveikatai, eismo saugumui, materialinėms vertybėms, teršiama aplinka, karinis vežimas sustabdomas, o kalti asmenys atsako pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.

Gabenama ir oru bei jūra

KAM patikino, kad vykdoma patikima geležinkeliu pervežamų rusų karinių krovinių kontrolė. Ją vykdo atitinkamos KAM ir kitų valstybės tarnybų, pavyzdžiui, Valstybės saugumo departamento ir pasienio policijos, struktūros „pagal patvirtintas vidines procedūras“.Jos galioja jau du dešimtmečius. Kaip, beje, ir patys susitarimai dėl rusų karinio tranzito per Lietuvos teritoriją. Maskva yra ne kartą siūliusi peržiūrėti šią tvarką, ją galbūt liberalizuojant. Pavyzdžiui, pernai gruodį Sergejus Lavrovas, Rusijos užsienio reikalų ministras, pareiškė, kad „Maskva laukia konstruktyvių Vilniaus pasiūlymų dėl netrikdomo Rusijos krovinių tranzito Lietuvos geležinkeliais į Kaliningrado sritį“.„Derybos dėl netrikdomo tranzito į Kaliningrado sritį ir atgal vyksta jau daug metų. Susitarėme dėl kai kurių supaprastinimų, tačiau norime, kad šis tranzitas taptų dar patogesnis – juolab, kad kalbama apie tranzitą nesustojant pakeliui“, – tuomet sakė jis.Tačiau Lietuva dėl saugumo priežasčių atsisako daryti papildomas nuolaidas rusams. O pastaruoju metu, Maskvai vykdant nepridengtą agresiją prieš Ukrainą, VŽ žiniomis, lietuviai dar labiau sugriežtino reikalavimus per Lietuvą važiuojantiems Rusijos kariniams sąstatams.Todėl vykdant karinį tranzitą geležinkeliu į Kaliningradą iki šiol vadovaujamasi Lietuvos ir Rusijos 1993 m. lapkričio 18 d. susitarimu „Dėl Rusijos ginkluotųjų pajėgų kariuomenės ir karinių krovinių, išvedamų iš Vokietijos, tranzitinių vežimų per Lietuvos teritoriją“ bei Lietuvos Vyriausybės 1994 m. spalio 3 d. nutarimu „Dėl užsienio valstybių karinių krovinių per Lietuvos teritoriją taisyklių patvirtinimo“.Kariniai kroviniai į Kaliningradą taip pat gabenami oro ir jūrų keliu. Pastarasis vykdomas per neseniai atnaujintą keltų perkėlą Baltijsko uoste.Neoficialiomis žiniomis, šiais keliais karinis tranzitas ne mažėja, bet atvirkščiai – didėja.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau