Žiniasklaidos revoliucijų amžiuje atėjo televizijos eilė

Publikuota: 2014-08-16
Nuotrauka: Juditos Grigelytės („Verslo žinios“)
„Verslo žinios“

Gausėjantis turinio sklaidos kanalų pasirinkimas verčia transliuotojus ieškoti naujų verslo modelių. Tiesa, dviračio niekas nekurs, sako ekspertai, – per dešimtmetį ir mūsų televizijos taps savotiškomis turinio bibliotekomis, pardavinės jį po gabaliuką ir toliau įvairiais kanalais transliuos reklamas, kaip yra JAV.

Prognozuojama, kad maždaug per dešimtmetį televizijos kanalai ir radijo stotys taps vietinio turinio rengėjais ir transliuotojais bei savotiškomis to turinio bibliotekomis. O tarptautinis turinys – filmai, serialai, laidos ir muzika – dažniau bus vartojamas per tarptautines platformas arba naudojantis retransliuotojų siūlomomis vaizdo nuomos paslaugomis.Interneto televizija mobiliuosiuose įrenginiuose, iš bet kur, kur yra ryšys, pasiekiami laidų įrašai, išmanioji televizija su virtualia filmų bei serialų nuoma ir televizijos kanalų programėlės leidžia žiūrėti filmus ir laidas, kurių žiūrovas nori ir kada nori, ne tik vartoti tai, ką siūlo tinklelių sudarytojai. Tai jau keičia lietuvių televizijos žiūrėjimo įpročius. „Teo“ tyrimo duomenimis, pernai balandį 58% 20–30 metų tautiečių TV turinį žiūrėjo per kompiuterį. Ir tik 31% iš jų internetu stebėjo TV transliacijas, t. y. tai, ką siūlo tinklelio sudarytojai. Likusieji arba parsisiųsdavo dominančias laidas ir filmus, arba domėjosi vienu ar kitu turiniu per tam tikras programas bei įvairias interneto svetaines ar TV kanalų svetaines.

Žiūri, ką nori

Tai tik pradžia, rodydami į JAV rinką, sako ekspertai. Esą Lietuvoje per artimiausius keletą metų veikiausiai atsirasiančios tarptautinės turinio transliavimo platformos, kaip antai „Netflix“, „Crackle“, „Roku“, „Vudu“ ar kitos, sugriaus dabartinį televizijų verslo modelį.Panaši padėtis yra ir radijo rinkoje. Čia vis tvirtesnes pozicijas užima su mobiliaisiais įrenginiais iškilusios interneto radijo stotys ir muzikos transliavimo platformos, kaip antai „Spotify“. Vis dažniau pasigirsta ir nuomonių, kad „Netflix“ bei kitos panašios paslaugos, leidžiančios pirkti tik tą turinį, kuris vartotojui įdomus, TV rinką paveiks taip, kaip „Spotify“ ir kitos muzikos transliavimo platformos, siūlančios įsigyti tik konkrečių kūrinių, paveikė muzikos industriją. Arba kaip internetas paveikė spaudą.Trumpai tariant, transliuotojai turės prisitaikyti ir keistis arba trauktis ir užleisti vietą naujiems skaitmeninio turinio rinkos dalyviams.„Tobulėjant technologijoms, turime vis daugiau galimybių rinktis turinį, muziką sau patogiu metu. Turime galimybę paprastai ir patogiai susikurti savo televizijos tinklelį ir muzikos grojaraštį pagal savo pomėgius. Tokiomis galimybėmis naudojasi vis didesnė dalis klientų. Tai rodo, kad vyksta TV žiūrėjimo įpročių lūžis“, – pabrėžia Vilma Marciulevičiūtė, „Teo“ privačių klientų produktų ir verslo plėtros vadovė.

Turinys – karalius

Anot jos, „Teo“ išmaniosios televizijos klientų įpročiai rodo, kad pirmasis lūžis įvyko praėjus metams, kai pereita prie skaitmeninės televizijos. Bendrovės teigimu, viena išmaniosios televizijos galimybių, iliustruojanti žiūrovų norą stebėti televizijos turinį, kada jiems patogu, yra TV įrašai. 2013 m., palyginti su 2012 m., jų naudojimas išaugo 45%. TV įrašų peržiūrų skaičius nuo 1 mln. išaugo iki 2,3 mln. peržiūrų per mėnesį.„Teo“ skaičiuoja, kad prieš metus TV įrašais, galimybe prasidėjusią laidą žiūrėti nuo pradžių, „YouTube“ ir kitomis išmaniosios TV galimybėmis nuolat naudojosi maždaug kas antras (45%) interaktyviosios „Teo“ TV žiūrovas. Šiuo metu tokių klientų dalis išaugo 1,8 karto, iki 80%.„Tikėtina, kad ateityje „linijinės“ televizijos žiūrovų gerokai sumažės, tai rodo ir šiandienės tendencijos. Televizijos turinio teikėjams, kaip iki šiol, didžiausias iššūkis yra pasiūlyti vartotojams tai, kas jiems įdomu. Per dešimt metų kanalai taps turinio bibliotekomis, o gyvai bus transliuojamos tik sporto varžybos, žinios, svarbiausi įvykiai. Žiūrovai ilgainiui taps ne kanalo, o turinio gerbėjais. Ateityje vietos televizijos transliuotojai investuos į vietos laidas, programas. Jos ir toliau bus populiarios. Tai patvirtina ir faktas, kad, „Netflix“ atėjus į Danijos rinką, klientams kuriama ir siūloma laidų vietos aktoriais. Žiūrovai bet kokiu atveju ieškos įdomių programų, kelsis į įvairias platformas ir tai tik skatins turinio naudojimą“, – prognozuoja p. Marciulevičiūtė.Ji taip pat pabrėžia, kad besikeičiantys klientų įpročiai skatina televizijos ir radijo, muzikos, reklamos rinkos pokyčius, lemia technologijų pasirinkimą. Keičiantis rinkai, turinį bus patogu žiūrėti per visus turimus ekranus – išmanųjį telefoną, įprastą ir planšetinį kompiuterį, televizorių. Interneto ir televizijos galimybės bus vis labiau integruojamos ir nebeliks skirstymo į TV ir interneto turinį: klientai tiesiog rinksis, per kurį ekraną tuo metu jiems žiūrėti patogiau.

Reklamos nedaugėja

Žiniasklaidos planavimo agentūrų atstovai pabrėžia bręstančią kovą dėl pajamų, nes reklamos sklaidos kanalų daugėja, o reklamdavių – ne.„YouTube“ ir visos kitos vaizdo platformos konkuruoja su televizijomis, jos rungiasi dėl tos pačios įmonių biudžeto eilutės. O didžioji dalis bendrovių ieško, kur pigiau. Jeigu reklamdaviai pamatys, kad televizijos reklamoms prilygstantį efektyvumą kitose platformose galima pasiekti pigiau, jie ir rinksis šį būdą. Todėl didžiausias klausimas, ką darys televizijos. Didieji šios rinkos dalyviai jau supranta, kad neišlaikys tokių reitingų, kokius turėjo, – po 25–30% visos TV auditorijos. Žiūrovų jau dabar sumažėjo maždaug iki 15–17% bendros auditorijos“, – aiškina Darius Gricius, žiniasklaidos planavimo agentūros OMD generalinis direktorius. Jis pritaria p. Marciulevičiūtės teiginiams, kad ateityje stiprias pozicijas užims ne televizijos kanalai, o konkretus turinys ir jo kūrėjai.„Jaunoji karta, vis mažiau laiko praleidžianti prie televizoriaus svetainės krėsle, lemia tokią atomazgą. Tačiau pokyčiai nebus greiti, tai gali užtrukti 5–10 metų, nes įprotis yra stipri jėga, žmonės įpratę žiūrėti televiziją. Nieko bloga nenutiks toms televizijoms ir toms grupėms, kurios šį laiką skirs prisitaikyti prie pokyčių, panaudos naujas technologijas savo pranašumui didinti ir pritaikys savo turinį naujoms platformoms. Jaunoji karta jau turi kitų įpročių, suformuotų interneto. Tad tie, kurių ten nebus, tiesiog bus užmiršti“, – teigia p. Gricius.Be to, ateityje permainų esą bus ir retransliuotojų stovyklose. Jų, pono Griciaus teigimu, laukia nelengvos derybos su turinio kūrėjais.„Sąlygas diktuos turinio savininkas“, – tikina OMD vadovas.Tačiau retransliuotojai ateities nesibaimina. Atvirkščiai – „Teo“ ir kabelinės televizijos tiekėjai skatina išmaniosios TV ir kitų naujovių naudojimą. Juolab kad internetu transliuojama išmanioji televizija leidžia klientams pasiūlyti ne tik vietos ir užsienio televizijų kuriamą turinį, bet ir kitas mokamas paslaugas – vaizdo nuomą, įvairių naujiems televizoriams pritaikytų programų, žaidimų ir pan.

Konkuruoja dėl dažnių

Kad TV rinka keičiasi, patvirtina ir Tomas Lamanauskas, Ženevoje įsikūrusios Tarptautinės telekomunikacijų sąjungos Institucinės strategijos padalinio vadovas.„Turinio pateikimas įvairėja, vartojimo įpročiai keičiasi. Televizija dabar panašiai keičiasi, kaip muzikos industrija keitėsi prieš keletą metų, kai atsirado jos transliavimo platformos ir galimybė pigiai klausytis ar įsigyti mėgstamų kūrinių po vieną, neperkant viso albumo“, – sako p. Lamanauskas. Tačiau jis pabrėžia, kad konkurencija vyksta ne tik dėl reklamos, bet ir dėl technologinių resursų, t. y. gana riboto radijo dažnio spektro, kuris reikalingas ir televizijai transliuoti, ir mobiliajam internetui tiekti. O šis spartėja, nes mobiliojo ryšio operatoriai varžosi, kuris pasiūlys didesnį greitį. Praėjusių metų pabaigoje VŽ rašė, kad pernai mobiliojo ryšio operatoriams buvo perduota atsilaisvinusi 800 megahercų (MHz) dažnių juosta ir svarstoma tą patį padaryti su 700 MHz juosta. Lietuvoje pastarąją šiuo metu užima skaitmeninės antžeminės televizijos.„Kalbant apie turinio dalykus, asmeniškai manau, kad ateityje tiesiog atsiskirs turinio gamybos paslaugos nuo turinio teikimo paslaugų, – prognozuoja p. Lamanauskas. – Be to, svarbi yra ekspertinė nuomonė turinio parinkimo srityje. Dabar šis koziris yra televizijų rankose, jos parenka didžiausią auditoriją tenkinantį turinį. Tačiau dėl to visi šioje rinkoje labai bijo „Netflix“ ir kitų panašių paslaugų teikėjų, nes jie yra turinio ekspertai ir siūlo didesnį pasirinkimą.“Pono Lamanausko teigimu, televizijos ir radijo stotys veikiausiai taps regioninio turinio ekspertais. O šis priimtinas ne tik Lietuvoje gyvenantiems tautiečiams. Jis pats, gyvendamas Ženevoje (Šveicarija), sako nuolat klausantis lietuviškų radijo stočių internetu.Anot jo, šiuo metu televizijos teturi du pasirinkimus: šokti į traukinį, prisitaikyti prie permainų, priimti naujas technologijas bei sklaidos kanalus ir pasinaudoti jomis pranašumui didinti arba stabdyti rinkos plėtrą ir laikytis esamo verslo modelio. Pirmuoju atveju tikėtini trumpalaikiai sunkumai ir prastesni veiklos rezultatai pirmaisiais metais. Tačiau ilgainiui inovacijos nugali.Straipsnis publikuotas liepos 23 d. dienraštyje „Verslo žinios“ ir rubrikoje tik prenumeratoriams „VŽ Premium“.

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
JK nusprendė leisti „Huawei“ dalyvauti plėtojant 5G tinklus

Jungtinė Karalystė uždegė žalią šviesą ribotam Kinijos telekomunikacijų milžinės „Huawei“ dalyvavimui...

Technologijos
2020.01.28
Lietuvių startuolis „BitDegree” siekia 1 mln. Eur prizo

Kaune įsikūrusios „BitDegree“ sukurta stipendijų sistema išrinkta tarp 23 finalininkų pasidalinsiančių bendrą...

Gazelė
2020.01.28
„Microsoft“ pasišovė išvalyti iš atmosferos per visą įmonės istoriją išskirtą CO2 3

JAV milžinė „Microsoft“ skelbia, kad sieks sumažinti išmetamo anglies dvideginio (CO2) kiekį ir ims...

Technologijos
2020.01.27
Startuolių klaidos: ką darytų kitaip

Kuo jaunesnis verslas, tuo daugiau klaidų yra pridaroma. Tie, kas sugeba iš jų pasimokyti, atvirai dalijasi...

Gazelė
2020.01.26
Kiek pagrįstas entuziazmas dėl „Teslos“ Premium 8

Dešimtis kartų daugiau mašinų pagaminantys automobilių pramonės gigantai yra verti kur kas mažiau nei...

Rinkos
2020.01.24
Ryšys užmegztas: „Atea“ IT įdiegti „Aruba“ sprendimai tapo „Avia Solutions Group“ kompiuterinio tinklo prieigos standartu Verslo tribūna

Neseniai duris atvėrusio „Avia Solutions Group“ biurų komplekso IT tinklo sprendimai pradėti planuoti prieš...

Technologijos
2020.01.24
Lenkija kyla į mokestinę kovą su „Airbnb“ Premium

Tadeuszas Koscinskis, naujasis Lenkijos finansų ministras, siekia, kad JAV būsto nuomos platforma „Airbnb“...

Paslaugos
2020.01.24
Saulės energija automobiliuose: netiki investuotojai, bet dosniai remia vartotojai Premium

Miunchene įsikūręs startuolis „Sono Motors“ per minios finansavimo kampaniją savo projektui surinko 53 mln.

Automobiliai
2020.01.23
VGTU ketina plėsti Linkmenų studentų miestelį 1

Vilniaus Gedimino technikos universitetas (VGTU) ketina plėsti sostinės Šnipiškėse esantį Linkmenų studentų...

Statyba ir NT
2020.01.23
ES siekia vieno kroviklio visiems mobiliesiems telefonams

Siekiant sumažinti elektroninių atliekų kiekį ir palengvinti vartotojų gyvenimą, Europos Parlamentas (EP)...

Paslaugos
2020.01.22
„Pildyk“ simboliškai atnaujino prekės ženklą 1

Telekomunikacijų bendrovei „Tele2“ priklausanti išankstinio mokėjimo paslauga „Pildyk“ atnaujino savo prekės...

Rinkodara
2020.01.22
Prancūzija ir JAV sutarė pratęsti derybas dėl skaitmeninio mokesčio iki metų pabaigos

Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas ir JAV vadovas Donaldas Trumpas sutarė derybas dėl skaitmeniniams...

Technologijos
2020.01.21
Aiškėja būsimas „Revolut“ investuotojas ir įvertinimas Premium 2

Jungtinės Karalystės internetinis bankas „Revolut“, turintis lietuvišką banko licenciją, per šiuo metu...

Rinkos
2020.01.21
Vėl įsisiūbuoja „Apple“ ir FTB ginčas dėl „iPhone“ atrakinimo Premium

„Apple“ ir JAV federalinis tyrimų biuras (FTB) vėl ginčijasi dėl telefonų šifravimo. Po gruodį įvykusio dar...

Technologijos
2020.01.21
Analitikai jau regi 2 trln. USD „Apple“ kapitalizaciją

JAV technologijų milžinė „Apple“, kuri jau dabar yra didžiausia JAV įmonė pagal savo rinkos vertę...

Rinkos
2020.01.20
Kuria pradžiamokslį, kaip stiprinti kibernetinį saugumą

„Kurk Lietuvai“ projekto dalyviai Krašto apsaugos ministerijoje (KAM) kuria Kibernetinio saugumo vadovą...

Gazelė
2020.01.18
„NEO Finance“ paslaugą „Neopay“ pasiūlė ir Latvijoje

Lietuvos finansų technologijų startuolis „NEO Finance“ žengė į Latviją, kur pasiūlė mokėjimo inicijavimo...

Technologijos
2020.01.17
„Google“ sugalvojo, kaip įvykdyti EK reikalavimus ir iš to dar uždirbti Premium

„Google“, kuriai Europos Komisija (EK) 2018 m. skyrė beveik 5 mlrd. USD baudą (4,3 mlrd. Eur), rado būdą,...

Technologijos
2020.01.16
„Rocket Software“ Vilniuje atidaro kompetencijų centrą

JAV informacinių technologijų bendrovė „Rocket Software“, besispecializuojanti įmonių veiklos modernizavimo...

Technologijos
2020.01.16
„Telia“ pradeda tiekti siaurajuostį daiktų interneto ryšį 1

Bendrovė „Telia Lietuva“ pradeda tiekti siaurajuostį daiktų internetą. Ši technologija, užtikrinanti ryšį su...

Technologijos
2020.01.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau