Euro įvedimui artėjant – pasisekė Latvijoje dirbantiems prekybininkams

Publikuota: 2014-07-07
svg svg
Nuotrauka: Vladimiro Ivanovo ("Verslo žinios")
 

Iki euro įvedimo Lietuvoje likus mažiau negu pusmečiui didieji prekybos tinklai jau pradeda ruoštis valiutos keitimui. Elektroninių sistemų atnaujinimas, darbuotojų mokymai ir kiti svarbūs darbai ne tik privers prekybininkus plačiau atverti piniginę, bet ir paskatins įsiklausyti į kolegų iš kaimyninių šalių patarimus.

Naujus metus Lietuva pradės su nauja valiuta euru, tad apie būsimus pokyčius ir iššūkius kalba ne tik vartotojai, bet ir verslo atstovai. Bene anksčiausiai pasiruošimo darbus pradėti turi didieji šalies prekybos tinklai – jie po liepos 23 dienos, kai Europos Sąjungos Taryba priims galutinį sprendimą dėl Lietuvos priėmimo į euro zoną, turės 30 dienų pradėti skelbti visas kainas ir litais, ir eurais pagal perskaičiavimo kursą. Pirkėjų patogumui šis reikalavimas galios iki 2015 m. liepos mėnesio, o atsiskaityti litais ir centais bus galima dar 15 dienų po naujos valiutos įvedimo, tai yra iki 2015 m. sausio vidurio.Vis dėlto kainų konvertavimas ir skalbimas abejomis valiutomis – tik pirmasis žingsnis ruošiantis valiutos pakeitimui, nes daugiausiai lėšų bei pastangų kainuos elektroninių sistemų atnaujinimas, darbuotojų apmokymai.

Daugiausia dėmesio – IT sistemoms

VŽ jau rašė, kad iki rudens prekybos tinklai privalės konvertuoti visas valdomas duomenų bazes į naują valiutą, o euro įvedimo momentu (naktį iš gruodžio 31 d. į sausio 1 d.) turės fiziškai keisti kasų, svarstyklių, mokėjimo terminalų įrangą. Tai reiškia, kad, jei Lietuva įstos į euro zoną, veikiausiai bendrovių IT komandos ir įmones aptarnaujantys IT specialistai paskutinę metų naktį praleis darbe.Lietuvoje 225 parduotuves turinti UAB „Maxima LT“ praneša, kad vien IT sistemų pritaikymas darbui su nauja valiuta, preliminariais skaičiavimais, gali siekti daugiau nei 240.000 Lt. Didžioji dalis IT darbų jau atlikta, nes Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje, kur veikia tinklo parduotuvės, yra taikomos vienodos IT sistemos. Tai reiškia, kad, pasitelkus euro įvedimo patirtį kitose šalyse, Lietuvoje perėjimui prie naujos valiutos elektroninės sistemos jau yra beveik paruoštos.„Perėjimas prie naujosios valiutos iš mūsų pareikalaus finansinių ir fizinių resursų. IT sistemų pritaikymas – didelės apimties vienas iš uždavinių, kurį sprendžiame, kad euro įvedimas Lietuvoje vyktų sklandžiai ir mūsų darbuotojams bei klientams nesukeltų papildomų nepatogumų ar rūpesčių“, – pranešime teigė Arūnas Zimnickas, bendrovės „Maxima LT“ generalinis direktorius.Įmonės skaičiavimais, investicijos, skirtos sklandžiam valiutos keitimui, sieks daugiau nei 0,5 mln. Lt, tačiau jau dabar matoma, kad ši suma augs, nes kainų etikečių keitimas (jų pakeisti reikės apie 15 mln.) kainuos apie 200.000 Lt. Papildomų išlaidų pareikalaus ir grynųjų pinigų operacijos, darbuotojų apmokymai.

Naudinga kaimynų patirtis

Šiemet eurą įsivedusios Latvijos patirtis labai pravers ir lietuviams. Pasak Giedrės Bielskytės, UAB „Rimi Lietuva“ viešųjų ryšių atstovės, tikslių investicijų į euro įvedimo procesą bendrovė neskelbia, tačiau visos IT sistemos jau šiandien yra pritaikytos eurui. 42 parduotuves Lietuvoje turinčios įmonės elektroninės sistemos yra bendros su „Rimi Latvia“ bei „Rimi Eesti Food“, tad jos jau išbandytos ir įmonė yra įsitikinusi jų efektyvumu bei patikimumu.„Su kolegomis iš Latvijos bei Estijos konsultuojamės jau nuo metų pradžios ir tikrai pasinaudosime jų patirtimi. Juo labiau, kad „Rimi Latvia“ už sėkmingą darbą euro įvedimo metu yra gavusi padėką iš Latvijos vyriausybės, tad jų patarimai mums yra labai naudingi“, – VŽ pasakojo p. Bielskytė.Su kolegomis užsienio šalyse konsultuojasi ir UAB „Palink“, valdančios „Iki“ prekybos tinklą, atstovai. Lietuvoje „Iki“ turi 239 parduotuves. Andrius Petraitis, įmonės viešųjų ryšių departamento vadovas, tikino, kad užsienio partnerių patirtis labai naudinga, ypač kolegų, dirbančių Latvijoje.

Dvigubos kainos – jau 10 m.

Pono Petraičio teigimu, pasiruošimo darbus „Iki“ tinklui labai palengvina prieš dešimtį metų pradėta taikyti dvigubų kainų rašymo praktika.„Kainas eurais ir litais savo pirkėjams skelbiame jau ilgai, klientai prie to pripratę, o mes džiaugiamės, kad tada priimtas sprendimas pasirodė įžvalgus bei naudingas. Kol kas kainas rašome skirtingais šriftais, tačiau artimiausiu metu tai suvienodinsime. Tokie užrašai išliks iki kitų metų liepos, o paskui kainas skelbsime tik eurais“, – VŽ pasakojo p. Petraitis.Pasiruošimo euro įvedimui darbų kaina, preliminariais „Palink“ skaičiavimais, gali siekti 1 mln. Lt. Kaip ir kiti prekybos tinklai, „Iki“ didžiąją dalį išlaidų skirti ketina IT sistemų atnaujinimui, šiuo metu jau vykstantiems darbuotojų apmokymams.„Ši suma dar nėra visiškai tiksli, nes iki naujos valiutos įvedimo dar liko nemažai laiko, tad per pusmetį investicijų dydis dar tikrai gali keistis“, – kalbėjo p. Petraitis.Kiek mažesnes investicijas valiutos keitimo procesui skirti ketina UAB „Norfos mažmena“, Lietuvoje valdanti 132 parduotuves. Dariaus Ryliškio, bendrovės atstovo spaudai, žiniomis, pasiruošimo darbai kainuos apie 300.000–400.000 Lt:„Į šią sumą įeina ir IT sistemų atnaujinimas, etikečių keitimas, darbuotojų mokymai, inkasacijos“, – sakė p. Ryliškis.„Norfos mažmena“ jau taip pat pradėjo pasiruošimo darbus, bet plačiau jų nekomentavo.

Pasiruošimui įkūrė darbo grupę

Didžiuosiuose miestuose informacijos apie valiutos pakeitimą nestinga, bet provincijose gyvenantiems žmonėms jos gali pritrūkti, o tai gali lemti papildomas problemas ir nesklandumus prekybininkams. VŽ kalbintas Artūras Zabielskas, UAB „Aljansas Aibė“ pirkimų departamento direktorius Baltijos šalims, pasakojo, kad dėl to įmonė, visoje Lietuvoje valdanti daugiau nei 540 prekybos vietų, euro įvedimui ruošiasi itin atsakingai. „Mūsų bendrovė jungia skirtingus juridinius asmenis, tad pasiruošimą vykdome visais frontais. Norime, kad procesas vyktų sklandžiai ir patirtume kuo mažiau problemų, tad esame pasiruošę padėti visoms mūsų parduotuvėms, esančioms mažesnėse gyvenvietėse“, – teigė p. Zabielskas. Pasak jo, įmonei pasiruošimas euro įvedimui atsieis daugiau nei 1 mln. Lt.Siekdama minimizuoti galimų nesklandumų tikimybę, bendrovė „Aljansas Aibė“ įkūrė darbo grupę, kurią sudaro įvairių sričių specialistai, dirbantys finansų, marketingo, prekybos srityse. Pasak p. Zabielsko, darbo grupės susitikimai vyksta reguliariai, į juos kviečiami padėti galintys konsultantai: „Paskutinį kartą susitikome su Lietuvos banko atstovais, uždavinėjome mums aktualius klausimus. Tikimės, kad panašūs susitikimai vyks iki pat euro įvedimo Lietuvoje.“Įmonės padalinys Latvijoje valiutos keitimo laikotarpiu patyrė nuostolių, tad „Aljansas Aibė“ savo tinklo Lietuvoje parduotuvėms padės finansiškai – p. Zabielsko teigimu, daug kainuoja vien valiutos įsigijimas, atsivežimas iš bankų, inkasacininkų paslaugos. Taip pat dėl galimybės atsiskaityti abejomis valiutomis turbūt teks įsigyti papildomų kasos stalčių, seifų, išpildyti kitų reikalavimų.Papildomos išlaidos apsaugaiBe investicijų, skirtų IT paslaugoms, darbuotojų apmokymams bei finansinėms operacijoms, prekyboms tinklams teks daugiau dėmesio skirti ir paprastai mažiau aptariamoms sritims. Viena jų – apsaugos stiprinimas.„Maxima LT“ atstovų teigimu, nemažai lėšų ketinama skirti apsisaugojimui nuo nesąžiningo atsiskaitymo galimai padirbtais banknotais, tad bus investuojama į naujus aparatus, atpažįstančius euro banknotų klastotes. Ketinama stiprinti ir fizinę apsaugą parduotuvėse, nes pirmosiomis savaitės po naujos valiutos įvedimo gali kilti papildomų nesklandumų bei problemų dėl dar nesusiformavusių pirkėjų įpročių atsiskaityti eurais. Manoma, kad gali padaugėti ir vagysčių.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku