Transporto sektorius mažina pagreitį

Lietuvos vežėjų ir logistikos bendrovių pajamos pirmąjį šių metų ketvirtį, palyginti su praėjusiais metais, išaugo, tačiau šis augimas lėtesnis nei anksčiau, o nuosmukis šių metų pirmąjį ketvirtį dėl sezoniškumo didesnis 10,3%, šiek tiek krenta transporto paslaugų kainos, pelningumas sumažėjo iki 2,6% ribos. Kita vertus, sektoriaus veikla išlieka stabili, nes pajamos vis dar auga, o paslaugų geografija gerokai platesnė nei iki sunkmečio.
Statistikos departamento duomenimis, sausumos transporto įmonių pajamos pirmąjį šių metų ketvirtį buvo 3,1 mlrd. Lt 5,8% daugiau nei tuo pačiu metu pernai. Vieno iš svarbiausio transporto sektoriaus kelių transporto pajamos pirmąjį ketvirtį, palyginti su tuo pačiu metu pernai, didėjo 8,9%, o sandėliavimo ir logistikos sektoriaus pajamos pirmąjį ketvirtį augo 7,3%. Tačiau, palyginti su prieš tai buvusiu paskutiniu praėjusių metų ketvirčiu, abiejose veiklose fiksuojamas kritimas.Pasak Alinos Rauktytės, įmonių patikimumą vertinančios bendrovės Creditreform Lietuva analitikės, pirmojo ketvirčio pajamų sumažėjimas, palyginti su ketvirtu ketvirčiu, yra kasmet stebimas sezoninis veiksnys, tiesa, ankstesniais metais jis buvo mažesnis. Lyginant tuos pačius skirtingų metų laikotarpius, matyti, kad augimas lėtėja.Sausumos transporto sektoriuje 2014 m. pirmą ketvirtį, palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, pajamos išaugo 5,9%, nors anksčiau augimas buvo spartesnis 2013 m. pirmąjį ketvirtį 8,9%, 2012 m. pirmą ketvirtį 10,2%, skaičiuoja analitikė. Pasak jos, dar sparčiau lėtėja logistikos bendrovių pajamų augimas šiemet pirmąjį ketvirtį, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai, augimas siekė 7,2%, o anksčiau jis siekė 16% per metus. Šių metų pradžia dar neatspindi visų įvykių Ukrainoje, nes rimtesnė krizė šioje šalyje prasidėjo tik kovo mėnesį.Algimantas Kondrusevičius, asociacijos Linava prezidentas, teigia, kad metų pradžia vežėjus ne itin džiugina, o ir lūkesčiai ne tokie geri kaip prieš metus.Nerimą kelia tokie veiksniai kaip lėtokas Europos Sąjungos šalių ekonomikos atsigavimas, o mūsų Rytų kaimynai, panašu, kad pereina į recesijos ciklą. Nuotaikas gadina rublio smukimas, geopolitiniai įvykiai. Tačiau galime nusiraminti bent tuo, kad mūsų situacija nėra tokia kaip 1998 m., kai apie 90% Lietuvos transporto sektorius buvo orientuota į Rytų rinkas. Dabar vežėjai gerokai išskaidę riziką, kalba p. Kondrusevičius.Krovininis kelių transportas labiausiai susijęs su ekonomine padėtimi Rusijoje, o šioje rinkoje reikalai prastėja. Rublio nuvertėjimas mažino vežėjų veiklos pelningumą. Manau, šiemet daugiau kelių procentų šio sektoriaus apyvartos augimo tikėtis neverta ir reikia džiaugtis, jei pavyksta išlaikyti esamas pozicijas, teigia Donatas Brazdžius, DNB vyresnysis analitikas. Pasak jo, ilgesniuoju periodu praradimus Rusijoje turėtų atsverti gerėjanti ekonominė padėtis ES šalyse.
Sunerimę dėl pelningumo
Anot p. Raukytės, vis dar augančią vežėjų apyvartą lėmė jų sugebėjimai eksportuoti paslaugas tarptautiniai vežimai auga, transporto krovinių metinė apyvarta tonkilometriais pastaraisiais metais sparčiai didėja. Palyginti su 2008 m., tranzitinių vežimų tonažas pernai išaugo net 68,3%, o krovinių apyvarta viršijo prieškrizinį lygį 38,6%. Tiesa, paslaugų kainos mažėjo visus praėjusius metus.Apyvarta didėja dėl to, kad daugiau važiuojame, tačiau nerimą kelia tai, jog nedidėja pelningumas. Transporto įmonės niekada nepasižymėjo aukštu pelningumu 6% yra daugiausia, ką pavyko pasiekti. O dabar pelningumas siekia apie 2,8%. Tai gana pavojinga riba, aiškina p. Kondrusevičius. Anot jo, uždirbti daugiau pelno vežėjams nepavyko dėl didėjančių kuro kainų, kelių mokesčių, brangstančios darbo jėgos. O dabartinis pelningumas negarantuoja sektoriaus bendrovėms tvarios plėtros ir neleidžia pasiruošti ekonominiams sukrėtimams.Vienintelė išeitis dalyvauti tarptautinėje rinkoje ir siekti didesnio konkurencingumo. Mes dirbame Europos, Azijos ir net Afrikos rinkose, stengiamės rasti atsarginių variantų savo vežėjams visose valstybėse. Mėginame įsitvirtinti Uzbekistane, Kinijoje. Tačiau tai ne vienų metų darbas, sako Linavos vadovas.
Padaugėjo bankrotų
Creditreform Lietuva duomenimis, šiemet sausį bankrutavo 14 transporto įmonių, o tą patį mėnesį pernai buvo vos 6 bankrutuojančios transporto bendrovės. Šių metų gegužę bankrutuojančios įmonės statusas buvo suteiktas dar 24 transportininkams.Bankrotų statistika verčia šiek tiek sunerimti. Daugiausia bankrutuoja smulkios vežėjų bendrovės, nors jos nebūtinai yra naujokės šiame versle. Bankrutuojančių įmonių amžiaus vidurkis, pavyzdžiui, balandžio mėnesį buvo apie 9 metai. Greičiausiai, priežastis ta, jog smulkios įmonės negauna finansavimo ir neišlaiko konkurencijos, aiškina Alina Rauktytė, Creditreform Lietuva analitikė. Anot p. Raukytės, galima prognozuoti, kad bankrotų skaičiaus augimas nevirs ilgalaike tendencija, nes turto areštų skaičius šiuo metu gana stabilus, o dažniausiai bankrotas eina po turto arešto.Transporto sektoriuje darbdavių skaičius šio mėnesio pradžioje buvo 0,5% didesnis nei tuo pačiu metu pernai. Darbuotojų skaičius taip pat šiek tiek išaugo 1,5%.Tai gana teigiami ženklai, rodantys, jog nei įmonių, nei darbuotojų transporto sektoriuje nemažėja, dėsto Creditreform Lietuva analitikė.Šis straipsnis publikuotas dienraštyje Verslo žinios.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Tema Logistika
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti