Prezidento rinkimuose sukasi milijonai

Publikuota: 2014-05-11
Atnaujinta 2015-06-01 13:23
svg svg
Nuotrauka: Juditos Grigelytės (Verslo žinios)
„Verslo žinios“

Maksimali suma, kurią visi septyni kandidatai į šalies vadovo postą gali išleisti rinkimų kampanijai, siekia 18,2 mln. Lt. Akivaizdu, kad išleista bus gerokai mažiau, nes šiandien aktyviai reklamuojasi tik du kandidatai – Zigmantas Balčytis ir Artūras Paulauskas. Aštrios pastarojo kandidato reklamos gerokai pagyvino šią politinę kampaniją.

Dabar, kaip matyti Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) tinklalapyje, kandidatai į prezidentus rinkimų kampanijai finansuoti yra surinkę apie 3 mln. Lt. Daugiausia lėšų socialdemokrato Z. Balčyčio sąskaitoje – 1,62 mln. Lt, Darbo partijos kandidato  A. Paulausko kišenėje – 691.060 Lt, Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos kandidato Bronio Ropės  – 271.324 Lt. Antros kadencijos siekiančios Dalios Grybauskaitės sąskaitoje – 237.504 Lt. Kitų kandidatų turimos sumos kuklesnės.Lina Petronienė, VRK Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus vedėja, neabejoja, kad reklamai išleista suma per šiųmečius rinkimus tikrai bus didesnė nei šiandien tie oficialiai deklaruoti 3 mln. Lt. Tradiciškai per 80% šių lėšų atitenka reklamai, bet kandidatai rinkimus gali baigti ir su skolos įsipareigojimu. Lėšų į kandidatų sąskaitas aukotojai dar gali pervesti iki šio penktadienio, o patys įnešti pinigų gali ir vėliau.

Daugiau nei prieš 5 metus

Didesnius šiųmečius biudžetus lems ir faktas, kad, palyginti su 2009 m. prezidento rinkimais, dabar politinę reklamą reguliuojantys teisės aktai liberalesni – panaikinti išorinės reklamos ir radijo reklamos draudimai, sumažinti ribojimai reklamuojantis televizijoje.Vienas kandidatas per šiuos prezidento rinkimus gali išleisti ne daugiau kaip 2,6 mln. Lt.2009 m. pretendentai galėjo išleisti iki 4 mln. Lt, tačiau prieš penkerius metus jų biudžetai buvo kuklesni, nei leidžiama. Visi kandidatai politinei reklamai 2009 m. išleido viso labo 1,45 mln. Lt.Daugiausia reklamos pinigų tais metais nukeliavo į spaudą – 776.249 Lt, arba 53% visų politinės reklamos išlaidų. Daugiausia lėšų surinko ir kartu politinei kampanijai 2009 m. išleido prezidentė D. Grybauskaitė – 464.603 Lt. Antroje vietoje pagal išleistą sumą tada buvo socialdemokratas Algirdas Butkevičius.

Nuspėjama prezidentė

Pagal reitingus dabar absoliuti lyderė – dabartinė šalies prezidentė. Tad didžiausia intriga šiandien – ar tautiečiai bus aktyvūs rinkimuose, ar vis dėlto bus antrasis turas ir kas tokiu atveju bandys mesti iššūkį p. Grybauskaitei.Mykolas Katkus, viešųjų ryšių bendrovės „VRP Hill + Knowlton Strategies“ valdybos pirmininkas, teigia, kad abiejų scenarijų šansai beveik tolygūs.„Nemažai nulems ir šalutiniai veiksniai, pavyzdžiui, oro sąlygos. Svarbu, ar paskutinėmis dienomis neįvyks kokių nors didesnių įvykių, galinčių nulemti vartotojų nuotaiką. Ypač tų, kurie dar neapsisprendę, o jų dalis kol kas gana didelė. Klausimas, kaip balsuos vadinamasis protesto elektoratas. Tai didelė intriga, nes net keli procentai balsų gali nulemti rinkimų rezultatus“, – vardija p. Katkus.Pono Balčyčio reklamos kampaniją p. Katkus vadina intensyviausia nuo 2004 m., kai kandidatavo Valdas Adamkus, Česlovas Juršėnas, Petras Auštrevičius, Vilija Blinkevičiūtė, jie tada žibėjo visuose žiniasklaidos kanaluose.„Ponas Balčytis naudojasi esama palankia padėtimi, šiandieniais Socialdemokratų partijos populiarumo reitingais. Jo rinkimų kampanija neprovokuoja, yra pozityvi, saugi, gerai apskaičiuota ir nutaikyta į antrąjį turą. Bėda ta, jog kampanija nelabai išsiskiria, kad būtų įsimintina, reklamos reikia daugiau. Tad nenuostabu, kad p. Balčyčio reklamos ir matome daugiausia, jo išleidžiamų pinigų suma yra pati didžiausia“, – teigia p. Katkus.Viešųjų ryšių specialistas priduria, kad ir debatuose šis kandidatas vengia aštrių kampų, tad, jei būtų antrasis turas, nuosaiki jo laikysena gali suvienyti tuos žmones, kurie pirmajame ture bus balsavę už kitus, tačiau mieliau rinktųsi nuosaikų kandidatą nei griežtą prezidentę.„Kita vertus, niekam nelengva ir paprasta kovoti su kandidatu, kuris labai atitrūkęs nuo savo konkurentų. Jei rinkimuose nebūtų tokio aiškaus lyderio, natūralu, matytume gerokai daugiau reklamos ir įdomesnės komunikacijos. O p. Grybauskaitė akivaizdžiai naudojasi galimybėmis, kurių jai suteikia prezidento postas, pirmame rinkimų ture nieko kita ir nebuvo galima tikėtis“, – kalba viešųjų ryšių specialistas.VŽ duomenimis, p. Katkus talkina dabartinei prezidentei komunikacijos klausimais, tačiau jis šios informacijos nepatvirtino.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Aštrus p. Paulausko žingsnis

Kitokį komunikacijos būdą renkasi p. Paulauskas, jo reklaminis klipas aštriai kritikuoja prezidentę konservatorės Irenos Degutienės, buvusios Seimo pirmininkės, ir liberalo, buvusio Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos direktoriaus Vitalijaus Gailiaus žodžiais. Šiame klipe taikliai išnaudotas įdomus politinis sprendimas – agitacijai pasitelkti žmonės iš partijų, kurios savo kandidatų prezidento rinkimuose nekelia, tačiau remia favorite laikomą prezidentę.„Tai agresyvus, aštrus žingsnis, sukuriantis šiokią tokią rinkimų intrigą. Tai gana stiprus žingsnis bandant atkreipti į save dėmesį“, – sutinka p. Katkus.Po p. Degutienės skundo Darbo partija šį klipą reklamuoja su užrašu „Čia yra Artūro Paulausko klipas, kurį bando uždrausti“. Neabejotinai tokia formuluotė paskatino ne vieną peržiūrėti šį klipą.VRK buvo numačiusi svarstyti šią reklamą, bet procesas baigėsi tuo, kad buvo nuspręsta atidėti šį klausimą, nes nebuvo informuotos suinteresuotos pusės. Nežinia, ar šią savaitę dar bus grįžta prie šio klausimo.Viktoras Fiodorovas, p. Paulausko rinkimų štabo vadovas, nuo detalesnių komentarų tiek apie politinę kampaniją, tiek apie prie jos prisidedančias bendroves ar asmenis, susilaiko. „Apie tai galėsime kalbėti, kai bus pasibaigę rinkimai. Tada pateiksime ataskaitas VRK, jose viską matysime“, – kalba p. Fiodorovas.Jis patvirtina faktą, kad partija dirba su žiniasklaidos planavimo agentūra „Mindshare Baltic“. Rinkoje kalbama, kad p. Paulausko rinkimų štabui talkina komunikacijos specialistas Laurynas Filipavičius, tačiau nė viena pusė to nepatvirtina.„Šiuose rinkimuose esu kur kas pasyvesnis, tačiau tai nereiškia, kad neseku įvykių. Beje, būtent p. Paulausko štabo veiklą vertinu palankiausiai. Nors kampanija pradėta vėlai, ji lenkia visas kitas tiek žinios aiškumu, tiek komunikacijos priemonėmis ir pasirinkta forma bei strategija. Įtraukti jaunų žmonių į kampaniją buvo tinkamas ir laiku priimtas sprendimas, o pademonstruota komunikacijos drąsa gali padiktuoti naujus standartus ateinančiuose rinkimuose. Visos reklamos kampanijos turi konkrečius tikslus, tai ne kas kita kaip rinkėjų skaičiaus didinimas. Skandalingasis klipas turėtų padėti pritraukti naujų rinkėjų, ypač tų, kurie dvejoja“, – kalba p. Filipavičius.Kandidatai savo išlaidas ir sutartis, jei yra jų sudarę, privalo deklaruoti praėjus 25 dienoms nuo tada, kai paskelbiami rinkimų rezultatai. Kol kas tik Socialdemokratų partija yra viešai ir atvirai deklaravusi savo partnerius šiuose rinkimuose.

Šis straipsnis publikuotas dienraštyje "Verslo žinios".

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Norite pasiūlyti temą, turite pastabų, pasiūlymų ar klausimų? Parašykite „Verslo žinių“ redaktoriams.

Jei norite suteikti konfidencialios informacijos, rašykite vyr. redaktoriui rolandas.barysas@verslozinios.lt

Vyriausybė neskubės NPD sulyginti su MMA, nes tai kainuotų šimtus milijonų Premium 2

Europos Sąjunga tikisi kitąmet susitarti dėl bendrų visoms šalims minimalaus mėnesio atlyginimo (MMA)...

Verslo aplinka
2021.11.30

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku