Transporto sektorius dar kartą aplenkė viso Lietuvos ūkio plėtrą

Publikuota: 2014-03-08
Atnaujinta 2015-06-01 10:59
Nuotrauka: Juditos Grigelytės (Verslo žinios)
„Verslo žinios“

2013-ieji – dar vieni sparčios plėtros metai, transporto sektoriaus pajamos augo beveik dvigubai sparčiau nei viso Lietuvos ūkio, tačiau horizonte matyti ir keli nerimą keliantys ženklai – Rusijos ekonomika ir Lietuvos eksportas lėtėja, dar prisidėjo ir konfliktas Ukrainoje, o gabenimo kelių transportu kainos pernai po ilgo augimo laikotarpio kiek smuktelėjo.

Pernai per tris ketvirčius transporto sektoriaus pajamos augo 13,6%, panašiai kilo tiek sausumos transporto, tiek logistikos ir sandėliavimo pajamos.Bendrovių patikimumą vertinanti UAB „Creditreform“ pagal vežėjų asociacijos „Linava“ užsakymą atliktoje  apžvalgoje nurodo, kad vieno iš svarbiausių transporto sektoriaus – kelių transporto – pajamos per tris ketvirčius didėjo kiek lėčiau – 8,6%.Vežėjų kelių transportu apyvarta augo ne dėl kainų augimo, o dėl didesnio gabento krovinių kiekio, jis augo 14%.„Transporto sektorius augo beveik dvigubai sparčiau negu visas ne finansų sektorius. Kita vertus, transporto sektoriaus pelningumas mažėjo, o tai rodo, jog transporto įmonių sąnaudos didėjo ir konkurencija buvo intensyvi, – komentuoja Vilija Tauraitė, AB SEB banko vyriausioji analitikė. Ši ūkio šaka praėjusiais metais ir vėl buvo tarp sėkmingiausiųjų, nors, anot p. Tauraitės, sulaukė ir nemažai iššūkių – papildomi Rusijos muitinės tikrinimai antroje metų pusėje, pieno produktų eksporto draudimas. Dabar dar prisideda Krymo konfliktas.„Vis dėlto eksporto ir reeksporto augimas bei vidaus rinkos atsigavimas užtikrino transporto sektoriaus plėtrą“, – apibendrina p. Tauraitė.

Visi keliai – į Rusiją

Vežėjų duona – tranzitiniai kroviniai, kurie sudaro 45–50% samdomo transporto apyvartos tonkilometriais, didžioji tokių reisų dalis yra tarp Europos Sąjungos (ES) ir NVS šalių. Minėtas srautas, UAB „Creditreform“ duomenims, pernai augo 22%. Iš Lietuvos ir į Lietuvą gabenami krovinių srautai irgi reikšmingi, tačiau yra mažesni ir jų augimas kuklesnis.„Nors iš Vokietijos į Rusiją trumpesnis kelias eina per Baltarusiją, bet pagrindiniai tranzitiniai krovinių srautai iš Europos eina per Lietuvą – tai rodo Lenkijos infrastruktūros ir plėtros ministerija“, – teigia Saulius Žilinskas, UAB „Creditreform Lietuva“ direktorius. Pagal gabenamą eksporto produkciją į Rusiją Lietuvos vežėjai užima septintą vietą tarp ES šalių – po Vokietijos, Italijos, Lenkijos, Prancūzijos, Olandijos, Suomijos.Ponas Žilinskas atkreipia dėmesį, kad stambios transporto bendrovės tampa dar stambesnės. Per paskutinius trejus metus didžiausiose įmonėse įsigytų vilkikų skaičius išaugo 62%, o mažose – 18%. Darbuotojų skaičius stambiose įmonėse irgi auga sparčiau nei mažose.

Atsargiai su smulkiais

Šiuo metu Lietuvoje registruota beveik 80.000 vilkikų ir priekabų – tai didžiausias kada nors buvęs jų skaičius.Lizingu įsigytų vilkikų dalis nuo 50% 2009 m. sumažėjo iki 37% šių metų pradžioje. Tokia bendra statistika, tačiau stambiose, finansiškai stipriose įmonėse vilkikų, įsigytų pasinaudojus išperkamąja nuoma, daugėja.„Pernai vilkikų pardavimai sparčiai ūgtelėjo prieš naujo ekologinio standarto – Euro 6 – įsigaliojimą, taigi investicijų į transporto parką priežastis buvo vienkartinė ir šiemet tikimasi vilkikų pirkimo atoslūgio, – komentuoja p. Tauraitė. – Transporto sektoriaus perspektyvos neblogos, todėl šis ūgtelėjimas nelaikytinas perinvestavimu.“Šiuo pakilimo laikotarpiu kūrėsi nemažai naujų transporto ir logistikos bendrovių, nemaža dalis jų neturi daug nuosavo kapitalo ir yra priklausomos nuo atidėjinių, kuriuos jiems suteikia klientai.„Krizės įkarštyje nuosavo apyvartinio kapitalo vežėjams neliko, po to jo dalis laipsniškai augo. 2013 m. ši dalis svyravo tarp 13 iki 27%“, – teigia p. Žilinskas. Anot jo, priklausomybė nuo tiekėjų lieka didelė – trumpalaikių skolų tiekėjams dalis nuo turto svyruoja tarp 48 iki 52%.Priešingai nei vežėjai sandėliavimo ir transportui būdingų paslaugų veiklos bendrovės nuosavo kapitalo turi gerokai daugiau – 62% nuo turto, tačiau tokius skaičius visų pirma lemia sandėliavimo paslaugas teikiančių bendrovių finansai.Sausumos transporto sektoriuje, UAB „Creditreform Lietuva“ duomenimis, atsiskaitymai 2013 m. gerėjo – tarpas tarp mokėtinų ir gaunamų pinigų mažėjo nuo 14 iki 10 d., o tarp logistikos įmonių šis skirtumas išliko panašus – 20 dienų.„Mažesnės bendrovės gali turėti sunkumų su atsiskaitymais, jeigu Rusijos ekonomika stabteltų“, – perspėja p. Žilinskas. Anot p. Tauraitės, šiemet transporto sektoriaus laukia nauji iššūkiai.„Lietuvos eksportas auga lėčiau, optimizmo neprideda Rusijos ekonomikos padėtis, tačiau daugiau vilčių teikia Vakarų šalių ekonomikos atsigavimas. Darbuotojų trūkumo problema išliks aktuali ir šiemet.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Negaili ir investicijų

Investicijos transporto sektoriuje auga gerokai sparčiau nei vidutiniškai Lietuvoje.  2011–2012 m. visame ūkyje investicijos didėjo 3%, o transporto srityje –19%. Transportas šias lenktynes laimėjo ir pernai – Lietuvos ūkyje investicijos per tris ketvirčius augo 14%, o transporto – 38%, arba 574 mln. Lt. UAB „Creditreform Lietuva“ duomenimis, liūto dalis teko logistikai, o tiksliau – sandėliams – 407 mln. Lt (134% augimas). Prie šio srauto prisideda ir iš ES finansuojami geležinkelio ir uosto infrastruktūros projektai. Šiuo metu sandėlių trūksta, todėl sandėliavimo kainos pradėjo augti.  Statistikos departamento (SD) teigimu, 2013 m. pradžioje jos šoktelėjo 2,5%. Ekspertai mato  dar didesnį kainų augimą.Arnoldas Antanavičius, UAB „Inreal valdymas“ Konsultacijų ir analizės departamento direktorius, pažymi, kad logistikos centrų valdytojai 2013 metų pradžioje naujiems nuomininkams nuomos kainas padidino 5–10%.„Panašu, kad taip buvo pasiektas pusiausvyros taškas, tad artimiausiu metu vėl tikėtis pokyčių būtų sunku“, – teigia p. Antanavičius.Sandėliavimo veiklos pajamos auga dėl didesnių kainų didžiausiose Lietuvos miestuose ir sandėlių užimtumo. Vis dėlto užimtų sandėlių plotas, UAB „Inreal valdymas“ duomenimis,  2013 m. pabaigoje, palyginti su 2012 m. pabaiga, padidėjo vos 0,3%. Kita vertus, laisvų plotų tiesiog nėra. Naujų sandėlių projektų rinka laukia šiemet – savo vartus turėtų atverti iš viso 9 logistikos centrai (79.000 kv. m).

Uostas – paskui geležinkelį

Geležinkeliui ir uostui praėję metai buvo ne tokie sėkmingi kaip vežėjams – geležinkeliais pernai gabenta 2,7% mažiau krovinių. Dėl mažesnio kalio trąšų ir naftos produktų srautų ypač sumažėjo įvežamų krovinių apimtis – 7,5%.Krova Klaipėdos uoste krenta antrus metus iš eilės – pernai ji smuko 3,1%.Pernai smarkiai brango krovinių tvarkymo paslaugos, kurioms priklauso iškrovimas ir pakrovimas, taip pat ir uoste.SD duomenimis, tokių paslaugų kainos kilo 18%.Šis straipsnis publikuotas dienraštyje "Verslo žinios".

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
Infliacija pasauliui smogė ne vienodai – kai kurios šalys patiria mažesnį spaudimą Premium

Vakarų lyderiai dažnai pabrėžia, kad pastaruoju metu fiksuojamas kainų šuolis yra pasaulinis reiškinys,...

Verslo aplinka
2022.06.26
Kauno savivaldybė Kėdainių tilto konkursą planuoja skelbti liepą 2

Kauno savivaldybė vadinamojo Kėdainių tilto per Nemuną konkursą rengiasi skelbti jau liepos mėnesį.

Statyba ir NT
2022.06.25
Vytį bus galima naudoti ant transporto priemonių numerių

Kiek daugiau nei po metų ant motorinių transporto priemonių ir jų priekabų valstybinio registracijos numerio...

Logistika
2022.06.25
G. Nausėda: Vyriausybė turi skubiai konsultuotis su EK dėl sankcijų Kaliningrado tranzitui 19

Vyriausybė turi skubiai pradėti konsultacijas su Europos Komisija (EK) dėl sankcijų Kaliningrado tranzitui...

Verslo aplinka
2022.06.25
Pagrindiniame Amsterdamo oro uoste bus sumažinta skrydžių

Nyderlandai penktadienį paskelbė apribosiantys Amsterdamo Šipholio oro uosto naudojimą iki 440.000 skrydžių...

Logistika
2022.06.25
Šiemet registruota mažiau netaršių automobilių

Šiemet sausį–gegužę netaršių automobilių registruota šiek tiek mažiau nei pernai tuo pačiu metu, rodo...

Logistika
2022.06.24
„Modus Mobility“ žengia į Europą, ruošiasi devynženklėms investicijoms Premium 1

Automobilių nuomos ir prenumeratos paslaugas teikiantis „Modus Group“ padalinys ieško galimybių pritraukti...

Logistika
2022.06.24
Dėl kibernetinių atakų galimi „Lietuvos geležinkelių“ svetainių sutrikimai

„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) grupė susiduria su grupės bendrovių interneto svetainių sutrikimais. Bendrovės...

Logistika
2022.06.23
„Aston Martin“ žymi naują galios erą ir Gudvudo greičio festivalyje pristato galingiausius savo kūrinius Verslo tribūna 1

• Garsiosiose Gudvudo „hill climb“ lenktynėse „Aston Martin“ pristatys ribotos ir galutinės serijos „V12...

G. Landsbergis: galimi pokyčiai dėl Kaliningrado tranzito ribojimo – EK rankose

Europos Komisija (EK) teoriškai galėtų pakeisti savo nuomonę dėl Kaliningrado tranzito ribojimo, šie...

Verslo aplinka
2022.06.23
Premjerė: Rusija žinojo apie įvestas sankcijas dėl tranzito ir joms ruošėsi

Rusija nuo kovo mėnesio žinojo apie įvestas sankcijas dėl prekių tranzito į Kaliningrado sritį ir tam...

Verslo aplinka
2022.06.23
Pasienyje su Baltarusija intensyvinama lengvųjų automobilių patikra rentgenu

Iš Baltarusijos į Lietuvą įvažiuojantys lengvieji automobiliai pradėti dažniau tikrinti rentgeno kontrolės...

Logistika
2022.06.23
A. Stikliūnas laikinai vadovaus Lietuvos oro uostams

Lietuvos oro uostų generalinio direktoriaus pareigas paliekantį Marių Gelžinį nuo birželio 23 dienos keičia...

Vadyba
2022.06.23
A. Skaisgirytė: Rusijos kalbos apie Karaliaučiaus tranzitą tėra propaganda 8

Rusijos reakcija į Europos Sąjungos (ES) sankcijas, kurios draudžia tranzitu per Lietuvą į Karaliaučių...

Verslo aplinka
2022.06.23
Kelių transporto problemos skatina intermodalinį pervežimą Premium 1

Nors intermodalinis transportavimas vis dar susiduria su daugybe iššūkių, ekspertai sako, kad kelių...

Logistika
2022.06.23
G. Landsbergis: Kaliningrado tranzito sankcijos buvo aiškios ir viešos dar kovą 12

Kaliningrado tranzito sankcijos buvo aiškios kovo mėnesį, o Rusijos grasinimai yra informacinės atakos dalis,...

Verslo aplinka
2022.06.22
Po derybų Maskvoje Turkijos laivas išplaukė iš Ukrainos Mariupolio uosto

Turkijos krovininis laivas trečiadienį išplaukė iš Rusijos okupuoto Ukrainos Mariupolio uosto po...

Verslo aplinka
2022.06.22
G. Nausėda: Lietuva pasirengusi būti atjungta nuo BRELL, karinės konfrontacijos su Rusija nesitiki

Lietuva pasirengusi tam, kad Rusija, keršydama už ES sankcionuotų prekių tranzito į Kaliningradą sustabdymą,...

Verslo aplinka
2022.06.22
LTG generaliniu direktoriumi paskirtas laikinai pareigas ėjęs E. Lazauskas 1

„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) baigė generalinio direktoriaus atranką – valdybos sprendimu, bendrovei ir...

Logistika
2022.06.22
M. Skuodis: plienas į Kaliningradą sudarė nereikšmingą LTG krovinių dalį 2

Marius Skuodis, susisiekimo ministras, sako, kad plieno tranzitas į Kaliningradą sudarė tik nereikšmingą...

Logistika
2022.06.22

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku