Maskva Klaipėdos uoste įšaldė 31 mln. USD vertės produkcijos

Publikuota: 2014-03-31
Atnaujinta 2015-06-01 13:05
AB „Klaipėdos Smeltė“ teritorija
svg svg
AB „Klaipėdos Smeltė“ teritorija Nuotrauka: Algimanto Kalvaičio
„Verslo žinios“

Dviejų uostamiestyje veikiančių šaldytuvų UAB „VPA Logistics“ ir AB „Klaipėdos Smeltė“ šaldytuvuose kartu sudėjus įšaldyta 31.000 t produkcijos, kurios vertė siekia 31 mln. USD. Įvertinus „Girtekos“ įmonės „Terminal LT“ valdomus šaldytuvus prie Vilniaus, kuriems taip pat galioja ribojimai gabenti šaldytą produkciją į Muitų sąjungos šalis, šie skaičiai yra dar didesni.

Rusijos veterinarijos tarnyboms sustabdžius šaldytų produktų tranzitą iš Klaipėdos į Muitų sąjungos šalis, nuostolių patiria produkcijos siuntėjai iš JAV, Pietų Amerikos, Šiaurės Amerikos ir ES šalių, ekspedicinės ir transporto bendrovės, šaldytuvų, kuriuose dabar yra įstrigusi produkcija, savininkai.Verslininkai tikisi, kad šiandien į Lietuvą tikrinti įmonių atvykstančios Rusijos veterinarijos tarnybos specialistų audito išvados šaldytos produkcijos eksportuotojams bus palankios.Įvertinti nuostolius kol kas sudėtinga ir objektyviausiai tai galėtų padaryti krovinių savininkai, tačiau jau dabar aišku, kad verslininkai praranda dideles sumas lėšų.Šiuo metu „Klaipėdos Smeltės“ šaldytuvuose guli maždaug 11.000 t šaldytos produkcijos, kuri dar paėjusią savaitę turėjo iškeliauti į Muitų sąjungos šalis. Pasak Eduardo Galuškino, UAB „Klaipėdos Smeltė“ rinkodaros direktoriaus, vienas stambiausių krovinių – JAV kliento šaldyta vištiena, kurios vertė siekia 7 mln. USD.Čia taip pat įstrigusi europietiška žuvis, kitų rūšių mėsa iš Pietų Amerikos. Krovinio kaina priklauso nuo produkcijos, tačiau preliminariai viena tona kainuoja apie 1.000 USD. Lietuvos gamintojų produkcijos šaldytuvuose nėra, nes čia laikomi tranzitiniai kroviniai.Darius Beinortas, UAB „VPA Logistics“ generalinis direktorius, skaičiuoja, kad bendrovės sandėliuose šiuo metu yra 20.000 t produkcijos, kurios vertė siekia 20 mln. USD.Rinkos dalyvių žiniomis, „Girtekai“ priklausančios UAB „Terminal LT“ sandėlis yra mažesnis nei Klaipėdoje veikiančių bendrovių, tačiau produkcijos srautai gabenami dideli. Pati bendrovė Rusijos įvestų sankcijų nekomentuoja.Kaip pažymi šaldytuvų bendrovės, gali susidaryti įspūdis, kad, matuojant tonomis, įstrigę nedideli kiekiai produkcijos, tačiau šaldyta produkcija yra ypatingas produktas, nes reikalauja temperatūros režimo, tam tikrų gabenimo ir saugojimo sąlygų, o tai didina pridėtinę vertę ir gabenimo kainą.

Koridorius – jau nepatikimas

Įmonių vadovai neslepia, kad sulaukiama skambučių iš JAV krovinių siuntėjų bei NVS šalyse esančių krovinių gavėjų. Priekaištaujama, nuogąstaujama dėl susiklosčiusios situacijos.„Už kiekvieną sulaikytą dieną tiksi pinigai už sandėliavimą. Terminalas kasdien naudoja elektros energiją, klientams kiekviena pradelsta diena kainuoja įspūdingas sumas“, – pabrėžė p. Galuškinas.Didžiausia problema, anot jo, net ir išsprendus šią situaciją, yra susijusi su transporto koridoriaus patikimumu. Klientai kol kas garsiai to nedeklaruoja, tačiau įmonės jaučia, kad jie dairosi alternatyvių koridorių.„Jų akimis žvelgiant, dabar per Lietuvą vežti yra nepatikima. Uostui šie kroviniai yra pakankamai svarbi gysla. Tai – ne sėkmė iš niekur, o ilgalaikių, nuoseklių, apgalvotų finansinių investicijų rezultatas“, – kalba p. Galuškinas.Jo vertinimu, iki šiol Klaipėda kontroliavo apie 80% per regioną pergabenamų šaldytų produktų tranzito.Kol kas šaldytuvų bendrovės nėra sulaukusios krovinių savininkų sprendimų išsiųsti produkciją iš Klaipėdos. Tikėtina, kad visi laukia teigiamo šią savaitę uoste besilankysiančių Rusijos veterinarijos tarnybos atstovų audito išvadų.„Teoriškai tokį produkcijos kiekį realizuoti kitose rinkose būtų nepaprastai sudėtinga“, – alternatyvų nemato p. Galuškinas.

Ribojimų priežastį spėja

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba iki šiol nėra gavusi jokios informacijos iš Rusijos tarnybos „Rosselchoznadzor“, dėl kokių priežasčių draudžiama gabenti šaldytą mėsos produkciją į Muitų sąjungos šalis.Vertindama preliminarią informaciją, tarnyba mano, kad laikini apribojimai, šiuo metu pritaikyti trims sandėliams – „Klaipėdos Smeltei“, „VPA Logistics“ ir „Terminal LT“ – susiję su afrikinio kiaulių maro rizika bei įtarimais dėl galimų dokumentacijos pažeidimų.„Daugeliu atveju mūsų spėjimai remiasi viešoje erdvėje išsakytais Rusijos pareigūnų pareiškimais, netiesioginiais signalais. Atsiųstame rašte neįvardyta, kas yra negerai. Tikimės, kad situacija paaiškės po šią savaitę įvyksiančio Rusijos ekspertų audito“, – sako Jurgita Savickaitė, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos atstovė spaudai.Pasak jos, tarnyba yra pasirengusi bendradarbiauti ir spręsti problemas profesiniu lygiu, daryti teisės aktų ar procedūrinius pakeitimus, jeigu to būtų paprašyta.Šiuo metu į Rusiją iš Lietuvos, kaip ir iš kitų ES šalių, uždrausta įvežti kiaules, šviežią ir atvėsintą kiaulieną. Šis draudimas įvestas baiminantis afrikinio kiaulių maro užkrato. Daugiau jokios produkcijos eksportui ribojimai netaikomi.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Draudžia politinę riziką

Kreditų draudimo bendrovės, siūlančios specifinį – politinės rizikos – draudimą pastaruoju metu sulaukia daugiau klientų, kurie domisi ne tik prekinių kreditų draudimu, bet ir politinės rizikos draudimu.Mantvydas Štareika, verslo rizikos valdymo bendrovės „Coface Lietuva“ rinkodaros ir pardavimų departamento direktorius, sako, kad kol kas polisų sudaryta nedaug, tačiau vis dažniau klientai teiraujasi, kokiomis sąlygomis gali apsidrausti dėl politinės rizikos Rusijoje.Dažniausiai nuo politinės rizikos draudžiasi prekybos įmonės, yra ir paslaugų sektoriaus klientų.Pasak pašnekovo, pagrindinis bendrovės verslas – komercinės rizikos draudimas dėl galimo neatsiskaitymo. Neatsiskaitoma su klientais dėl komercinių priežasčių – bankroto, nesugebėjimo vykdyti piniginių įsipareigojimų.Politinės rizikos atveju klientui mokama išmoka, kai užsakovas negali vykdyti įsipareigojimų ne dėl prastos ekonominės padėties, bet dėl to, kad valdžios organai neleidžia vykdyti atsiskaitymo.„Gali būti uždrausta Rusijos įmonėms vykdyti apmokėjimus Lietuvos paslaugų ar prekių teikėjams“, – vieną galimų sankcijų įvardija p. Štareika.Pasak jo, šiais metais „Coface Lietuva“ kelis kartus išmokėjo savo klientams kompensacijas dėl negautų pajamų, tačiau išmokos kiekvienam subjektui, daugiausia prekybos bendrovėms, neviršijo 10.000 EUR kiekvienai.„Nuolat mokame tam tikras sumas, bet jos nėra labai didelės, susijusios su komerciniais dalykais, kai įmonės tapo nemokios arba nevykdė savo komercinių įsipareigojimų“, – priežastis nurodo p. Štareika.Bendrovė, pasak jo, stebi politinę situaciją Rusijoje, tačiau sprendimo didinti rizikos reitingo kol kas nėra. Draudimo paslaugos kaina nustatoma individualiai ir priklauso nuo sektoriaus, kuriame dirba įmonė, pirkėjų rizikos, valstybių, kuriose veikai klientai. Gali būti kompensuojama iki 90% patirtų nuostolių.„Įmoka apskaičiuojama įvertinus metinę apyvartą prekybos su draustinais pirkėjais ir dažniausiai siekia iki 1%“, – sukonkretina p. Štareika.„Klaipėdos Smeltė“ yra apsidraudusi verslo riziką, o poliso vertė siekia 50 mln. EUR.Pasak p. Galuškino, draudėjas yra užsienio kompanija, sutartis sudaryta per pagrindinę bendrovę, holdingą, registruotą Liuksemburge, kurio pagrindinis biuras yra Olandijoje. „Sunku pasakyti, ar galėtume pasinaudoti draudimo polisu šioje situacijoje. Tai yra pakankamai unikali situacija. Draudikams užimtų laiko įvertinti situaciją“, – svarsto p. Galuškinas.„VPA Logistics“, pasak p. Beinorto, verslo riziką yra apsidraudusi per brokerį „AON“.

„Lietuvos geležinkeliai“: nuostolis nedidelis

Vidmantas Gudas, AB „Lietuvos geležinkeliai“ atstovas spaudai, sako, kad kol kas vertinti nuostolius dėl įstrigusios šaldytos produkcijos netikslinga, nes jau šią savaitę kroviniai gali pajudėti.„Su „Klaipėdos Smelte“ panaši situacija jau buvo, tačiau viskas išsisprendė. Gal ir šį kartą terminalai bus atidaryti, juos patikrinus“, – viliasi p. Gudas.Kasmet „Lietuvos geležinkeliai“ per metus perveža apie 200.000 t šaldytų krovinių iš Klaipėdos. Klientai su vežėju atsiskaito pergabenus krovinį.„Jeigu ir negausime kažkokios dalies pajamų, ji nebus labai didelė. Kai nėra krovinio, labiausiai nukenčia jo savininkas“, – sako p. Gudas.

Tona krovinių – 11 Lt į šalies biudžetą

2013 m. Klaipėdos uoste perkrauta apie 230.000 t šaldytos produkcijos. Vien „Klaipėdos Smeltės“ dalis siekia 150.000 t.„Skaičiuojame, kad uostas vidutiniškai uždirba 4 Lt nuo vienos perkrautos tonos krovinio. Žinoma, tarifai skirtingi, priklauso nuo krovinių, nes kai kuriems taikomos nuolaidos“, – skaičiuoja Algirdas Kamarauskas, VĮ „Klaipėdos jūrų uosto direkcija“ infrastruktūros direktorius.Jo duomenimis, viena perkrauta tona krovinių atneša 11 Lt pajamų į šalies biudžetą, įvertinant visų rinkos dalyvių, kurie sumoka mokesčius, indėlį.Ponas Kamarauskas abejoja, ar direkcija galėtų padėti išspręsti šaldytuvų problemą.„Uosto direkcija sudaro bendras sąlygas krovai, yra atsakinga už uosto infrastruktūros plėtojimą, o veiklą vysto pačios bendrovės išnuomotose teritorijose. Be politinių pareiškimų daugiau nieko negalime daryti. Nežinome tiksliai priežasčių – ar politinės, ar susijusios su krovinio specifika. Galbūt reikalavimai ne be pagrindo“, –  svarsto p. Kamarauskas.Per Klaipėdos uostą 2013 m. pergabenta 2 mln. Lt vertės Rusijos krovinių, tai sudaro 7% visos uosto krovos.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Tema „Logistika“
„Orlen Lietuva“: esame sukaupę bitumo atsargų Premium

Remontui sustabdyta Mažeikių naftos perdirbimo AB „Orlen Lietuva“ ramina, kad dėl bitumo stygiaus nutraukti...

Pramonė
05:45
J. Adomavičius: sunku uždaryti įmonę Rusijoje, kai du mūsų akcininkai sėdi Baltarusijos kalėjime Premium

Jurgis Adomavičius, muitinės tarpininko paslaugas teikiančios įmonės „Bunasta“ vadovas, VŽ podkaste pasakoja,...

Logistika
05:45
Vis dar į Rusiją važiuojantys vežėjai užsakymų turi ir iki metų galo Premium

ES pritaikė sankcijas Rusijos ir Baltarusijos vežėjams, tačiau veidrodinių sankcijų Rusija neįvedė. Todėl šia...

Logistika
05:45
Tiekimo problemos privertė „Harley-Davidson“ stabdyti dalį gamybos

Motociklų gamintoja „Harley-Davidson“ paskelbė dviem savaitėms Jungtinėse Amerikos Valstijose sustabdžiusi...

Pramonė
2022.05.22
Programišiai kelia grėsmę pasaulio maisto tiekimo grandinėms

Išmanūs ūkiai, kuriuose žmones vis dažniau pakeičia technologijos, gali tapti programišių taikiniu. Dėl to...

Inovacijos
2022.05.22
Už 135 mln. Eur parduotas 1955-ųjų „Mercedes“

1955-ųjų laidos „Mercedes-Benz“, viena iš vos dviejų egzistuojančių tokio modelio mašinų, šį mėnesį aukcione...

Automobiliai
2022.05.22
Į dviračių saugyklas Tauragėje investuota per 700.000 Eur 11

Tauragėje pradėjo veikti dviračių saugyklos. Panašūs darnaus judumo projektai pasaulyje – ne naujiena,...

Gazelė
2022.05.22
Kaliningrado pramonė: patiriame kolosalius sunkumus Premium 6

Kaliningrado metalo apdirbimo įmonės susiduria su „kolosaliais logistikos sunkumais“. Europos uostuose...

Pramonė
2022.05.22
„VW Taigo“: kaip detalės keičia paveikslą Premium

Ne itin reikšmingais pokyčiais nuo „VW T-Cross“ besiskiriantis krosoveris sukuria visiškai naujo automobilio...

Automobiliai
2022.05.21
VVT pateikė ieškinį dėl darbuotojų sutarčių stabdymo

„Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) penktadienį pateikė ieškinį teismui dėl daugiau nei trečdalio...

Vadyba
2022.05.20
LTG nekeičia planų atleisti beveik 2.000 darbuotojų

Valstybės valdomų „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) vadovas sako, kad planas atleisti beveik 2.000 darbuotojų...

Logistika
2022.05.20
„Moller auto“ pelnas pernai augo 2,5 karto 1

„Volkswagen“ automobilių prekybos ir remonto bendrovė „Moller Auto“ praėjusiais metais gavo 75,3 mln. Eur...

Finansai
2022.05.20
Ateitis su 5G pagal „Ericsson“: kas laukia žmonių ir verslo Premium

5G ryšys dažnai yra pristatomas kaip technologija, kuri daugiausia naudos atneš verslui. Tai bent iš dalies...

Inovacijos
2022.05.20
K. Kaikaris – apie „CityBee" konkurentus, naujas technologijas, duomenų vagystės pamokas Premium 10

Kristijonas Kaikaris, „Modus Group“ priklausančios mobilumo „CityBee“ platformos vadovas, VŽ podkaste sako...

Logistika
2022.05.20
Vakarai ieško kelių, kaip iš Ukrainos išvežti pasaulio rinkai skirtus grūdus Premium

Rusijos agresija prieš Ukrainą kartu su sausromis ir vis dar nepasibaigusia koronaviruso pandemija kelia...

Verslo aplinka
2022.05.20
Kai pasiūlytieji mainai sunkiai dera su morale 2

Nuo Rusijos agresijos prieš Ukrainą pradžios praėjus trims mėnesiams tarptautinė bendruomenė staiga...

VŽ požiūris
2022.05.20
M. Skuodis: ieškoma būdų Lietuvos aviacijos bendrovėms pradėti veiklą JAV

Rudenį ketinama pateikti paraišką atsakingoms institucijoms, tolimesnių žingsnių tikintis kitais metais.

Logistika
2022.05.19
Bandomuoju traukiniu iš Ukrainos į Lietuvą atvežtas gyvuliams skirtas lizinas

Ketvirtadienį iš Ukrainos grįžęs bandomasis „Lietuvos geležinkelių“ (LTG) krovinių vežimo bendrovės „LTG...

Logistika
2022.05.19
„Invega“ paskolos itin daug susidomėjimo iš vežėjų nesulaukė Premium

Pirmadienį baigėsi terminas teikti paraiškas „Invega“ teikiamoms lengvatinėms paskoloms apyvartinėms lėšoms...

Logistika
2022.05.19
Lietuva pasirašė susitarimą su Azerbaidžanu dėl tarptautinio vežimo keliais

Susitarimu siekiama paskatinti susisiekimą tarp abiejų šalių ir plėtoti Kiniją su Europa jungiantį naują...

Logistika
2022.05.19

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku