Priverstinė evoliucija grąžins intrigą

Publikuota: 2014-03-15
Atnaujinta 2015-06-01 13:23
svg svg
Nuotrauka: "Pirelli" nuotr.
 

Radikaliai pakeistos „Formulės-1“ taisyklės automobilių sporto gerbėjams šiemet žada senokai lauktą intrigą, o komandų technikams ir lenktynininkams – gausybę iššūkių.

Po keturių mėnesių pertraukos šį sekmadienį, kovo 16 d., po kvalifikacinių važiavimų Australijoje „Formulės-1“ bolidai stos į startinę rikiuotę. Žiemą nesekusiems pasirengimo naujajam sezonui peripetijų toji rikiuotė pasirodys jei ne šokiruojama, tai bent jau keistoka: lenktyniniai bolidai pakitusios išvaizdos, skleidžia neįprastą garsą, o priekyje stovės ne pastaruosius keletą sezonų dominavę „Red Bull Racing“ (RBR) automobiliai.

Bent jau tokios prognozės dėliotos prieš pirmąsias lenktynes atsižvelgiant į komandų rezultatus per bandymus.Netvirtas buliukas
Naujieji dizaino reikalavimai perdėliojo jėgų pusiausvyrą. Pakeitus techninį reglamentą, iš praėjusiais metais lenktyniavusių bolidų nedaug kas ir teliko. Didžiausias pokytis – automobilių širdys: vietoj buvusių 2,4 l darbinio tūrio V8 variklių dabar boliduose sumontuoti atmosferiniai 1,6 l V6 agregatai su turbina. Variklio sūkiai bus apriboti iki 15.000 aps. / min. (anksčiau buvo 18 000 aps. / min.).
Galios netekimą kompensuos ir ekologiškumą užtikrins jau anksčiau F-1 naudota hibridinė sistema, tačiau ir ji šiemet modifikuota: lenktynininkai naudosis ne tik kinetinės energijos rekuperacijos (KERS) sistema, bet ir energijos rekuperacijos (ERS) sistema.
Čempionate dalyvaujančių komandų vadovai ir inžinieriai perspėjo, kad prisitaikyti prie tokių permainų bus nelengva, o gedimų lavina bandant bolidus prieš sezono pradžią tai patvirtino.
Ketverius metus lygiaverčių varžovų neturėjęs RBR komandos bolidas nuolat gedo per bandymus ir priminė ne veržlų ir energingą bulių, o tik gimusį, ant kojų vos pastovintį buliuką. Kai konkurentai suko ratus trasose, RBR bolidai dažniau stovėjo garaže. Šios komandos pilotai per 12 bandymų dienų įveikė vos 320 ratų, per tą laiką „Mercedes AMG“ – beveik 1.000.Helmutas Markas, RBR atstovas, komandos pasirengimą įvertino nevienareikšmiškai, esą pritrūko dviejų mėnesių. Laiko ir patikimumo trūksta ne vien komandai, bet ir variklių tiekėjui „Renault“. Šio prancūzų gamintojo jėgaines naudojančios komandos susidūrė su gausybe techninių gedimų, tad atsakomybė dėl prasto pasirengimo tenka ne tik komandų, bet ir variklių inžinieriams.
Kita vertus, nuolatiniai gedimai bandymuose parodo, kokios sudėtingos technologijos diegiamos automobilių sporte, bet neabejojama, kad ir po kovo 3 d. Bahreine pasibaigusių ikisezoninių F-1 bandymų komandos kiek įmanydamos stengėsi patobulinti savo bolidus, tad jų kokybė pagerės. Vis dėlto didžiausias nemažos dalies komandų rūpestis pirmose sezono lenktynėse bus ne greitis, o patikimumas.
„Manau, kad pusė pelotono nefinišuos“, – prieš pirmąsias lenktynes pareiškė F-1 legenda Niki Lauda.
„Patikimumas bus problema, – sutinka ir Ericas Boullier, „McLaren“ komandos vadovas. – Tikriausiai pamatysime daugiau sustojusių nei lenktynes baigusių bolidų.“
Anksčiau komandos galėjo daug nesukti galvos dėl gendančio variklio, o šiemet galimybės sugedusį agregatą pakeisti nauju gerokai apribotos. Pernai per sezoną ekipos galėjo naudoti 8 variklius, dabar – vos 5.Favoritas – Hamiltonas
Taigi kol „Renault“ variklius naudojančios komandos triūsė garažuose, „Mercedes“ agregatus šį sezoną gavusios komandos („Mercedes AMG“, „McLaren“, „Force India“ ir „Williams“) suko ratus trasoje ir galėjo koncentruotis į kitus bolido tobulinimo aspektus, imituoti lenktynes.
Geriausią formą prieš sezoną pademonstravo „Mercedes“ gamintojo komanda: jos pilotai bandymuose vieną ratą dažnai įveikdavo greičiausiai, tad nenuostabu, kad jos atstovas Lewisas Hamiltonas ekspertų ir lažybų organizatorių prieš sezoną laikomas favoritu nugalėti pilotų įskaitoje, o „Mercedes AMG“ komanda – konstruktorių.
Nenurašomas ir pastaruosius ketverius metus čempiono titulą iškovojęs Sebastianas Vettelis, jo pavardė pretendentų sąraše dažniausiai matyti antroje vietoje. Tokie vertinimai ne iš piršto laužti. Viena vertus, sezonas – itin ilgas ir sunkiai prognozuojamas, tad, per porą mėnesių susitvarkius su didžiausiomis problemomis, galima kovoti dėl pergalių. Kita vertus, per pastaruosius keletą metų automobilių sporto aistruoliai įprato, kad konkurentams kiek nusileidžiantys RBR staiga, kai to labiausiai reikia, ryškiai pagreitėja.
„Visuomet nerimauju dėl „Red Bull“, – BBC cituoja Jansoną Buttoną, „McLaren“ pilotą. – Jie stiprūs. Jų bolidas gerai atrodo, panašu, kad aerodinaminės jo savybės geros. Manau, jis taps patikimas, o komanda – labai konkurencinga.“ Anot piloto, tai rodo RBR elgsena trasoje.
„Važiavau keletą ratų su Danieliu Ricciardu (RBR pilotas – VŽ), ir jis negalėjo manęs aplenkti tiesiojoje. Bet aplenkė greitojo 11 posūkio išorine trajektorija, – iki tol nieko panašaus nemačiau. Jei komanda nuvažiuos lenktynių nuotolį, jie bus greta pirmaujančiųjų.“Daug darbo
Naujas 100 kg degalų lenktynėms limitas komandų strategus privers paplušėti planuojant ir keičiant lenktynių taktiką. (Anksčiau degalų kiekis buvo neribojamas, vidutiniškai buvo sunaudojama apie 160 kg.)
„Ferrari“ kompanijos bosas Luca di Montezemolo baiminasi, kad toks degalų kiekio apribojimas ir būtinybė nuolat stebėti padangų būklę sumažins F-1 spektaklio patrauklumą, o žiūrovams taps sunkiau suprasti lenktynių eigą.
„Man labiau patinka F-1 lenktynės, kai visada spaudi ant ribos“, – sako italas. Tačiau jis vis dėlto pritaria evoliucijai, naujajai F-1 erai.
„Negalime būti tarp tų, kurie nesiekia į lenktynes įdiegti daugiau technologijų ir inovatyvumo, nes vėliau lenktynėse įgytą patirtį perkeliame į standartinius automobilius“, – pareiškė jis. Anot p. Montezemolo, sudėtingiausia rasti balansą tarp vidaus degimo ir elektros variklių.
„Nauji „hibridiniai“ F-1 automobiliai rodo, jog projektas labai sudėtingas, – sako italas. – Bus įdomu pamatyti, kiek automobilių finišuos pirmosiose lenktynėse.“O Stefano Domenicali, „Ferrari“ komandos vadovas, įsitikinęs, kad neprasidėjus lenktynėms dar anksti teisti naująją F-1.
„Galbūt žmonės dabar sako, kad F-1 yra katastrofa, bet po kelių lenktynių bus teigiama, kad F-1 – fantastiška, – gūžteli jis. – Turime pasirūpinti, kad lenktynės būtų įdomios, o dabar palaukime ir sezono pabaigoje pažiūrėkime, kokia bus padėtis.“
Romainas Grosjeanas, „Lotus“ komandos pilotas, prideda, kad lenktynininkų laukia iššūkiai: „Nebus lengva važiuojant pakeisti bolido nustatymus ant automobilio vairo. Kartais per vieną ratą automobilio nustatymus tenka pakeisti 4–5 kartus, tai gan keblu.“
Kol kas vertinama, kad pranašumą turės per bandymus lenktynes mėgdžiojusios komandos. Be abejo, su tokiomis prognozėmis sutinka ne visi.
Cyrilas Abiteboulas, „Caterham“ komandos vadovas, mano, kad komandų pajėgumas atsiskleis tikrose lenktynėse, rašo „Autosport“.
„Lenktynės – vienintelis dalykas, kurio testuose negali išmėginti. Taip, lenktynes galima simuliuoti, tačiau tuo metu juk su niekuo nelenktyniauji“, – sako p. Abiteboulas.Sugrąžinti žiūrovus
Techninės naujovės šiemet sujaukė nusistovėjusią „Red Bull“ hierarchiją ar bent jau – sezono pradžioje – pastaruosius keletą metų dominavusią komandą nubloškė į vidutiniokių gretas. Ar pokyčiai sudomins žiūrovus, bus suskaičiuota tik pasibaigus sezonui. Tačiau pastarųjų kelerių metų televizijos auditorijos statistika rodo, kad F-1 pamažu netenka žiūrovų susidomėjimo.
Pernai pasaulinė televizijos auditorija susitraukė 50 mln. – iki 450 mln. žiūrovų. Tai lėmė ne tik pasikeitę transliuotojai Kinijoje ir Prancūzijoje, kur lenktynes transliavo ne visiems prieinami nacionaliniai nemokami TV kanalai. Susidomėjimas F-1 krito dėl intrigos trūkumo čempionato pradžioje, sutinka ir F-1 bosai.
Ketvirtą kartą čempionu pernai tapęs Sebastianas Vettelis nugalėtojo titulą užsitikrino likus dar trims lenktynėms iki čempionato finišo. Net jo gimtinėje Vokietijoje žiūrovų auditorija susitraukė 8,7%.TV auditorija:
2008 m. — 600 mln.
2009 m. — 520 mln.
2010 m. — 527 mln.
2011 m. — 515 mln.
2012 m. — 502 mln.
2013 m. — 450 mln.
Galimybės naujokams
Šį sezoną gausu ne tik techninių naujovių. Į bolidus pirmą kartą oficialiose F-1 lenktynėse sės trys nauji lenktynininkai. Tai danas Kevinas Magnussenas, vairuosiantis „McLaren“, Rusijos atstovas Daniilas Kviatas su „Toro Rosso“ bolidu ir švedas Marcusas Ericssonas – „Caterham“.
Daugiausia galimybių sužibėti turi danas. Ne vien todėl, kad iš debiutantų jis yra sukaupęs daugiausia patirties, pernai nugalėjo pajėgiame čempionate „Formula Renault 3.5“ ir turi lenktynininko genų – tėvas Janas Magnussenas taip pat vairavo F-1 bolidą. Tiesiog jo atstovaujama komanda „McLaren“ naujam sezonui pasirengė geriau nei jaunųjų konkurentų „Toro Rosso“ ir „Caterham“ komandos.Devyniolikmečio ruso Kviato šuolis į automobilių sporto elitą daug kam buvo netikėtas, tad suskubta ieškoti ne sportinių, o rinkodaros priežasčių. „Toro Rosso“ ekipa priklauso „Red Bull“ kompanijai, tad tai dar viena galimybė sustiprinti prekių ženklo žinomumą didelėje Rusijos rinkoje. Taip pat šnibždėta, kad turtingi rusai finansiškai prisidėjo prie galimybės tautiečiui įsėsti į F-1 bolidą. Tačiau komandos atstovai tvirtino vertinę tik jaunojo lenktynininko talentą ir jau pademonstruotus rezultatus. Kviatas sėkmingai dalyvavo jaunųjų F-1 lenktynininkų bandymuose, pernai tapo GP3 serijos lenktynių čempionu, o jo pasirodymo laukiantieji įžvelgia ir paralelių su keturiskart F-1 čempiono Vettelio karjera. Pastarasis taip pat pradėjo lenktyniauti sulaukęs devyniolikos, pirmoji jo komanda buvo „Toro Rosso“. Tačiau, perspėjama, parodyti savo sugebėjimus Kviatui gali sutrukdyti „Toro Rosso“ bolidas.
Panašiais argumentais savo nesėkmes galėtų atremti ir švedas Ericssonas, sėdantis į iki šiol F-1 lenktynėse taškų neiškovojusios „Caterham“ komandos bolidą. Tačiau bent jau sezono pradžioje naujokų debiutas bus kiek lengvesnis nei pastaruosius keletą metų.Pasikeitė geografija
2014 m. F-1 čempionato sezoną, kaip ir pernai, sudarys 19 etapų, nors į išankstinį kalendorių buvo įtraukti 22. Iš pradžių dėliota, kad padaugės lenktynių Šiaurės Amerikoje, nes ketinta varžytis Naujojo Džersio „Port Imperial“ (JAV) trasoje. Be to, buvo užsimota po 22 metų grįžti į Meksiką, o Indijai ir Pietų Korėjai palikti teisę organizuoti lenktynes.
Šie planai neišsipildė, bet, palyginti su ankstesniais metais, pokyčių netrūks. Pirmą kartą lenktynės bus rengiamos Rusijoje – Sočio trasoje, po ilgos pertraukos sportininkai kovos ir dėl Austrijos „Grand Prix“. Kitas svarbus pokytis – sezono pabaigtuvių vieta. Buvo įprasta, kad paskutinės F-1 sezono lenktynės vyksta Brazilijoje, tačiau šiemet teisė organizuoti finalinį etapą patikėta Jungtiniams Arabų Emyratams – čempionatas bus baigtas Abu Dabyje.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Prekyba naujais automobiliais ES vėl pasiekė dugną

Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA) konstatuoja, kad pasiektas rezultatas buvo blogesnis tik...

Automobiliai
2022.05.18
Pirmąkart į Lietuvos gatves šiemet išriedėjo 43.400 naudotų lengvųjų automobilių 1

Šiemet sausį–balandį Lietuvoje pirmą kartą įregistruota 43.400 naudotų lengvųjų automobilių – 0,2% daugiau...

Automobiliai
2022.05.16
Vilniuje atidarytas naujas „Renault“ ir „Dacia“ automobilių centras

Ketvirtadienį Vilniuje bendrovė „Sostena“ atidarė naują „Renault“ ir „Dacia“ automobilių centrą. Tai antras...

Logistika
2022.05.12
„Enyaq“, brangiausias „Škodos“ produktas Premium 22

Vokietijos koncerno „Volkswagen“ valdomų gamintojų rikiuotėje „Škoda“ priskiriama žemų kainų ir pigių...

Automobiliai
2022.05.08
Geriausias BMW pasiūlymas – salono gale Premium 8

Ilgus metus savo didžiausią sedaną pateikdavęs kaip vairuotojo norams suderintą pasiūlymą, Bavarijos...

Automobiliai
2022.05.07
Estijos naujų automobilių rinka susitraukė 14%

Per keturis šių metų mėnesius Estijoje nupirkta 6.970 naujų lengvųjų automobilių – 14,2% mažiau nei per tą...

Logistika
2022.05.06
BMW prekybos rekordas Lietuvoje ir atsinaujinusi „Regitros“ piktžaizdė Premium 2

Naujų automobilių pardavimams toliau krintant dėl riboto tiekimo, Bavarijos „premium“ automobilių gamintojo...

Automobiliai
2022.05.05
„CarVertical“ padvigubino pajamas, planuoja tolesnį spartų augimą 16

Lietuviška automobilių istorijos ataskaitas teikianti platforma skelbia pajamas auginusi nuo 8,5 iki 17,7...

Logistika
2022.05.04
Į Lietuvą ateina Estijos elektromobilių įkrovimo tinklas Premium 58

Šalyje veiklą pradeda dar vienas įkrovimo stotelių tinklo operatorius „Eleport“, planuojantis per metus...

Logistika
2022.05.04
„Bentley continental GT speed“ „Motor Klassik 2022“ apdovanojimuose pripažintas ateities klasika Verslo tribūna

„Bentley Motors“ šiandien paskelbė apie savo pirmąjį apdovanojimą iš žinomo Vokietijos automobilių žurnalo...

„Deals On Wheels“ investuoja 0,5 mln. Eur į elektromobilių prekybą Latvijoje ir Estijoje 1

Birželį ruošiamasi atidaryti atstovybes Rygoje ir Taline, didžioji dalis investicijų skiriama bandomųjų...

Automobiliai
2022.04.28
„AvtoVAZ“ salonuose nebeliko „Lada“ automobilių su automatinėmis pavarų dėžėmis 5

Dėl tarptautinių sankcijų komponentų stokojančio gamintojo atstovai spėlioja, kad tokių versijų nebus...

Automobiliai
2022.04.26
„Deus“ planas naujiems elektromobilių rekordams Premium

Prieš porą metų įkurtas automobilių gamintojas iš Vienos „Deus Automobiles“ Niujorko automobilių parodoje...

Automobiliai
2022.04.24
Niujorko automobilių parodos sugrįžimas: mažiau naujienų, bet daugiau įdomybių Premium

Iš pandemijos gniaužtų ištrūkusi Tarptautinė Niujorko automobilių paroda (NYIAS) po trejų metų pertraukos vėl...

Automobiliai
2022.04.23
„Tesla“ rezultatai viršijo lūkesčius, pasiekė rekordinį pelningumą 1

Elektromobilių gamintoja „Tesla“ pirmą šių metų ketvirtį gerino rezultatus, didėjant gamybos apimtims ir...

Rinkos
2022.04.21
Automobilių rinkai neatsigaunant, jų pigimo nesitikima

Lietuvos automobilių verslo atstovai ir rinkos ekspertai sako, kad automobilių rinka į priešpandeminį lygį...

Pramonė
2022.04.17
Ar elektromobiliai išpopuliarės? Tendencijos skaičiais Premium 2

Remiantis 2021 m. liepą Europos Komisijos priimtu Žaliuoju planu, nuo 2035 m. uždraudžiama pardavinėti...

Logistika
2022.04.17
Užsiveria landos prekiauti automobiliais pasirašant kauferius 1

Prekiauti automobiliais nelegaliai lieka vis mažiau erdvės, nepaisant to, kad naudotų automobilių paklausa...

Finansai
2022.04.16
„Honda“ per dešimtmetį į elektromobilius žada investuoti beveik 40 mlrd. USD

Japonijos automobilių gamintoja „Honda“ antradienį pranešė, kad per ateinantį dešimtmetį į elektromobilių...

Logistika
2022.04.12
„Maserati“ „Rolex Monte-Carlo Masters 2022“ turnyre Verslo tribūna 1

Modena, Balandžio 8, 2022 – „Maserati“ remia „Rolex Monte-Carlo Masters“ turnyrą: nuo balandžio 9 iki 17...

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku