Stresas daro didelę neigiamą įtaką

Publikuota: 2014-02-15
Atnaujinta 2015-06-01 12:11
Nuotrauka: Scott Eells/Bloomberg
„Verslo žinios“

Streso apimti darbuotojai jaučiasi, lyg žemė iš po kojų slystų, tai nemažai kainuoja ir įmonei, nes krinta jų produktyvumas, įtampa persiima ir kolegos, pridaro klaidų, broko. Streso galima išvengti arba bent sumažinti neigiamus jo padarinius.

Streso sąnaudos JAV siekia 300 mlrd. USD per metus, Didžiojoje Britanijoje – 28 mlrd. GBP. Kiek kainuoja stresas Lietuvai, nėra žinoma. Tačiau organizacijos gali bandyti skaičiuoti, kokia yra jų darbuotojų patiriamo streso kaina. Ekspertai siūlo streso įtaką proporcijomis dėlioti taip: nelaimingiems atsitikimams darbe – 60%, darbuotojų kaitai – 40%, trumpalaikiam ar ilgalaikiam nedarbingumui – 30%, darbo dienos praleidimui – 19%. Prie šių sąnaudų reikėtų pridėti ir tai, kad kiekvienam darbuotojui stresas yra padidėjusi įtampa, bloga psichinė ar fizinė būsena, daugiau klaidų, lėtesnis darbo tempas, prastesni darbo rezultatai, sustiprėję žalingi įpročiai, ligos ir pan.

Patiria kas antras

Kaip dažnai ir dėl ko žmonės darbe patiria stresą? Baltijos tyrimų duomenimis, Lietuvoje stresą darbe patiria 45% apklaustųjų, iš jų 20% – dažnai, o 5% – nuolat. Europos darbuotojų saugos ir sveikatos agentūros duomenimis, 51% Europos Sąjungoje apklaustų darbuotojų teigia nuolat jaučiantys su darbu susijusį stresą. Gana ryškus skirtumas tarp nuolat darbe patiriančių stresą lietuvių ir kitų europiečių gali būti nulemtas to, kad lietuviai yra pakantesni arba atsparesni stresui, kita vertus, jie mažiau sugeba reflektuoti ir susivokti, kas jiems vyksta.Dažniausiai minimi streso darbe šaltiniai – darbo krūvis, vadovų pagalbos stoka ir tai, kad nėra galimybės kontroliuoti darbo aplinkos. Lietuvos darbuotojai dar mini netinkamą darbo atlygį, o kiti europiečiai – su darbu susijusias patyčias ir emocinį smurtą.

Įvardykite šaltinius

Ką daryti, norint sumažinti stresą ir jo padarinius? Veiksmingiausias sprendimas – speciali konkrečiai organizacijai pritaikyta streso valdymo programa. Pagrindiniai tokios programos uždaviniai yra trys.* Streso šaltinių darbe mažinimas. Streso šaltinių organizacijoje sąrašas gali būti ilgas, tad svarbu įvertinti, kuriuos iš jų galima sumažinti. Pavyzdžiui, tokį streso šaltinį, kaip grįžtamojo ryšio trūkumas, sumažinti lengviau nei darbo krūvį.* Psichologiškai sveikos darbo aplinkos kūrimas ar stiprinimas. Užtikrinant psichologiškai sveiką darbo aplinką organizacijoje, svarbu didinti darbuotojų įsitraukimą, siekti, kad jie galėtų subalansuoti darbo ir asmeninius įsipareigojimus, sudaryti sąlygas darbuotojams profesiškai ir asmeniškai augti, užtikrinti darbuotojų pripažinimą, rūpintis žmonių saugumu ir sveikata.* Darbuotojų atsparumo stresui didinimas. Darbuotojų gebėjimą valdyti patiriamą įtampą galima didinti organizuojant specialias streso valdymo technikos pratybas. Atsparumą stresui stiprina ir seminarai, gilinantys darbuotojų savęs pažinimą, suteikiantys žinių apie žmogaus energijos šaltinius, stiprinantys rūpinimosi savimi ir optimalios energijos palaikymo bei atkūrimo įgūdžius.Kiek realu tokias programas įgyvendinti Lietuvos organizacijose? Organizacijų, kurios rūpinasi darbuotojais, tikrai yra. Be abejo, daug kas priklauso nuo vadovų. Vadovų nuomonę apie stresą atspindi Europos darbuotojų saugos ir sveikatos agentūros duomenys. ES 79% apklaustų vadovų mano, kad stresas yra problema, iš jų 49% – ypač tuo susirūpinę. Tarp Lietuvoje apklaustų vadovų 60% mano, kad stresas yra problema, bet rimtai ja susirūpinusių – tik 19%.Todėl pravartu nepamiršti, kad savimi reikia mokėti pasirūpinti patiems.

Straipsnis publikuotas dienraštyje "Verslo žinios".

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Temos:
„Rivilės“ vairą perėmė investuotojai, buvę „Senukų“ darbuotojai Premium

Apskaitos ir verslo valdymo sistemas vystančios bendrovės „Rivilė“ akcininkas ir ilgametis vadovas Marius...

Paslaugos
05:45
5 programėlės, padėsiančios efektyviau rengti susirinkimus

„Harvard Business Review“ duomenimis, vadovai 72% darbo laiko praleidžia įvairiuose susirinkimuose.

Vadyba
2019.02.19
10 nepopuliariausių priedų darbuotojams 12

Siekdamos kuo ilgiau pas save išlaikyti darbuotojus, bendrovės apipylė savo personalą įvairiomis papildomomis...

Vadyba
2019.02.18
4 mąstymo klaidos, gadinančios darbuotojų atranką 2

Darbuotojų atranka – vienas svarbiausių šių dienų darbdavių galvos skausmų. Tačiau žmonių išankstiniai...

Vadyba
2019.02.16
„Teslos“ darbuotojai labiausiai nerimauja dėl savo darbo vietų 4

Labiausiai netekti darbo baiminasi bendrovės „Tesla“ darbuotojai. Tokie rezultatai paaiškėjo, apklausus...

Vadyba
2019.02.15
„Starnos“ plėtros istorija: kaip 14 žmonių sugeneruoja 7 mln. Eur apyvartos Premium 5

Pradėjusi nuo pramonei skirtų švediškų klijų, kurie tilpo ant vieno padėklo, prekybos, šiandien UAB „Starna“...

Gazelė
2019.02.14
Švietimo ministras: nesame kokie nors beviltiški „lūzeriai“ Premium 14

Naujasis švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius nori keisti sistemą, pagal kurią skatinama...

Vadyba
2019.02.13
4 įspėjamieji darbo skelbimų ženklai 9

Ieškantieji naujos darbo pozicijos karštoje rinkoje gali pasiklysti tarp skelbimų gausos. Pelus nuo grūdų...

Vadyba
2019.02.12
Lietuvoje dauguma mokslininkų – moterys 9

Vasario 11-oji – tarptautinė mergaičių ir moterų moksle diena. Ir nors pasaulinė statistika rodo, kad mokslo...

Technologijos
2019.02.11
Personalo paieškos „Atranka 360“ patirtis: paskutinė naujiena įspėjo verslo poreikius Premium

Personalo paieškos ir atrankos bendrovės gali plėsti siūlomų paslaugų krepšelį, nes klientų poreikiai...

Gazelė
2019.02.11
Tapti vaiduokliais kandidatai išmoko iš darbdavių  Premium 13

Įkaitusioje darbo rinkoje dažnėja atvejų, kai dirbti priimti kandidatai dingsta apie tai nepranešę bendrovei.

Vadyba
2019.02.11
Kaip ugdyti motyvaciją ir pasiekti trokštamų tikslų Premium 7

Norint padidinti efektyvumą, tiesiog būtina turėti motyvuotą komandą. Atliktas tyrimas išskyrė vieną...

Vadyba
2019.02.10
Pernai darbe žuvo vienu žmogumi mažiau

Pernai dėl nelaimingų atsitikimų darbe mirė 36 žmonės – vienu asmeniu mažiau nei 2017-aisiais.

Vadyba
2019.02.08
Nedarbo lygis pernai krito į 10 metų neregėtas žemumas 23

2018 m. nedarbo lygis sudarė 6,2% – paskutinį kartą žemesnis nedarbo rodiklis buvo užfiksuotas tik...

Vadyba
2019.02.08
Darbuotojai ES turės daugiau teisių

Europos Parlamento (EP) derybininkai ir ES ministrai sutarė dėl naujų teisių dirbantiesiems pagal kintamą...

Vadyba
2019.02.08
„Altechna“ turi naują vadovą 1

Lazerinių technologijų ir jų komponentų UAB „Altechna“ vairą vasario pradžioje perėmė ilgametis kompanijos...

Technologijos
2019.02.08
„Revolut“ Lietuvoje įdarbins 70 darbuotojų, ieško nuolatinio biuro 13

Jungtinės Karalystės finansinių technologijų startuolis „Revolut“, gavęs lietuvišką bankinę licenciją,...

Rinkos
2019.02.07
Kaip bendrovei atsikratyti ją skandinančių įpročių Premium 6

Įmonės sėkmę ar nesėkmę lemia turimi įpročiai, kuriuos į organizaciją atsineša akcininkai ir vadovai. Įpročių...

Vadyba
2019.02.06
Derybos dėl algos: kaip nepermokėti darbuotojui Premium 5

Įtempta padėtis šalies darbo rinkoje vis smarkiau spaudžia darbdavius į kampą, o darbuotojams suteikia galių...

Vadyba
2019.02.06
Suomijos „Supermetrics“ kuria plėtros biurą Vilniuje  6

2013 m. Helsinkyje (Suomijoje) įkurta skaitmeninės rinkodaros technologijų bendrovė „Supermetrics“, kurios...

Technologijos
2019.02.05

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau