Diena su „Lietuviško midaus“ vadovu

Publikuota: 2014-12-05
Atnaujinta 2015-05-29 17:34
Egidijus Valiukevičius, UAB „Lietuviškas midus“ vadovas.
Egidijus Valiukevičius, UAB „Lietuviškas midus“ vadovas. Nuotrauka: Naglio Navako („Verslo žinios“)
„Verslo žinios“

Tradicija. Taip būtų galima apibūdinti „Lietuviško midaus“ vadovavimo strategiją, marketingo kampaniją ir įmonės darbo kultūrą.

„Pas mus vyksta gamyba“, – dėl šio susitikimo tardamasis su VŽ tarytum primena „Lietuviškam midui“ vadovaujantis Egidijus Valiukevičius ir apgailestauja negalėsiąs bendravimui skirti visos dienos. Pono Valiukevičiaus darbo diena suplanuojama trumpuoju laikotarpiu – lietuvišką midų gaminančios įmonės vadovo darbotvarkė susitikimais, vizitais, pokalbiais su partneriais ar akcininkais, kitais einamaisiais reikalais primarginama iš vakaro.Tiesa, visko nesuplanuosi. Pokalbio metu įmonės vadovui skambino vienas akcininkų (100% bendrovės akcijų priklauso kooperatinei bendrovei Lietuvos kooperatyvų sąjunga) ir teiravosi dėl naujo įmonės įsigyto automobilio. Problema nebuvo skubi ar opi, tačiau taip būna ne visuomet.„Darbotvarkėje visuomet turiu turėti laiko nenumatytiems atvejams“, – teigia vadovas. Susitikimo metu vadovo durys varstomos nebuvo, tačiau tik dėl to, kad buvo paprašyta netrukdyti.„Po pietų, manau, judėjimas suaktyvės“, – pridūrė.Lygiai taip pat, su p. Valiukevičiumi vaikštant po įmonės patalpas, vadovui laikas nuo laiko tekdavo paprašyti kolegų „užeiti po pietų“ – einamosiomis smulkmenomis dalintis su žiniasklaida vadovas nebūtinai turėjo noro.

Tradicija vadovaujamasi ir valdant procesus

„Esu girdėjęs apie jas, tačiau taikyti jų netaikome“, – numykia p. Valiukevičius, paklaustas apie gamybos procesų valdymo sistemas.Dar šiais metais sueis dešimt metų, kai p. Valiukevičius stovi už įmonės vairo ir jis yra tvirtai įaugęs į įmonės valdymo mechanizmą, kurio dantračiai sukasi per apie vadovą surinktą komandą.„Neapsimetu, kad žinau viską ir nedraudžiu ir save patį kritikuoti. Šia prasme esu demokratiškas. Bet iš darbuotojų reikalauju pareigingumo, atsakomybės. Labai svarbu, kad darbuotojai imtųsi spręsti problemas, o ne kratytųsi jų bendradarbių sąskaita“, – santykį su artimiausiais pavaldiniais aiškina vadovas.Vadovo kabinetą nuo koridoriaus skiria administratorės kabinetas, koridorių nuo įėjimo – budintysis ir ilgi vidutiniškai painūs koridoriai. Kol pasiekiau vadovo kabinetą, teko kiek luktelėti – p. Valiukevičius dienų tūnodamas savo kabinete neleidžia. Nei prabanga, nei kuklumu neišsiskiriančiame kabinete, priešais vadovo darbo stalą – pakankamai stalviršio erdvės susėsti bent keletui žmonių.„Rengiame gamybinius pasitarimus, trumpi vyksta kas dieną, ilgesni rečiau, – vadovas įsitikinęs, kad tokia forma padalinių koordinavimas turi vykti nuolatos. – Nebūtina, kad visos problemos ir klausimai iš padalinių būtų atnešami čia – dalis jų gali būti sprendžiami pačiuose padaliniuose. Tačiau žinoti reikia daug ką“.Pasak direktoriaus, problemas, su kuriomis susiduria įmonės padaliniai, turi žinoti ne tik jis – susitikimai reikalingi ir tam, kad padaliniai būtų informuoti apie padėtį gretimose įmonės dalyse.„Net jei technologui pardavimo skyriaus vadovo veikla ir nėra labai įdomi ar aiški, bei atvirkščiai, visi padalinių vadovai turi žinoti, kada kuriose srityse kyla problemų“, – dėsto p. Valiukevičius.Tokių susitikimų metu, jo nuomone, ne tik apsikeičiama naujienomis ar aptariamos kylančios problemos. Susirinkimai taip pat padeda kompanijoje išvengti įtampos, kuomet vienos įmonės darbuotojai pradeda manyti vieninteliai turintys problemų, ar jiems pradeda atrodyti, kad jie „vieninteliai čia dirba“. Dalis tokių susitikimų yra protokoluojami.„Pavyzdžiui, jei kalbame apie naujos produktų linijos paleidimą, susirinkimas yra protokoluojamas, nurodomos suplanuotos datos, kad po to jomis būtų galima vadovautis“.Nuolatinis visos komandos bendravimas galbūt ir užtrunka ilgiau, tačiau duoda rezultatų, įsitikinęs įmonės direktorius.

Darbuotojų kaita nesiskundžia

„Universitetai ir kolegijos neruošia midaus gaminimo specialistų“, – šypsosi jis, paklaustas apie darbuotojų samdą – ir šioje įmonės gyvenimo sferoje laikomasi tradicijos.Dalis gamyboje reikalingų itin specifinių žinių yra perduodamos vyresnių darbuotojų jaunesniems. Medaus nektaro gamybos technologija buvo sukurta dar 1959 m. Aleksandro Sinkevičiaus – jis įsteigė midaus gamybos padalinį, buvo vyriausiasis technologas ir kompanijos vadovas.„Technologai tęsia tas tradicijas, jie dirbo dar prie jo, bei perdavė tas žinias jaunesniems kolegoms – taip yra išlaikomas darbų tęstinumas. Midaus gamyboje samdyti žmones visiškai iš šalies yra sudėtinga, nes juos tenka mokyti iš naujo labai specifinių dalykų“, – aiškina vadovas.Įmonėje dirba 62 darbuotojai, kuriuos vadovas stengiasi samdyti vietoje, apie pusę tūkstančio gyventojų turinčiose Stakliškėse. Žinoma, aukštesniosios grandies specialistus neretai reikia samdytis kitur, tačiau vadovas stengiasi išnaudoti vietinę darbo jėgą„Nėra retas atvejis, kad mūsų įmonėje žmonės dirbtų šeimomis – ne tik vyras su žmona, bet ir tėvai su vaikais“, – santykiu su vietos bendruomene džiaugiasi p. Valiukevičius.Ilgais koridoriais viena nuo kitos atskirtos patalpos netrukdo vadovui aplankyti darbuotojų įmonės padaliniuose – žemesniosios grandys taip pat nelieka be vadovo dėmesio. Jis reguliariai lankosi padaliniuose, bendrauja su darbuotojais.„Aš kelis kartus pereinu per padalinius, neįspėjęs, žinoma, kad pajusčiau visą darbo ritmą. Blogiausia nuotaika apima tuomet, kai ceche – tyla. Gamybos padaliniai visuomet turi ūžti, kitaip reiškia, kad yra problemų“, – pasakoja direktorius.Visgi, įmonėje darbuotojų palengva mažėja – ne tik dėl krizės, kuri, kaip prisimena vadovas, privertė be kitų priemonių imtis ir darbuotojų skaičiaus mažinimo, bet ir palaipsniui vykstančio gamybos procesų automatizavimo. Pono Valiukevičiaus teigimu, darbuotojų atleidimai nebuvo svarbiausia krizės įveikimo priemonė.„Teko susispausti visur – peržiūrėti procesus, kuriuos galbūt vykdėme nepakankamai efektyviai, teko ieškoti naujų rinkų, tai nebuvo tik darbuotojų atleidinėjimas“, – sakė vadovas.Tiesa, naujų rinkų paieška kol kas nedavė vaisių. Įmonė mėgino įsitvirtinti ne tik ES šalyse, bet ir Afrikoje ir Indijoje – kol kas apčiuopiamai įžengti į šias rinkas, deja, nepavyko.

Kur susikerta vizija ir ekonomika

Istoriko bei reklamos ir marketingo išsilavinimą turintis įmonės vadovas teigė per dešimt metų apie specialybių nepadiktuotus dalykus išmokęs labai daug, tačiau noriausiai kalba apie įmonės viziją.„Mūsų vizija – pagal unikalią technologiją gaminti natūralų, tradicinį lietuvišką midų“.Giliai panardinta mitologijoje, tautosakoje ir istorijoje, ilgametė midaus istorija ne tik formuoja įmonės marketingo kampaniją, bet ir įkvepia įmonę kitoms veikloms.„Esame parengę mokslinę monografiją „Lietuviško midaus istorija“ kuri, tikimės, bus artimiausiu metu išleista,“ – su pasididžiavimu kalba p. Valiukevičius. – Tai ne marketingui skirtas, o rimtas mokslinis veikalas, toks mūsų indėlis į Lietuvos kultūrą“.Tokia gamybos filosofija neatsieina pigiai – natūraliai rauginami alkoholiniai gėrimai daugiau laiko paleidžia talpose, o natūralūs ingredientai nėra tokie paklusnūs, kaip jų sintetiniai pakaitalai. Įmonės gaminamas midus „Stakliškės“ už tai 2013 m. buvo pripažintas ES lygiu ir gėrimui suteiktas kokybės ženklas.„Visgi, vizija kartais turi užleisti vietą ekonomikai“, – sutinka vadovas.2007 m. įmonė dar aktyviai investavo į gamybą gėrimų, kuriais taikomasi į kitą rinką, nei suvenyriniai midūs ar stiprieji medaus balzamai – alkoholinius kokteilius, gazuotus sidrus. Tačiau šiam segmentui atsiliepė praėjusiais metais priimtas įstatymas, apribojantis alkoholinių kokteilių stiprumą iki 7,5% ir draudžiantis išpilstyti juos į didesnę, nei 1l talpos tarą.„Taip, šiais gėrimais taikomės ne į miesto pirkėją, dalis jų net nepasirodo didžiuosiuose prekybos tinkluose“, – sako direktorius, paklaustas apie su medžiu, moliu ir porcelianu įmonės firminės parduotuvės gėrimų lentynoje kontrastuojančias plastikines talpas. Nors ir tarp jų vadovas ir randa gėrimų, kurių gamyboje naudojami bent jau medaus pusgaminiai, tai nėra ta kryptis, kuria įmonė vairuojama.Tiek dėl naujos įstatyminės aplinkos, tiek įmonės krypties, kurios laikosi jos vadovas, šio pigesnių, obuolių sulčių, o ne medaus pusgaminio gėrimų segmento reikšmė mažėja. Visgi į silpnesnio, bokalais, o ne taurelėmis geriamo alkoholio segmentą įmonė ketina išleisti naują midaus gėrimą, išduoda vadovas.„Dirbame pelningai, tačiau tik tik pelningai, – skundžiasi vadovas (pernai įmonė uždirbo 178 tūkst. Lt grynojo pelno, užpernai 29 tūkst. Lt). Ir užsimena, kad įmonei padėtų jos pastangų, dedamų į tradicijos išsaugojimą, pripažinimas iš įstatymdavių pusės.„Pripažinti tradiciniai gėrimai kai kuriose Europos Sąjungos valstybėse gauna lengvatas akcizams ir mokesčiams. Lietuvoje, deja, taip nėra,“ – teigia vadovas.Išsiskiriame su p. Valiukevičiumi jau po pietų meto. Jei kada užtruksite Stakliškėse – papietauti galite vietos mokyklos valgykloje, ten pietaujantį galbūt sutiksite ir „Lietuviško midaus“ vadovą.

"Lietuviško midaus" pardavimo pajamų dinamika

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau