Lyderis – kuriantis autoritetas

Lyderystės magija, didysis vertės stebuklas, mases telkianti charizma ar bauginanti galia šie ir kiti panašūs mistinio skonio posakiai maloniai prablaško. Visgi praktiškus žmones diskusija apie lyderystę verčia užsiduoti ir praktiškus klausimus: kaip gi tapti veiksniu, kalnus nuverčiančiu ir pergalingu lyderiu?
Mūsų sąmonėje lyderystė siejama išimtinai su pirmavimu ir rezultatyviu veikimu. Paprasta ir aišku.Tačiau kaip praktiškai įgyvendinti tvarios lyderystės modelį? Prisiminkime: lyderystė yra tvaraus santykio ir tveriančio rezultato kūrimas, kur lyderis yra žmogui savito gėrio sklaidos įgalintojas.Anot šio apibrėžimo, lyderis yra tam tikra vertės ikona, įkvepianti sekėją laisvanoriškai sklaidai. Svarbu įsisąmoninti, kad nuoširdi ir visavertė žmogaus sklaida įmanoma tik laisvės sąlygomis. Neįmanoma priversti gyvą organizmą visavertiškai skleistis prieš savo prigimtį, žmogaus atveju prieš laisvą valią. Laisvos valios sprendimas yra įsišaknijęs žmogaus supratime apie tai, kas jam yra absoliučiai vertinga. Tik šiam supratimui keičiantis, žmogus laisva valia keičia ir savo sklaidos kryptį. Vaizdžiai tariant, naujai atrasta lobių sala diktuoja ir naują paieškos kryptį.Aišku, laivo kapitonas turi įtikinti jūreivius, kad jis vienintelis težino, kur yra paslėptas paslaptingasis lobis. Tik tuomet samdyta darbo jėga taps lobio dalies godojančiais bendrininkais, o laivo kapitonas jų lyderiu.Bet ar godžios samdinių, kad ir tapusių ieškomo gėrio dalininkais, komanda yra patikima? Ar, godumo apakinti, nepersišaudys ant atrastos aukso krūvos? Akivaizdu, kad tik gerovės pažadas nėra pakankamas tvaraus santykio įtvirtinimui ir tvaraus rezultato pasiekimui.Kaip jau aptarėme, tvarus santykis reiškia žmogui būdingų galių (t. y. savo gėrio) sklaidą, vadinasi ir kūrybą įvairiausiomis formomis. Todėl gerovės pažadas (kurį čia įsivardijome kaip lobio salą) tvarios lyderystės praktikoje turi būti ne godų kaupimą skatinanti iliuzija (nes godumas ir iliuzija yra neatsiejama pora), bet turi atsiremti į pačiam žmogui savą prigimtinį gėrį ir jį išskleisti lyderystės praktikos pagalba. Tvarus lyderis visada yra vertės sklaidos įgalintojas.Grįžkime prie praktinio klausimo: kaip lyderiui būti ne iliuzijų apie aukso kalnus piešėju, bet kūrybos įkvėpėju ir žmogaus vertės sklaidos įgalintoju? Juk lobių sala iš tiesų yra pirmiausiai atrandama žmogaus viduje! Kitaip tariant, kaip būti Žmogumi Žmogui iš didžiosios raidės? Atsakymas būti tvarią gerovę kuriančiu Autoritetu.Idant nepasimestume dažnai klaidinančioje kalbų apie lyderystę mistikoje, svarbu teisingai suprasti šių plačiai vartojamų žodžių autoritetas ir gerovės pažadas originalias, t.y. pamatines, reikšmes. Tvari lyderystė reikalauja patikimumo, o svarstymas apie ją tikslumo.Autoritetas kyla iš lotyniško žodžio auctoritas. Savo ruožtu, šis žodis kyla iš žodžio auctor, kas reiškia augintoją tą, kuris įgalina ir puoselėja augimą, būvio tvarumą. Iš šio žodžio kyla ir tarptautinis žodis autorius, kuris mums pirmiausiai reiškia kūrėją.Tuo tarpu žodis auctoritas, iš kurio tiesiogiai kyla žodis autoritetas, nurodo vertės sklaidos įgalintoją ir kūrybos proceso bei reiškinių tvarumo palaikytoją. Autoritetas yra kūrybinių procesų aktyvioji priežastis; jis yra žinojimo apie tuos procesus šaltinis; jis pats yra vertės ir tobulos jos raiškos įkūnytojas, sektinas pavyzdys. Taigi, Autoritetas yra galią turintis kūrėjas ir žmogaus vertės sklaidos įgalintojas.Mums įprasta manyti, kad galios turėjimas ir jos praktika yra bene esmingiausias Autoriteto uždavinys. Deja, dažnai šis populiarus klaidingas įsitikinimas nustumia į paraštes autoriteto sampratai taip pat esminius kūrėjo ir vertės augintojo dėmenis. Pavyzdys: žodžio autoritarinis vartojimas. Mūsų sąmonėje šis žodis reiškia laisvos raiškos demokratinėje visuomenėje naikinimą. Autoritaras ir lyderis viena kitai prieštaraujančios sampratos. Tačiau romėniškųjų auctor ir auctoritas pamatinių reikšmių analizė atskleidžia, kad būtent bendrašaknis žodis autoritetas kaip kūrėjas ir vertės augimo įgalintojas yra tapatus tvaraus lyderio sampratai.Antikos Graikijos ir Romos sutelktas Vakarų civilizacijos vertės pagrindas remiasi autoriteto" samprata, būtent, čia diskutuojamo tvaraus lyderio prasme.Visgi lengva nuslysti tik į galios turėjimo meilę. Tačiau tai ne tvaraus lyderio kelias. Tik Autoritetas tikrąja šio žodžio prasme kuria žmogaus gėrio sklaidos stebuklą.Tuo tarpu galios turėjimo tikslas turi būti kūrybos ir žmogaus vertės sklaidos įgalinimas. Tai yra ir tvaru, ir moralu.
Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos Verslo žiniose, Sodros, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.
Tema Vadyba
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti
Prisijungti