Nevežkite krovinių mėnesio pradžioje

Publikuota: 2013-09-14
Nuotrauka: Algimanto Kalvaičio
„Verslo žinios“

Vakarų Europos ekonomika išlieka silpna, tad vežimo iš Azijos į Europą įkainiai niekaip nenusistovi. Laivybos linijos bando juos kiek pakelti mėnesio pradžioje – taip tikrina, ar yra norinčiųjų mokėti tokią kainą, ir jei tokių atsiranda per mažai, vėliau paslaugą pigina.

„Savo klientams šiemet sakome, kad krovinių vežti neplanuotų mėnesio pradžioje“, – pataria Aleksandras Litvinenka, UAB „BPA“ ekspeditorius. Esą mėnesio pradžioje kainos sukeliamos – tai tarsi testas, ar tokią kainą kas nors sutiks mokėti. Jei laivai prikraunami nevisiškai, kainos krenta. Tokia kainų švytuoklė vargina tiek krovinio savininkus, tiek ir ekspeditorius, kadangi sunku planuoti veiklą.„Mes netekome dviejų didelių sutarčių, kadangi laivybos linijos paskelbė, kad kaina pašoks. Mes atitinkamai suplanavome savo siūlymus krovinio savininkams. Kaina per dvi savaites paaugo, tačiau gerokai mažiau, nei skelbė linijos. Mes su savo pasiūlymu tapome nebekonkurencingi“, – apie staigius kainų pokyčius pasakoja ir Geraldas Stelmokaitis, UAB „Ahlers Klaipėda“ direktorius.Kaip skelbia jūrininkystės tyrimų bendrovė „Drewry Maritime Research“, šiųmečiai kainų šuoliai Azijos ir Europos koridoriumi niekaip nenusistovi, kadangi Europos ekonomika dar nestabili, vartojimas sparčiai neauga. Nepanašu, jog vežimo įkainiai artimiausiu metu taps stabilesni.

Mažiausiai banguoja

Krovinių iš Azijos į Šiaurės Europą apyvarta per pirmuosius penkis šių metų mėnesius buvo 2,4% mažesnė nei per tą patį laikotarpį pernai. Tai nestebina, nes didelė Europos dalis balansavo netoli recesijos. „Drewry“ ekspertai pažymi, kad konkurencija tarp konteinerinių linijų išliks aštri iki metų pabaigos ar kitų metų pirmo ketvirčio.Stipriausi kainų svyravimai yra tarp Azijos ir Europos. Transportavimo tarp Europos uostų kainos gerokai stabilesnės.Gabenant tarp Europos uostų kainos svyruoja nuo 600–700 iki 1.000 EUR už vieną TEU (sąlyginis vienetas, 20 pėdų konteineris). Jei vežama tarp tolimesnių Europos uostų, kaina gali siekti 1.500 EUR.„Vieni iš didžiausių konteinerių gabenimo įkainių yra Viduržemio jūros regione“, – pažymi p. Litvinenka. Būtent šiame regione AB Lietuvos jūrų laivininkystė (LJL) šįmet įdarbino tris savo konteinerinius laivus fiderius (angl. feeder vessel – su didžiaisiais konteinervežiais dirbantis laivas, išskirstantis krovinį po kelis uostus – VŽ).Audronis Lubys, LJL generalinis direktorius, teigia, jog investavus į laivų modernizavimą, šiuos išsinuomojo iš Šiaurės Europos į Šiaurės Afriką krovinius gabenantys vežėjai.

Gyva Viduržemio jūra

Nors LJL vis dar patiria nuostolių, pirmą šių metų pusmetį jie siekia 9,8 mln. Lt (pernai 8,3 mln. Lt) ir 1,2 mln. susidaro neigiama valiutų įtaka, p. Lubys teigia, jog apie 350 TEU galintys gabenti 3 konteinervežiai sėkmingai kursuoja Viduržemio jūroje, pristatydami Afrikos valstybėms įvairius krovinius, skirtus šalių infrastruktūros plėtrai. Šiame regione vyrauja dvi krovinių rūšys: Europos gamintojų prekės ir atvežtiniai kitų žemynų kroviniai, jie išskirstomi po Afrikos uostus.„Mūsų mažieji laivai rado nišą Afrikoje, kadangi turi savo konteinerių kėlimo kranus, galinčius pakelti po 35 t svorio – normalų konteinerį. Afrikoje, kur uostų infrastruktūra nėra labai išvystyta, jie paklausūs“, – teigia p. Lubys. Anksčiau šiems laivams bendrovė pati ieškojo generalinių krovinių, o dabar išnuomojo už dieninį atlygį. Pasak p. Lubio, taip bendrovė susitarė dėl 50% geresnių įkainių.„Afrikos šalys po revoliucijų plukdo ne prabangos krovinius, o reikalingus infrastruktūrai atkurti. Viduržemio jūra dabar labai gyva“, – komentuoja p. Lubys. Dalis bendrovės laivų kursuoja Karibų regione, plaukioja maršrutais Atlanto vandenyne.Geras grūdų derlius Ukrainoje ir Rusijoje leidžia optimistiškiau žvelgti į antrą šių metų pusmetį suverstinius krovinius gabenančioms bendrovėms.

Kinija plukdo Baltarusijai

Pasak p. Stelmokaičio, UAB „Ahlers Klaipėda" direktoriaus, Baltarusijoje augantis statybų sektorius, jėgainių, gamyklų statybos skatina importą iš Kinijos, todėl kinai ima tiekti įvairius krovinius: ratinę techniką, statyboms reikalingas medžiagas, tokias kaip metalo konstrukcijos, įrenginiai.„Šiemet gabenome jau 15.000 frachtinių tonų (1 frachtinė tona – 40 kub. pėdų) tokių krovinių, o paprastai per visus metus tokių krovinių turime apie 8.000–10.000 frachtinių tonų“, – apie augimą kalba p. Stelmokaitis. 80–90% bendrovės agentuojamų laivų krovinių yra kiniškos kilmės. Kroviniai Baltarusiją pasiekia per Klaipėdos ir Latvijos uostus. Kinija, anot p. Stelmokaičio, aktyviai eksportuoja į Baltarusiją ir ši tendencija nemenksta.„Mes vieni iš pirmųjų atvežėme tokius krovinius iš Kinijos į Klaipėdos uostą, prieš tai daug jų buvo vežama per Latviją. Ir dabar juos gabename per Liepoją, Rygą dėl pigesnių automobilių transporto kelių leidimų. Per Klaipėdą būtų galima vežti kur kas daugiau krovinių, bet Lietuvoje prasta padėtis dėl vagonų ir geležinkelių tarifų, – kalba p.  Stelmokaitis, – jei „Ahlers“ neturėtų atstovybės Latvijoje, mes prarastume apie 30–40% savo krovinių, kurie gabenami į Ukrainą ir Uzbekistaną.“Jo nuomone, Kinijos eksportas į Baltarusiją gali paskatinti Kinijos ekspeditorius kurtis Baltijos uostuose.„Kinai jau patys pasirengę atidaryti čia kompanijas, jiems nebereikia tarpininkų, nes Kinijos politika – palikti pelną Kinijoje. Baltarusijoje tokių bendrovių jau yra“, – teigia p. Stelmokaitis.

Mažųjų uostų perspektyva

Tokių mažų uostų kaip Klaipėda ar kaimyniniai Latvijos, Estijos uostai patrauklumas ir įtaka ateityje tik didės.Walteris van Muldersas, Antverpeno uosto Rinkodaros, rėmimo ir komercinių santykių departamento vadovas, VŽ teigia, jog stambiosios laivybos linijos naudoja vis didesnius laivus. Jų talpa siekia nuo 16.000–18.000 TEU iki 25.000 TEU.Šiuo metu didžiausias konteinervežis, galintis transportuoti 18.000 TEU konteinerių, priklauso „Maersk“ laivybos linijai. Praėjusį mėnesį jis lankėsi Gdansko uoste.„Kuo daugiau bus didelių konteinervežių, tuo didesnis bus mažesnių laivų poreikis ir krovinių apyvarta lokaliuose uostuose. Tačiau tokiems uostams reikia investuoti į didesnę pridėtinę vertę kuriančias paslaugas – reikia ne tik sugebėti krauti krovinį, bet ir jį apdoroti“, – dėsto p. Muldersas.Antras pagal krovinių apyvartą Europoje Antverpeno uostas gana greit išlipo iš ekonominės duobės, nes uoste paslaugos teikiamos kompleksiškai: čia derinama gamyba ir krova, veikia tabako, kavos fasavimo terminalai.Emanuelis van Damas, Zebriugės uosto verslo plėtros departamento direktoriaus pavaduotojas, tikina, kad paskirstomieji kroviniai į Klaipėdos uostą auga, kadangi Rusija ir Baltarusija yra Europos uostams įdomios rinkos.„Kuo daugiau bus investuojama į geležinkelius, pridėtinę vertę kuriančias paslaugas, o Klaipėda taip ir daro, tuo didesnis bus krovinių srautas. Baltijos šalių rinkos yra sąlygiškai mažos, todėl ateityje reikėtų koncentruotis į išorines rinkas“, – pataria p. van Damas.„Drewry“ ekspertai įžvelgia, jog Klaipėdos uoste šuolio galima sulaukti pastačius konteinerių skirstymo centrą, jo operatorė yra AB „Klaipėdos Smeltė“, o jos akcininkė – „Terminal Investment Limited“, glaudžiai bendradarbiaujanti su viena iš laivybos linijų lyderių „Mediterranean Shipping Company“.* * *40 pėdų konteinerio gabenimo iš Azijos į Europą (Klaipėda) paslaugos kainų pokyčiai (lūžio taškai) 2013 m. JAV doleriais:

  • Sausis – 3.500 – 2.995
  • Vasaris – 2.650 – 2.500
  • Kovas – 2.400 – 2.700
  • Balandis – 2.600 – 2.250 
  • Gegužė – 2.000 – 1.700
  • Birželis – 1.600 – n.d.
  • Liepa – 3.100 – 2.900
  • Rugpjūtis – 3.350 – n.d.
  • Rugsėjis – žemiau 3.000 – n.d.
Šaltinis: VŽStraipsnis publikuotas dienraštyje „Verslo žinios“.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Rašyti komentarą 0
VRM leido nekeisti dygliuotų padangų, nebaus už negaliojantį vairuotojo pažymėjimą 

Vidaus reikalų ministerija (VRM) priėmė sprendimus, kurie leis nebausti vairuotojų, nepasikeitusių dygliuotų...

Piliečių grąžinimas lėktuvais valstybei jau kainavo beveik 150.000 Eur

Piliečių grąžinimas į Lietuvą lėktuvais karantino metu valstybei atsiėjo beveik 150.000 Eur, tačiau dalį šios...

„Omniva LT“ pajamas pernai augino 39%, COVID-19 bus papildomas postūmis 2

Bendrovė „Omniva LT“ praėjusiais metais gavo 9 mln. Eur pajamų – 39% daugiau nei 2018-aisiais. Įmonės pelnas...

„Air Baltic“ sulaukė solidžios finansinės injekcijos iš valstybės 

Latvijos ministrų kabinetas priėmė principinį sprendimą pritarti nacionalinės oro vežėjos „Air Baltic“...

Vilniaus „GetJet Airlines“ atleidžia 370 darbuotojų 9

Orlaivių nuomos ir užsakomųjų paslaugų įmonė „GetJet Airlines“, kurios būstinė yra Vilniuje, Užimtumo...

Dėl valymo darbų iš įprastos vietos bus patrauktas SkGD terminalas 

Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijai (KVJUD) vykdant uosto akvatorijos sąnašų valymo darbus, kovo 30 –...

Pramonė
13:54
Vilniuje nusileido lėktuvai su lietuviais iš Tenerifės, Frankfurto, Paryžiaus, Londono 1

Vilniaus oro uoste sekmadienio vakarą bei pirmadienio naktį nusileido lėktuvai su Lietuvos piliečiais iš...

Prekių logistikos grandinėje – įkainių šuoliai ir nestandartiniai sprendimai  Premium

Karantino paskelbimas daugelyje Europos šalių tiesiogiai paveikė transporto rinką – logistikos ekspertai...

Programėlės „Ubitel“ apžvalga: tvarkingas vairavimas draudimo kainos nesumažino Premium 3

„Verslo žinios“ baigė testuoti pirmąją Lietuvoje draudimo technologijų (angl. „InsureTech“) programėlę,...

Technologijos
2020.03.29
Vilniuje laukiama atvykstančių lietuvių iš Londono, Tenerifės, Frankfurto, Paryžiaus 1

Vilniaus oro uoste sekmadienį laukiama atvykstančių lietuvių iš Londono, Tenerifės, taip pat iš Minsko,...

Būsimasis „Volkswagen Ama­rok“ kuriamas kartu su „Ford“

„Volkswagen“ paviešino pirmąjį savo nau­jos kartos pikapo „Amarok“ eskizą. Šio automobilio gamybą numatoma...

Automobiliai
2020.03.28
Balsas iš dangaus: karantino pažeidėjai pasaulyje gaudomi dronais Premium

Pastaruosius keletą metų tiek didžiosios pasaulinės siuntų kompanijos, tiek logistikos srities startuoliai...

Rusija ruošiasi uždaryti sienas, siekdama sulėtinti koronaviruso plitimą 1

Rusija nuo pirmadienio visiškai uždarys savo sienas, siekdama sustabdyti naujojo koronaviruso plitimą šalyje,...

Verslo aplinka
2020.03.28
Oro uostai iš naujo skelbs konkursą kavinėms įrengti Premium

Užgriuvus koronaviruso krizei, Lietuvos oro uostams nepavyksta rasti norinčiųjų nuomotis patalpas kavinėms...

Paslaugos
2020.03.28
VŽ bando: „Kia Stinger“ dyzeliniu varikliu Premium

Nuo 2017 m. gaminamas „Kia“ gamos flagmanas „Stinger“ žinomas kaip greitas ir puikiai valdomas automobilis su...

Automobiliai
2020.03.28
Lietuva laikinai netaiko muitų mokesčio įvežamoms labdaros prekėms 

Nuo kovo 25 d. iš trečiųjų šalių įvežamos prekės, skirtos nemokamai išdalyti nuo nelaimės nukentėjusiems...

Grįžtančiųjų iš Londono laukiama penktadienį, skrydis iš Tenerifės atidėtas 

Vėlų penktadienio vakarą Vilniaus oro uoste turėtų leistis specialiuoju reisu parskrendantis orlaivis iš...

Paslaugos
2020.03.27
Europos Komisija ragina užtikrinti svarbių krovinių gabenimą oru

Europos Komisija (EK) paskelbė rekomendacijas dėl operatyvinių ir organizacinių priemonių, kuriomis siekiama,...

Koronaviruso poveikis pristabdo ketvirto didžiausio automobilių gamintojo formavimą

„PSA Group“ tvirtina palaikanti ketinimą jungtis su „Fiat Chrysler Automobiles“, tačiau dabar ketinanti iš...

Automobiliai
2020.03.27
Kinija smarkiai mažina tarptautinių skrydžių skaičių 

Kinija turi labai smarkiai sumažinti savo tarptautinių skrydžių skaičių, palikdama tik po vieną skrydį per...

Paslaugos
2020.03.26

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau