Belaukiant H&M atėjimo į Lietuvą – pamokos iš Latvijos
Pernai rugsėjį „Hennes & Mauritz“ (H&M) Rygoje atidarė net dvi 2.000 kv. metrų parduotuves - prekybos centruose „Galerija Centrs“ ir „Alfa“. Jau žinoma, kad didžiausia Baltijos šalyse ir pirmoji Lietuvoje H&M parduotuvė savo duris atvers Vilniaus prekybos centro „Akropolis“ antrame aukšte, kur anksčiau buvo įsikūręs „Akropolio“ baldų centras.
Renata Jakubčionienė, „Akropolis LT“ direktorė, teigia, jog šiuo metu, ruošiantis naujų parduotuvių atidarymui, Vilniaus „Akropolio“ dalyje vyksta rekonstrukcijos darbai.
Permainos vyksta ir Klaipėdos „Akropolyje“, kur rudenį bus atidaryta antroji H&M parduotuvė.
Ponia Jakubčionienė patvirtina, kad kitų parduotuvių operatoriai ruošiasi H&M atėjimui - investuoja į parduotuvių atnaujinimą, pristato pačias naujausias koncepcijas. Pasak vadovės, šis procesas prasidėjo jau pernai.
„Vilniuje vien per pastaruosius mėnesius atidarytos naujausių koncepcijų „Lindex“, „Esprit“ parduotuvės, viena didžiausių Baltijos šalyse „Tally Weijl“, visiškai atsinaujinusios „Reserved“ ir „Monton“ parduotuvės.
Toks pat procesas vyksta ir Klaipėdos „Akropolyje“. Pavyzdžiui, „Aprangos“ grupė per pastaruosius 12 mėnesių čia atidarė ar pilnai rekonstravo net 7 parduotuves: atidarytos „Promod“, „Aldo“, „Massimo Dutti“, „Mexx“, „Dshop“ ir rekonstruotos „City“ bei naujos koncepcijos „Apranga“ parduotuvės.
Klaipėdoje taip pat atidarytos naujausios koncepcijos „Pierre Cardin“, „Lindex“ parduotuvės“, - apie pasikeitimus drabužių pardavimo rinkoje pasakojo „Akropolio“ direktorė.
„Apranga“ taikys tą pačią strategiją kaip ir Rygoje
Rimantas Perveneckas, drabužių mažmeninės prekybos grupės „Apranga“ generalinis direktorius, VŽ sakė, kad įmonė skaičiuoja ir modeliuoja galimą situaciją, kokia yra ir kokia bus po H&M atėjimo. „Aprangos“ direktorius teigia, kad jų veiksmai yra nukreipti keliomis kryptimis.
„Pirmiausia, mes plečiame prekinius ženklus, kurie visiškai nekonkuruoja su H&M, t.y. stipriname prabangos ir verslo segmentą. Šie prekių ženklai nekonkuruoja su H&M, kadangi yra skirti visiškai skirtingiems vartotojams“, - aiškina p. Perveneckas.
„Apranga“ taip pat aktyviai užsiima savo parduotuvių rekonstrukcija ir modernizavimu. Tai, anot p. Pervenecko, prisidėjo ir prie „Aprangos“ apyvartos tempų augimo pernai. Jo teigimu, konkurencija gali būti susijusi su produktais, kur sunku kovoti su H&M dėl jų siūlomų kainų, arba su technologijomis, į kurias „Apranga“ ir investuoja.
„Rekonstruojame arba modernizuojame parduotuves, kurios tiesiogiai konkuruoja su H&M. Mes pakeitėme „Aprangos“, „Aprangos galerijos“ tinklo koncepcijas, rekonstruojame kai kurias „Inditex“ parduotuves, „Bershka“, „Pull & Bear“, „Stradivarius“.
Įvedame naujas technologijas šiame versle. Vartotojas supranta, kad po rekonstrukcijos parduotuvė ne tik gražiau atrodo, ji gali naudoti visiškai kitas prekių technologijas, pateikimą, o tai leidžia žymiai geriau parduoti gaminius.
Mes siekiame, kad mūsų parduotuvės niekuo neatsiliktų – nei technologiniu, nei interjero atžvilgiu - arba net būtų stipresnės“, - apie „Aprangos“ strategiją kalbėjo jos direktorius.
Jo teigimu, prekyba šiais laikais keičiasi ir, norint konkuruoti su garsiausiais ženklais, negalima atsilikti. Svarbus ne tik prekių pateikimas, jų tiekimas, vitrinų įrengimo aspektai, bet ir apšvietimas, pavyzdžiui, dabar, siekdamos sumažinti energijos išteklius, įmonės rengia LED apšvietimo sistemas. Keičiasi ir interjero sprendimai, kurie susiję su pardavimais - dabartiniu metu retai kas rengia tamsias parduotuves, kurios buvo labai populiarios prieš 2-3 metus.
„Vienas iš principinių prekybos technologijų klausimų yra prekių pateikimo būdas. Dabartiniu metu didžioji dalis prekių, ypač pigesniame segmente, yra pristatomos parduotuvės priekyje. Tam turi būti pritaikyta ir įranga. Viskas daroma taip, kad vartotojui būtų galima kuo paprasčiau išsirinkti prekes. Tai yra kertinis dalykas, kuris gali palengvinti pardavimus.
Kitas dalykas yra tai, kaip valdomas prekių tiekimas ir atsargų papildymas. Šiuo požiūriu mes, kaip ir pažangiausios pasaulio kompanijos, daugelio savo prekių papildymą susiejame su savo prekių pardavimo rezultatais ir tai darome per kompiuterines technologijas. Šioje srityje toli pažengęs yra „Inditex“, išvystęs kompiuterinę pardavimų analizę“, - apie technologinius sprendimus „Aprangos“ grupėje kalbėjo p. Perveneckas. "Apibendrinant galima sakyti, kad, įvedus naujus technologinius sprendimus, vartotojui turi būti paprasčiau, o įmonės kaštai turėtų sumažėti".
Ponas Perveneckas tikino, kad „Apranga“ prieš H&M atėjimą yra parengusi įvairius scenarijus ir prognozes.
„Turime labai gerą bazę, galime analizuoti veiklą, kokią įtaką H&M darė pardavimams Rygoje, kokius produktų segmentus paveikė, bet tai - mūsų komercinė paslaptis. Galiu tik pasakyti, kad „Aprangos“ strategija visiškai pasiteisino Rygoje“, - pabrėžė p. Perveneckas.
„Aprangos“ vadovas taip pat akcentavo, kad įmonė supranta, jog praras dalį apyvartos augimo, bet ne dalį apyvartos. Šiemet „Apranga“ tikisi, kad jos pardavimai augs 11%.
„Monton“ specialiai nesiruošia
Sparčiai finansinius rezultatus gerinanti „Baltika“ balandžio pradžioje paskelbė žengianti į Baltarusijos rinką - planuojama, kad per penkerius metus Baltarusijoje atsidarys mažiausiai penkios „Monton“ parduotuvės. Finansų analitikai teigia, kad „Baltika“ su savo valdomomis parduotuvėmis vėl tampa rimta konkurente Lietuvos rinkoje lyderiaujančiai „Aprangai“.
Viktorija Krolytė, UAB „Baltika Lietuva“ direktorė, apie H&M atėjimą į Lietuvos rinką VŽ sakė, kad tai yra normalus reiškinys ir buvo tik laiko klausimas, kada šis švedų ženklas atidarys parduotuves Lietuvoje. Pasak jos, bendrovė specialiai H&M atėjimui nesiruošia, nes apskritai yra pasiruošusi pokyčiams rinkoje.
VERSLO TRIBŪNA
„Mes laikomės numatytos ilgalaikės strategijos, kuri, kaip parodė 2012 metų rezultatai, pasiteisino. Nepaisant to, kad šiuo metu nėra statoma naujų prekybos centrų, drabužių rinka Lietuvoje išlieka dinamiška. Snausti niekada negali, būtina nuolat reaguoti į pokyčius bei investuoti į visų procesų efektyvinimą“, - teigia p. Krolytė.
„Baltika Lietuva“ direktorė sako, kad šiais metais buvo pradėta parduotuvių atnaujinimo programa, kurios aiškiausias rezultatas - kovo mėnesį atidaryta pirmoji Lietuvoje naujos koncepcijos „Monton“ parduotuvė Vilniaus „Akropolyje“.
„Ši parduotuvių koncepcija sukurta bendradarbiaujant su didelę patirtį mados industrijoje turinčia tarptautine kūrybine agentūra „Dan Pearlman“. Ypatingas dėmesys ir resursai yra orientuoti į kolekcijų konkurencingumą. Dirbame numatyta ir pasitvirtinusia linkme, o nauji žaidėjai rinkoje priverčia dar labiau pasitempti“, - įsitikinusi direktorė.
Ponia Krolytė pabrėžia, kad drabužių rinkoje bus pokyčių, nes H&M yra didelis ir stiprus žaidėjas, gerai žinomas ir atpažįstamas po pasaulį vis daugiau keliaujantiems lietuviams.
„Mes prognozuojame, jog didžiausią įtaką turėtų pajusti vaikiškų drabužių operatoriai, nes naujasis rinkos dalyvis turi lanksčią kainų politiką ir platų asortimentą. Manome, jog šis atėjimas pasijus ir jaunimui skirtų madingų drabužių sektoriuje, ypač tiems prekės ženklams, kurie pirkėjui siūlo madą už žemas kainas“, - situaciją apžvelgia p. Krolytė.
„Baltika Lietuva“ direktorė sako, kad jie nuo pat pradžios seka H&M atėjimą į Latvijos rinką ir situacija kaimyninėje šalyje nuteikia optimistiškai.
„Kad ir kaip keistai skambėtų, po H&M atidarymo išaugo srautai ir mūsų parduotuvėse. „Monton“ parduotuvės nepatyrė pardavimų svyravimų ar apyvartos kritimo. Atvirkščiai – pardavimai augo. Latvijos pavyzdys rodo, jog mūsų valdomi ženklai yra orientuoti į kitokį tikslinį klientą nei H&M“, - VŽ sako p. Krolytė.
***
Švedijos drabužių mažmenininkė „Hennes & Mauritz“ (H&M)
H&M yra antras pagal dydį drabužių prekybos mažmenininkas Europoje po Ispanijos „Inditex“. Grynasis kompanijos pelnas, uždirbtas per lapkričio 30-ąją pasibaigusį ketvirtį, sumažėjo 1,3% iki 5,29 mlrd. SEK (2,1 mlrd. Lt). Ketvirčio rezultatams įtakos turėjo ilgalaikės investicijos į interneto prekybą bei naujas parduotuves bei tai, kad Europos vartotojai apribojo drabužiams skiriamas išlaidas.