Grūdų eksportuotojams nepavyko  užsitikrinti lengvatų derliui išvežti

Publikuota: 2012-07-04
Nuotrauka: Algimanto Kalvaičio
 

Vyriausybė nusprendė neversti "Lietuvos geležinkelių" lengvatinėmis sąlygomis vagonais aprūpinti grūdų eksportuotojų, kurie šiemet laukia rekordinio derliaus ir baiminasi nespėsiantys laiku išvežti grūdų. (Papildyta eksportuotojų ir "Lietuvos geležinkelių" atstovų komentarais, naujas 4 skyrius)

Valdžios pagalbos dėl aprūpinimo vagonais 2012 m. derliaus grūdų eksportui užtikrinti prašė grūdų perdirbėjai, eksportuotojai ir jų interesus ginanti Žemės ūkio ministerija (ŽŪM).Tačiau trečiadienį pasitarime klausimą svarstęs ministrų kabinetas nutarė nesikišti su įpareigojimais ir rekomendavo ūkininkams, "Lietuvos geležinkeliams" (LG) bei ją valdančiai Susisiekimo ministerijai susitarti tarpusavyje.Tokią Vyriausybės poziciją itin palaikė Remigijus Šimašius, teisingumo ministras, kuris buvo išsakęs nuogąstavimus dėl prašymo valdžiai kištis į rinkos sąlygomis veikiančio verslo reikalus."Džiaugiuosi, kad Vyriausybė įsiklausė į sveiko proto balsą ir negrįžo prie planinių laikų, bet rekomendavo visiems iš principo sėsti, šnekėtis ir tartis, kad visi savo tikslus patenkintų racionaliai. Ir labai džiaugiuosi, kad nebuvo padalinta tokių nurodymų ar rekomendacijų, kurios pastatytų labai į keblią padėtį vienos ar kitos valstybės valdomas įmones, atstovus ar kitus asmenis, kurie verstų priimti nebūtinai naudingus įmonei sprendimus", - po Vyriausybės posėdžio kalbėjo p. Šimašius.Jis tiki, kad tiek ūkininkų, tiek ekspeditorių, tiek LG interesai yra suderinami rinkos sąlygomis, todėl pozityviai vertina Vyriausybės rekomendaciją "visiems dirbti savo darbą"."Grūmojimo kumščiu ir įpareigojimo priimti sprendimus, būtent tokius, o ne kitokius, nėra, bet priminimas, kad reikia visiems pasiekti bendrus tikslus, yra. Mano supratimu, tai, kokius tikslus kelia ŽŪM, ir LG, ir kiti, yra suderinama, ir suderinama rinkos sąlygomis, o ne planinės ekonomikos sąlygomis, ir aš tikiu, kad tai ir bus padaryta", - pareiškė teisingumo ministras.

Kitų sąskaita

Susisiekimo viceministras Arūnas Štaras irgi teigiamai įvertino Vyriausybės sprendimą neįpareigoti LG leisti gerokai mažesne kaina, nei susiklosčiusi rinkoje, pasinaudoti vagonais."Labai skirtingi skaičiavimai. LG pateikė savo medžiagą, kad jeigu jie laikytųsi dabartinės savo vagonų naudojimo tvarkos, per dieną uždirbtų tiktai, jei neklystu, 28 Lt, o jeigu vežtų grūdus būtų tik 22 Lt", - paklaustas apie galimus LG nuostolius, jei grūdų eksportuotų prašymas būtų patenkintas, kalbėjo p. Štaras.Anot viceministro, kiekvienas skaičiuotųsi savo naudą, bet nespręstų problemų kitų sąskaita."Neplanuota problema. Ją turės spręsti visos įmonės, kurios susijusios su išvežimu, turės susėsti ir susitarti, nors tikėjosi, kad Vyriausybė priims vienokį ar kitokį sprendimą", - po posėdžio kalbėjo p. Štaras.Premjeras Andrius Kubilius, paprašytas pakomentuoti susidariusią padėtį ir kaip ją nutarta spręsti, kalbėjo žaismingai."Pirmiausia turime pasidžiaugti, kad grūdų derlius yra didelis, o jei iš to kyla problemų, kaip išvežti, tai jau yra irgi malonios problemos. Tvarka ta pati - grūdai važiuos vagonais, vagonai - geležinkeliais iki uosto ir toliau plauks. Dar kartą sakau, džiugos problemos - grūdų užauga pagal prognozes tiek, kad sunku yra išvežti", - po Vyriausybės posėdžio kalbėjo premjeras, daugiau ta tema klausti pasiūlė žemės ūkio ministro.

Grėsmė Klaipėdai

Kazys Starkevičius, žemės ūkio ministras, pareiškė, jog pagrindinis tikslas - kad grūdai važiuotų LG vagonais, tai, anot ministro, yra pigiausias transportas, per Klaipėdos uostą grūdai būtų eksportuojami toliau į kitas šalis.Pono Starkevičiaus nuomone, jeigu nepavyks grūdų eksportuotojams ir valstybės įmonei susitarti, gali atsitikti taip, kad pusė grūdų - per milijoną tonų iš planuojamos 2,4 mln. tonų krovos - bus pervežama per Rygos ir Ventspilio uostus."Klaipėdos uostas negaus pelno", - po posėdžio komentavo žemės ūkio ministras.Tačiau su tuo, kad Klaipėdos uostas gali nukentėti, nelinkęs sutikti p. Štaras."Aš nelabai tuo tikiu. Matot, visi žiūri geografijos, masto, iš didžiųjų elevatorių, iš didžiųjų supirkėjų visada yra ekonomiškai pigiau vežti vagonais, todėl kad yra didelis kiekis, ir bendros sąnaudos yra gerokai mažesnės", - savo nuomonę dėstė susisiekimo viceministras.

Nemokami naujienlaiškiai į savo el. pašto dėžutę:













Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Sudėtingi metai dėl rekordo

Grūdų eksportuotojai perspėja, kad ūkininkų ir eksportuojančių bendrovių laukia sudėtingi metai."Šiemet, kai laukia rekordinis derlius, neįsivaizduoju kaip reikės jį išvežti, nes sandėliavimo pajėgumų tikrai pritruks,. Sunkvežimiais vežti grūdus tris kartus brangiau nei geležinkeliu. Be to, uostas nepritaikytas priimti didelius kiekius automobiliais atvežamų grūdų. Reikia įvertinti ir tai, jog 520 vagonų išnuomoti ir kol kas neaišku kada ir kaip jie sugrįš į Lietuvą. Be to, neaišku kaip, kas ir už kokią kainą mums nuomos vagonus. Kol kas matome, jog logistika gali pabrangti ir tai guls ant ūkininkų pečių, nes teks vežti sunkvežimiais", - "Verslo žinioms" sakė Dainius Pilkauskas, AB „Linas Agro Group“ prekybos direktorius Baltijos šalims.Tačiau Stasys Dailydka, AB "Lietuvos geležinkeliai" generalinis direktorius, tikina, kad vagonų trūkumo nebus."Vagonų bus tiek, kiek reikės, ir pervešime visą derlių. Turime 850 specialių transporto priemonių ir dar 150 pritaikytų. 520 vagonų, skirtų grūdams gabenti, buvo išnuomoti įmonei, kuri užsiėmė javų gabenimu iš Kazachstano į Klaipėdos uostą. Ši sutartis nutraukta ir transporto priemonės grįžo į Lietuvą. Vienintelis klausimas kaina. Riedmenų pigiau nei jie buvo išnuomoti eksportu iš Kazachstano užsiimančiai bendrovei nenuomosime. Mokant brangiau vagonus galima atgabenti ir iš kitų valstybių. Mūsų skaičiavimu, 1.000 vagonų gerai organizavus darbą pakaks išgabenti visam Lietuvos derliui", - paaiškino p. Dailydka.

Rekordas

ŽŪM prognozuoja, kad šiemet galima sulaukti rekordinio 4 mln. tonų grūdų derliaus, iš kurių apie 2,5 mln. tonų planuojama eksportuoti, todėl esą labai svarbu laiku užtikrinti reikiamą krovininių pervežimo vagonų kiekį grūdų eksportuotojams.Savo siūlymą įpareigoti LG daryti nuolaidas ŽŪM Vyriausybei grindė tuo, kad LG ketina vagonus išnuomoti aukciono būdu, tuo tarpu vagonus išsinuomoję tarpininkai grūdų eksportuotojams juos pernuomotų brangiau. ŽŪM prognozavo, kad 6-7 mėn. laikotarpiui reikės 850 vagonų."Šias metais LG ketina savo dispozicijoje turimus vagonus išnuomoti aukcionus laimėjusiems operatoriams. Tuo tikslu eksportuotojai, kaip vieni iš rinkos dalyvių, turės teikti paraiškas ir dalyvauti aukcionuose. Eksportuotojai baiminasi, kad konkursus laimėjus tarpininkams, gali gerokai pabrangti nuomos tarifai. Eksportuotojų skaičiavimais, tokiu būdu nuomos tarifai pabrangtų 10-15 Lt vienai grūdų tonai. Visa ši našta, savaime suprantama, gultų ant Lietuvos grūdų augintojų pečių, jiems nesumokant atitinkamos sumos už parduotą produkciją. Be to, laiku negaudami vagonų, eksportuotojai, neišvengimai neįvykdytų sutartinių įsipareigojimų užsienio partneriams, nekalbant apie patiriamus nuostolius dėl laiku neišvežus sugedusių vertingų produktų", - aiškina ŽŪM.Tačiau tokie ŽŪM aiškinimai nesuprantami Konkurencijos tarybai (KT). Ji sako, jog taip ir lieka neaišku, kodėl patys grūdų eksportuotojai negali dalyvauti tuose LG aukcionuose ne per tarpininkus.KT Vyriausybei pareiškė ŽŪM siekyje įžvelgianti grėsmę pažeisti Konstituciją, kuri saugo sąžiningos konkurencijos laisvę ir ūkinės veiklos laisvę.

Pasirinkite jus dominančias įmones ir temas – asmeniniu naujienlaiškiu informuosime iškart, kai jos bus minimos „Verslo žiniose“, „Sodros“, Registrų centro ir kt. šaltiniuose.

Vyriausybė neskubės NPD sulyginti su MMA, nes tai kainuotų šimtus milijonų Premium 2

Europos Sąjunga tikisi kitąmet susitarti dėl bendrų visoms šalims minimalaus mėnesio atlyginimo (MMA)...

Verslo aplinka
2021.11.30

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Valdyti Sutinku