Geležinkelių transporto pirmojo pusmečio rezultatai: augo tik tarptautinių kelionių populiarumas

Pusmečio pranešime skelbiama, kad į krovinių vežimo geležinkeliu rinką atėjus naujam vežėjui – UAB „Transachema“, Lietuvos viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumais šiemet naudojosi penki vežėjai – vienas keleivių vežėjas (UAB „LTG Link“) ir keturi krovinių vežėjai (AB „LTG Cargo“, AB „Akmenės cementas“, UAB „Gargždų geležinkelis“ ir UAB „Transachema“).
Palyginti su 2023 m. II pusmečiu, bendra keleivinių ir krovininių traukinių darbo apimtis, matuojama bruto tonkilometriais (tkm), 2024 m. I pusmetį sumažėjo 8,77% – iki 6,45 mlrd. bruto tkm.
„Per 2024 m. I pusmetį pervežta 2,61 mln. keleivių, arba 2,8% mažiau nei per 2023 m. II pusmetį. Keleivinių traukinių eismą vertinant keleivio kilometrais, keleivių vežimo apimtis sumažėjo 4,45% – iki 244,54 mln. keleivio km, – sako pranešime cituojamas Vygantas Vaitkus, RRT tarybos narys. – Visgi pagal šį rodiklį šiek tiek didėjo keleivių vežimo tarptautiniais maršrutais apimtis. Per 2024 m. I pusmetį keleiviniai traukiniai nuvažiavo 3,36 mln. km, arba 2,27% mažiau nei per ankstesnį pusmetį. Pusmetinės keleivių vežėjo pajamos išliko panašaus lygio – apie 47 mln. Eur.“
Elektrinių keleivinių traukinių darbo apimtis, skaičiuojama bruto tkm, 2024 m. I pusmetį sudarė 22,21% visos keleivinių traukinių darbo apimties, palyginti su 20,18% ankstesnį pusmetį. Daugiau keleivių rinkosi patogesnį ir greitesnį būdą bilietams įsigyti – mobiliąją programėlę.
Krovininių traukinių darbo apimtis, matuojama neto tonkilometriais, 2024 m. I pusmetį sumažėjo 11,63% – iki 2,92 mlrd. neto tkm. Pagal šį rodiklį krovinių vežimo apimtis mažėjo tiek vietiniuose, tiek tarptautiniuose maršrutuose. Palyginti su 2023 m. II pusmečiu, didėjo krovinių vietinio ir tarptautinio vežimo intermodaliniu transportu dalys, išaugo tranzito dalis vežant tarptautinius krovinius. Per 2024 m. I pusmetį krovininiai traukiniai nuvažiavo 2,30 mln. km, arba 9,73% mažiau nei 2023 m. II pusmetį. Atitinkamai mažėjo vežėjų pajamos už krovinių vežimą – nuo 138,25 iki 126,79 mln. Eur.
Krovinių vežimo rinkoje dominavo „LTG Cargo“ (daugiau kaip 95% rinkos, skaičiuojant pagal neto km), kitiems vežėjams atitinkamai teko gerokai mažesnės rinkos dalys. Kalbant apie krovininius traukinius, pastebėtina, kad gerokai – nuo 81 iki 33% – sumažėjo šių traukinių punktualumo rodiklis: sugriežtėjus pajėgumų naudojimo reikalavimams, sumažėjo vežėjų galimybės atšaukti užsakytus važiavimus ir tai lėmė reikšmingą punktualumo rodiklio pokytį.
Mažėjant bendrai vežimo geležinkeliais apimčiai, 2024 m. I pusmetį 2,45% – iki 46,4 mln. Eur – sumažėjo viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo AB „LTG Infra“ pajamos, gaunamos kaip vežėjų užmokestis už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra. Dėl krovinių vežimo apimčių mažėjimo taip pat apie 2,9% sumažėjo geležinkelių paslaugų operatorių pajamos.
