Kas iš to lietuviams, kad ES ir Japonija glaudžia pečius

Publikuota: 2018-12-12
Klaipėdos uostasVladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Klaipėdos uostasVladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Europos Parlamentas (EP) trečiadienį patvirtino ES ir Japonijos laisvosios prekybos sutartį, tad nuo 2019 m. vasario, kuomet įsigalios susitarimas, Lietuvos verslas su japonais galės prekiauti be muitų kaip su latviais, vokiečiais ar švedais. Nuo prekybos konfliktų įkaitusioje atmosferoje šio susitarimo reikšmė labai simboliška.

Japonijos parlamento rūmai dokumentą ratifikavo keliomis savaitėmis anksčiau.

Jean‘as Claude‘as Junckeris, Europos Komisijos (EK)  pirmininkas, po balsavimo Europos Parlamente sakė, kad ši sutartis bus labai palanki ir naudinga Europos ir Japonijos bendrovėms, pirmiausiai dėl atsivėrusios didelės rinkos, o vartotojams - dėl mažesnių kainų.

Atsisakė muitų už 1 mlrd. Eur

Šiuo susitarimu sukuriama didžiausia pasaulyje laisvosios prekybos zona, turinti 635 mln. gyventojų, sukuriantis trečdalį pasaulio BVP ir apimanti 40% visos pasaulinės prekybos.

Pagal susitarimą mėsos ir pieno produktų, vyno, saldumynų, taip pat tekstilės, odos ir daugelio kitų prekių gamintojams iš ES atsivers trečios pagal dydį pasaulio ekonomikos rinka.

Pavyzdžiui, Japonija naikina drakoniškus 30% tarifus sūriui iš Europos, 15% – vynui.

Be to, ES įmonės galės dalyvauti viešuosiuose Japonijos geležinkelių pirkimuose, taip pat paprasčiau šioje šalyje teikti elektroninės komercijos, tarptautinės laivybos ir pašto paslaugas.

Savo ruožtu ES naikina 10% muito tarifus japoniškiems automobiliams ir 3% tarifus daugeliui jų dalių.

Daugeliui prekių muitai bus panaikinti iš karto, kitoms – po pereinamojo laikotarpio. Jautriausi ES maisto produktai, pavyzdžiui, ryžiai, taip pat 205 gaminiai su ES geografinėmis nuorodomis išliks apsaugoti.

Skaičiuojama, kad atsisakius dvišalių muitų ES prekių ir paslaugų eksportuotojai kasmet sutaupys apie 1 mlrd. Eur. 

ES ir Japonija tikisi, kad susitarimas dėl kurio tartasi penkis metus, o jis pasirašytas 2018 m. liepą, pagyvins dvišalę prekybą. 

Tęsinys po grafiku

[infogram id=„d768fddc-5a8b-4f2d-895e-8469b4d768bb“ prefix=„sKB“ format=„interactive“ title=„ES ir Japonijos prekyba“]

Susitarimo reikšmė – simbolinė

Abi pusės gerai supranta ir simbolinę šio susitarimo reikšmę, kai Vašingtonas, tiksliau Baltųjų rūmų šeimininkas ir JAV prezidentas Donaldas Trumpas, regis, yra nusiteikęs veltis į prekybos karus su Kinija ir galbūt kitomis pasaulio ekonomikomis.

„Kartu su Japonija, artimais savo partneriais ir draugais, mes it toliau ginsime atvirą, visoms pusėms naudingą ir taisyklėmis paremtą prekybą“, - po balsavimo EP kalbėjo p. Junckeris.

nuotrauka::1 left

Susitarimas taps tam tikra balansuojančia atsvara. Mat jei trapios paliaubos tarp Vašingtono ir Briuselio dėl prekybos tarifų automobiliams ir importuojamoms jų dalims nutrūktų 2019 m., tai JAV įvesti 25% importo muitai transporto priemonėms ir jų dalims iš ES, nuo Vokietijos, didžiausios ES ekonomikos ir automobilių eksportuotojos, kitiems metams prognozuojamo 1,6% BVP augimo nurėžtų 03-04 proc. punkto, skaičiuoja „Bloomberg Economics“ analitikai.

Lietuvos kompanijos kuo toliau, tuo labiau integruojasi į tarptautines gamybos grandines, didele dalimi per Vokietijos gamintojus, kurie savo ruožtu eksportuoja produkciją už ES ribų.

EK skaičiuoja, kad įsiplieskę prekybos karai Lietuvoje keltų grėsmę kas ketvirtai darbo vietai , tad ES ir Japonijos laisvosios prekybos sutartis taptų savotiška alternatyva ir Lietuvos eksportuotojams, jei langas į Ameriką prisivertų.

Plačiau apie atsiveriančias galimybes lietuviams Japonijos rinkoje skaitykite čia .

EP trečiadienį taip pat patvirtino ES ir Japonijos strateginės partnerystės susitarimą, kuris leis išplėsti abipusį bendradarbiavimą energetikos, švietimo, mokslinių tyrimų, klimato kaitos stabdymo ir kovos su terorizmu srityse. Šį dokumentą dar turės ratifikuoti visos ES valstybės. Atskiros derybos su Japonija vyksta dėl investicijų apsaugos susitarimo.

Prekybos balansas teigiamas

Lietuvos ir Japonijos balansas yra teigiamas nuo 2012 m., o eksportas ir šiemet auga sparčiau nei importas iš kylančios saulės šalies.

Statistikos departamentas skelbia, kad Lietuvos eksportas į Japoniją 2018 m. sausį-spalį išaugo 2,6 karto, iki 261,1 mln. Eur (nuo 100,4 mln. Eur per 2017 m. 10 mėn.)

Palyginti Japonijos importas šiemet auga nuosaikiau: 15,1%, iki 37,5 mln. Eur.

Šiuo metu į Japonijos rinką iš Lietuvos daugiausia eksportuojame tabako gaminių (net 81,2%), optikos, fotografijos, matavimo, medicinos prietaisai sudarė 4,9%, chemijos produktai ir baldai – atitinkamai 4,3% ir 1,5%. Mėsos, žuvies ir vėžiagyvių – 1,2%; medikamentams, pieno produktams ir tekstilei dar teko po 0,7% viso eksporto.

Daugiausiai iš Japonijos (arba 24% viso importo)  įvežama automobilių, taip pat  mašinų ir mechaninių įrenginių bei 2017 m. prekių apyvarta tarp Japonijos ir Lietuvos siekė 157,44 mln. Eur. Nuo 2012 m. Lietuvos prekybos su Japonija balansas yra teigiamas. Lietuvos prekių eksporto į Japoniją vertė 2017 m., palyginti su 2016 m., sumažėjo 9,4%, iki 118,84 mln. Eur. 2017 m. importas siekė 38,50 mln. Eur, o 2016 m. – 37,85 mln. Eur.

[infogram id=„lietuvos_ir_japonijos_uzsienio_prekyba_2010_2016_m_mln_eur“ prefix=„evI“ format=„interactive“ title=„Lietuvos ir Japonijos užsienio prekyba 2010-2016 m. (mln. Eur)“]

Žinote, ką norite žinoti?
Užsisakykite personalizuotą naujienlaiškį.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Latviai pradėjo gaminti marinuotų agurkų skonio degtinę 3

Prekės ženklo „Moskovskaya“ liniją papildė 4 nauji degtinės gėrimai, kuriems kurti panaudoti senoviniai...

Gazelė
2019.04.22
„Auga group“ dovana darbuotojams – akcijos 11

Lietuvos ekologiškų produktų gamintoja „Auga group“ savo valdomų įmonių darbuotojams paskirstys 2,55 mln.

Rinkos
2019.04.18
Pernai pritrūkęs produkcijos „Volfas Engelman“ investuoja didindamas pajėgumus  6

Pernai su produkcijos trūkumu susidūrusi AB „Volfas Engelman“ didina gamybos pajėgumus – artėjant naujam...

Pramonė
2019.04.17
„Akvilė“ apgynė savo teises į registruotą ženklą 2

Net jei registruotą prekės ženklą ginčija tarptautiniai verslai, savo poziciją galima atstovėti.

Rinkodara
2019.04.14
Klaipėdos „Namų be gliuteno“ plėtra: sostinės naujokai jau mąsto apie Kauną Premium 4

Nuo pat verslo pradžios iš uostamiesčio siuntus kepinius pirkėjams už 300 km imta galvoti, kaip būti arčiau...

Gazelė
2019.04.10
„Vičiūnų“ grupė prašo leidimo kontroliuoti „Baltic food partners“ 2

Kauno mero Visvaldo Matijošaičio kontroliuojamos „Vičiūnų“ grupės bendrovė „RREI Holding“ prašo Konkurencijos...

Pramonė
2019.04.09
„Biržų duona“ apyvartą augino 15,41% 1

UAB „Biržų duona“ apyvarta 2018 m. siekė 11,89 mln. Eur — 15,41% daugiau nei 2017 m. Pasak Andriaus...

Pramonė
2019.04.08
Paskirtas naujas Kėdainių konservų fabriko vadovas

Koncerno „Vikonda“ vadovybė nauju Kėdainių konservų fabriko vadovu paskyrė Andrių Viazovskį, kuris pakeis...

Pramonė
2019.04.08
Sveiki produktai okupuoja parduotuvių lentynas – kaip iki jų prasibrauti ir smulkiesiems  Premium 1

Ne kiekvienas gamintojas yra geras pardavėjas, todėl kai kurie produktai, neatradę vietos parduotuvių...

Gazelė
2019.04.08
Šakių rajono vyndario kelias iki vyno gamybos užtruko 19 metų 

Prie pat Jurbarko, Kiduliuose (Šakių raj.), yra UAB „Vilkenta“. Kavinė-vyninė žinoma dėl Kidulių vyno, kurį...

Paslaugos
2019.04.07
„Vilniaus pergalė“ taikosi į naujus vartotojų segmentus 5

Saldumynų gamintoja „Vilniaus pergalė“ ieško kelių, kaip patraukti jaunesnių vartotojų dėmesį.

Rinkodara
2019.04.07
„KG Group“ į paukštidžių atnaujinimą šiemet investuos beveik 1,9 mln. Eur

Įmonių grupė „KG Group“, valdanti Vilniaus ir Kaišiadorių paukštynus, per 2019 metus į paukštidžių...

Pramonė
2019.04.05
Verslą Šakių rajone kūrė visa vyndario šeima, o išgelbėjo sūnus Premium 1

Yra verslų, kuriuose itin svarbūs šeiminis ir regioninis motyvai. Vienas tokių verslų – vynininkystė ir...

Gazelė
2019.04.05
„Corona“ gamintojas už 1,7 mlrd. USD parduoda 30 savo prekės ženklų 2

„Corona“ alaus gamintojas „Constellation Brands Inc“ pranešė parduodantis 30 savo žemesnės klasės vynų ir...

Pramonė
2019.04.04
Beržų sulos renesansas – lietuviški produktai keliauja už Atlanto Premium 9

Beržų sulos surinkėjai ir perdirbėjai pastebi, kad domėjimasis sveika gyvensena skatina vartotojus prisiminti...

Pramonė
2019.04.03
Akcizu bus apmokestintas neapdorotas tabakas

Šių metų pabaigoje ketinama akcizu apmokestinti neapdoroto tabako gaminius. Akcizo tarifas bus tapatus...

Verslo aplinka
2019.04.03

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau