Kiekvienai industrijai – po atskirą IT sprendimą

Publikuota: 2015-12-20
Zbignevas Gulbinovičius: „ Kalbėdamas apie plėtrą, galiu pasakyti, kad į Rytus eiti nenorim, nes konkurencinis pranašumas ten yra ne tai ką sugebi, o tai, ką pažįsti“ Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Zbignevas Gulbinovičius: „ Kalbėdamas apie plėtrą, galiu pasakyti, kad į Rytus eiti nenorim, nes konkurencinis pranašumas ten yra ne tai ką sugebi, o tai, ką pažįsti“ Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Zbignevas Gulbinovičius, 1993 m. įsteigtos lietuviško kapitalo IT verslo grupės – „Blue Bridge“ – įkūrėjas ir vadovas, sako, kad ES fondų pinigai, užsienio investuotojai ir konfliktai su Rusija pakeitė Lietuvos IT rinką. Kartu buvo priversti keistis ir senbuviai. Viena iš aiškiausių ateinančių tendencijų – IT produktų pritaikymas konkretiems ūkio sektoriams.

Pono Gulbinovičiaus teigimu, rinkoje ateityje matysime vis daugiau standartizuotų IT sprendimų, nes jie gerokai pigesni už valstybės įstaigų paprastai užsakomus unikalius sprendimus, o kartu geriau atitinka konkrečių sektorių atstovų poreikius. Pavyzdžiui, „Blue Bridge“ netrukus žada pristatyti debesų kompiuterijos paslaugą su vaizdo generavimo (angl. rendering) galimybėmis. Šis sprendimas skirtas kino industrijai ir kitoms vaizdo kūrimo bei apdorojimo įmonėms, pavyzdžiui, reklamų kūrėjams.

„Daugelis pirmą kartą ateinančių klientų sako: „Esam unikalūs ir mums reikia unikalaus sprendimo.“ Bet kai apskaičiuojame, dažniausiai išgirstame, kad tiks ir standartinis“, – šypteli pašnekovas.

Informacinių technologijų versle jūs – jau du dešimtmečius, matėte, kaip nepriklausomos Lietuvos IT rinka gimė ir augo. Kaip ją ir įvykusius pokyčius vertinate dabar, kaip ši rinka atrodo jūsų akimis?

Reikėtų nagrinėti tai, kas skatina rinką judėti. Bene svarbiausias dalykas yra investicijos. Pirmas svarbus aspektas – kiek pelno įmonės investuoja į naujoves. Kitas dalykas – bendros investicijos į sektorių, t. y. kiek apskritai investuojama pinigų (įskaitant ES finansavimą ir užsienio investicijas – VŽ).

Su pirmuoju aspektu susijusių didelių pokyčių nematyti. Tikslių duomenų neturiu, bet nejusti, kad įmonės stipriai investuotų savo pinigus. Antra dalis akivaizdžiai gyvesnė, bet šie dalykai labai priklauso nuo Europos finansavimo, įvairių programų ir jų įgyvendinimo vietos lygiu, nuo ministerijų ir įstaigų, tad bangavimo būna. Viena vertus, gerai, kad tuos pinigus gauname, kita vertus, jie mus gadina, nes už savus pinigus ką nors daryti dabar jau nelabai kas nori.

Dabar yra pertrauka tarp ES finansavimo periodų. Todėl šiemet vieno didelio elemento, skatinančio rinką judėti į priekį, nėra.

Kita vertus, mūsų rinka globalėja. Prie to prisideda ir įtempta padėtis su Rusija. Įmonės bando daugiau dirbti Vakaruose, kur konkuruoti galima arba išskirtinumu, arba kaina. Lietuva vis dar turi pigesnės darbo jėgos, bet jau nedaug. Mūsų sektoriuje jos jau nebėra. Tad, norint atlaikyti konkurencinę kovą, belieka ieškoti vidinių efektyvumo didinimo sprendimų.

Keik Lietuvos IT sektoriui svarbūs ES pinigai, ar jie iš tikrųjų „veža“ visą rinką?

Kalbant apie programavimo segmentą, turbūt reikėtų suskirstyti įmones į dvi grupes: tas, kurios kuria standartinius sprendimus (kaip, pavyzdžiui, verslo valdymo ar apskaitos sistemas), ir tas, kurios gamina unikalius sprendimus pagal konkrečius užsakymus (pvz., VMI, e. sveikatos ir kitas sistemas). 80% pastarųjų sprendimų užsakovų sudaro viešojo sektoriaus įstaigos. Tokių sprendimų kūrėjams ES pinigai yra svarbūs, nes jų kontraktų portfeliuose šie sprendimai sudaro didžiąją dalį. Nuo ES pinigų labiausiai priklausomos yra didžiosios įmonės, bet tai natūralu, mažos įmonės didelių sudėtingų projektų „nepavežtų“, ne tik dėl turimų specialistų kiekio ir kvalifikacijos, bet ir dėl to, kad užsakovai neretai atsiskaito projektų pabaigoje, o šie gali trukti metus, dvejus ir daugiau.

Verslas paprastai renkasi standartinius sprendimus, nes jie daug pigesni. Pavyzdžiui, buhalterinės sistemos – jų reikia visoms įmonėms. O jų šalyje yra keliasdešimt tūkstančių. Tokie sprendimai, palyginti su unikaliais, yra labai pigūs. Bet grūdas prie grūdo ir rinkos mastu susidaro nemaža suma.

Jeigu kalbėtumėme apie visą IT sektorių, neskirstant segmentais ir įskaitant licencijų pirkimą bei kitus dalykus, ES lėšos Lietuvos IT rinkoje turbūt sudarytų apie 50%. Tai subjektyvus mano vertinimas. Sakykim, taip, ES lėšos – tai vienas iš dvejų variklių.

Kurioje IT sektoriaus vietoje pagal šį skirstymą būtų „Blue Bridge“?

Mes turbūt esame kažkur per vidurį. „Blue Bridge Code“ portfelyje didžiąją dalį užsakymų sudaro viešojo sektoriaus projektai. O, pavyzdžiui, „Lietuvos geležinkeliai“ yra dviejų mūsų įmonių klientas. Bet šiaip „Blue Bridge“ ir „Blue Bridge Bond“ daugiau dirba su privačiu verslu.

Minėjote rinkos pokyčius ir įmonių transformaciją – gal galite plačiau papasakoti, ką turėjote galvoje?

Tie, kurie buvo orientuoti į Rusiją, turėjo ieškoti kitų rinkų. Bet tie konkurenciniai pranašumai, kurie veikė Rusijoje, nebūtinai veiks Skandinavijoje. Kalbu ne apie IT įmones, o apie mūsų klientus. Jiems einant į Vakarų ar Šiaurės rinkas, prireikia ir kitokių IT sprendimų. Pavyzdžiui, elektroninių mokėjimų eurais erdvės SEPA reikalavimus atitinkančios sistemos. Dirbant Rusijoje ar kitose Rytų rinkose jos nebūtinos, o Europoje – būtinos. Vakarų rinkose lietuviais jau pasitiki, bet iš mūsų tikisi patrauklesnės kainos, tad technologijų panaudojimas tampa labai svarbus.

Judėjimas išties vyksta, nemažai bendrovių pastaraisiais metais atrado ir nuėjo į naujas egzotines šalis, taip pat ir IT įmonės. Pavyzdžiui, BAIP ir NRD dirba Afrikos šalyse ir Vietname, „Nortal“ – Arabų kraštuose, „Alna“ – Azijos šalyse ir t. t. Pavyzdžių netrūksta. Kas, jūsų manymu, įmones ten taip traukia?

Sakyčiau, kad čia yra verslo ir valstybės valdymo brandos klausimas. Vakaruose ta branda yra didžiausia. Lietuvos įmonės pasauliniame kontekste yra maždaug per vidurį, tad eksportuoti savo patirtį ir žinias į Vakarus sunkoka. Todėl žvalgomės į Afriką, Aziją ir Vidurio Rytų valstybes, nes ten galime būti naudingi. Į egzotines rinkas paprastai eina didelės bendrovės, kurios jau yra plėtojusios didelius viešojo sektoriaus projektus, nes tikėtina, kad vystantis Afrikai, Azijai ir Vidurio Rytams tokie projektai bus ir ten. O štai pradedantieji, sukūrę savo produktus, svajoja apie Jungtinę Karalystę arba JAV.

Kad jau užsiminėte apie pradedančiuosius, pakalbėkim apie „Blue Bridge“ grupės startuolį „Teamgate“. Kokie šios įmonės planai, juoba kad Lietuvoje dar gana neįprasta pradedančiąsias bendroves kurti verslo grupių viduje.

Į Afriką tikrai netaikėm, bet klientų turim ir ten.

„Teamgate“ atsirado iš dviejų įmonių. Mes turėjome vidinę pumpurinę įmonę, komandą, kuri kūrė klientų ir pardavimų valdymo įrankį. Vėliau atradome ir investavome į mažą jauną bendrovę „Synergy CRM“, kuri turėjo kitą dalį mums tinkančio sprendimo. („Blue Bridge“ perėmė didžiąją dalį šios įmonės akcijų – VŽ) Galiausiai, siekiant geriau paskirstyti resursus, šias komandas sujungėme į vieną įmonę.

Iki dabar į „Teamgate“ produktą investuota apie 1 mln. Eur. Bet tai dar ne pabaiga.

Be to, jeigu matysime, kad grupės viduje gimsta daugiau idėjų, kurios nėra tiesiogiai susijusios su dabartine veikla, bet yra perspektyvios ir gali išaugti į naują savarankišką tvarią veiklą, investuosime ir į jas. Bendrą kalbą bandome rasti ir su tais jaunais žmonėmis, kurie pas mus su savo idėjom ateina iš šono.

Šiuo metu, be „Teamgate“, esam investavę ir į dar kelis verslus. Bet tai ne Lietuvoje registruoti juridiniai vienetai, todėl be jų pačių žinios nenoriu komentuoti.

Kokios yra pagrindinės „Teamgate“ rinkos?

Kai prisijungiam prie sistemos, matom, kad eurai ateina iš visur: Afrika, Pietų Amerika, Kinija, JAV ir Europa. Bet pagrindinėmis rinkomis laikome anglakalbes valstybes, nes ir pati sistema kol kas prieinama tik anglų kalba. Be to, skirtingose šalyse yra vis kitokie sistemų naudojimo įpročiai, mes viską darėme pagal amerikietiškus intuityvumo principus, kad naudojimo patirtis jiems būtų kuo artimesnė. Kai jausimės pakankamai stiprūs anglakalbėse rinkose, žiūrėsim, ką rinktis toliau. Brazilijoje matome daug galimybių, tai viena iš potencialių rinkų. Tačiau ten reikalinga portugalų kalba.

Dabar, užsienyje, tiesą pasakius, neturim nė vieno pardavėjo, tik liepą nusprendėm pradėti aktyvius rinkodaros veiksmus, tą mūsų sistemą iki šiol visi klientai atrado patys, per „Google“. Aišku, skaitmenine rinkodara, „Twitter“, kitais tinklais ir paieškos variklių optimizavimo (angl. Search Engine Optimization, SEO) galimybėmis naudojamės.

Kokius tikslus keliate „Blue Bridge“ įmonių grupei, kokią perspektyvą regite?

Apie kasdienį mūsų įmonių gyvenimą visko aš net norėdamas nepapasakočiau. Didžiausius iššūkius ir projektus žinau, bet nuo kasdienės veiklos esu atitolęs.

Stengiamės grupėje palaikyti vienodus valdymo principus, požiūrį į darbuotoją ir klientą. Bet „Blue Bridge“ grupė vieno bendro tikslo neturi, kiekviena iš 4 įmonių kelia savo tikslus, o aš tik formuoju finansinius rezultatus, žiūriu bendrą vaizdą, taip sakant.

Kalbėdamas apie plėtrą, galiu pasakyti, kad į Rytus eiti nenorim, nes konkurencinis pranašumas ten yra ne tai ką sugebi, o tai, ką pažįsti. Negalim eiti į dideles rinkas, nes tiesiog nerasim tiek žmonių, kiek reikėtų. Į Vakarų ir Šiaurės rinkas eiti, kaip minėjau, yra sunkoka. Bet ieškom galimybių, per investicijas, įsigijimus ir kartu su dabartiniais klientais. Jei klientas atidaro biurą kitoje šalyje, mes pasiūlome aptarnavimą, juoba kad daugeliu atvejų tai galim daryti iš čia, internetu.

Be to, nebūtinai plėstis geografiškai, galima plėsti sprendimų portfelį ir sprendimų galimybes. Žvalgomės saugumo, infrastruktūros, nuotolinių darbo vietų srityse. Taip pat žiūrime, kaip galime patobulinti savo sprendimus. Kaip minėjau, verslas ieško pigių standartizuotų dalykų, todėl žiūrime, kaip turimus sprendimus pritaikyti konkretiems sektoriams, kad klientai gautų ne tik debesų paslaugą, bet paslaugą, pritaikytą, pavyzdžiui, transportui, medicinai, energetikai, vaizdo apdorojimo industrijai ir t. t. Štai dabar kuriam ir netrukus žadam pasiūlyti debesų paslaugas su vaizdo generavimo (angl. rendering) funkcijomis. Šis sprendimas būtent ir skirtas kino industrijai ir kitoms vaizdo kūrimo bei apdorojimo įmonėms, pavyzdžiui, reklamų kūrėjams. Taip pat kuriam sprendimus su skirtingiems sektoriams pritaikytais analitikos sprendimais. Ir tik mes šia kryptimi einam. Po dvejų trejų metų daug IT sprendimų bus pritaikyta konkretiems sektoriams.

Kokie šiuo metu yra didžiausi iššūkiai rinkoje?

Pasirodė daug naujų darbdavių, kurie ieško žmonių su patirtimi ir sertifikatais. Jie stengiasi perpirkti visus, tiek žemo, tiek ir aukšto lygio specialistus. Atvejų būta visokių, bet turim neblogą vardą ir stengiamės, kad darbuotojai būtų patenkinti, nes internete skundai ir nepasitenkinimas plinta žaibu. Tad kol kas atsilaikom.

infogr.am::infogram_0_zbignevas_gulbinovicius_dosje

Straipsnis gruodžio 7 d. publikuotas „VŽ Premium“.

Komentarai prie šio straipsnio negalimi, dėl neapykantos skatinimo ar patyčių kurstymo
 

Gauk nemokamą TECHNOLOGIJŲ savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
„Telia Lietuva“ grynąjį pelną padidino penktadaliu 6

Telekomunikacijų AB „Telia Lietuva“ grynasis pelnas šių metų pirmą pusmetį buvo 20,2% didesnis nei atitinkamu...

Su atgaivintu „Šilelio“ prekės ženklu pajamas dvigubina kasmet Premium 1

Vilniaus bendrovė „Sponge“, prieš porą metų atgaivinusi lietuvišką prekės ženklą „Šilelis“, pernai beveik...

Technologijos
2018.07.19
Lenktynės su dirbtiniu intelektu 4

Šiuolaikinės technologijos, kurių reklamose nespindi raidelės AI, atrodo kaip praėjusio amžiaus atgyvena.

Technologijos
2018.07.19
„Google“ Europoje gavo 4,34 mlrd. Eur baudą 25

Europos konkurencijos sargai JAV technologijų gigantei „Google“ skyrė 4,34 mlrd. Eur baudą dėl piknaudžiavimo...

Technologijos
2018.07.18
„Tele2“ pajamos augo 17,1% 3

Šių metų pirmą pusmetį telekomunikacijų bendrovės „Tele2“ pajamos augo 17,1%, palyginti su atitinkamu...

Technologijos
2018.07.18
Sinkevičius: dirbtinio intelekto plėtrą reikia skatinti ES lygmeniu Premium 4

Europos Sąjungos valstybės turi imtis bendrų pastangų skatindamos dirbtinio intelekto (DI) plėtrą, nes kitu...

Technologijos
2018.07.18
„Devbridge Group“ Vilniaus padalinys turi naują vadovą

JAV programavimo paslaugų įmonės „Devbridge Group“ Vilniaus padaliniui nuo šiol vadovaus Jaroslavas Sadovskis.

Vadyba
2018.07.18
„Walmart“ sudomino „Microsoft“ debesys

Jungtinių Amerikos Valstijų mažmeninės prekybos milžinė „Walmart“ ir programinės įrangos kompanija „Microsoft...

„Apple“ vien šiemet pagamins 91 mln. naujų „iPhone“

Po maždaug 3–4 mėnesių rinkoje turėtų pasirodyti šių metų „iPhone“ įrenginiai. Ir „Apple“ tikisi daug...

Technologijos
2018.07.17
ES ir Japonija pasirašė duomenų mainų sutartį

Europos Sąjunga (ES) antradienį pasirašė laisvos prekybos sutartį Japonija. Kartu sukirsta rankomis ir dėl...

Technologijos
2018.07.17
Streikuoja „Amazon“ darbuotojai Europoje 3

Ši savaitė interneto prekybos bendrovei „Amazon“ prasidėjo nekaip. Pirmadienį sutriko „Amazon Web Services“...

Technologijos
2018.07.17
Jeffas Bezosas tapo turtingiausiu žmogumi šių laikų istorijoje 5

El. prekybos milžinės „Amazon“ įkūrėjo ir vadovo Jeffo Bezoso turto vertė pirmadienį perkopė 150 mlrd. USD.

Vadyba
2018.07.17
Izraelio „fintech“ bendrovė kuriasi Lietuvoje 3

Mokėjimų negrynaisiais pinigais sprendimus plėtojanti ir diegianti Izraelio bendrovė „Nayax“ paskelbė...

Technologijos
2018.07.17
Elektroniniai arbatpinigiai: palikus eurą, padavėjui tenka 49 ct Premium 11

Vieša paslaptis, kad dažniausiai gautų arbatpinigių padavėjai ir kiti paslaugų teikėjai nedeklaruoja ir...

NT sandorių transformacija: nuo skelbimų laikraštyje iki „blockchain“ Premium

Anksčiau norėdamas įsigyti svajonių namus nuveikti galėdavai ne kažin ką. Nebent tuščiai spoksoti į...

Statyba ir NT
2018.07.17
Veido atpažinimo technologija kelia nerimą „Microsoft“

„Microsoft“ atviru laišku kreipėsi į JAV vyriausybę ir paragino politikus numatyti veido atpažinimo...

Technologijos
2018.07.16
EK ruošia „Google“ dar vieną milijardinę baudą 2

Šią savaitę Margrethe Vestager, Europos konkurencijos komisarė, turėtų paskelbti tyrimo dėl „Google“...

Technologijos
2018.07.16
„Lietuvos geležinkelių“ užsakymu bus kuriama „geležinė akis“ 7

AB „Lietuvos geležinkeliai“ užsakys sukurti prietaisą, kokio nėra rinkoje – „geležinę akį“, kuri stebėtų...

Pramonė
2018.07.16
„Open Circle Capital“ investavo į šviežią startuolį

Rizikos kapitalo fondų valdymo bendrovė „Open Circle Capital” kartu su verslo angelais investavo į neseniai...

Technologijos
2018.07.16
„TransferGo“ gavo elektroninių pinigų licenciją 3

Lietuvos bankas suteikė elektroninių pinigų įstaigos licenciją piniginių perlaidų startuoliui „TransferGo“.

Technologijos
2018.07.16

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau