Saugesnės ir patikimesnės elektroninės operacijos tarp Europos Sąjungos valstybių

Publikuota: 2015-09-14
GLIMSTEDT teisininkė Raminta Stravinskaitė
GLIMSTEDT teisininkė Raminta Stravinskaitė

2015 m. liepos 23 d. Europos Parlamentas ir Taryba priėmė reglamentą (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje (eIDAS), įsigaliosiantį 2015 m. rugsėjo 17 d., kuriuo panaikinama direktyva 1999/93/EB dėl Bendrijos elektroninių parašų reguliavimo sistemos. Šiuo reglamentu siekiama pašalinti esamas tarpvalstybinio naudojimo kliūtis, kurios atsiranda norint nustatyti tapatybę naudojant elektroninės atpažinties priemones ar siekiant pasinaudoti viešosiomis paslaugomis.

Visų pirma, elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų reglamentu (eIDAS) įtvirtinamos aiškios taisyklės dėl elektroninių parašų teisinės galios. Šiuo metu galiojanti direktyva tiesiogiai nenustatė elektroninio parašo teisinės galios, palikdama tą padaryti konkrečios valstybės nacionaliniams įstatymams. Tačiau, įsigaliojus aukščiau nurodytam reglamentui, kvalifikuoto elektroninio parašo galia bus prilyginama rašytiniam parašui, o kvalifikuotas elektroninis parašas, patvirtintas vienoje valstybėje narėje išduotu kvalifikuotu sertifikatu, visose narėse bus pripažįstamas kaip kvalifikuotas elektroninis parašas. Taigi, valstybės narės, bent kiek tai yra susiję su viešosiomis paslaugomis, negalės nusistatyti jokių papildomų reikalavimų, dėl kurių gali atsirasti kliūčių elektroninio parašo naudojimui.

Ilgą laiką vienos valstybės piliečiai negalėjo pasinaudoti savo elektroninėmis atpažinties priemonėmis (elektroniniais parašais), kad jų tapatybė būtų nustatyta kitoje valstybėje narėje, kadangi jų šalyje taikomos nacionalinės elektroninės atpažinties schemos kitose valstybėse narėse buvo neatpažįstamos. Įsigaliojus elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų reglamentui (eIDAS), elektroninės atpažinties priemonės, kurios yra išduotos pagal elektroninės atpažinties schemą ir įtrauktos į Europos Komisijos paskelbtą sąrašą, privalės būti pripažintos ir kitose valstybėse.

Kitas esminis elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų reglamento (eIDAS) privalumas – visų elektroninės atpažinties ir pasitikėjimo paslaugų reglamentavimas, elektroninį parašą numatant tik kaip vieną iš tokių paslaugų. Reglamente apibrėžiamas elektroninių parašų, elektroninių spaudų arba elektroninių laiko žymų kūrimas, patikrinimas ir patvirtinimas, elektroninio registruoto pristatymo paslaugos ir su tomis paslaugomis susiję sertifikatai arba interneto svetainių tapatumo nustatymo sertifikatų kūrimas, patikrinimas ir patvirtinimas, arba elektroninių parašų, spaudų ar su tomis paslaugomis susijusių sertifikatų ilgalaikis išsaugojimas. Manoma, kad tokios elektroninės atpažinties priemonės kaip elektroniniai spaudai, elektroninės laiko žymos, elektroninio pristatymo paslaugos bei svetainių tapatumo nustatymas, palengvins tarpvalstybinį įvairių paslaugų teikimą vidaus rinkoje ir suteiks įmonėms galimybę vykdyti veiklą tarpvalstybiniu mastu.

Dokumentus bus galima pasirašyti ne tik elektroniniu parašu, bet ir elektroniniu spaudu, kuriam bus taikoma prezumpcija dėl duomenų, su kuriais susietas kvalifikuotas elektroninis spaudas, vientisumo ir tų duomenų kilmės tinkamumo. Kaip ir elektroninis parašas, kvalifikuotas elektroninis spaudas, patvirtintas vienoje valstybėje narėje išduotu kvalifikuotu sertifikatu, visose kitose valstybėse narėse bus pripažįstamas kvalifikuotu elektroniniu spaudu ir nebus galima atsisakyti pripažinti elektroninio spaudo teisinės galios ar jo tinkamumo naudoti kaip įrodymą teismo procese tik dėl to, kad spaudas yra elektroninis arba kad jis neatitinka kvalifikuotų elektroninių spaudų reikalavimų.

Labai svarbu pažymėti ir tai, kad yra nustatyti ir įsigalios kvalifikuotoms laiko žymoms keliami reikalavimai, kurie susieja datą ir laiką su duomenimis taip, kad pagrįstai neliktų galimybės nepastebimai pakeisti duomenų. Elektroninės laiko žymos paskirtis jau seniai nėra vien tik informacinė, nurodanti dokumento sukūrimo ar sandorio sudarymo laiką, bet ir teisinė, patvirtinanti sandorio pirmumo teisę. Labai svarbu, kad skirtingose šalyse būtų taikomi tie patys kvalifikuotos laiko žymos pripažinimo principai.

Taip pat nustatoma, kad nebus galima atsisakyti pripažinti naudojantis elektroninio registruoto pristatymo paslaugomis išsiųstų ir gautų duomenų teisinės galios ir jų tinkamumo naudoti kaip įrodymą teismo procese tik dėl to, kas jis yra elektroninis arba neatitinka kvalifikuotoms elektroninio registruoto pristatymo paslaugoms keliamų reikalavimų.

Be to, norint, kad interneto svetainės tapatumo nustatymas taptų pasitikėjimo didinimo priemone, kuri pagerintų vartotojo patirtį ir toliau skatintų vidaus rinkos augimą, reglamente nustatoma interneto svetainių tapatumo paslauga. Nors interneto svetainės tapatumo nustatymo paslaugų teikimas ir naudojimas pripažįstama kaip visiškai savanoriška priemonė, tačiau interneto svetainės lankytojai, naudodamiesi interneto svetainių tapatumo paslaugomis, galės būti tikri, kad interneto svetainė priklauso tikram ir teisėtam subjektui.

Kvalifikuotuose interneto svetainės tapatumo nustatymo sertifikatuose bus pateikiama ne tik domeno vardas, kurį naudoja fizinis ar juridinis asmuo, kuriam išduotas sertifikatas ir duomenys apie sertifikato galiojimo laikotarpio pradžią ir pabaigą, bet ir juridinio asmens atveju: pavadinimas ir, jei taikoma, oficialiame registre nurodytas registracijos numeris; fizinio asmens atveju: asmens vardas ir pavardė arba slapyvardis bei kiti duomenys, leidžiantys be jokio papildomo vargo identifikuoti interneto svetainės savininką. Darytina pagrįsta išvada, kad atsiradus priemonei, leidžiančiai patikrinti, ar pirkėjas prisijungė prie norimos paslaugų teikėjo svetainės, o ne prie suklastotos svetainės, suaktyvės ir internetinė prekyba.

Be to, įsigaliojus naujam teisiniam reguliavimui, nebebus galima atsisakyti pripažinti elektroninio dokumento teisinės galios ir jo tinkamumo naudoti kaip įrodymą teismo procese tik dėl to, kad jis yra elektroninis. Manytina, kad jeigu teikiant viešąją paslaugą bus reikalaujama originalaus dokumento arba sertifikuotos kopijos, kitose valstybėse narėse, netaikant jokių papildomų reikalavimų, turėtų būti priimami bet kokie elektroniniai dokumentai, kuriuos parengė kompetentingi asmenys ir, kurie pagal kilmės valstybės nacionalinius teisės aktus laikomi originalais arba sertifikuotomis kopijomis.

Akivaizdu, kad kaip ir Europos Komisija teigia, reglamentu bus panaikinamos esamos elektroninės atpažinties priemonių naudojimo Europos Sąjungoje kliūtys, t.y. įmonės galės elektroniniu būdu dalyvauti įvairių valstybių narių valdžios institucijų skelbiamuose viešuosiuose konkursuose, nes nebus galima atsisakyti priimti jos elektroninį parašą vadovaujantis specialiais nacionaliniais reikalavimais ir nekils sąveikumo problemų. Be to, įmonės turės galimybę elektroniniu būdu pasirašyti sutartis su kitoje valstybėje narėje įsisteigusiu partneriu, nesibaimindamos skirtingų patikimumo užtikrinimo paslaugoms keliamų reikalavimų. Galiausiai ir pati internetinė prekyba bus patikimesnė.

Kitos GLIMSTEDT įžvalgos:

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau