Kas tai? Veiklos sukaktis

„Volkswagen“ Lietuvoje – jau 25 metai

Publikuota: 2017-09-07
Tomas Deržanauskas (kairėje), "Moller Auto Savanoriai" vadovas ir Žilvinas Čapkevičius, "Moller Auto Vilnius" vadovas.
Tomas Deržanauskas (kairėje), "Moller Auto Savanoriai" vadovas ir Žilvinas Čapkevičius, "Moller Auto Vilnius" vadovas.

Automobilių „Volkswagen“ istorija Lietuvoje – tai kartu ir mūsų nepriklausomos šalies automobilių istorija. Turbūt nėra kitos tokios automobilio markės, su kuria lietuvio romanas nepertraukiamai tęstųsi jau 25 metus.

Ir nepanašu, kad ši meilė greit baigsis: „Volkswagen“ modeliai jau daugelį metų yra populiariausi automobiliai ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse. Vien Lietuvoje per paskutinius penkerius metus parduoti 13 852 „Volkswagen“ automobiliai, o trijose Baltijos šalyse – net 35 749. Vilniaus regione jais prekiauja Norvegijos automobilių sektoriaus lyderės MøllerGruppen įsteigta bendrovė „Moller Auto“. Bendrai Latvijoje, Estijoje ir Lietuvoje MøllerGruppen valdo 13 Volkswagen prekybos atstovybių tinklą.

Pradžia: automobilis už buto kainą

„Volkswagen“ Lietuvoje prasidėjo nuo legendinės asmenybės Stasio Brundzos, kurio gyvenimo ašis visuomet buvo automobiliai. Jo dėka po Nepriklausomybės paskelbimo, 1992 m., sostinės centre atsidarė naujų automobilių salonas, kuriame greta stovėjo dviejų iki šiol lietuvių mėgstamiausių Vokietijos gamintojų automobiliai. Spindintys naujumu „Audi 100“, „Volkswagen Vento“ ir „Passat B4“ iš posovietinio liūno besikapstančioje šalyje atrodė kaip meninė instaliacija iš kitos realybės. Lengva įsivaizduoti, kad ir jų pirkėjai buvo neeiliniai. Legendos byloja, kad pinigus pirkėjai dažniausiai atseikėdavo tiesiog maišais – į piniginę tokios sumos nesutalpinsi, o bankiniai pavedimai ir kredito kortelės tebebuvo anapusinės realybės dalis.

1997 m. viena didžiausių Skandinavijos automobilių prekybos kompanijų pradėjo kurti atstovybių tinklą Baltijos šalyse. Mūsų šalis tapo pirmąja, kurioje MøllerGruppen įsteigė „Volkswagen“ ir „Audi“ pardavimo salonus. Su šių automobilių gamintojais norvegų kompaniją, skaičiavusią jau septintą istorijos dešimtį, tvirti saitai siejo nuo pat veiklos pradžios. Kartu su tarptautiniais šeimininkais prasidėjo ir nauja „Volkswagen“ kelio Lietuvoje era.

„Kai 2000 m. atėjau dirbti vadybininku į „Moller Auto“, naujo automobilio įsigijimas vis dar buvo didžiulis, net mistifikuotas įvykis žmogaus gyvenime. Prisimenu savo pirmąjį sandorį: lietuvių šeima pirko Borą (dabar jau nebegaminamas „Volkswagen Bora“ modelis, aut. pastaba). Baltą, benzininį, su elektra valdomais langais ir vairo stiprintuvu – dviem pagrindiniais tų laikų „stebuklais“. Ir, aišku, mechanine greičių dėže – apie automatinę net užsiminti nedrįsdavome, nes sulaukdavome kreivų žvilgsnių ir replikų, kaip sugedus automobiliui reikės jį užsistumti?...“ – su šypsena prisimena Žilvinas Čapkevičius, vienas ilgamečių įmonės komandos narių.

Šiandien jis – Laisvės prospekte įsikūrusios „Volkswagen“ atstovybės „Moller Auto Vilnius“ direktorius, vadovaujantis jai nuo praeitų metų.

2000 metai kompanijai reikšmingi ir kaip sistemingos prekybos naudotais automobiliais pradžia. Revoliuciją rinkoje sukėlė pasiūlymas perkant naują automobilį palikti savo senąjį kaip pradinį įnašą. Šios idėjos pagrindas – siekis taupyti klientų laiką ir palengvinti naujo automobilio įsigijimo procesą. Tad tai nebuvo mėginimas konkuruoti su Marijampolės, Utenos ar Gariūnų automobilių turgumis, o apgalvota strategija suteikti kitą statusą naudotam automobiliui. Taip radosi nauja naudotų automobilių kategorija – patikrintas automobilis su garantija iš autorizuoto centro.

Vis tik lietuvių požiūris į automobilio įsigijimą tebesikeičia iki šiol. „Manau, mūsų visuomenėje tik dabar pradeda griūti mitas, kad naujas automobilis yra didelė prabanga ir neprotingas sprendimas, nes juk vos išvažiavus iš automobilių salono trečdaliu nukrinta jo kaina. Tiesa yra tokia, kad tokių beveik naujų automobilių su gerokai mažesne kaina žmonės ieško su žiburiu, bet kažkodėl neranda. Dabar jau aiškiai matyti tendencija, kad pirkėjai juda nuo turgaus prekeivių pas oficialų automobilių gamintojo atstovą. Tiesiog žmonės ima skaičiuoti, kiek atsieis nežinia kur pirkto automobilio patikrinimo, remonto išlaidos ir visam tam sugaištas laikas. Tuomet kitoje svarstyklių pusėje esantis naujas ar naudotas automobilis iš salono nebeatrodo toks neprotingas žingsnis“, – tikina antrosios atstovybės Lietuvoje „Moller Auto Savanoriai“ direktorius Tomas Deržanauskas.

Kelias, grįstas skandinaviškomis vertybėmis

Prie „Moller Auto“ Tomas Deržanauskas prisijungė prieš trejetą metų ir yra vienas „jauniausių“ kompanijos komandos narių. Šioje kompanijoje išties daug žmonių dirba labai ilgai, kai kurie net mena pirmuosius pardavimus 1992 metais. Darbuotojų branduolys nesubyrėjo net didelių permainų laikais, kai 2001 metais šeimininkais tapo norvegų bendrovė MøllerGruppen.

Tuomet daug dalykų keitėsi iš pagrindų, bet labiausiai – įmonės kultūra ir vertybės. Stambi Skandinavijos automobilių sektoriaus bendrovė atėjo su 70 metų patirtimi ir per ilgą laiką išgrynintomis korporatyvinio valdymo taisyklėmis, procesais, vertybėmis.

„Vienas iš norvegų vadovavimo principų – nepriimti sprendimo, apie kurį nenorėtum papasakoti savo darbuotojams pietaudamas valgykloje. Įsivaizduokit, kaip į tai reaguoja ką tik apsiplunksnavusios demokratijos atstovai, dar tebegyvenantys „laukinių Vakarų“ visuomenėje. Tad pirmiausia turėjome apsiprasti vieni su kitais: mes perimti bendrovės vertybes ir veikimo būdą, o norvegai įsigilinti į vietos rinkos specifiką“, – mena Žilvinas Čapkevičius.

Visa tai užtruko, nes integraciniai procesai nėra lengvi ir pasikeitimai greit neįvyksta. Tačiau šiandien „Moller Auto“ Lietuvoje jau veikia vadovaudamasi pamatine nuostata, iš kurios kyla visos grupės vertybės: pasirūpink, kad kelias, kuriuo tu nuėjai, būtų švarus. MøllerGruppen filosofija kyla iš pačios jos prigimties: tarptautinė kompanijatebėra šeimos verslas. Dabartinis valdybos pirmininkas Haraldas Mølleris yra trečiosios verslo įkūrėjų kartos atstovas, o nuo konkurentų ją skiria būtent unikali organizacijos kultūra.

Apie ilgalaikės perspektyvos viršenybę šioje kompanijoje byloja ir Tomo atėjimo istorija. Dešimties metų patirtį įvairiose tarptautinėse kompanijose turintis Tomas Deržanauskas, gavęs norvegų kvietimą vadovauti atstovybei Vilniuje, gerokai nustebo: „Pasitikslinau, ar jie tikrai žino, jog aš nieko bendra neturiu su automobilių verslu – visa mano patirtis sukaupta informacinių technologijų srityje. Išgirdau: puikiai suprantame – būtent tokio žmogaus ir ieškome.“

Vizionieriškiems Møller grupės savininkams reikėjo ne automobilių specialisto, išmanančio šią sritį iki menkiausio varžtelio, o vadovo, pripratusio dirbti nuolatinių pokyčių fone, kai produktai, technologijos ir klientų lūkesčiai keičiasi svaiginančiu greičiu tarsi kaleidoskopo paveikslėliai. Netrukus paaiškėjo, kodėl.

Šimtmečio pokyčiai per penkerius metus

Technologiniai automobilių tobulinimai, autonominių automobilių idėja, sparčiai virstanti realybe, užmarštimi įprastoms kuro rūšims grasinanti elektra – visa tai byloja apie ant revoliucijos slenksčio stovinčią automobilių industriją. Neabejojama, kad įsibėgėję pokyčiai tik didės, o proveržio gali tekti laukti neilgai: „Kinta ir konkurencinė aplinka, ir pirkėjai, kurie naują automobilį išsirenka praktiškai internete, ir servisai, kuriems jau dabar automobilio programinės įrangos nustatymus tenka atnaujinti dažniau nei tepalus. Auga žmonių koncentracija miestuose, didėja iššūkiai tvarumui, įsigali skaitmeninė aplinka – visa tai veda mus į naują erą. Erą, kurioje kalbėsime ne apie automobilį, o apie žmogaus mobilumą, ne apie mašiną, o apie paslaugą. Norvegijoje politikai jau yra sutarę, kad nuo 2025 m. šalyje nebebus parduodami nei dyzeliu, nei benzinu varomi automobiliai – tai jau visiškai artima ateitis“, – pasakoja Tomas Deržanauskas.

2025 metai – svarbi data ne tik Norvegijai, tačiau ir visam „Volkswagen“ koncernui. Prieš mažiau nei metus kompanija išplatino žinią apie ambicingus vokiško „tautos automobilio“ planus. Per mažiau nei 10 metų kompanija užsibrėžė tapti elektromobilių rinkos lydere – pristatyti visą seriją naujų elektromobilių, kurių bus parduodama ne mažiau nei po milijoną per metus. Kad pasiektų šį tikslą, ryžtamasi milžiniškai investicijai – žaliojo transporto plėtrai bus skiriama 9 mlrd. Eurų.

Automobilių „Volkswagen“gamintojas turi aiškų planą, kaip ateitį paversti realybe – ne veltui kompanijos šūkis skamba „we make future real“. Jau dabar atnaujintasis e-Golf pelnytai gali būti vadinamas Lietuvos elektromobilių rinkos lyderiu. Pagal NEDC metodiką nustatyta, kad e-Golf nuvažiuoja 300 kilometrų viena įkrova, o tai – geriausias rezultatas tarp Lietuvoje parduodamų naujų elektromobilių. Šis faktas liudija, kad „Volkswagen“ dirba aukščiausios kvalifikacijos specialistai ir pasiekti 2025 metais užsibrėžtus tikslus yra labai realu.

Žinoma, tai nereiškia, kad tobulėja vien tik e-Golf ar elektromobiliai apskritai. „Volkswagen“ šiais metais jau antrą kartą gavo inovatyviausio prekės ženklo („Most innovative volume brand“) įvertinimą. Tai – ne iš piršto laužtas titulas, o itin kompetentingo Ekonomikos mokyklos automobilių instituto, įsikūrusio Bergiš Gladbache Vokietijoje, įvertinimas. Teigiama, kad šio instituto įvertinimai daro milžinišką įtaką Vokietijos ir viso pasaulio automobilių pramonei.

Koja kojon su industrijos transformacija žengia ir Møller grupė, galvojanti apie naujas paslaugas automobilių pirkėjams. „Kasdien norime dirbti geriau, negu vakar, kad atlieptume poreikius, kurie dar visai neseniai net nebuvo aktualūs – pavyzdžiui, kaip suteikti automobilio techninį aptarnavimą, kad jo savininkas dėl šios procedūros negaištų savo laiko. Tuo pat metu koncentruojamės į veiklos efektyvumą, kad galėtume tvariai augti. Iššūkių tikrai netrūksta – gyvename milžiniškų pokyčių laikais. Manoma, kad per ateinančius 5 metus automobilių industrija pasikeis tiek pat, kiek keitėsi per pastaruosius 100 metų. Norime būti tam visiškai pasiruošę“, – tvirtina „Moller Auto Savanoriai“ vadovas.

FOTOGALERIJA „Volkswagen“ Lietuvoje – jau 25 metai (7 nuotr.)

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau