4 vartotojų ateities tendencijos 

Publikuota: 2017-05-29
Gyčio Vidino nuotr.
Gyčio Vidino nuotr.

Žmonių esminiai poreikiai bėgant metams nesikeičia, kinta tik lūkesčiai ir būdai poreikiams patenkinti, sako žymus pasaulinių tendencijų analitikas Davidas Mattinas. Jis įvardina keturias šiuo metu stiprėjančias tendencijas, kuriomis remiantis kuriasi inovatyvūs verslai.

Vartotojų tendencijos – tai ne technologijos ar socialinių tinklų mados, Vilniuje vykusioje „Login“ konferencijoje kalbėjo p. Mattinas, kuris vadovauja konsultacijų bendrovės „TrendWatching“ analitikų komandai, konsultuojančiai verslą inovacijų klausimais.

„Nauja vartotojų tendencija atsiranda tada, kai išorinis pokytis leidžia gimti naujoviškam esminių žmogaus poreikių patenkinimui“, – aiškina p. Mattinas.

Išorinis pokytis – tai naujos technologijos, socialinės aplinkybės, kurios šiuo metu kinta itin greitai. Tačiau kitas tendencijos elementas – žmogaus esminiai poreikiai – šie praktiškai nesikeičia dešimtmečius, o kartais ir šimtmečius, teigia analitikas.

„Tam, kad pastebėtume tendencijas, reikia žiūrėti į pasaulį, į inovacijas, produktus, naujas paslaugas, naujas bendroves ir užduoti sau klausimą – ar šios inovacijos patenkina žmonių poreikius nauju būdu?“, – kalba p. Mattinas.

Analitikas sako, kad kai produktas sugeba patenkinti žmogaus poreikį nauju būdu, pasikeičia vartotojų lūkesčiai. O šie nauji lūkesčiai staigiai plinta per rinkas ir galų gale paveikia visą verslą.

„Jeigu stebėdami inovacijų pasaulį, savęs klausite, kaip inovacijos keičia vartotojų lūkesčius, jūs įgausite galios pastebėti naują tendenciją prieš jai jus pasiekiant“, – sako p. Mattinas.

Kalbėtojas dalinasi keturiomis šiuo metu ryškiausiomis jo komandos pastebėtomis vartotojų tendencijomis ir pateikia pavyzdžių, ką verslas su jomis gali padaryti.

1. Motyvuotas negalvojimas

Pagrindiniai vartotojų poreikiai – tai būstas, maistas, saugumas, aiškina p. Mattinas. Šie poreikiai išsivysčiusiose rinkose yra praktiškai patenkinti, tačiau lieka dar vienas labai svarbus, vartotojų elgesį formuojantis poreikis – statusas.

„Senamadiški vartotojų statuso rodikliai yra sportinis automobilis, dizainerių rankinės, prabangios atostogos, – sako p. Mattinas. – Tačiau mes dabar tokie pasiturintys, kad šie dalykai praranda statuso galią. Šiais laikais statusas yra daugiau ne apie tai, ką aš turiu, bet daugiau – kas aš esu kaip žmogus.“

Didesnį statusą turi tie žmonės, kurie yra kūrybiškesni, sveikesni, versliškesni. Tokį statuso supratimą skatina socialiniai tinklai, kur žmonės aktyviai dalinasi savo „geresnio aš“ įrodymais – nubėgtais kilometrais, sveikų pusryčių nuotraukomis, kūrybingomis įžvalgomis apie gyvenimą.

Prie nepaliaujamo žmonių noro save tobulinti pridėjus dirbtinį intelektą gimsta tendencija – motyvuotas negalvojimas (angl. motivated mindlessness).Tai reiškia, kad žmonės motyvuotai leidžia dirbtiniam intelektui padėti jiems save tobulinti.

Ponas Mattinas pateikia „Google“ pavyzdį. Ši JAV technologijų milžinė sukūrė „Google Goals“ – dirbtiniu intelektu paremtą kalendorių. Jis mokosi iš jūsų dienotvarkės ir įpročių bei padeda parinkti patį tinkamiausią laiką, pavyzdžiui, sportui ar smuiko pamokoms.

Indijos startuolis „Bolt“ apjungia dėvimus išmaniuosius įrenginius į ekosistemą. Užuot bombardavęs vartotojus didžiuliu kiekiu surinktų asmeninių duomenų, jis dirbtinio intelekto pagalba pateikia patarimų – kaip geriau sportuoti, išsimiegoti ir t.t.

„Ava“ startuolio vartotojai telefonu nufotografuoja, ką jie valgo, o „Ava“ dirbtinio intelekto technologijų pagalba atpažįsta maistą nuotraukoje, renka informacija ir pateikia vartotojams asmeninius mitybos patarimus.

„Tai nebūtinai turi būti susiję su maistu, sportu, miegu ir kitais fiziniais dalykais. Pagalvokite, kaip galite pritaikyti dirbtinį intelektą ir padėti žmonėms pasiekti geresnių rezultatų kitose sferose“, – sako p. Mattinas.

2. Inkognito individai

Dar vienas iš esminių žmonių poreikių – asmeninė žmogaus laisvė. Vartotojai yra apsėsti saviraiškos laisvės, teigia p. Mattinas, ir jie šiais laikais tą gali daryti laisviau nei bet kada.

„Tačiau mes gyvename įtemptu metu. Kai kurie žmonės jaučia, kad dalis asmeninių laisvių, galimybė džiaugtis įvairove ir būti savimi juda atgal“, – teigia p. Mattinas.

Tą galima matyti ir internetinėje erdvėje. Kaip pavyzdį p. Mattinas primena  neseniai nuskambėjusią istoriją apie juodaodį vyrą, kuris „Airbnb“ platformoje susikūrė netikrą baltaodžio paskyrą ir įrodė, kad būnant baltaodžiu žymiai lengviau užsisakyti nakvynę.

„2017 m. vartotojai vis labiau ieškos naujų ir įdomių anonimiškumo formų, kurios jiems suteiks didesnę laisvę“, – sako analitikas.

Vienas iš tokią galimybę suteikiančių pavyzdžių – „Interviewing.io“ platforma, kuri padeda vykdyti anonimiškus darbo pokalbius programinės įrangos kūrimo sferoje. Tai padeda užkirsti išankstinį nusistatymą lyčių atžvilgiu.

Pietų Korėjoje platforma „Blind“ padeda kolegoms tarpusavyje anonimiškai išsakyti savo mintis. Tuo tarpu socialinis tinklas „Candid“ duoda galimybę vartotojams likti anonimais, tačiau pritaikytos dirbtinio intelekto technologijos padeda užkirsti kelią patyčioms.

Anonimiškumo esmė – ne leisti žmonėms pasislėpti, bet tam tikrose situacijose gauti laisvės, pažymi p. Matinnas. Anonimiškumas gali padėti išsivaduoti iš socialinių tinklų sukurto burbulo, kuriame algoritmai mums parenka tas nuomones ir naujienas, kurios mums labiau prie širdies.

3. Tikrasis aš

Nors socialinių tinklų burbulas politikos atžvilgiu yra pavojingas ir skaldo visuomenes (tą įrodė „Brexit“ bei Donaldo Trumpo pergalė), didžiąją laiko dalį burbulas yra nuostabus, nes patenkina žmonių individualius poreikius ir leidžia jiems pasijusti ypatingais, teigia p. Mattinas.

„Žmonės pradeda jausti, kad algoritmai juos pažįsta geriau nei žmonės pažįsta patys save“, – sako p. Mattinas.

Tą sėkmingai daro internetinė muzikos platforma „Spotify“, itin sėkmingai rekomenduojanti savo klausytojams naują muziką.

„Žmonės 2017 m. tikėsis, kad jūs, panaudodami duomenis, naujas informacijos formas pateiksite jiems personalizuotus sprendimus ir pasiūlysite jiems tai, ko jie net patys net nežinojo, kad nori“, – aiškina analitikas.

Tokių personalizacijos pavyzdžių – galybė. Bendrovės analizuoja žmonių balsą, veidą, net smegenų bangas ir remiantis šiai duomenimis parenka tinkamiausią produktą. Kelionių agentūra „Travel unwrapped“ organizuoja keliones, remiantis vartotojų DNR.

Klientai atsiunčia savo DNR mėginį ir agentūra nustato iš kur yra kilę kliento genai. Pagal tai yra suplanuojama kelionė.

4. Virtualių patirčių ekonomika

„Mums, žmonėms, tikrų patirčių galia niekada neišblės. Metų metais mes kalbame apie patirčių ekonomiką – apie niekad nesibaigiančią, nepailstančią naujų, nuostabių patirčių paiešką, – sako p. Mattinas.

Patirčių galia auga, nes šiais laikais patirtys irgi tapo statuso dalyku. Atsirado erdvė įvairiausiems patirčių verslams – vakarienės danguje, galimybės pasijusti filmo herojais ir pan. Vėlgi, tokias galimybes skatinantiems verslams labai padeda socialiniai tinklai, kuriuose žmonės pareigingai dalinasi savo patirčių vizualine medžiaga.

Ponas Mattinas cituoja Keviną Kelley, žurnalo „Wired“ bendraįkūrėją: „Mes judame nuo interneto, kuriame pagrindinė valiuta yra informacija, į internetą, kuriame pagrindinė valiuta yra patirtys.“

Šiuo metu į patirčių ekonomiką įsilieja sparčiai auganti inovacija – virtuali ir išplėstinė realybė – ir taip gimsta virtualių patirčių ekonomika, teigia p. Mattinas.

„Skaitmeninės patirtys dabar irgi gali būti statuso rodikliu“, – sako p. Mattinas.

Tą įrodė praėjusi vasara, kai visas pasaulis puolė gaudyti virtualiųjų pokemonų ir tai tapo daugiau nei žaidimu, pasakoja analitikas. Dabar virtuali realybė tampa ne vien jaunimo žaislu, o braunasi į platesnes gyvenimo sferas. Pavyzdžiui, grupė „Abba“, kurios klausytojų ratą daugiausia sudaro vyresni žmonės, paskelbė, kad 2018 m. leisis į virtualų turą.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau