Trapi riba versle: politkorektiškumas ar pilietiškumas

Publikuota: 2017-08-22
Kevino Lamarque‘o („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Kevino Lamarque‘o („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Redakcijos nuomonė

Įtakingiausių JAV verslo lyderių „skyrybos“ su prezidentu Donaldu Trumpu, matytos praėjusią savaitę, nėra vien Amerikai būdinga, su fundamentaliomis amerikietiškomis vertybėmis susijusi istorija. Jos pamoka – universali: tam tikrų, ypatingų situacijų metu kompanijų vadovai privalo ryžtingai pasirinkti ir garsiai išsakyti asmeninę poziciją visuomenei jautriais klausimais, net jei tai kelia politinę grėsmę jų verslui.

Klampi istorija, įtraukusi būrį JAV verslo lyderių ir privertusi prezidentą Trumpą išformuoti iš didžiausių šalies įmonių vadovų sudarytas patariamąsias tarybas, prasidėjo kruvinu incidentu Šarlotsvilyje, Virdžinijos valstijoje. Per čia vykusį kraštutinių dešiniųjų, naudojančių nacių atributus, susirėmimą su priešinga, antinacistine, stovykla žuvo jauna moteris, keliolika žmonių buvo sužeista. Incidentas sukrėtė visą šalį, o dar daugiau sumaišties sukėlė prezidento Trumpo reakcija. Iš pradžių jis pareiškė, kad dėl incidento atsakingos abi pusės, įskaitant antifašistinę stovyklą; vėliau pasitaisė ir pasmerkė neonacius bei kukluksklano narius. Nepraėjo nė para, ir prezidentas vėl kaltino abi puses.

Tokia prezidento pozicija – vengimas aiškiai pasmerkti baltuosius radikalus – sukėlė ant kojų daugybę įtakingų JAV kompanijų vadovų. Pasipiktinę per švelnia p. Trumpo reakcija, keli iš jų pareiškė pasitraukiantys iš JAV lyderio sudarytų patariamųjų tarybų, kuriose gvildenamos JAV gamybos sektoriaus augimo ir infrastruktūros plėtros strategijos. Galiausiai supratęs, kad gali neteikti daugiau patariamųjų tarybų narių ir norėdamas „išsaugoti veidą“, prezidentas pareiškė apskritai išformuojąs šias tarybas, kad „nedarytų spaudimo verslui“.

Aiškiai deklaruoti, kad nepritaria prezidento pozicijai, JAV verslo lyderiams nebuvo lengva: jie buvo linkę dirbti kartu su prezidento administracija, reformuojant mokesčių ir švietimo sistemas bei kuriant naujus infrastruktūros projektus. Apskritai, JAV korporacinis pasaulis linkęs palaikyti gerus ryšius su Baltaisiais rūmais.

Tačiau kai kurių moralinių ribų peržengimas JAV verslininkams – tarsi raudona linija, už kurios jie mano turintys prisiimti atsakomybę ir aiškiai įvardyti, kad tradicinės vertybės negali būti mindomos.

Todėl daugelis korporacijų vadovų nekišo galvų į smėlį, šmėžuojant rasizmo šmėklai. Viešos citatos – jų pozicijos atspindys.

Kennethas Frazieris, juodaodis farmacijos kompanijos „Merck & Co.“ vykdomasis vadovas: „JAV lyderiai privalo gerbti mūsų fundamentalias vertybes, aiškiai atmesdami neapykantos, fanatizmo ir vienos grupės pranašumo apraiškas, kadangi tai prieštarauja Amerikos idealui, kad visi žmonės yra sukurti lygūs. Kaip „Merck“ vadovas ir kaip turintis asmeninį suvokimą, jaučiu atsakomybę stoti prieš netoleranciją ir ekstremizmą.“

Brianas Krzanichas, „Intel“ vadovas: „Aš atsistatydinau (iš prezidento patariamosios tarybos), kad atkreipčiau dėmesį į rimtą žalą, kurią mūsų susiskaldžiusi politinė aplinka daro kritiškai svarbiems dalykams, įskaitant ir būtinybę spręsti smunkančios JAV gamybos problemą.“

Scottas Paulas, Amerikos gamintojų aljanso vadovas, savo pozicijai išreikšti pasirinko Elie Wieselio, Holokaustą išgyvenusio žydų rašytojo, profesoriaus ir politinio aktyvisto citatą: „Mes privalome užimti poziciją. Neutralumas padeda engėjui, ir niekada – aukai. Tyla padrąsina kankintoją, o ne kankinį.“

Richardas Trumka ir Thea Lee, AFL-CIO, JAV pramonės sektoriaus darbuotojus vienijančios organizacijos, atstovai: „Negalime būti taryboje, suburtoje prezidento, kuris toleruoja fanatizmą ir vietos terorizmą <...>. Turime pasitraukti (iš patariamosios tarybos) dėl Amerikos dirbančiųjų, kuriems nepriimtinos bet kokios mintys apie reakcingų grupių teisėtumą.“

„Lyderio – verslo ar valstybės – vaidmuo suburti žmones, o ne juos skaldyti“, – pabrėžė Jamie Dimonas, „JPMorgan“ vadovas.

Vadovai vienas po kito kalbėjo apie vertybes: įvairovės toleravimą, visų visuomenės narių įsitraukimą, empatiją, pasitikėjimą – dalykus, kurie ne tik sudaro Amerikos kultūros pagrindą, bet galiausiai yra ir verslo sėkmės garantas.

Tai, kas vyksta anapus Atlanto, turi universalią potekstę: verslas – didelė visuomenės dalis, turinti nemenkas galias. Tad visada aktualus klausimas, kaip turėtų pasielgti ši įtakinga sprendimų priėmėjų grupė, kilus socialiai ir politiškai jautrioms situacijoms. Bus linkusi laviruoti, nutylėti, laikytis politkorektiškos pozicijos, ar garsiai paremti esmines vertybes?

Lietuvoje apstu jautrių temų – emigracija, švietimas, gynybos reikalai, homofobija, ateityje galbūt ir imigracija. Tam tikros visuomenės transformacijos, turint galvoje pagreitį, kuriuo keičiasi visas pasaulis, neišvengiamos. Lietuvos bendrovių savininkams ir valdyboms būtų pravartu, turint JAV pavyzdį, apsvarstyti, kaip derėtų reaguoti netikėtu, su moralės ar kitomis vertybėmis prasilenkiančiu atveju.

Vertybiniai dalykai turi tiesioginės įtakos verslui – darbuotojams, visuomenei, įmonių klientams svarbu, kad kompanijose dominuotų bendražmogiškos vertybės. Jų ignoravimas gali virsti dideliais nuostoliais, prekinių ženklų erozija ar net kelti grėsmę tolimesnei verslo egzistencijai.

Atkreipdamos savo skaitytojų dėmesį į įvykius JAV, VŽ ragina Lietuvos verslo lyderius dažniau viešai išsakyti savo poziciją visuomenei rūpimais klausimais, net jei kyla politikų atoveiksmio rizika. Valstybės auginimas – mūsų visų reikalas. Tik prisiimdami socialinę ir moralinę atsakomybę kiekvienu svarbiu valstybei klausimu galime tikėtis visuomenės paramos ir supratimo verslui.

REDAKCINIS STRAIPSNIS (vedamasis) - redakcijos nuostatas atspindintis, jos vardu parašytas, neretai nenurodant konkretaus autoriaus, rašinys, dažnai atsiliepiantis į kokius nors įvykius, paaiškėjusius faktus, tendencijas. Būdinga nedidelė, neretai vienoda visiems leidinio redakciniams straipsniams apimtis, glaustas minčių dėstymas, tezių pobūdžio argumentacija, naudojami publicistinės retorikos elementai. Įprasta pateikti išvadas, apibendrinimus, atspindinčius redakcijos nuostatas. / Žurnalistikos enciklopedija /
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Didžiausios bendrovės

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Rivona, UAB384.0432.0461.025
Norfos mažmena, UAB409.9219.1513.332
MAXIMA LT, UAB1.503.41563.65516.571
Linas Agro, AB390.4124.942131
Achema, AB359.2534.3971.141
Lifosa, AB367.4214.490954
ORLEN Lietuva, AB3.216.158214.2341.348
Girteka logistics, UAB432.8077.859440
Agrorodeo, UAB376.9295.63533
Energijos skirstymo operatorius, AB650.063107.4252.711
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Veikla
55 UAB „Gevalda“ 556,5% Kelių ir automagistralių tiesimas
75 UAB „Drusta“ 480,3% Gyvenamųjų ir negyvenamųjų pastatų statyba
94 UAB „Stikloporas“ 409,8% Kitų, niekur kitur nepriskirtų, nemetalo mineralinių produktų gamyba
132 UAB „He-Ma“ 343,8% Gyvenamųjų ir negyvenamųjų pastatų statyba
146 UAB „Viskas dujoms“ 323,9% Kitų mašinų ir įrangos didmeninė prekyba

Verslo žinių pasiūlymai

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau