Saugumas ralio automobilyje prasideda nuo lankų, baigiasi žiūrovų pagalba

Publikuota: 2017-09-30
Benediktas Vanagas. Komandos nuotr.
Benediktas Vanagas. Komandos nuotr.

Prieš kelias savaites Elektrėnų ralyje nemenką avariją patyręs Benediktas Vanagas pastebi juokingą paradoksą: žaisdami krepšinį ar futbolą žmonės patiria daugiau traumų nei dalyvaudami ralio varžybose.

Anot jo, iš šalies incidentai ralyje atrodo dramatiškai, mat bolido išorė visiškai sumaitojama, tačiau viduje esantys lenktynininkai atsiperka mėlynėmis ant šonų, sutrenkimais ar panašaus kalibro nemalonumais. Sunkios traumos ar žūtys ralyje – retenybė.

Lankai, sėdynės ir diržai

„Kasdieniai automobiliai nuo parengtų lenktynėms vizualiai beveik niekuo nesiskiria. Tačiau keli dalykai parengtų lenktynėms automobilių saugumą kilsteli į visiškai kitą lygį. Svarbiausia ralio ir „žiedo“ lenktynių mašinų saugos elementas – lankai. Specialiai kiekvienam modeliui iš plieno vamzdžių konstruojama savotiška saugos celė. Ji neleidžia pažeisti vairuotojui ir šturmanui skirtos erdvės net dideliu greičiu trenkiantis į nejudančias kliūtis arba verčiantis. Saugant galvą nuo kontakto su metalu, viršutinė lankų dalis dar būna aptraukta minkšto plastiko sluoksniu. Be to, lankai suteikia papildomo standumo sportinio automobilio kėbului, tai leidžia tiksliau valdyti mašiną“, – sako p. Vanagas.

Po visų rimtesnių avarijų saugos lankus apžiūri ir varžybų saugos komisarai, ir gamintojų atstovai. Atradus deformacijų, lankai keičiami.

Antras svarbiausias sportinių automobilių saugos elementas – anatominės sėdynės. Jos pagamintos iš itin tvirtos medžiagos, apgaubia visą kūną tarsi vėžlio kiautas. Sportinės sėdynės tvirtinamos tiesiai prie kėbulo.

Privalomas lenktyninių mašinų atributas – kelių taškų tvirtinimo saugos diržai. Du jų tvirtinami apatinėje dalyje ir perveria sėdynę ties kojomis, kiti du ties juosmeniu, o dar du – ties pečiais. Visi šeši diržai segami į vieną sagtį. Diržais lenktynininkai taip prispaudžiami prie sėdynių, kad kūnas visiškai nejuda. Prireikus, visi saugos diržai atsegami vienu judesiu.

Beje, abu ekipažo nariai lengvai pasiekiamoje vietoje privalo turėti specialius peilius saugos diržams perpjauti, jei dėl kokių nors priežasčių užstrigtų sagtys. Po didesnių avarijų saugos diržai paprastai keičiami naujais.

Saugos sistemos ir apranga

Tarp saugumo elementų – ugnies gesinimo sistema. Po lenktyninę mašiną yra išvedžioti vamzdeliai, kuriais, nelaimės atveju, į variklio skyrių, aplink degalų baką ir piloto – šturmano darbo vietas purškiama gesinanti medžiaga.

Ši sistema aktyvuojama jungikliu, pažymėtu „E“ raide baltame skritulyje, galinčiu būti tiek mašinos salone, tiek išorėje. Automobilio išorėje, prie variklio dangčio ir priekinio stiklo, vairuotojo pusėje montuojamas srovės jungiklis. Jis žymimas trikampyje raudonu „žaibo“ ženklu.

Su šiais dalykais tiesiogiai susijusi sportininkų apranga. Specialūs apatiniai drabužiai ir iš daugiasluoksnio audinio siūti kombinezonai privalo keliolika sekundžių atlaikyti atviros ugnies atakas. Nedegia medžiaga apgaubiamas ir degalų bakas.

Sportininkai savo nuožiūra gali rinktis uždarus arba atviro tipo šlamus. Visais atvejais privalu naudoti ant lenktynininko pečių dedamą HANS (Head and Neck Support – galvos ir kaklo atrama) įrangą, ribojančią galvos judėjimo amplitudę.

Svarbi ir žiūrovų reakcija

Sportininkas atkreipia dėmesį, kad visi šie saugikliai turi vieną trūkumą – greitai išlipti iš apgadinto automobilio salono nėra paprasta. Ypač, jei nuo smūgio vairuotojas ir šturmanas praranda sąmonę arba būna ištikti šoko.

„Tokiais atvejais tinkama žiūrovų reakcija ir pagalba yra labai svarbi. Kiek įmanoma greičiau reikėtų atlikti keletą dalykų. Pirmiausia – nusiųsti pagalbos signalą į varžybų centrą. Tam pakanka atidaryti sportinio automobilio dureles ir susirasti, kur sumontuota mobiliojo ryšio – vadinamojo „GPS tracking“ – sistema. Dažniausiai ji fiksuojama virš šturmano prie saugos lankų ir turi du mygtukus: žalią „OK“ ir raudoną „SOS“. Pastarasis svarbus tada, kai sportininkams akivaizdžiai reikia profesionalios medikų arba kitų specialiųjų tarnybų pagalbos. Paspaudus „SOS“ mygtuką lenktynių koordinaciniame centre gaunama ne tik žinia apie incidentą, tačiau ir tiksli informacija, kuriame trasos taške jis atsitiko. Tai kur kas geriau nei bandymai telefonu paaiškinti kas kur nutiko“, – sako „General Financing team Pitlane“ komandos pilotas.

Itin svarbu tokiais atvejais neprarasti savitvardos. Šokdami padėti avariją patyrusiam ekipažui, žmonės patys turi būti itin atsargūs, nes ralio metu toje pat vietoje kitas (nieko apie incidentą nežinantis) lenktyninis automobilis gali atsidurti jau po keliolikos sekundžių. Todėl reikėtų pasitikti atvažiuojančius lenktynininkus pabėgėjus mažiausiai 50 metrų nuo incidento vietos, kad liktų erdvės ir laiko prisistabdyti.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje – vienas sparčiausių ES

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje šiemet išlieka vienas sparčiausių Europos Sąjungoje (ES),...

Transportas
2018.07.17
VŽ bando: ko verti naujieji „Hyundai“ SUV modeliai

Korėjos gamintoja „Hyundai“ dėl SUV klasės automobilių pamišusius Europos vairuotojus bandys sužavėti...

Transportas
2018.07.15
VŽ bando: „Ford EcoSport“ su braziliškais genais

Pasaulinei SUV automobilių rinkai nesustabdomai augant, „Ford“ į Europą atvežė savo mažąjį krosoverį...

Transportas
2018.07.15
VŽ bando: ilgasis „Lexus RX 450hL“ su 7 sėdynėmis 5

Didžiausioms pasaulio rinkoms pageidaujant septynviečio SUV automobilio, „Lexus“ modifikavo nuo 2016 m.

Transportas
2018.07.14
„Aurum 1006 km“ dalyvių gretose – ir WTCR čempionato lyderis „Hyundai i30 N TCR“ 1

Likus savaitei iki Palangoje vyksiančių „Aurum 1006 km“ lenktynių, Vilniuje pristatyti dviejų komandų...

Transportas
2018.07.11
Ką prie „Alfa Romeo Stelvio“ vairo randa išrankiausi vairuotojai? Rėmėjo turinys 11

Pirmasis legendinio italų prekės ženklo „Alfa Romeo“ visureigis „Stelvio“ šiais metais buvo apdovanotas...

Rinkodara
2018.07.09
Naujasis „Audi A1“: daugiau erdvės, technologijų, vyriškumo ir jokio dyzelio 3

Nuo 2010 m. gaminamas A1 sulauks pamainos, kuri bus apdovanota geriausia įranga segmente.

Transportas
2018.07.09
Mažiausias „Volkswagen“ krosoveris „T-Cross“ ruošiasi debiutui

„Volkswagen“ paviešino pirmąjį savo mažiausio krosoverio atvaizdą ir atskleidė šiek tiek informacijos apie...

Transportas
2018.07.08
Naujasis „Volkswagen Touareg“ galutinai žengia į „premium“ klasę

„Volkswagen“ atstovai Lietuvoje pristatė trečiosios kartos „Touareg“ automobilį. Rugsėjį salonuose...

Transportas
2018.07.04
Naujų automobilių rinka birželį augo 20%, pirmaujant reeksportuojamiems „Fiat“

Iš 3.590 birželį Lietuvoje parduotų naujų automobilių Lietuvoje liko 3.096, bet ir tai pranoksta pernykščius...

Transportas
2018.07.03
„Tesla“ įveikė skausmingai užsitęsusį sunkumą 4

„Tesla“, vienas didžiausių elektromobilių gamintojų pasaulyje, pagaliau pasiekė ilgai atidėliotą planą per...

Transportas
2018.07.02
Pasiruošimas naujiems standartams verčia „Volkswagen“ pristabdyti gamyklas

Nuo rugsėjo galutinai įsigaliojantys nauji automobilių degalų sąnaudų ir taršos matavimo standartai verčia...

Transportas
2018.06.28
„Pikes Peak“ rekordų estafetėje – pirmasis elektromobilis Premium

Kasmetėse JAV Kolorado valstijoje vykstančiose sudėtingiausiose pasaulyje kalnų lenktynėse praėjusį...

Transportas
2018.06.27

Verslo žinių pasiūlymai

Šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“). Jie padeda atpažinti prisijungusius vartotojus, matuoti auditorijos dydį ir naršymo įpročius; taip mes galime keisti svetainę, kad ji būtų jums patogesnė.
Sutinku Plačiau