Saugumas ralio automobilyje prasideda nuo lankų, baigiasi žiūrovų pagalba

Publikuota: 2017-09-30
Benediktas Vanagas. Komandos nuotr.
Benediktas Vanagas. Komandos nuotr.

Prieš kelias savaites Elektrėnų ralyje nemenką avariją patyręs Benediktas Vanagas pastebi juokingą paradoksą: žaisdami krepšinį ar futbolą žmonės patiria daugiau traumų nei dalyvaudami ralio varžybose.

Anot jo, iš šalies incidentai ralyje atrodo dramatiškai, mat bolido išorė visiškai sumaitojama, tačiau viduje esantys lenktynininkai atsiperka mėlynėmis ant šonų, sutrenkimais ar panašaus kalibro nemalonumais. Sunkios traumos ar žūtys ralyje – retenybė.

Lankai, sėdynės ir diržai

„Kasdieniai automobiliai nuo parengtų lenktynėms vizualiai beveik niekuo nesiskiria. Tačiau keli dalykai parengtų lenktynėms automobilių saugumą kilsteli į visiškai kitą lygį. Svarbiausia ralio ir „žiedo“ lenktynių mašinų saugos elementas – lankai. Specialiai kiekvienam modeliui iš plieno vamzdžių konstruojama savotiška saugos celė. Ji neleidžia pažeisti vairuotojui ir šturmanui skirtos erdvės net dideliu greičiu trenkiantis į nejudančias kliūtis arba verčiantis. Saugant galvą nuo kontakto su metalu, viršutinė lankų dalis dar būna aptraukta minkšto plastiko sluoksniu. Be to, lankai suteikia papildomo standumo sportinio automobilio kėbului, tai leidžia tiksliau valdyti mašiną“, – sako p. Vanagas.

Po visų rimtesnių avarijų saugos lankus apžiūri ir varžybų saugos komisarai, ir gamintojų atstovai. Atradus deformacijų, lankai keičiami.

Antras svarbiausias sportinių automobilių saugos elementas – anatominės sėdynės. Jos pagamintos iš itin tvirtos medžiagos, apgaubia visą kūną tarsi vėžlio kiautas. Sportinės sėdynės tvirtinamos tiesiai prie kėbulo.

Privalomas lenktyninių mašinų atributas – kelių taškų tvirtinimo saugos diržai. Du jų tvirtinami apatinėje dalyje ir perveria sėdynę ties kojomis, kiti du ties juosmeniu, o dar du – ties pečiais. Visi šeši diržai segami į vieną sagtį. Diržais lenktynininkai taip prispaudžiami prie sėdynių, kad kūnas visiškai nejuda. Prireikus, visi saugos diržai atsegami vienu judesiu.

Beje, abu ekipažo nariai lengvai pasiekiamoje vietoje privalo turėti specialius peilius saugos diržams perpjauti, jei dėl kokių nors priežasčių užstrigtų sagtys. Po didesnių avarijų saugos diržai paprastai keičiami naujais.

Saugos sistemos ir apranga

Tarp saugumo elementų – ugnies gesinimo sistema. Po lenktyninę mašiną yra išvedžioti vamzdeliai, kuriais, nelaimės atveju, į variklio skyrių, aplink degalų baką ir piloto – šturmano darbo vietas purškiama gesinanti medžiaga.

Ši sistema aktyvuojama jungikliu, pažymėtu „E“ raide baltame skritulyje, galinčiu būti tiek mašinos salone, tiek išorėje. Automobilio išorėje, prie variklio dangčio ir priekinio stiklo, vairuotojo pusėje montuojamas srovės jungiklis. Jis žymimas trikampyje raudonu „žaibo“ ženklu.

Su šiais dalykais tiesiogiai susijusi sportininkų apranga. Specialūs apatiniai drabužiai ir iš daugiasluoksnio audinio siūti kombinezonai privalo keliolika sekundžių atlaikyti atviros ugnies atakas. Nedegia medžiaga apgaubiamas ir degalų bakas.

Sportininkai savo nuožiūra gali rinktis uždarus arba atviro tipo šlamus. Visais atvejais privalu naudoti ant lenktynininko pečių dedamą HANS (Head and Neck Support – galvos ir kaklo atrama) įrangą, ribojančią galvos judėjimo amplitudę.

Svarbi ir žiūrovų reakcija

Sportininkas atkreipia dėmesį, kad visi šie saugikliai turi vieną trūkumą – greitai išlipti iš apgadinto automobilio salono nėra paprasta. Ypač, jei nuo smūgio vairuotojas ir šturmanas praranda sąmonę arba būna ištikti šoko.

„Tokiais atvejais tinkama žiūrovų reakcija ir pagalba yra labai svarbi. Kiek įmanoma greičiau reikėtų atlikti keletą dalykų. Pirmiausia – nusiųsti pagalbos signalą į varžybų centrą. Tam pakanka atidaryti sportinio automobilio dureles ir susirasti, kur sumontuota mobiliojo ryšio – vadinamojo „GPS tracking“ – sistema. Dažniausiai ji fiksuojama virš šturmano prie saugos lankų ir turi du mygtukus: žalią „OK“ ir raudoną „SOS“. Pastarasis svarbus tada, kai sportininkams akivaizdžiai reikia profesionalios medikų arba kitų specialiųjų tarnybų pagalbos. Paspaudus „SOS“ mygtuką lenktynių koordinaciniame centre gaunama ne tik žinia apie incidentą, tačiau ir tiksli informacija, kuriame trasos taške jis atsitiko. Tai kur kas geriau nei bandymai telefonu paaiškinti kas kur nutiko“, – sako „General Financing team Pitlane“ komandos pilotas.

Itin svarbu tokiais atvejais neprarasti savitvardos. Šokdami padėti avariją patyrusiam ekipažui, žmonės patys turi būti itin atsargūs, nes ralio metu toje pat vietoje kitas (nieko apie incidentą nežinantis) lenktyninis automobilis gali atsidurti jau po keliolikos sekundžių. Todėl reikėtų pasitikti atvažiuojančius lenktynininkus pabėgėjus mažiausiai 50 metrų nuo incidento vietos, kad liktų erdvės ir laiko prisistabdyti.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Pirmoji oficiali informacija apie istorinės „Mercedes“ G klasės įpėdinį 

1979 metais „Mercedes-Benz“ pradėtas gaminti G klasės visureigis – savo epochos simbolis. Per beveik keturis...

Transportas
2017.12.14
„Dallara“ sukūrė serijinį modelį 

Italijos įmonė „Dallara“ iki šiol buvo žinoma savo sportiniais automobiliais: kiekvieną savaitgalį jos...

Transportas
2017.12.09
Automobilių prenumeratoriams – didesnis modelių pasirinkimas 

Automobilių prekeiviai JAV eksperimentuoja su nauja prekybos forma – automobilių prenumerata. Kol kas tokias...

Transportas
2017.12.09
„Volkswagen“ darbuotojas nuteistas kalėti 7 metus dėl savo vaidmens „dyzelgeite“

Oliveris Schmidtas, buvęs „Volkswagen“ darbuotojas Amerikoje, kuris buvo atsakingas už aplinkosaugos...

Verslo aplinka
2017.12.07
„Ford“ Kinijoje pardavinės automobilius per „Alibaba“

„Ford Motor“ artimiausiu metu pasirašys susitarimą su „Alibaba Group“. Šis žingsnis JAV automobilių...

Transportas
2017.12.06
Naujos visureigio sąvokos ribos: „Lamborghini“ pagaliau pristatė „Urus“ 1

Išskirtinių sportinių automobilių gamintojai jau seniai suprato, kad visureigis jų gamoje gali labai...

Transportas
2017.12.05
A klasė pradeda nuo salono  3

2018 metų kovo mėnesį vyksiančioje Ženevos automobilių parodoje „Mercedes-Benz“ ruošiasi pristatyti visiškai...

Transportas
2017.12.03
Save gydantis trečiojo tūkstantmečio „Lamborghini“

„Lamborghini“ kuriami koncepciniai modeliai niekada nenuvilia, bet „Terzo Millennio“ yra ypatingas.

Transportas
2017.12.03
Išrinktas Lietuvos metų automobilis 8

Rima Janužytė
Geriausiu Lietuvos automobiliu išrinktas naujasis krosoveris „Mazda CX-5“.

Transportas
2017.12.03
Trečiosios kartos „Cayenne“ naujienos 2

Vertinant išvaizdą, trečiosios kartos „Porsche Cayenne“ atrodo labai panašus į savo pirmtaką. Šis įspūdis...

Transportas
2017.11.25

Verslo žinių pasiūlymai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau