Grybauskaitė nemato galimybės skaidyti „Lietuvos geležinkelius“

Publikuota: 2017-10-11
„Lietuvos geležinkelių“ teritorija. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
„Lietuvos geležinkelių“ teritorija. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Prezidentė Dalia Grybauskaitė ragina Vyriausybę kuo greičiau priimti sprendimus dėl Europos Komisijos (EK) paskirtos beveik 28 mln. Eur baudos už išardytą geležinkelį į Rengę.

Kartu prezidentė pareiškė, kad nėra reikalo ir galimybės išskaidyti valstybės valdomą įmonę „Lietuvos geležinkeliai“, tokiu būdu siekiant išvengti analogiškų brangiai kainuojančių klaidų ateityje.

Trečiadienį duodama interviu LRT radijui p. Grybauskaitė pareiškė, prieš dešimtmetį buvo „neabejotinai padaryta klaida“, kai buvo priimtas sprendimas išardyti geležinkelį iš Mažeikių į Rengę. „Ir ankstesnė Vyriausybė, ir „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė dar, ko ero, ir šių metų pradžioje mėgino neigti šią klaidą. Negebėjimą bendrauti su EK šiuo klausimu demonstravo ne tik ankstesnė Vyriausybė, bet netgi bent jau dalį laiko ir dabartinė. Bet dabar jau nuostoliai fiksuoti, jie jau yra įvardinti, pažeidimas nustatytas“, – sakė prezidentė.

Anot jos, dabar Vyriausybė privalo rasti būdus, „kaip sumažinti padarytą finansinę ir reputacinę žalą, kaip išvengti „sniego kamuolio“ efekto nuostoliuose, t. y. delspinigių, didelių teisinių išlaidų ir galimų potencialių ieškinių“. „Deja, matome, kad ir ši Vyriausybė neskuba ieškoti sprendimų, nors jų tikrai reikės. Jau tikrai nebegalime naudoti tokio metodo, kaip darė ankstesnė Vyriausybė – neigti, mėginti vengti sprendimų“, – pabrėžė p. Grybauskaitė.

„Dabar jau taisyti nebėra ką. Dabar tik galime mėginti sumažinti finansinę ir reputacinę žalą. Sprendimus turi priimti Vyriausybė. Galime teismuose kvestionuoti paskirtosios baudos skaičiavimo metodikas, bet viso kito kvestionuoti jau nebegalime“, – pridūrė jis.

Prezidentės nuomone, milijoninės baudos paskyrimo istorija parodė, kad Lietuvoje neretai keičiantis valdžioms yra pakeičiami ir valstybės tarnybos specialistai, bendraujant su EK. „Neretai matome, kad keičiantis valdžioms ir periodiškai draskant valstybės tarnybą pagal politinius interesus, mes prarandame gebėjimus bendrauti tiek su tarptautinėmis institucijomis, tiek ir su EK. Prarandama institucinė atmintis, yra išvaikomi specialistai, o naujų nėra kur rasti. Šį atsikartojantį fenomeną mes matome ir dabar“, – pridūrė valstybės vadovė.

Paklausta, ar EK sprendimas dėl baudos paskyrimo reiškia, kad geležinkelio ruožas į Rengę turės būti atstatytas ir ar reikėtų išskaidyti „Lietuvos geležinkelius“, prezidentė atsakė: „Rengę atstatyti tikriausiai vis tiek reikės, tai jau neišvengiama. Bet, manyčiau, mūsų geopolitinėje situacijoje įmonės skaidymas turbūt kad kirstųsi su nacionalinio saugumo reikalais. Šitą mėginome visi – ir aš, ir ministras – išaiškinti eurokomisarei, kai ji lankėsi Vilniuje.“

Šios savaitės pradžioje į Lietuvą buvo atvykusi už konkurenciją atsakinga EK narė Margrethe Vestager, kuri su Lietuvos valdžios atstovais aptarė paskirtąją baudą „Lietuvos geležinkeliams“.

Dar prieš kelerius metus valstybės vadovė kėlė klausimą dėl būtinybės pagal Europos Sąjungos reikalavimus išskaidyti „Lietuvos geležinkelius“ į bendroves, atsakingas už pervežimus ir infrastruktūrą.

Prezidentė LRT radijui trečiadienį atsakė ir į klausimą apie galimą asmeninę politikų bei pareigūnų atsakomybę už paskirtąją baudą. „Deja, tiesioginės atsakomybės pritaikyti jau nebegalima, nes atsakomybę politiškai turėjo prisiimti ir politikai, ir buvę geležinkelių vadovai, kurie jos neprisiėmė ir aiškino, kad visi kiti yra kvailiai ir neteisūs. Todėl, deja, mokėti baudą mums reikės iš valstybės lėšų. Ir tai yra labai didelė pamoka, nes tokių atvejų gali būti vis daugiau. Mes vis labiau įsisukame į europinių lėšų panaudojimą ir jeigu tai darome neskaidriai, jeigu yra korupcijos atvejai, jeigu yra panaudota ne pagal taisykles, Lietuvai reikės tą paramą grąžinti, greičiausiai, valstybės biudžeto lėšomis. Todėl reikia galvoti apie sugriežtintos atsakomybės įvedimą, gal dalinai ir suasmenintos“, – užsiminė p. Grybauskaitė.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių transporto bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
DFDS Seaways, AB71.34816.114727
Lietuvos paštas, AB66.4241.0355.688
Aibės logistika, UAB90.0541.406113
Ferteksos transportas, UAB65.7029.04324
Vlantana, UAB133.0532.0091.451
Hegelmann transporte, UAB110.6194.951573
Baltic ground services, UAB68.4013.525307
Girteka logistics, UAB432.8077.859440
ME transportas, UAB124.8911.3051.485
ME Trailers, UAB96.91213.90330
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
3 UAB „Marci Group“ 2.800,9% Kauno
6 UAB „Ruscargo“ 1.517,5% Vilniaus
23 UAB „Translinas“ 800,4% Kauno
46 UAB „MB idėja“ 625,2% Vilniaus
60 UAB „Dotransa“ 535,1% Klaipėdos

Verslo žinių pasiūlymai

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau