Auditas „Automagistralėje“: valstybės lėšos – nebūtiems darbams ir poilsiui užsienyje

Publikuota: 2017-10-04
Kelio darbai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Kelio darbai. Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Susisiekimo ministerijai inicijavus valstybės įmonės „Automagistralė“ vidinį tyrimą aptikta gausybė pažeidimų.

Viešųjų pirkimų pažeidimai, privačių interesų konfliktai, neteisėtos išmokos, įtarimai dėl galimo įmonės vadovybės asmeninės naudos siekimo – tokie antrosios iš vienuolikos šalies valstybinės reikšmės kelius prižiūrinčių įmonių tyrimo rezultatai. Ministerija taip pat jau yra atlikusi VĮ Utenos regiono kelių auditą.

„Daugybę metų ši valstybės įmonė buvo tiesiog paversta privačia bendrove, kurios vos ne vienintelė paskirtis – tenkinti buvusių vadovų asmenines reikmes ir užgaidas. Tai tipinis sovietinio „priėjimo prie lovio“ pavyzdys. Susisiekimo ministerija (SM) savo audito išvadas teiks Specialiųjų tyrimų tarnybai (STT). Taip pat įvertinti įmonei padaryti nuostoliai bei bus kreipiamasi į teisėsaugą dėl nuostolių išieškojimo civiline tvarka“, – sako Rokas Masiulis, susisiekimo ministras.

Skaičiuojama, kad valstybės įmonei padaryta didesnė nei 200.000 Eur žala.

Permokėjo 4,3 karto

Daugiau kaip 100.000 Eur žala įmonei padaryta dėl įmonės direktoriaus ir pirkimo komisijos veiksmų įsigyjant nekilnojamąjį turtą – pastatus, statinius ir nuomos teisę į žemės sklypą Vievyje. SM išplatintame pranešime teigiama, kad jie, žinodami šio turto tikrąją rinkos vertę, jį įsigijo 4,3 karto brangiau ir ne visa planuota apimtimi.

Įmonės direktorius nedeklaravo privačių interesų konflikto, tačiau tiek turto pardavėjas, tiek likusios turto dalies pirkėjas sandorio sudarymo metu buvo su juo susiję asmenys, nes su pardavėju susijusiose įmonėse buvo įdarbintas jo sūnus, kuris buvo ir likusios turto dalies pirkėjo akcininkas.

Valdyba pritarė šiam neskaidriam sandoriui, neįvertinusi visų aplinkybių.

Dėl šio fakto SM kreipėsi į STT su prašymu priimti procesinį sprendimą ir į Lietuvos automobilių kelių direkciją (LAKD), kad būtų atliktas tarnybinis patikrinimas.

Prireikė prabangios įrangos

„Automagistralė“ atliktų viešųjų pirkimų tyrimas parodė, kad 2016 m. įmonei perkant du automobilius buvo nustatyti pertekliniai ir konkurenciją ribojantys techniniai reikalavimai.

Palyginti su 2014 m. vykdytais automobilių pirkimais, šių reikalavimų skaičius 2016 m. padvigubėjo (nuo 27 iki 54 punktų). Didelė dalis nustatytų minimalių techninių reikalavimų siejosi su papildoma, automobilio kainą keliančia prabangos įranga, nebūtina įmonės veiklai vykdyti, todėl įmonės lėšos panaudotos neefektyviai ir neekonomiškai.

Be to, tikėtina, kad kai kurie iš šių reikalavimų ar jų visuma turėjo įtakos tam, kad iš keleto pirkimo kvietimą priėmusių įmonių pasiūlymus pateikė tik vienas tiekėjas. Buvęs įmonės vadovas ir jo sūnus taip pat važinėja šio tiekėjo automobiliais.

Mokėjo už nebūtus darbus

Tyrimo metu nustatyta pažeidimų priimant naujus darbuotojus ir skiriant priedus bei priemokas. Pastebėta atvejų, kai darbuotojai buvo priimti į pareigas pažeidžiant Darbo kodekso nuostatas (pvz., į apskaitininkės pareigas priimta vyriausiosios buhalterės marti), arba kurių nebuvo pareigybių sąraše (pvz., viešųjų pirkimų specialisto–sandėlininko padėjėja), vidaus audito metu jie atleisti.

Nustatyta nepagrįsto išeitinių išmokų skyrimo atvejų – vien šiemet darbuotojams, atleistiems pačių prašymu, nepagrįstai skirta beveik 23.000 Eur.

2014–2017 m. darbuotojams skirtų priedų ir priemokų dydžiai buvo neadekvatūs darbuotojų turimai kvalifikacijai, patirčiai, atliekamam darbui. Pasitaikė atvejų, kai priedai darbuotojams buvo skirti ne tik nepagrindus padidėjusio jų darbo krūvio, bet ir už nebūtus darbus – pvz., priedai administracijos darbuotojams už budėjimą 2014–2015 m. žiemos metu, nors jie tokio darbo neatliko. 2014–2016 m. nepagrįstai skirti priedai darbuotojams buhalterio dienos proga.

Darbuotojų aiškinimu, kai kuriais atvejais jiems buvo išmokėta mažesnė nei apskaičiuota priedų ar priemokų suma. Tikėtina, kad taip siekta asmeninės naudos.

Keliavo už įmonės pinigus

Tiriamuoju 2014–2017 m. laikotarpiu neefektyviai panaudotos įmonės lėšos darbuotojų komandiruotėms į parodas užsienyje.

Abejonių auditą atlikusiems specialistams komandiruočių reikalingumas, trukmė, sąsaja su darbuotojų atliekamomis pareigomis, siunčiamų darbuotojų skaičius.

Be to, siauro darbuotojų rato asmeniniams poreikiams buvo panaudota dalis įmonės pelno, paskirstyto į rezervą darbuotojų socialinėms kultūrinėms reikmėms. Pvz., beveik 70.000 Eur buvo panaudota darbuotojų 6 poilsinėms kelionėms į užsienį (Kretą ir Italiją), į mokymus (JAV) ir sanatorijos paslaugoms.

Kai kurie pašalpų skyrimo atvejai ir piniginės dovanos darbuotojų gyvenimo jubiliejų proga neatitiko įmonėje nustatytos pašalpų skyrimo ir skatinimo tvarkos.

Teikė paslaugas pusvelčiui

„Automagistralės“ komercinių paslaugų teikimo nereglamentuoja jokia patvirtinta tvarka. Kai kurie įkainiai, lyginant su tokių ar panašių paslaugų įkainiais rinkoje, yra kelis kartus mažesni (pvz., krautuvų – triskart mažesni).

Dalis teikiamų paslaugų nebuvo susijusios su pagrindine įmonės veikla ir nebūdingos jai, pvz., balkono apskardinimas, tvenkinio kasimas, traktoriaus remontas ir nudažymas, namo tvarkymo darbai, medinių parapetų ir vartų nudažymas, dumblo išsiurbimas, automobilio remontas, tvoros įrengimas ir kt.

Tikėtina, kad 2014–2017 m. dalį savo paslaugų įmonė teikė bei darbus atliko neracionaliai, neekonomiškai ir neefektyviai naudodama žmogiškuosius išteklius bei transporto priemones, nevykdė tinkamos šių paslaugų teikimo ir darbų atlikimo kontrolės, neužtikrino, kad įmonei būtų teisingai atlyginta už jos suteiktas paslaugas ir atliktus darbus.

Nustatyta, kad paslaugomis dažnai naudojosi įmonės vadovybė ir kiti darbuotojai savo asmeninėms reikmėms. Pvz., įmonės mechanizmų nuomos paslaugomis neretai naudojosi įmonės darbuotojai ir įmonės direktorius Vladislavas Molis, jo motina bei sūnūs.

Tyrėjai pabrėžia, kad p. Molis ir jo šeimos nariai prašymus adresuodavo įmonės direktoriui p. Moliui, ant jų rezoliuciją parašydavo direktoriaus pavaduotojas. Kai kuriuose p. Molio ir jo artimų asmenų prašymuose nurodoma konkreti darbų atlikimo vieta. Nuomoti ekskavatoriai, autosavivarčiai, autokrautuvai ir kt.

Tyrimo metu gautais duomenimis, šiuo adresu tuo metu vyko p. Molio motinai priklausančio namo statybos, taigi „Automagistralės“ direktorius galimai įmonės techniką nuomojosi savo motinos namo statybai, už paslaugas mokėdamas nustatytus paslaugų įkainius.

SM pabrėžia kad įmonės tikslas yra teikti viešąsias paslaugas ir vykdyti kitą veiklą, siekiant tenkinti viešuosius interesus. Tai, kad įmonės technika galimai buvo naudojama įmonės direktoriaus motinos namo statybai, nėra viešoji paslauga.

Nepagrįstos muziejaus išlaidos

Tyrėjams užkliuvo ir įmonei priklausęs „Kelių muziejus“, kurio veikla 2014-2017 m. buvo nuostolinga, mat lankytojų skaičių riboja muziejaus darbo laikas ir vieta.

Dalis 2015–2016 m. atlyginimų ir socialinio draudimo išlaidų bei prekių ir paslaugų pirkimų nepagrįstai priskirta muziejaus sąnaudoms ir kompensuota Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšomis.

„Automagistralė“ iki šiol Juodkrantėje tebeturi poilsio namus, kurie dar 2012 m. turėjo būti perduoti VĮ Valstybės turto fondui privatizuoti. Šie poilsio namai neįtraukti į įmonės struktūrą ir pareigybių sąrašą, nenustatyta naudojimosi jais tvarka, informacija apie juos neviešinama, darbuotojams nesudarytos sąlygos jais pasinaudoti, apskaita tvarkoma netinkamai, neatitinka užimtumo grafikų ir sąskaitų duomenys.

2014–2017 m. šių poilsio namų veikla nuostolinga. Tikėtina, kad poilsio namais naudojamasi ne tik oficialiai vykdant įmonės komercinę veiklą, bet ir asmeniniams poreikiams, pajamos negaunamos arba gaunamos neoficialiai.

Įmonė įpareigota iki šių metų pabaigos poilsio namus perduoti centralizuotai valdyti VĮ Turto bankui.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių transporto bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
DFDS Seaways, AB71.34816.114727
Lietuvos paštas, AB66.4241.0355.688
Aibės logistika, UAB90.0541.406113
Ferteksos transportas, UAB65.7029.04324
Vlantana, UAB133.0532.0091.451
Baltic transline, UAB64.69071210
Hegelmann transporte, UAB110.6194.951573
Girteka logistics, UAB432.8077.859440
ME transportas, UAB124.8911.3051.485
ME Trailers, UAB96.91213.90330
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
3 UAB „Marci Group“ 2.800,9% Kauno
6 UAB „Ruscargo“ 1.517,5% Vilniaus
23 UAB „Translinas“ 800,4% Kauno
46 UAB „MB idėja“ 625,2% Vilniaus
60 UAB „Dotransa“ 535,1% Klaipėdos

Verslo žinių pasiūlymai

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau