Nerimauja dėl dar vieno LG pirkimo ir pavojaus nacionaliniam saugumui

Publikuota: 2017-01-16
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.

Modernizuojant AB „Lietuvos geležinkelių“ (LG) ryšių sistemą, sutartis pasirašyta su Rusijos karinio pramoninio komplekso įmone. Arvydo Anušausko, Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto nario, teigimu, naudojant rusišką palydovinę navigacijos sistemą nustatomos lokomotyvų koordinatės. O tai gali kelti pavojų Lietuvos nacionaliniam saugumui.

Pono Anušausko žiniomis, LG rinkosi rangovą, modernizuosiantį bendrovės ryšių sistemą. Tuomet pasirinkta Rusijos kariniam pramoniniam kompleksui priklausančios „Iževsko radijo gamyklos“ saugos sistema „Klub-U“.

Tokią informaciją VŽ patvirtina ir Mantas Dubauskas, LG generalinio direktoriaus patarėjas. Pasak jo, nauja sistema įdiegta maždaug trečdalyje visų LG lokomotyvų. Ji jau buvo įdiegta dalyje lokomotyvų, kuriuos LG pirko 2007-aisiais ir vėlesniais metais.

Ši vietos nustatymo sistema duomenims rinkti naudoja rusišką palydovinę navigacijos sistemą GLONASS (rus. Globalnaya navigatsionnaya sputnikovaya sistema).

Apskritai pasaulyje yra nedaug alternatyvų vietos nustatymo sistemoms – didžioji dalis pasaulio naudojasi amerikietiška (GPS) ir rusiška (GLONASS). 2016-ųjų pabaigoje atsirado Europos navigacijos sistema „Galileo“.

Šiuolaikiniai įrenginiai dažniausia yra suderinti tiek su GPS, tiek su GLONASS palydovinės navigacijos sistemomis. LG lokomotyvai taip pat. Tokiu atveju įrenginys, įvertinęs signalo stiprumą, pasirenka, kurią sistemą naudoti.

Pasak p. Dubausko, pagrindinė „Klub-U“ funkcija – užtikrinti saugų eismą: stebimas lokomotyvo greitis, jis gali būti apribojamas, jei mašinistas to nepadaro rankiniu būdu. Ši sistema taip pat kas kažkiek laiko mašinistui liepia „atsižymėti“ ir parodyti, kad jam nieko nenutiko, jis neužmigo ir pan.

Įžvelgia grėsmę

Pono Anušausko teigimu, naudojant rusišką palydovinę navigacijos sistemą GLONASS ne tik nustatomos lokomotyvų koordinatės, bet ir judėjimo parametrai – koordinatės ir greitis.

nuotrauka::1left

„Aš sužinojau atsitiktinai. (...) Tą informaciją gavau, ją patikrinau, dabar kreipiausi į minsitrus (susisiekimo ir krašto apsaugos – VŽ), kad jie pagal savo kompetenciją visą tai įvertintų. (...) Yra tokių niuansų iš pastarųjų metų LG veiklos, kurie kelia klausimų. Mano nuomone, yra akivaizdu, kad nacionalinio saugumo požiūriu niekas ten nieko neįvertino ir dar kol kas, matyt, nevertina“, – VŽ sakė Seimo narys.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto narys labiausiai dėmesį nori atkreipti į ar per Lietuvą gabenamą sąjungininkų techniką. Pono Anušausko vertinimu, „įranga leidžia Rusijai nustatyti bet kokių karinių pervežimų koordinates bei apimtis ir prireikus gali sukelti realų pavojų pervežimų bei apskritai susisiekimo geležinkeliais saugumui“.

Paklaustas, ar įmanoma, kad duomenys iš LG lokomatyvų būtų perduodami žvalgybai, p. Anušauskas teigia, kad tokios galimybės yra ir „tuos visus metus yra naudojamos“. Taip pat jis kelia klausimą dėl galimybės nuotoliniu būdu sustabdyti lokomotyvą.

„Mes, kaip priimanti paramą šalis, sakysim, NATO valstybė – mums LG yra gyvybiškai svarbūs. Ir visa tai, kas liečia pervežimus, manyčiau, tokie pirkimai turėtų būti įvertinami nacionalinio saugumo požiūriu. Bet, kaip matom, nebuvo“, – sako p. Anušauskas.

Ramina

Tačiau LG atstovas p. Dubauskas teigia, kad nuotoliniam lokomotyvų stabdymui yra naudojama visai kita sistema, tad pasitelkus rusiškus palydovus to padaryti nebūtų įmanoma. Jo manymu, teiginiu apie Rusijos galimybę sužinoti bet kokių karinių pervežimų koordinates kiek perlenkiama lazda.

„Distanciniam stabdymui, jei prireiktų, yra naudojama ne GLONASS navigacijos sistema, o europinė koduota ryšių sistemą GSM-R. (...) Taip pat kalbama apie krovinių koordinates – norint tą sistemą (GLONASS – VŽ) galima išjungti. Tai būtų tas pats kaip išsijungti GPS telefone ar kokiame kitame įrenginyje. O norint jaustis visiškai saugiam, galima karinius krovinius gabenti su senąja sistema, vadinamąja automatine lokomatyvų signalizacijos sistema. Ji sena ta prasme, kad nėra nei per palydovą sujungta, nei būtų galimybės nustatyti koordinates“, – aiškina p. Dubauskas.

nuotrauka::2right

Pasak jo, išjungus GLONASS paremtą sistemą, veiktų senoji. Tik tuo atveju lokomotyvui prireiktų dviejų, ne vieno, mašinistų. Saugos sistema „Klub-U“ gali sureaguoti, jei mašinistui kažkas nutinka, ir automatiškai sustabdyti traukinį. Be jos, norint užtikrinti saugumą, traukinį turėtų prižiūrėti du mašinistai.

Pašnekovo žiniomis, LG nėra tekę išjungti sistemos dėl gabenamos karinės technikos. Pasak p. Dubausko, dažniausiai sąjungininkų karinė technika gabenama per daug nesislapstant – ne tik geležinkeliais, bet ir keliais.

Paklaustas, ar nauja LG vadovybė šioje sutartyje su Rusijos bendrove mato problemą, p. Dubauskas kol kas atsakyti negalėjo: „Kaip žinote, praėjusių metų prabaigoje buvo priimtas sprendimas, kad dėl konkursų ir juose dalyvaujančių trečiųjų šalių įmonių buvo priimti sprendimai, kad tos įmonės bus tikrinamos.“

Be to, VŽ rašė, kad Vyriausybė nusprendė kreiptis į svarbiausias šalies saugumą bei finansinės veiklos skaidrumą tiriančias įstaigas ir inicijuoti detalią LG veiklos analizę. Tad bendrovę tikrins FNTT, VPT, VSD ir STT.

„Kaip liko Rusijoje, taip liko“

Paklaustas, kaip vertina ir kitas spaudoje pasirodžiusias LG sutartis su Rusijos bendrovėmis, p. Anušauskas primena apie buvusią LG vadovybę: „Manyčiau, kad tendencija paprasta – kaip buvo likta toje erdvėje kartu su Rusija, taip ir liko, niekas nepasikeitė: ryšiai, santykiai, požiūriai.“

Pasak ilgamečio komiteto nario, jame nė karto nebuvo svarstyti klausimai, susiję su LG. Ponas Anušauskas aiškina, kad nebuvo pateikta jokios informacijos, kurią reikėtų svarstyti.

„Atodė, lyg ir nėra pagrindo. LG politinis stogas – Susisiekimo ministerija, nes ji atsakinga už šią sritį. Jeigu susisiekimo ministras  – ar tai būtų dabartinė, ar ankstesnė mūsų laikų Vyriausybė – jeigu ministras nekelia tokių klausimų, tai jie ir nesiaktualizuoja ir nėra svarstomi“, – aiškina p. Anušauskas.

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių transporto bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
DFDS Seaways, AB71.34816.114727
Lietuvos paštas, AB66.4241.0355.688
Aibės logistika, UAB90.0541.406113
Ferteksos transportas, UAB65.7029.04324
Vlantana, UAB133.0532.0091.451
Hegelmann transporte, UAB110.6194.951573
Baltic ground services, UAB68.4013.525307
Girteka logistics, UAB432.8077.859440
ME transportas, UAB124.8911.3051.485
ME Trailers, UAB96.91213.90330
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
3 UAB „Marci Group“ 2.800,9% Kauno
6 UAB „Ruscargo“ 1.517,5% Vilniaus
23 UAB „Translinas“ 800,4% Kauno
46 UAB „MB idėja“ 625,2% Vilniaus
60 UAB „Dotransa“ 535,1% Klaipėdos

Verslo žinių pasiūlymai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau