Prognozuoja, kad „Lukoil“ virs „Baltic Petroleum“ ir „Luktarna“

Publikuota: 2015-12-28
Rinkos dalyviai mano, jog iš Lietuvos dingti gali tik „Lukoil“ vardas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Rinkos dalyviai mano, jog iš Lietuvos dingti gali tik „Lukoil“ vardas. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Autorius „Verslo žinios“

Nors „Lukoil“ paskelbė parduodantys aktyvus Lietuvoje ir Latvijoje ir paliekantys rinką, degalų pardavėjai naujų žaidėjų nesitiki. Anot jų, visiškai įmanoma, kad degalines įsigys dabartinei tinklo valdytojai „Lukoil Baltija“ vadovaujantis Ivanas Paleičikas.

Mažmenine degalų prekyba užsiimantys rinkos dalyviai teigia, kad „Lukoil“ sprendimas trauktis nebuvo lyg perkūnas iš giedro dangaus. Anot pašnekovų, stebint pastarųjų metų įvykius, kai „Lukoil“ išpardavė turimą turtą Čekijoje, Vengrijoje, Slovakijoje, Ukrainoje bei Estijoje, o p. Paleičikas užsiminė, jog ateityje „Lukoil“ gali trauktis ir iš Lietuvos, buvo tiesiog laukiama, kada toks sprendimas bus priimtas.

„Žinoma, pranešimas, kad išeinama, yra, tačiau kada tai iš tiesų įvyks, sunku numatyti“, – sako Ringaudas Steikūnas, „Neste Lietuva“ generalinis direktorius.

Pokyčių nemato

Anot pašnekovo, daugelis dalykų priklausys nuo to, kaip bus traukiamasi: ar turtas išparduodamas dalimis, ar visas, ar Lietuvos ir Latvijos aktyvai bus parduodami drauge, ar atskirai. Dėl poveikio rinkai p. Steikūnas neabejoja, nesvarbu, ar „Lukoil“ turtą įsigys naujas žaidėjas, ar kažkuris iš jau esančių Lietuvoje. Tiesa, jis sutinka su finansų analitikų pastaba, kad pareiškę, jog nori parduoti aktyvus, „Lukoil“ vadovai savotiškai pranešė rinkai, kad tai jiems itin svarbu ir taip galėjo sumažinti parduodamo turto vertę.

„Iš principo, taip ir yra. Man teko dirbti Lenkijoje, kai buvo pardavinėjama „Neste“, tai buvo daroma kitaip. Tačiau pasakyti, kad vienaip yra gerai, kitaip ne – tikrai negaliu“, – atsargiai vertina pašnekovas.

Kalbas, kad galbūt vienas iš potencialių „Lukoil“ turto pirkėjų galėtų būti „Neste“ tinklas, p. Steikūnas vadina spekuliacija. Anot jo, visi degalų rinkos dalyviai gali tapti pirkėjais, tačiau į svarbiausią klausimą – kas ir kaip bus parduodama – atsakymo dar nėra. Neatmeta pašnekovas ir galimybės, kad parduodamą degalinių tinklą galėtų įsigyti Lietuvoje dar nedirbanti kompanija, tačiau toks variantas – itin abejotinas.

„Vargu ar dideliam žaidėjui, ieškančiam naujų rinkų, galėtų būti įdomios tokios rinkos, kaip Lietuvos ir Latvijos. To sunku tikėtis, – sako p. Steikūnas. – Degalinių tinklas Lietuvoje tikrai didelis, Latvijoje galbūt mažesnis. Žaidėjų, kuriems būtų įdomu, yra, tačiau reikia nepamiršti ir to, kad yra vienaip ar kitaip su „Lukoil“ susijusių mažmeninės degalų prekybos tinklų.“

Skirmantas Mačiukas, mažmeninės degalų prekybos tinklo „Statoil Fuel & Retail“ generalinis direktorius, pabrėžia, kad tai, ar rinkoje bus pokyčių, priklauso nuo to, ar „Lukoil“ tikrai pasitrauks iš rinkos. Anot pašnekovo, nors Vagitas Alekperovas, „Lukoil“ prezidentas, pabrėžė, kad degalinių tinklas traukiasi iš Lietuvos ir Latvijos, gali nutikti ir taip, kad „Lukoil“ iškabas pakeis, pavyzdžiui, „Baltic Petroleum“ tinklo, siejamo su p. Paleičiku, vardas. Pastarąjį degalinių tinklą valdo bendrovė „Spectator NT“, kuriai vadovauja Andrius Paleičikas.

Jis teigia pastebėjęs, kad ženklo keitimo darbai vyksta jau kurį laiką ir nemažai „Lukoil“ degalinių buvo perduota „Baltic Petroleum“ tinklui, kai kurios degalinės pervadinamos „Luktarnos“ vardu. „Luktarna“ degalinių tinklas priklauso „Vaizgos“ grupei, kurios akcijos priklauso p. Paleičikui bei jo sutuoktinei Birutė Paleičikienei.

„Variantas, kad p. Paleičikas imtų ir išpirktų „Lukoil“ degalines, tikrai įmanomas. Kadangi vis daugiau „Lukoil“ degalinių virsta „Baltic Petroleum“, matyti, kad p. Paleičikas nori likti rinkoje ir investuoja“, – sako p. Mačiukas.

Tiesa, jis nesiryžta spręsti, kokių veiksmų dabartinis „Lukoil Baltija“ vadovas galėtų imtis – norėtų įsigyti degalines ir Lietuvoje, ir Latvijoje, tik Lietuvoje ar apskritai nepirktų nieko. Visgi, anot pašnekovo, jei dabar „Lukoil“ vardu veikiančios 70-80 degalinių tektų vienam tinklui, šis būtų išties didelis.

Galimybę, kad „Lukoil“ turtą įsigys didelis žaidėjas, dar nedirbęs Baltijos šalyse, p. Mačiukas vadina abejotina. Anot jo, vargu ar tokia nedidelė rinka būtų pasirinkta kaip tinkamiausia veiklos pradžiai, o tokie gigantai kaip „Shell“ dabar Europoje turimą turtą aktyviai parduoda.

„Lukoil“ turtas būtų gera investicija, tačiau degalų verslas sunkus. Visi, kurie galėtų investuoti, tikisi grąžos, o tam reikės daug patirties, lėšų ir sunkaus darbo“, – kalba „Statoil Fuel & Retail“ generalinis direktorius.

Tik priedanga

Apie sprendimą trauktis iš Lietuvos ir Latvijos Vagitas Alekperovas, „Lukoil“ prezidentas, pranešė gruodžio 24 dieną. Duodamas interviu Rusijos žiniasklaidai p. Alekperovas pabrėžė, kad šiose rinkose vyrauja antirusiškos nuotaikos, dėl to direktorių taryba nusprendė pasitraukti iš šių šalių. Taip pat buvo pabrėžta, kad „Lukoil“ apskritai nenumato degalinių tinklo plėtros Europos šalyse, o strategijoje numatoma tik naftos gavyba ir paieškos.

Pasisakymą apie antirusiškas nuotaikas Lietuvos degalų rinkos ekspertai vertina skeptiškai. Anot jų – tai tikrai nėra pagrindinė pasitraukimo priežastis.

„Nežinau, kas turima omenyje. Tačiau sunku patikėti, kad tai pagrindinė priežastis. Žinoma, tikriausiai buvo dalis klientų, kurie, ypač po įvykių Ukrainoje, pasakė, kad šiame tinkle degalų nesipils. Tačiau taip gali apie kiekvieną pasakyti, tad vargu ar tai pagrindinė priežastis. Matyt, be tos politinės kortos niekaip negalima apsieiti“, – vertina p. Steikūnas.

Su juo sutinka ir p. Mačiukas, pastebėjęs, kad kažkokio masinio „Lukoil“ degalinių boikoto, po kurio būtų galima tikinti, jog šalyje vyrauja antirusiškos nuotaikos, nebuvo.

„Žinote, visur yra emocijos, yra sunkesni, geresni laikai, todėl komentuoti sunku. Tačiau masinio tinklo boikoto tikrai nebuvo“, – pabrėžia specialistas.

Žygintas Mačėnas, įmonių įsigijimo sandoriuose tarpininkaujančios investicinės bankininkystės įmonės „Summa Advisers“ vadovas, „Lukoil“ sprendimo palikti Lietuvos ir Latvijos rinkas taip pat nesieja su „antirusiškomis nuotaikomis“.

„Tai buvo tiesiog verslo aplinkybių nulemtas sprendimas. Ir, beje, žinia apie tai nebuvo lyg iš giedro dangaus – apie tokią galimybę diskutuota kelis mėnesius“, – teigia specialistas.

FOTOGALERIJA „Lukoil“ palieka Lietuvą (15 nuotr.)

Sekite pirmuosius automobilių testavimo įspūdžius, naujienas, dalinkitės savo nuomone ir patirtimi „Facebook“ puslapyje „VŽ Transportas“

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą TRANSPORTO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių transporto bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
DFDS Seaways, AB71.34816.114727
Lietuvos paštas, AB66.4241.0355.688
Aibės logistika, UAB90.0541.406113
Ferteksos transportas, UAB65.7029.04324
Vlantana, UAB133.0532.0091.451
Baltic transline, UAB64.69071210
Hegelmann transporte, UAB110.6194.951573
Girteka logistics, UAB432.8077.859440
ME transportas, UAB124.8911.3051.485
ME Trailers, UAB96.91213.90330
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
3 UAB „Marci Group“ 2.800,9% Kauno
6 UAB „Ruscargo“ 1.517,5% Vilniaus
23 UAB „Translinas“ 800,4% Kauno
46 UAB „MB idėja“ 625,2% Vilniaus
60 UAB „Dotransa“ 535,1% Klaipėdos

Verslo žinių pasiūlymai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau