Kodėl tyli tiekėjai?

Publikuota: 2016-03-10
Jūratė Šovienė, Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja. Konkurencijos tarybos nuotr.
Jūratė Šovienė, Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja. Konkurencijos tarybos nuotr.
Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja

Maisto prekių ir gėrimų tiekėjus nuo didžiųjų prekybos tinklų saugo specialus įstatymas, sutrumpintai dažnai vadinamas „Parduotuvių įstatymu“. Oficialus jo pavadinimas – Lietuvos Respublikos mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymas.

Prieš šešerius metus priimtas „Parduotuvių įstatymas“ prekybos tinklams uždraudė nesąžiningai elgtis su tiekėjais. Pavyzdžiui, nustatyti tiekėjams įvairius nepagrįstus „mokesčius“: „įėjimo“ į prekybos tinklą, naujų parduotuvių atidarymo, „lentynos“, pardavimų skatinimo. Prekybos tinklams draudžiama reikalauti iš tiekėjo įsigyti prekes ar paslaugas, pavyzdžiui, logistikos ar pakavimo, iš jų nurodytų trečiųjų asmenų. Draudžiama nustatyti negauto pelno kompensacijas bei reikalauti iš tiekėjų didžiausio palankumo sąlygos derantis dėl kainų. Su tam tikromis išlygomis nustatytas draudimas grąžinti neparduotas maisto prekes, keisti prekių tiekimo procedūras, kiti draudimai.

Konkurencijos taryba (KT) nuolat stebi kaip šis įstatymas veikia: ar prekybos tinklai paiso draudimų, ar neskriaudžia tiekėjų. KT, garantuodama anonimiškumą, kasmet apklausia virš 100 tiekėjų apie jų patirtį su prekybos tinklais.

Ar „Parduotuvių įstatymas“ apsaugo tiekėjus praktikoje?

Apie 2015 m. patirtį su prekybos tinklais atsakymus pateikė 71% apklaustųjų. Iš jų 16% nurodo teigiamus pokyčius, susijusius įstatymo įgyvendinimu. Dalis tiekėjų atkreipė dėmesį į tai, kad sutarčių su prekybos centrais nuostatos tapo skaidresnės, o tiekėjų bei prekybininkų įsipareigojimai – aiškesni, taip pat mažėja papildomos neplanuotos tiekėjų išlaidos. Tiekėjai taip pat nurodo, kad aktyvi Konkurencijos tarybos veikla ir vykdomi tyrimai suteikė jiems daugiau žinių ir drąsos ginti savo interesus derybose su prekybos tinklais.

Tačiau, be džiugių naujienų yra ir nekokių.

Galima tik spėlioti, kodėl beveik 30% tiekėjų, iš tų į kuriuos kreiptasi, nedalyvavo apklausoje. Tiesiog neturi laiko? Jiems ir taip yra gerai? O gal galvojama, kad vis tiek niekas nepasikeis?

Dauguma – 73%. tiekėjų iš dalyvavusiųjų apklausoje – teigia, kad jų padėties įstatymas nepakeitė. Dalis jų mano, kad pokyčius reguliuoja rinka: prekių paklausa, pasiūla, kainos pasaulinėse rinkose. Tačiau, net 40%, iš tų kurie atsiliepė į apklausą, mano, kad mažmeninės prekybos įmonės su tiekėjais elgiasi nesąžiningai: taiko neadekvačias baudas, skaičiuoja didelius delspinigius ir netesybas. Tiekėjai nepatenkinti prekių tiekimo ir pernelyg ilgais atsiskaitymo terminais. Jų manymu, prekybos tinklai vienašališkai nustato rinkodaros biudžetą, išsireikalauja logistikos ir apyvartos nuolaidų.

Iš pateiktų atsakymų atrodo, kad tiekėjai, nepaisant šešerius metus galiojančio įstatymo, ir toliau yra skriaudžiami. Įstatymas įpareigoja Konkurencijos tarybą tirti pažeidimus pagal tiekėjų skundus arba savo iniciatyva irbausti prasikaltusius prekybos tinklus. Savo iniciatyva KT nustatė 4 „Parduotuvių įstatymo“ pažeidimo atvejus, skyrė baudas ir net sulaukė teismų sprendimų – visus pažeidimus KT įvertino teisingai. Tačiau per visą laikotarpį nuo šio įstatymo įsigaliojimo KT negavo nei vieno tiekėjo skundo.

Kodėl dejuodami, kad yra skriaudžiami, nei patys tiekėjai, nei juos atstovaujančios asociacijos neinicijuoja tyrimų dėl „Parduotuvių įstatymo“ pažeidimų?

Galimos kelios priežastys.

Pirmoji, dalies tiekėjų ir prekybos tinklų įvardinta priežastis –santykius reguliuoja rinka. Jų nuomone, nėra pagrindo skųstis, o tokia reguliacinė priemonė, kaip „Parduotuvių įstatymas“, yra tik perteklinė administracinė našta, neduodanti naudos nei verslui, nei, juo labiau, vartotojui.

Antroji galima priežastis – skundžiamasi tik dėl to, kad yra įprasta skųstis, vadovaujantis taisykle, kad „jeigu perku – per brangu, jeigu parduodu – per pigu“.

Trečioji, tiekėjai tiesiog bijo. Jiems neverta gadinti santykių su prekybos centrais: „Skųsiesi – išmesiu!“. O nauda gaunama tiekiant prekes į prekybos centrą nors ir menka, bet – nauda. Suprantama, verslas savo priederme mato efektyvią veiklą, prisitaikius prie bet kokios situacijos, o ne skundimąsi valdžios institucijoms ar bylinėjimąsi teismuose.

Ką daryti tokiu atveju? Kaip apginti skriaudžiamuosius, jeigu jie nenori būti ginami? – Galbūt užteks palaukti, kol įsigalios „Parduotuvių įstatymo“ pataisa? Pagal ją maisto prekių ir gėrimų tiekėjai įgys teisę pateikti Konkurencijos tarybai skundą dėl nesąžiningų didžiųjų prekybos tinklų veiksmų ir prašyti neatskleisti besikreipusiojo tapatybės. O tai bus jau netrukus – 2016 m. gegužės 1 d.

Be abejo, susitaikantys ir prisitaikantys visais laikais laimėdavo daugiausiai. Tačiau, tik savo labui. Valstybė laimi tik tų dėka, kurie drąsiai ginasi, tokiu būdu apgindami ne tik savo, bet ir kitų pažeidžiamas teisės. Norisi tikėti, kad nuo gegužės 1 d. drąsioje drąsių žmonių šalyje pagaliau atsiras ir drąsių tiekėjų.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą PREKYBOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

10 didžiausių prekybos bendrovių

BendrovėApyvarta (tūkst. Eur)Pelnas (tūkst. Eur)Darbuotojų skaičius
Palink, UAB632.49911.3877.398
Sanitex, UAB480.50815.8031.147
Rivona, UAB384.0432.0461.025
Norfos mažmena, UAB409.9219.1513.332
MAXIMA LT, UAB1.503.41563.65516.571
Rimi Lietuva, UAB313.5461.7803.409
Eurovaistinė, UAB206.2667221.539
ACC Distribution, UAB180.158288130
Kesko Senukai Lithuania, UAB351.69320.3483.767
EVD, UAB176.3937.132125
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
1 UAB „Sominis technology“ 4.149,7% Vilniaus
2 UAB „Topo grupė“ 3.107,8% Kauno
8 UAB „Aneroidas“ 1.240,4% Vilniaus
9 UAB „Garden paradise“ 1.146,0% Vilniaus
12 UAB „Metruna“ 1.083,6% Klaipėdos

Verslo žinių pasiūlymai

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau