Susprogdinti finansų technologijų burbulą

Publikuota: 2016-08-29
Athit Perawongmetha („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
Athit Perawongmetha („Reuters“ / „Scanpix“) nuotr.
„Bloomberg Gadfly“ apžvalgininkas

Jeigu negalite jų nugalėti – įsigykite. Užuot kūrę savas, Europos bankai perka pradedančiąsias finansų technologijų bendroves, kurios puikiai išmano mobiliąsias technologijas.

Kita vertus, žinant ilgą startuolių istoriją, suprantama, jog darosi neramu, kuo visa tai gali baigtis. Šioje istorijoje gausu pavyzdžių, kaip pradedantieji buvo nupirkti už kvapą gniaužiančias sumas, o vėliau jų akcijos nudardėjo į rekordines žemumas (geras pavyzdys – „Yahoo“ už 1 mlrd. USD įsigyta „Tumblr“).

Ypač neramu prisiminus tuos bankų įsigijimus, kai perimtų bendrovių vertė rekordiškai smuko. Ar prisimenate, kaip likus vos keliems mėnesiams iki 2008 m. finansų krizės RBS įvykdė rekordinį „ABN Amro“ perėmimą?

Taigi praėjus beveik dešimčiai metų ir patyrus milijardinius nuostolius, akcininkai spaudžia, kad visas grynųjų pinigų perteklius būtų grąžinamas jiems, o ne vėl investuotas. Tačiau finansinių technologijų srityje toli gražu dar nepasiekta sava džiugi ir galiausiai skausminga virtusi akimirka, kaip tai įvyko „Tumblr“ atveju. Galią savo rankose vis dar laiko pirkėjas, net jeigu vertinimai pasirodo esą optimistiniai.

Ir štai priežastis, kodėl. Nė vienas iš įsigyjamų mobiliųjų bankų nėra pelnęs tokio vartotojų susidomėjimo kaip kitos pradedančiosios bendrovės.

Kai „Yahoo!“ nusipirko „Tumblr“, ši tinklaraščių rašymo svetainė buvo peržiūrima 300 mln. kartų per mėnesį, o „Wal-Mart“ neseniai už 3 mlrd. USD nusipirkta mažmeninės prekybos svetainė „Jet.com“ turi 3,6 mln. klientų. Palyginkite šiuos skaičius su mobiliuoju banku „Fidor“, kurį įsigijo prancūzų bankas BPCE. „Fidor“ turi 120.000 sąskaitų turėtojų. Kai 2014-aisiais BBVA už 117 mln. USD nusipirko „Simple“, ši JAV gamintojo sukurta programėlė turėjo apie 100.000 naudotojų.

Pati technologija gal ir sukurta, tačiau spaudimo mokėti papildomai už konkurentą, kuris gali imti ir sunaikinti jūsų klientų bazę, nėra.

Tai galėtų pasikeisti, jeigu naujai iškepti bankai, kaip antai „Mondo“, „Atom“ arba „Number26“, sugebėtų pasirinkti tinkamą strategiją arba produktą. Europoje arčiausiai šio tikslo, ko gero, yra „Fidor“, kuris sudarė susitarimą dėl mokėjimo paslaugų teikimo mobiliajam „Telefonica“ tinklui, Vokietijoje turinčiam 43 mln. klientų.

Europos bankai mažina filialų skaičių, tačiau jie vis dar užima stiprią padėtį. Gerai įsitvirtinę konkurentai naudojasi plačiu filialų tinklu, gausiais duomenimis apie klientus ir reguliavimo sistemos suteikiamu pranašumu, todėl naujokams mikrobankininkystės srityje išpopuliarėti sunkiau negu mikrotinklaraščių rašymo srityje. Dažnai jiems tenka suvienyti jėgas su esamomis skolinimo įstaigomis, užuot tiesiogiai su jomis konkuravus.

Tai nereiškia, kad pastarieji mobiliųjų bankų įsigijimai – klaidinga kryptis. Anaiptol.

„Fidor“ susitarimas leis prancūzų skolintojui BPCE plėsti skaitmeninę veiklą ir pasitelkti ekspertus, kuriems bus patikėtos kitos idėjos ir produktai. Pati „Fidor“ technologija gali būti panaudota ir banko vidinėms reikmėms, o taip pat licencijuojama kitiems. Čia esama erdvės augti.

Vis dėlto kol kas atrodo, kad bankų ateities prognozės kuklios. Geriausiu atveju Europos biržose bankų akcijos yra vertos penkių metinių apyvartų. Pritaikius šį kartotinį „Fidor“, kuris 2015 m. uždirbo 26 mln. Eur grynųjų pajamų iš palūkanų, gausime apie 130 mln. Eur vertę. Palyginus su BPCE per pirmąjį 2016 m. pusmetį gautomis 1,7 mlrd. Eur grynosiomis pajamomis, rizika nedidelė.

Taip pat esama tikimybės, kad pradedančiosios bendrovės dar labiau pigs.

Pirminių viešųjų pasiūlymų (IPO) rinka išlieka vangi ir jau subliuško dalis perdėtų vilčių, kurios buvo dedamos į finansų technologijų bendroves, kurių akcijomis prekiaujama biržose. Pavyzdžiui, tarpusavio skolinimo sektoriaus numylėtinės „LendingClub“ akcijų kaina po IPO stipriai nukrito, bendrovei atskleidus vidaus kontrolės spragas. Be to, finansų technologijų srityje antrąjį ketvirtį rizikos kapitalo finansavimas krito 50%, iki 2,5 mlrd. USD, rodo „CBInsights“ duomenys.

Jeigu tai yra finansų technologijų burbulo pikas, tai tikrai gera žinia bankams, kurie dairosi kuo pigesnių naujų idėjų.

Lionelis Laurentas yra„Bloomberg Gadfly“ apžvalgininkas finansų ir rinkų temomis

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą FINANSŲ IR APSKAITOS savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Gazelė 2016

Sparčiausiai augančios finansinių paslaugų bendrovės

Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Apskritis
1272 UAB „Cognizant Technology Solutions Lithuania“ 82,4% Vilniaus
1347 UAB „Baltpool“ 79,0% Vilniaus
1893 UAB „Sollo“ 57,8% Vilniaus
2000 UAB „International Metbalta Invest group“ 55,4% Vilniaus

Verslo žinių pasiūlymai

„Verslo žinių“ akademija

„Verslo žinių“ akademija

Išsamūs praktiniai mokymai ne didesnėse nei 14 dalyvių grupėse

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau